Kyllä minä tuon kokoiseen uskaltaisin lauman laittaa, nykyinen anolis terra on meillä itse asiassa vain tuon 40, mutta pohjapinta-alaa on roimasti. Tuonne on kyllä saanut hyviä kiipeily- ja piilopaikkoja aikaiseksi. Tosin nyt anolikset ovat kohta muuttamassa tuohon kulmaterraan, jossa on roimasti enemmän korkeutta (sudaninkilpiliskoja, jotka ovat kulmaterrassa nyt, odottaa uusi asumus tuossa, kun eivät pysty tuota korkeutta hyödyntämään). Anoliksille korkeus on ihan hyvä juttu, mutta kyllä ne laakeampaankin menevät kun sisustaa terran oikein.
Meillä oli tuossa terrassa fogger käytössä jonkin aikaa, mutta suosittelisin altaista huolimatta suihkuttelemaan, koska anolikset tykkäävät juoda lehtien pinnoilta. Meillä kyllä kaverit osaavat juoda kupista, vaikka toiset ovat sitä mieltä että eivät osaa, mutta silti suihkuttelen kerran-pari päivässä. Painepullo on ehdoton hankinta ellei halua kramppia käteensä tuollaisen normis suihkupullon kanssa.
Meillä turve-hiekkasekoitus on toiminut muuten todella hyvin, mutta nyt keväällä houkutteli muurahaisia terraan (muurahaiset tykkäsivat oleilla vesiputouksen alla olevastta turpeessa). Aluksi pohja meinasi homentua kun pöllönä kostutin liikaa ja liian usein sitä pohjaa, mutta perussumuttelulla ei ole homehtunut. Varsinkin jos aiot kasveja pohjaan istuttaa niin turve-hiekkahan on ihanteellinen materiaali, hiekka tekee turpeesta hengittävämpää, ja turve tarjoaa hyvän kasvualustan. Voihan kasvit toki ruukuissakin laitella ja ruukut kätkeä, mutta upein tulos tulee aina kun istuttaa ihan terraan. Erilaiset saniaiset ja rönsyliljat ovat ainakin hyviä, minulla on itselläni tuossa yksi pirun hyvännäköinen kukka minkä suunnittelen tuonne kulmaterraan laittavani, mutta nyt en kuollaksenikaan muista sen nimeä. Orkideat viihtyvät myös kosteissa oloissa. Itse olen vasta tutustumassa tähän elävien kasvien pitämiseen terrassa.

Tuossa kuvassa on ainakin jotain saniaislajiketta. Upea kuva muuten.
Meillä on kissa, joka ei onnekseni ole kovin kiinnostunut liskoista, käärmeistä tai hiiristä. Anolikset ovat todella vikkeliä, eivätkä ole käsiteltäviä liskoja muuta kuin pakkotilanteissa. Taannoin minulla oli anolis silmätulehdushoidossa erillisboksissa, hän on meidän käsiteltävin yksilömme ja kyllä hän sieltä meinasi muutaman kerran loikata pois. Isosta terrasta nämä eivät nyt siitä vain hypi, koska pysyvät mielummin jemmoissaan, mutta mikäli tällaisia eristysbokseja joutuu käyttämään niin ovat melko haastellisia, ja terran siivous tietysti on oma haasteensa, mutta kyllä siihen oppii. Mikäli lisko karkaa niin rauhallisesti ja hitaasti ottamaan kiinni, säntäily ja panikointi saa liskon hyppäämään johonkin piiloon, josta sitä on vaikea saada kiinni. Liskoa kannattaa lähestyä hitaasti, ja sitten tietyn matkan päästä pitää kaveri uskaltaa salamannopeasti siepata kiinni. Anolikset saattavat myös käsiteltäessä purra, meillä on pari yksilöä jotka nappaavat aina sormesta pakollisen käsittelyn yhteydessä, ja tämä kiltein yksilö ei pure ikinä.
Yksi ratkaisu on nikkaroida itse tiheästä reikäpellistä ja puusta kansi. Kosteassa terrassa koko reikäpeltikansi voi olla hiukan liikaa, joten jollakin kannattaisi ehkä osa kannesta peittää että kosteus säilyy hieman paremmin terrassa. Kansilasit taas ovat minusta liian umpinaiset, niiden kanssa voi hyvinkin tulla homeongelmia, joten reikäpeltiä kannattaa kanteen laittaa jo ilmastoinnin takia. Karoliinan anolikset ovat kyllä oikein veikeitä liskoja spurttaillessaan ympäri terraa, kissasi saavat hyvää viihdettä. Meillä kun oli tuo terra vanhassa kirjahyllyssä, kissa muutaman päivän jaksoi istua terran päällä ja kuikuilla anoliksia, mutta kiinnostunut on laimentunut kyllä hyvin ajan kanssa. Varmasti kyllä meidän Taavikin anoliksen popsisi, jos kiinni saisi. Poika lienee vain tajunnut, että ne ovat tuolla lasikuutiossa, eikä niitä saa kiinni seinien läpi.