Hyppää sisältöön

Kuva
* * * * * 1 ääntä

Achatina Iredalei

• Kirjaudu vastataksesi
19 vastausta aiheeseen

#1 IrkkuFani

IrkkuFani

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 2 Viestit
    • :

Lähetetty 12 toukokuu 2010 - 20:09

Elikkä en löytänyt täältä Irkkukeskustelua,joten aloitin itse ;) Jos sellainen on jo niin linkittäkää ;)

Kertoisiko joku Irkuista lemmikkeinä :) Olen ostamassa pikkuisen kunhan sopiva kasvattaja löytyy :D

Linkittäkää jos jossain myydään Irkkua :)

Kiitos kun luit <3

#2 ahiru-

ahiru-

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 17 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 34s

Lähetetty 13 toukokuu 2010 - 11:40

http://caribean.suntuubi.com/?cat=21 <-- siinä on nyt ainakin yks linkki. :D

#3 Treasures

Treasures

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 10 Viestit
    • :

Lähetetty 13 elokuu 2011 - 13:45

Laitetaanpas tänne kyselyä irkkuvaavista :)

Eli olenko oikeassa, että irkkuvaavi tarvitsee paljon enemmän kosteutta kuin täysikasvuinen? Kuinka paljon enemmän se sitten sitä tarvitsisi? Itselle tulossa Reptile Maniacista pari irkkuvaavia ja varmistaisin että onko näin :) Ja millaisia ruokia suosittelette irkulle jotta kuori pysyy mahdollisimman kauniina, perunaa, maissia?

#4 Elven

Elven

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 283 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 2d 11h 57m 10s
  • SijaintiSeinäjoki

Lähetetty 13 elokuu 2011 - 15:40

Mahdollisimman monipuolinen ruokavalio tietysti. Erittäin ravintopitoista olisi bataatti ainakin. Voihan sitä useammin antaa keltaisia/punaisia ruokia kuin vihreitä, mutta ei pelkästään niitä silti.
Omena, artisokka, banaani, basilika, pavut, mustikat, kaali, porkkana, kukkakaali, kirsikka, apila, kesäkurpitsa, krassi, kurkku, voikukan lehdet, koirankeksit, kalanruokahiutaleet, salaatit, lehtikaali, kiiwi, mango, sienet, nokkonen, passion, persikka, herneet, päärynä, keittobanaanit, luumu, peruna, kurpitsan siemenet, auringonkukansiemenet, rusinat, mansikat, minimaissi, mandariini, tomaatti, turnipsi, vesimeloni, bataatti, paprika, viinirypäleet, munakoisa, parsakaali...
Kirjoita vaikka tuo lista ylös, ja yritä viikon aikana tarjota useampaa eri ruokaa. Pelkällä salaatilla ja kurkulla ruokitut kotilot ei kovin elinvoimaisia ole...

Turpeen saa riittävän kosteaksi kun sen käy kastelemassa vaikka veskin käsisuihkulla, tai jos on painava lasiterraario, niin kastelukannulla. Suihkepullolla ruiskiminen ei riitä.

#5 *Marika*

*Marika*

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 111 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 14d 15h 22m 24s
  • SijaintiTampere

Lähetetty 13 elokuu 2011 - 19:18

^ Oikein kätevä on paineruisku, saa vaikkapa Biltemasta muutamalla eurolla, sillä saa helposti kasteltua terran kunnolla.

1.4 Testudo horsfieldii, 1.0 Testudo hermanni boettgeri, 5x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 2x Achatina fulica hamillei f. rodatzi, 6x Helix aspersa maxima, 2x Pleurodonte isabella,
13x Helix pomatia, 3x Cepaea nemoralis + poikaset, 2x Cepaea hortensis, 2x Fruticicola fruticum, 1x Arianta arbustorum, 1.0 Gromphadorhina portentosa, 1.1 Archimandrita tesselata,

5.0 Blaptica dubia, 1.6 Felis silvestris catus

#6 Treasures

Treasures

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 10 Viestit
    • :

Lähetetty 13 elokuu 2011 - 20:29

Juu tuosta monipulisesta ruokinnasta tiesinkin, kiitos kumminkin :) Sitä kuoren väriä vaan aattelin että varmaan kellertäviä ruoka painottaa ettei tule vihertävää kuorta XD Se vasta jännä näky olisikin. Kiitos vinkeistä

#7 CroSSLeSS

CroSSLeSS

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 464 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 8d 19h 49m 11s
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 13 elokuu 2011 - 20:42

Minimaissia kannattaa vaikka leikkaa kannasta irti ja vähän mössää. Meillä osalla kotiloilla tuli tähkät sulamattomina läpi, kun tähkän kuori on niin kovaa. Sitten syötin maissia lähinnä vauvansoseena, että varmasti sulais massussa. Ulosteessa näkyi siis ihan kokonaisia tähkän palasia..
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Joten yveehen vastaaminen voi kestää. *

#8 Maami

Maami

poissa

• Vieras
  • PistePistePiste
  • 408 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 09 maaliskuu 2012 - 02:41

Minkä kokoisia aikuisia irkkuja ihmisillä on? Omani on 6 cm ja olen miettinyt että jääkö se oikeasti noin pieneksi. Onhan tämä tietysti lajina pienestä päästä afrikkalaisia jättiläismaakotiloita, mutta silti..
Ikää tuolle on vaikea sanoa kun en saanut kasvattajatodistusta, oli sentin kokoinen syksyllä minulle tullessaan.
ent. Maami80

#9 SAJ

SAJ

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 92 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7d 21m 50s
  • SijaintiAura kk

Lähetetty 24 maaliskuu 2012 - 14:09

Tälläistä olen hakenut itsellenikin (ja/tai myös A. fulica white jadea), mutta ei tunnu mistään just löytyvän. :(

Madot, sampit ja kotilo.

#10 Maami

Maami

poissa

• Vieras
  • PistePistePiste
  • 408 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 24 maaliskuu 2012 - 19:28

Tälläistä olen hakenut itsellenikin (ja/tai myös A. fulica white jadea), mutta ei tunnu mistään just löytyvän. :(

Varmasti löytyy näitä lajeja keväämmällä. Talvella harvalla on kotilonpoikasia kun ei niitä voi lähettää pakkasilla. Kannattaa seurata kultakotilo foorumin myyntipalstaa. http://www.phpbbserver.com/aksulit/ Tosin näin yleisiä lajeja voi hyvinkin löytää herpinkin kauppatorin kautta.
ent. Maami80

#11 Kattivatti

Kattivatti

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 866 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 9d 3h 8m 33s
  • SijaintiUusimaa

Lähetetty 28 maaliskuu 2012 - 16:46

Minusta tuli nyt sitten onnellinen Achatina iredalein ja viiden A. fulica white jaden onnellinen omistaja. :wub: Noita irkkuja mulla on vain yksi ja oisin tosi kiinnostunut ostamaan toisenkin jos jollain olisi niitä myynnissä. Aivan ihania valkonaamoja.

Viimeksi muokannut Kattivatti, 28 maaliskuu 2012 - 16:52.

#12 Mad-Milk

Mad-Milk

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 53 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 10m 57s
  • SijaintiTurku

Lähetetty 02 toukokuu 2012 - 15:12

Laitan saman topicin alle.
Katselin tota irkkua pitkästä aikaa ja huomasin, että sille on kehittynyt kellertävä vesikellon näköinen patti kuoreen... Tikruilla tällaisia tulee, jos ilma ei liiku tarpeeksi ja on liian kostea, mutta mitenhän tän irkun kanssa? Ei näytä ötökkää haittaavan, mutta aika ihmeellisen näköinenhän tuo on... On myös ihan kova. Vähän kuin kuivunu pihka...
2x Achatina Fulica 1x Achatina Iredalei 2xAchatina Achatina. Ammattina kokki

#13 CroSSLeSS

CroSSLeSS

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 464 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 02 toukokuu 2012 - 20:37

Mä veikkaan vois olla siitäkin että kotilo on viihtynyt paljon kosteassa turpeessa ja jotenkin kuoren sekä kuoren värikerroksen väliin on päässyt kosteuttaa. Muuta järkevää selitystä en ole viel pateille keksinyt.

#14 herpparium

herpparium

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 12 Viestit
    • :
  • Sijaintiseinäjoki

Lähetetty 02 toukokuu 2013 - 14:04

Lisääntyykö achatina iredaleit samalla tavalla kuin aksut eli pitää olla vain kaksi kotiloa ja lisääntyykö yhtä helposti :ph34r: .

Oon ihan :wub: irkkuihin. :D

Voiko irkkuja ja sauvasirrkoja laittaa samaan.

Minkä kokonen se muuten on. :huh:

Viimeksi muokannut herpparium, 02 toukokuu 2013 - 14:01.

#15 CroSSLeSS

CroSSLeSS

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 464 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 02 toukokuu 2013 - 16:10

Jokainen kotilo on yksilö ja ei voi olla varmaa lisääntyykö kotilosi ikinä. Aika sen näyttää lisääntyykö vai ei. Irkkujen kanssa kannattaa olla tarkka, koska ne eivät muni vaan "synnyttävät" poikaset.

Ei voi laittaa erilajeja yhteen. Sauvasirkkojen kuori menee pilalle kotiloiden vaatimassa kosteudessa ja ne liiskaantuat kotiloiden alle ja ravinto/terraario/muut vaatimukset ovat ihan eri kuin kotiloilla

#16 herpparium

herpparium

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 12 Viestit
    • :
  • Sijaintiseinäjoki

Lähetetty 02 toukokuu 2013 - 19:21

Mikä niitten koko on.Entä elinikä. :blink:

#17 Aksu fani

Aksu fani

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 69 Viestit
    • :
  • SijaintiLuumäki

Lähetetty 03 toukokuu 2013 - 06:38

Koko jää normaalia akaattikotiloa ehkä hiukan pienemmäkisi.Elinikään voi aika lailla vaikuttaa myös itse.Jos sillä on terraariossa hyvää ruokaa,paljon tilaa, kavereita ja hyvä kosteus se luultavasti elää 2-6 vuotta.Toki voihan se elää yli 10vuotiaaksi, mutta tuo 5-7 vuotta on sellainen yleinen ikä.Irkuille kannattaa syöttää paljon valkoista ruokaa, jotta kuori pysyy kauniina

Ranskanbulldoggi

Bredagnen bassetti

Akaattikotilo

#18 CrypticDoll

CrypticDoll

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 614 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 17d 13h 33m 55s
  • SijaintiKarkkila

Lähetetty 03 toukokuu 2013 - 20:44

Korjailenpas vähän... Kaverit eivät kyllä mitenkään vaikuta kotiloiden elinikään tai ylipäänsä terveyteen, kotilo ei ole laumaeläin ja sille on se ja sama onko lajitovereita vai ei. Iredalei jää yleensä 5-8 cm kokoon, eli aksua pienempi. Elinikä on yleensä 3-5 vuotta, eli aksua lyhyempi.

Viimeksi muokannut CrypticDoll, 03 toukokuu 2013 - 20:44.

Desire´s kotilokasvatus
Monien eksoottisien kotilolajien kasvatusta. Kesällä 2013 kokoelmaan monia harvinaisiakin helmiä!
Omistan kotiloiden lisäksi keltavatsakilpikonnan ja ruokakasvatuksessa on tälle ötöjä. Haaveissa ties mitä ihania herppejä.
Lukunurkka foorumi lukemisen ystäville!

#19 Aksu fani

Aksu fani

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 69 Viestit
    • :
  • SijaintiLuumäki

Lähetetty 04 toukokuu 2013 - 17:09

Nämä tiedot minä olen saanut omasta kokemuksestani, minun irkkuni eli reilut 5vuotiaaksi.Oli suunnilleen saman kokoinen kuin akaattikotiloni.Sen kylläkin olen lukenut, että aksut, kuin irkutkin ovat virkeämpiä silloin kun niillä on terrassa kaveri(Tosin tähän kaveri juttuun liittyy eniten parittelu, mutta kumminkin ovat paljon virkeämpiä.)

Ranskanbulldoggi

Bredagnen bassetti

Akaattikotilo

#20 CrypticDoll

CrypticDoll

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 614 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 17d 13h 33m 55s
  • SijaintiKarkkila

Lähetetty 04 toukokuu 2013 - 17:25

Tietysti iredalei voi elää pidempään. Onhan niitä aksujakin, jotka eläneet esim. 15 vuotta. Keskimääräinen elinikä on kuitenkin 3-5 vuotta. Mulla tähän mennessä kuolleet irkut ovat päässeet 2, 3 ja 3 vuotiaiksi. Myös monien luotettavaksi havaitsemani lähteiden mukaan elinikäennuste on yleensä jotain 3-4 vuoden luokkaa.
Kokokin taas riippuu ihan että minkä kokoiseen aksuun vertaa... Tietty iso irkku voi olla pienen aksun kokoinen :)

Oli kotilo mitä lajia vaan, ei se virkisty lajitoverista, muutakuin että saattaa olla lisääntymismielessä aktiivisempi tietenkin kun on joku jonka kanssa lisääntyä.

Desire´s kotilokasvatus
Monien eksoottisien kotilolajien kasvatusta. Kesällä 2013 kokoelmaan monia harvinaisiakin helmiä!
Omistan kotiloiden lisäksi keltavatsakilpikonnan ja ruokakasvatuksessa on tälle ötöjä. Haaveissa ties mitä ihania herppejä.
Lukunurkka foorumi lukemisen ystäville!

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää