Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Karolinan anolis, akvaarion muuttaminen terraarioksi

• Kirjaudu vastataksesi
7 vastausta aiheeseen

#1 ZyriFrost

ZyriFrost

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 7 Viestit
    • :

Lähetetty 28 toukokuu 2010 - 06:02

Eli olen luopumassa tuosta 225l akvaariostani akvaario käytössä ja jo pitkään haaveenani on ollut jonkin herpin hommaaminen. Tällä hetkellä kallistun vahvasti Karolinan anolikseen sillä niitä voi olla lauma (ehkä näkeekin muutaman viidakosta) ja ovat pieniä.
Aluksi pohdin kulta gekkoa ym, mutta ehkä tämä parempi ratkaisu.

Altaan koko on 125x40x45
Korkeus on siis vain tuo 45 mutta jos leveys suunassa paljon kiipeylymahdollisuutta niin haittaako tämä?

Yhdessä kulmassa olisi mahdollisuus tehdä ns. pieni "allas" jonka ajattelin täyttää kivillä + vedellä ja sellainen ultraäänkosteuttaja (ehkä kaksikin sellaista).
Riittääkö tuo sumu tuomaan tarpeeksi kosteutta?

Lueskelin jostain, että pohjana turve/hiekka sekotus ei ole ehkä parasta jos alkaa homehtumaan. Mitä suosittelette pohjaksi varsinkin jos tarkoitus olisi täyttää allas varsin viidakoksi kasvillisuudella?

Olen jo tutkinut kasveja, mutta onko missään listaa olemassa mitä aitoja kasveja suositellaan terraarioon?

Sitten tämä mikä minua pelottaa eniten asiassa. Omistan 4 kissaa ja yhden koiran. Jotka varmana antaisivat uuden kodin liskoille vatsassaan. Luin jostain että ovat vilkkaita veijareita, mutta tuskin alkavat innolla hyppiä ulos altaasta ruokinnan yhteydessä?
Akvaariossa on tällä hetkellä kansilasit mutta mikä olisi paras tarkaisu terraarioksi kehittämiselle muita eläimiä silmällä pitäen.
Tätä olin pohtinut että olisi jokin erillinen puinen osa ja muutenkin tämä lähes se mitä haluaisin uudelta terraarioltani: http://img85.imagesh...ladiada2ll8.jpg

Tosiaan akvaario yhä käytössä ja sen muuttamiseen menee varmaan pitkä aika mutta tässä paljon visaisia kysymyksia joita aijon jatkossakin esittää että saan mahd hyvät olot pikkuisille ennen niiden hommaamista :)

#2 Wilkku

Wilkku

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 229 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 12d 1h 5m 13s
  • SijaintiYlöjärvi

Lähetetty 28 toukokuu 2010 - 12:33

Kyllä minä tuon kokoiseen uskaltaisin lauman laittaa, nykyinen anolis terra on meillä itse asiassa vain tuon 40, mutta pohjapinta-alaa on roimasti. Tuonne on kyllä saanut hyviä kiipeily- ja piilopaikkoja aikaiseksi. Tosin nyt anolikset ovat kohta muuttamassa tuohon kulmaterraan, jossa on roimasti enemmän korkeutta (sudaninkilpiliskoja, jotka ovat kulmaterrassa nyt, odottaa uusi asumus tuossa, kun eivät pysty tuota korkeutta hyödyntämään). Anoliksille korkeus on ihan hyvä juttu, mutta kyllä ne laakeampaankin menevät kun sisustaa terran oikein.

Meillä oli tuossa terrassa fogger käytössä jonkin aikaa, mutta suosittelisin altaista huolimatta suihkuttelemaan, koska anolikset tykkäävät juoda lehtien pinnoilta. Meillä kyllä kaverit osaavat juoda kupista, vaikka toiset ovat sitä mieltä että eivät osaa, mutta silti suihkuttelen kerran-pari päivässä. Painepullo on ehdoton hankinta ellei halua kramppia käteensä tuollaisen normis suihkupullon kanssa. :D

Meillä turve-hiekkasekoitus on toiminut muuten todella hyvin, mutta nyt keväällä houkutteli muurahaisia terraan (muurahaiset tykkäsivat oleilla vesiputouksen alla olevastta turpeessa). Aluksi pohja meinasi homentua kun pöllönä kostutin liikaa ja liian usein sitä pohjaa, mutta perussumuttelulla ei ole homehtunut. Varsinkin jos aiot kasveja pohjaan istuttaa niin turve-hiekkahan on ihanteellinen materiaali, hiekka tekee turpeesta hengittävämpää, ja turve tarjoaa hyvän kasvualustan. Voihan kasvit toki ruukuissakin laitella ja ruukut kätkeä, mutta upein tulos tulee aina kun istuttaa ihan terraan. Erilaiset saniaiset ja rönsyliljat ovat ainakin hyviä, minulla on itselläni tuossa yksi pirun hyvännäköinen kukka minkä suunnittelen tuonne kulmaterraan laittavani, mutta nyt en kuollaksenikaan muista sen nimeä. Orkideat viihtyvät myös kosteissa oloissa. Itse olen vasta tutustumassa tähän elävien kasvien pitämiseen terrassa. :) Tuossa kuvassa on ainakin jotain saniaislajiketta. Upea kuva muuten.

Meillä on kissa, joka ei onnekseni ole kovin kiinnostunut liskoista, käärmeistä tai hiiristä. Anolikset ovat todella vikkeliä, eivätkä ole käsiteltäviä liskoja muuta kuin pakkotilanteissa. Taannoin minulla oli anolis silmätulehdushoidossa erillisboksissa, hän on meidän käsiteltävin yksilömme ja kyllä hän sieltä meinasi muutaman kerran loikata pois. Isosta terrasta nämä eivät nyt siitä vain hypi, koska pysyvät mielummin jemmoissaan, mutta mikäli tällaisia eristysbokseja joutuu käyttämään niin ovat melko haastellisia, ja terran siivous tietysti on oma haasteensa, mutta kyllä siihen oppii. Mikäli lisko karkaa niin rauhallisesti ja hitaasti ottamaan kiinni, säntäily ja panikointi saa liskon hyppäämään johonkin piiloon, josta sitä on vaikea saada kiinni. Liskoa kannattaa lähestyä hitaasti, ja sitten tietyn matkan päästä pitää kaveri uskaltaa salamannopeasti siepata kiinni. Anolikset saattavat myös käsiteltäessä purra, meillä on pari yksilöä jotka nappaavat aina sormesta pakollisen käsittelyn yhteydessä, ja tämä kiltein yksilö ei pure ikinä.

Yksi ratkaisu on nikkaroida itse tiheästä reikäpellistä ja puusta kansi. Kosteassa terrassa koko reikäpeltikansi voi olla hiukan liikaa, joten jollakin kannattaisi ehkä osa kannesta peittää että kosteus säilyy hieman paremmin terrassa. Kansilasit taas ovat minusta liian umpinaiset, niiden kanssa voi hyvinkin tulla homeongelmia, joten reikäpeltiä kannattaa kanteen laittaa jo ilmastoinnin takia. Karoliinan anolikset ovat kyllä oikein veikeitä liskoja spurttaillessaan ympäri terraa, kissasi saavat hyvää viihdettä. Meillä kun oli tuo terra vanhassa kirjahyllyssä, kissa muutaman päivän jaksoi istua terran päällä ja kuikuilla anoliksia, mutta kiinnostunut on laimentunut kyllä hyvin ajan kanssa. Varmasti kyllä meidän Taavikin anoliksen popsisi, jos kiinni saisi. Poika lienee vain tajunnut, että ne ovat tuolla lasikuutiossa, eikä niitä saa kiinni seinien läpi. :D
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista? https://twitter.com/elisakivisto

Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/

#3 tpkaiju

tpkaiju

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 55 Viestit
    • :
  • SijaintiTÖYSÄ!!!!!!

Lähetetty 28 toukokuu 2010 - 19:06

Mullaki on anoliksia vanhassa akvaariossa. Kokeille kääntää terra nii että se on 40x45x125cm. Me käytettiin sitä tyyliä kotona ja se toimii hyvin. meilä vaan on 70x40x100cm...
iguana iguana 0.0.1 cb Germany, achatina fulica 30 cb Finland.

#4 ZyriFrost

ZyriFrost

• Jäsen
  • Piste
  • 7 Viestit
    • :

Lähetetty 31 toukokuu 2010 - 04:51

Kiitos paljon vastauksistanne! Tuo akvaarion nosto olisi muuten hyvä ajatus, mutta haluaisin tuon pitkän lampunkin saada käyttööni :) Ja toinen mitä pelkään että jotenkin tuo koira ihmeen kaupalla saisi sen kumoon ;D

Täällä nyt olisi uuusi allas jo kaloille, ei tosin ole kuin vasta silikoonit vaihdettu joten hommaa sen kanssa on vielä ennen kun kalat saa sinne siirettyä.
Innostuin nyt viikonloppuna ostelemaan vaikka mitä kasvia.. kaikki tarkistin netissä eikä yhdessäkään ollut myrkyllisyydestä mainintaa. Onko näin että vaikka lisko olisi lihansyöjä niin voi maistella kasviakin?

Minkä kokoisen lauman tuollaiseen altaaseen uskaltaa muuten laittaa?
Ja jos on se sumuntuoja niin suihkuttelu silti kerran päivässä?
Eikö virtaava vesi tarvitse vaihtaa harvemmin, kun pohdin sitä ns. allas kulmausta..

Nyt ajattelin että pitäisi ottaa selvää miten sellaista kiviseinämää rakentaisi ;) Tutkin kauheasti viikonloppuna eläinkauppojen tarjontaa ja totesin mielessäni ettei yksikään niistä oikein vastannut sitä mitä haen altaaseeni. Ja koska tykkään väkerrellä vaikka mitä käsin joten miksipä ei sitten sellaisen seinämän teko heti kun selvittelen miten ;) Siihen olisi kuitenkin tarkoitus saada tasoja ja kasveille ruukku tasojakin.

Mitä turvetta käytit Wilkku?
Ja kuinka paljon sitä kannattaisi laittaa (toki varmaan pitää katsoa että kasvit saavat tarpeeksi turvetta juurilleen). Pitääköhän ruukkujen multa poistaa ja pelkkää turvetta...

Ja kuvassa tosiaan saniaista nukkumattia olisiko kodin onnea toi yksi ym ym. Ikeasta löysin saniaislajeihin kuuluvaa kahta hieman erillaista saniaista :D

Kun saan tuon akvaarion tyhjäksi niin alkaa nikkarointi. Olen kuitenkin varma, että kysymyksiä ilmenee 1001 ennen kuin saan yhtäkään liskoa hommatuksi ;) Täältä kuitenkin taitaa löytyä apua ja neuvoja aika paljon :)
En edes vielä tiedä mistä sen lauman hommaan ;D mutta eiköhän se löydy hiljalleen. Olisi ehkä hyvä hommata 4 naarasta samasta paikasta ja uros erisukua muualta ihan vain jos tahtovatkin munia..

#5 Wilkku

Wilkku

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • 1 229 Viestit
  • SijaintiYlöjärvi

Lähetetty 31 toukokuu 2010 - 09:27

Itselläni oli eläinkaupan turvepussi, mutta ihan lannoittamaton perusturve on ihan hyvää ja on edullista. Osta vain kunnon säkki, tuntuu että sitä turvetta ei koskaan ole kun sitä tarvitsee. :D Kasvin juurakosta kannattaa isoimmat mullat ravistella pois, koska todennäköisesti kasveja on ruukuissaan lannoitettu. Meillä anolikset eivät maistelleet (ei ainakaan ollut lehdissä maistelun jälkiä) niitä muutamaa kasvia jota hetken pidin terrassa, mutta eihän sitä koskaan tiedä, joten myrkyttömiä kannattaa valita. Suihkuttelu nimenomaan siksi, että saavat juoda pinnoilta pisaroita kun tuo sumukone ei hirveästi noita pisaroita vielä tee, ja sumuttelu tekee myös aidoille kasveille hyvää. Kukoistavat kummasti paremmin kuin juurelle kastellen. Itselläni tuossa tällä hetkellä tyhjässä terrassa on usemapi kasvi ihan ruukuissaan, koska siinä on helppo sumutella niitä ja kasvit tykkäävät. Silloin kun meillä oli tuo vesiputous terrassa ennen muuraihaisinvaasiota, niin täytyy tunnustaa että en minä sitä vettä kovin usein kokonaan vaihtanut. Vettä kuitenkin haihtuu aika hyvää tahtia, koska liikkuva vesi haihtuu helpommin, joten putousta sai täyttää ainakin joka toinen päivä, joskus jopa päivittäin, joten tämänkin kautta tulee aika hyvä vaihtuvuus.

Itse veikkailisin sopivaksi määräksi 4-6 yksilöä. Taustan väsääminen on hauskaa, itsellä myöskin anolikselle tulossa tuollainen tausta mihin saisi kasveja istutettua kunhan nyt saan nuo edelliset taustat valmiiksi ja terroihin. Anolikset lisääntyvät suhteellisen helposti (tosin meillä eivät ole vielä paritelleet :P), joten kannattaa varmistaa että uros ja naaraat ovat eri sukua niin saa mahdollisimman terveitä lapsosia. Kysäise pois vain jos tulee mitä vain mieleen, yritämme parhaamme mukaan vastailla. Kyllä se laumakin sieltä sitten löytyy lopulta. :)
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista? https://twitter.com/elisakivisto

#6 ZyriFrost

ZyriFrost

• Jäsen
  • Piste
  • 7 Viestit
    • :

Lähetetty 31 toukokuu 2010 - 13:46

Nyt tulee visainen kysymys jota pohdin itse pitkään.
Voiko 99,9% hopeaa laittaa tuohon terraarioon? Sillähän on vain puhdistava vaikutus. Akvaarion tiedän ettei suositella sillä tappaa hyödyllisiäkin bakteereita mutta terraariossa pieninä koriste esineinä tuskin haittaa vai luuletteko että häiritsee jotenkin liskoja sellaiset hopeaa kiiltävät n. 10g-20g esineet?

Kysyn etten ala haaveilla enempää hopealla sisustamisesta jos jokin järkevä syy on ettei niitä voisi sinne laittaa ;D

4-6 kuulostaa juuri siltä mitä olinkin ajatellut, mutta 1 uros 4-5 naarasta vai 2 urosta ja kummallekkin 2 naarasta. Varmaan parempi että olisi vaan yksi uros ja joukkio naaraita

Wilkku, mistä materiaalista teet taustat? Oliko oma tekemä putouskin? Mahdatko tietää mistä saisi pumppua kun löysin nopealla etsinnällä vaan valmiita putouksia.

Tänään testaan uuden akvaarion vedenpitävyyttä ja pidän peukkuja ;D Sitten huomenna sinne siirtyy hiekkaa ja kasveja (jos siis pitää vettä) ja ylihuomenna varmaan kalat kun aijon laittaa vanhasta akvasta vedet + hiekan niin en usko että kaipaa kypsyttelyä.
Sitten alkaakin kunnolla värkkäily sen 225l akvan kanssa ;) eiköhän ensi viikonloppuna ole jo aika pitkällä, niin ainakin toivon :D

Kauanko kannattaa seurailla lämpö kosteutta ym ennen kun liskot uuteen kotiin?

Ja taas tuli yksi kysymys mieleen.. ei taida lehtisammakko ja anolis sopia keskenään?

Viimeksi muokannut ZyriFrost, 31 toukokuu 2010 - 13:50.

#7 Wilkku

Wilkku

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • 1 229 Viestit
  • SijaintiYlöjärvi

Lähetetty 06 kesäkuu 2010 - 15:33

Anoliksille mietin tekeväni taustan styroksista, mutta en tee kalliotaustaa kuten noihin muihin vaan ajattelin ensin sulatella styroksiin kaapista löytyvällä harmaalla sprayllä vähäsen muotoja. Taustaan voi myös liimailla styroksin kappaleita tuomaan lisää pinnanmuotoa ja tehdä tasoja, sekä paikkoja/koloja kukille. Tämän jälkeen taustan voi maalalta vesiliukoisella sprayllä, tosin tämä ei ole välttämätöntä, mikäli ei niin piittaa siitä miltä tausta terran taakse näyttää, vesiliukoisissa spraymaaleissa on myös aika huono värivalikoima loppu viimein, joten mietin tuossa että jos en tuota anolisterran taustan takaosaa maalaisi suotta kun se ei tuolta mihinkään näy. Tämän jälkeen truuttailen ja sivelen mustaa akvaarosilikonia pinnan mahdollisimman "tukkoon" eli niin että ei jää pohjaa näkyviin. Tämän jälkeen ripottelen päälle tuollaista turvemaista eläinkaupasta ostettua terran pohjamateriaalia, joka tarttuu kiinni silikoniin. Laitan tuon materiaalin nimen ja merkin mikäli löydän tuon pussin vielä, tiedän että sitä jäi reilusti, mutta nyt en löytänyt sitä tuolta terraroinista. Tuo oli nimittäin karkeudeltaan juuri sopivaa, ei niin hienojakoista kuin turve.

Tämä vaihea kannattaa tehdä joko kohta kerrallaan tai kahden käsiparin voimin, että silikoni ei ehdi alkaa kuivumaan jolloin turve ei siihen tartu. Olen yhden taustan toteuttanut näin, noille kummitussirkoille ja tulos on upean luonnollisen näköinen, ja sirkkojen on hyvä kiipeillä siinä, myös anolikset saavat tuollaisesta hyvin otteen. Tausta on kestänyt tuolla kosteassa terrassa hyvin, silikoni on sen verran vahva ja joustava materiaali että en usko että anoliksetkaan tuota heti saavat tuhottua.

Putous oli ihan valmis Exo terran, ukkoni on kyllä miettinyt että olisi joskus mielenkiintoinen projekti tehdä oma putous. Noita pelkkiä pumppuja varmaan kannataisi lähteä metsästämään puutarhaliikkeista ja -osastoilta, sieltä voisi löytää jotain käyttökelpoista. Ehkä tämänkin joskus vielä saa toteutettua muutamien ärräpäiden kera luultavammin. :D Mites projektisi on edennyt? :)

En usko että liskoa nuo hopeaesineet haittaisivat mitenkään tuon kiiltävyyden puolesta. Itse olin niin kamala että ja siirsin anolikset terraan saman tien kun olin saanut terran kasaan (malttamaton kun olen). Kyllähän tuota muutaman päivän voisi seurailla.

Edit: Piti vielä vähän lueskella noista lehtisammakoista, olosuhteet vaikuttavat aika samantyyppisiltä kuin anoliksilla, mutta en osaa sanoa tulevatko kyseiset lajit toimeen keskenään vai tuleeko rajatussa tilassa kiistaa. Anolikset ovat melko reviiritietoisia otuksia kuitenkin, ja sammakot taas melko herkkiä eläimiä.

Uv-valo kannattaa muuten myös muistaa, sekä kasvien että eläinten takia.

Viimeksi muokannut Wilkku, 06 kesäkuu 2010 - 15:42.

#8 Anolis

Anolis

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 29 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 2h 41m 43s
  • SijaintiPirkanmaa

Lähetetty 12 maaliskuu 2013 - 18:52

Eli olen luopumassa tuosta 225l akvaariostani akvaario käytössä ja jo pitkään haaveenani on ollut jonkin herpin hommaaminen. Tällä hetkellä kallistun vahvasti Karolinan anolikseen sillä niitä voi olla lauma (ehkä näkeekin muutaman viidakosta) ja ovat pieniä.
Aluksi pohdin kulta gekkoa ym, mutta ehkä tämä parempi ratkaisu.

Altaan koko on 125x40x45
Korkeus on siis vain tuo 45 mutta jos leveys suunassa paljon kiipeylymahdollisuutta niin haittaako tämä?

Yhdessä kulmassa olisi mahdollisuus tehdä ns. pieni "allas" jonka ajattelin täyttää kivillä + vedellä ja sellainen ultraäänkosteuttaja (ehkä kaksikin sellaista).
Riittääkö tuo sumu tuomaan tarpeeksi kosteutta?

Lueskelin jostain, että pohjana turve/hiekka sekotus ei ole ehkä parasta jos alkaa homehtumaan. Mitä suosittelette pohjaksi varsinkin jos tarkoitus olisi täyttää allas varsin viidakoksi kasvillisuudella?

Olen jo tutkinut kasveja, mutta onko missään listaa olemassa mitä aitoja kasveja suositellaan terraarioon?

Sitten tämä mikä minua pelottaa eniten asiassa. Omistan 4 kissaa ja yhden koiran. Jotka varmana antaisivat uuden kodin liskoille vatsassaan. Luin jostain että ovat vilkkaita veijareita, mutta tuskin alkavat innolla hyppiä ulos altaasta ruokinnan yhteydessä?
Akvaariossa on tällä hetkellä kansilasit mutta mikä olisi paras tarkaisu terraarioksi kehittämiselle muita eläimiä silmällä pitäen.
Tätä olin pohtinut että olisi jokin erillinen puinen osa ja muutenkin tämä lähes se mitä haluaisin uudelta terraarioltani: http://img85.imagesh...ladiada2ll8.jpg

Tosiaan akvaario yhä käytössä ja sen muuttamiseen menee varmaan pitkä aika mutta tässä paljon visaisia kysymyksia joita aijon jatkossakin esittää että saan mahd hyvät olot pikkuisille ennen niiden homma suo

tuonne terraarioon on suositeltu kultaköynnöstä, koska on todella tukava köynnöskasvi ja minulla itselläni on ainakin turvetta (eläinkaupasta ostettua)

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää