Hyppää sisältöön

Tervetuloa!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy jäseneksi saadaksesi suuremman hyödyn irti yhteisöstämme.

Kuva
- - - - -

Hiirten kasvatus

• Aihe on lukittu Aihe on lukittu
207 vastausta aiheeseen

#21 Maru

Maru

asuu foorumilla

• Kasvattajajäsen
  • PistePistePistePistePistePiste
  • 2580 Viestit
  • SijaintiYlivieska

Lähetetty 23 August 2010 - 11:34

^Natina kirjoitti:

Reikien poraaminen ei ole välttämättä kovinkaan järkevää. Suurinosa (en yleistä) hiiristä alkaa suurentelemaan reikää ja pian pääsevät vapauteen.

Yksikään ei ole karannut, koska reiät ovat kannessa; juomapulloille on yksi reikä sivussa.

Mitä Osku ruokaan tulee niin se on varmaan huonoin vaihto ehto. Siinä on enemmän lisä- ja väriaineita kun ravintoaineita.
Itse haen 20 kg:n rehymysili säkin Agrimarketista johon sekoitan sopivassa suhteessa esim, kauraa, herneitä, ohra/ruis/kauraleseitä, pähkinöitä tai auringonkukansiemeniä, kissan tai koiran nappulita pienessämäärin, sillä suuremmassa määrässä ovat hiirille haitallisia.

Auringonkukansiemeniä en voi syöttää, koska en voi niitä käsitellä, enkä pölyä hengittää (olen pahasti allerginen), mutta muuten tuo idea on kyllä toteuttamiskelpoinen (haen Agrimarketista myös hiirten kuivikkeet).

7.9 Pantherophis guttatus, 1.1 Lampropeltis getula nigrita + hiiriä monta

Roostergroven käärmeet ja hiiret

#22 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Jäsen
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4052 Viestit
  • SijaintiNokia
  • Yhdistys:SHH ry

Lähetetty 23 August 2010 - 11:41

^ Sulla on ollu hyvä tuuri :DMinä parin ekan vuoden jälkeen hylkäsin reiät ;D

Mulla on aina hiiret yrittänyt karkuun mistä vain pääsisi. Ensinmäiset kaksi hiirtäni ( 9vuotta sitten) ei tarvinneet edes kantta.. mutta nyt..

Viimeksi muokannut ^Natina, 23 August 2010 - 11:43.

Phesluma grandis kasvatusta  *  Poikasia tulossa 2015
NatinaS Reptiles ~ Facebookissa! Natina Ompelee

#23 Maru

Maru

asuu foorumilla

• Kasvattajajäsen
  • PistePistePistePistePistePiste
  • 2580 Viestit
  • SijaintiYlivieska

Lähetetty 23 August 2010 - 12:45

Nytpä taisin puhua palturia. Yksi hiiri on karannut, verkkokattoisesta Dunasta. Sai ängettyä itsensä sieltä pinnojen välistä. x) Oli aika operaatio saada se kiinni.. Loppujen lopuksi hiirestä ei paljoa jäänyt jäljelle. :/ Tästä on tosin jo vuosia aikaa.

Tuolta häkistä yrittivät muutenkin ihan tosissaan karkuun, nyt näin jälkeenpäin ajateltuna.. Mikähän siinäkin oli?

7.9 Pantherophis guttatus, 1.1 Lampropeltis getula nigrita + hiiriä monta

Roostergroven käärmeet ja hiiret

#24 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Jäsen
  • 4052 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 23 August 2010 - 13:34

Vapauden himo :D Ei vais. Varmaan kiimoissaan yrittävät punkea, varsinkin jos haistavat uroksen.

#25 Elven

Elven

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 192 Viestit
  • SijaintiSeinäjoki

Lähetetty 27 August 2010 - 13:07

Tarvittavien asumusten määrä riippuu kasvatustyylistä. Jos erottaa niitä välillä toisistaan, naaraiden taukojen ja synnytysten takia, asumuksia tarvitaan iso määrä. Jokaiselle urokselle oma, esim 3 jos uroita on 3. Jos naaraita on esim 9, ja oletetaan että niistä noin 3 olisi yhtäaikaa imettämässä, 3 astutettavana, ja 3 lepäämässä, tarvittaisiin 3 asumusta jokaisen naaraan synnytykseen ja poikasten hoitoon, 1 lepovuorossa oleville (edellyttäen että tulevat toimeen), ja 1-3 astutuksessa oleville, riippuen käytetäänkö niille samaa urosta vai eri uroksia. Ja lisäksi pari asumusta erotetuille poikasille. Mahdollisesti enemmänkin, jos osa poikasista halutaan myydä, eikä haluta että eri naaraiden poikaset menevät sekaisin keskenään.
Jos tuon saman hiirimäärän, 3.9 pitää ryhmäkasvatuksessa, tarvitaan vain 3 asumusta. Jokaisessa 1.3 hiirtä. (1.3 tarkoittaa 1 uros ja 3 naarasta)
Poikasille tarvitaan 2 asumusta, toinen uroksille, toinen naaraille. Jos kaikki poikaset yleensä lopetetaan ennen 4vk ikää, ei näitä asumuksia tarvita, muuta kuin silloin kun halutaan osa säästää tulevia ryhmiä varten.

Eli siis hommataan 1 uros ja 2-4 naarasta, ja pidetään ne samassa terrassa, niin kauan kuin tuottavat. Poikaset poistetaan terrasta viimeistään 4vk ikäisinä, tai aiemminkin jos ne pinkkeinä lopetetaan. Naaraat tietysti elävät lyhyemmän elämän, kuin mitä jos ne saisivat pitää taukoja raskauksien välillä. Mutta tuottavuus on ihan riittävä. Kun naaraat eivät enää tuota, ne saavat siirtyä eläkkeelle, eli pakastimeen. Urokselle voi joko laittaa uudet naaraat, tai siirtää senkin 'eläkkeelle'. Melko harvoin uros kuolee ennen naaraita... Mutta jos niin käy, niin uutta urosta ei kannata laittaa, ennen kuin naaraat ovat synnyttäneet ja hoitaneet edellisen uroksen siittämät poikaset, uusi uros saattaisi vahingoittaa niitä.

Yksi ryhmä, siis 1 uros ja 2-4 naarasta yhdessä terrassa, riittää elättämään noin 2-3 käärmettä riippuen poikueiden koosta, ja käärmeiden ruokintavälistä. Kannattaa kirjata ylös, vaikka terraan teipatulle paperilapulle tai vihkoon, että minkä kokoisia poikueita mikäkin ryhmä tuottaa, ja kuinka usein. Ja jättää uudet poikaset kasvamaan niistä ryhmistä, joissa tuottavuus on parasta, siis isoja poikueita ja usein. Ja näkee myös heti papereista, jos joku ryhmä ei ole yli kuukauteen tuottanut jälkikasvua, eivätkä naaraat näytä edes paksuilta, on aika eläkkeen.

Tämä tekniikka on selvästi kannattavin, helpoin, ja halvin. Hiirien hyvää elämää tavoitteleville se ei kuulosta kivalta, mutta jokainen valitkoon itse mitä tapaa käyttää. Jos haluaa erotella ja yhdistellä ja pitää taukoja, niin siitä vaan.

#26 Leiu

Leiu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 492 Viestit
  • SijaintiLahti

Lähetetty 27 August 2010 - 13:24

Elven kirjoitti:

Tämä tekniikka on selvästi kannattavin, helpoin, ja halvin. Hiirien hyvää elämää tavoitteleville se ei kuulosta kivalta, mutta jokainen valitkoon itse mitä tapaa käyttää. Jos haluaa erotella ja yhdistellä ja pitää taukoja, niin siitä vaan.

Olet aivan oikeassa, ei kuulosta kivalta.
Meillä lisääntymiskykyiset naaraat elävät kahden tai kolmen naaraan porukoissa, ja urokset (vaihteleva määrä, tällä hetkellä 4) vierailevat naaraiden luona. Poikueiden välillä pidän taukoa noin kuukauden (alkaen siis edellisten poikasten vieroituksesta), ja teetän naarailla kolmesta viiteen poikuetta, riippuen täysin naaraan jaksamisesta ja yleisestä olemuksesta. Tällä hetkellä on kahdet poikaset, molemmat noin viikon ikäisiä. Keskenkasvuiset naaraat minulla on isossa kakaraterrassa, josta sitten sopivaan ikään ja kokoon kasvaessaan siirtyvät kasvatuksesta poistuvien tilalle. Urokset joko päätyvät pakkaseen jo nuorina tai sitten tarvittaessa jatkavat kasvatustyötä. Vaikka minulla ei sinällään mitään tavoitteita hiirten kasvatuksessa ole, niin kyllä sieltä joukosta valikoituu jatkojalostukseen ne yksilöt, jotka sekä käytökseltään että ulkomuodoltaan minua miellyttää. En pidä kasvatuksessa hiiriä, jotka eivät ole käsiteltävissä tai ovat luonteeltaan muuten ei-toivottuja, korkeintaan käytän niitä pinkkien saamiseen, jos tarvetta juuri sillä hetkellä löytyy. Synnytyksen jälkeen koko perhe päätyy pakkaseen. Urokset ovat myöskin tähän mennessä olleet sellaisia, mitä voi pitää keskenään aina lisääntymispuuhiin saakka, ja tappeluilta ollaan vältytty.
Syöjiä löytyy erikokoisia, joten omaan käyttöön menee pinkkejä sekä 30-, 50- ja 60-grammaista. Rotat saan muualta toistaiseksi.
Omaan moraaliini ei mahdu hiirten (tai minkään muunkaan jyrsijän) käyttö epäasiallisessa ruokakasvatuksessa, jossa eläimen oma hyvinvointi tulee tärkeysjärjestyksessä vasta tuottavuuden jälkeen. Jyrsijän elämä ei (etenkään ruokakasvatuksessa) ole kovinkaan pitkä, joten ei maksa suurta vaivaa tehdä siitä asiallinen ja hyvä.

Viimeksi muokannut Leiu, 27 August 2010 - 13:25.
täsmennys

• normaalianni, heidi-84 ja FrogBoy pitää tästä

#27 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 11 September 2010 - 16:26

Ohjatkaa tämä teksti oikeaan paikkaan jos olen väärällä alueella.
Ruokahiirien kasvattajat, kertokaahan tuleeko edullisemmaksi kasvatta viljakäärmeille ruokahiiret itse, kuin jos edelleen ostan hiiret jostain liikkeestä (esimerkkinä pieni pinkki 1-3g, 0,40€/kpl)?
Kiitokset vastauksista : ).
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan

#28 Vilja II

Vilja II

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 274 Viestit
  • SijaintiRovaniemi

Lähetetty 11 September 2010 - 17:25

^Riippuu siitä kuinka monelle käärmeelle aikoo ruoan itse kasvattaa. Hiirten kasvatus ei välttämättä tule edullisemmaksi, koska hiirille, vaikkakin "vain" ruokakasvatuksessa oleville, tulee tarjota asianmukainen ruokinta, asuttaminen, hoito (esim. loishäädöt), yms. Meillä tarkoituksena on panostaa laatuun, itse kasvatettu vs. tehotuotettu. Meidän käärmeemme jättivät kaupan ruoat syömättä melko usein ja jossain vaiheessa tulimme siihen tulokseen, että kasvatamme ruoan itse. Siten tiedämme tarkalleen mitä käärmeemme oikeasti syövät. Ja tosihan on sekin, että mitä paremmin hiiret voivat, sitä paremmin käärmeetkin voivat.

Meidän hiirulassamme asustelee kahden perheen herppien ruoat ja ihan kohtuullisilla kustannuksilla saamme ruoat kuudelle käärmeelle, isommat luikerot vetääkin jo sitten rottaa (niitä emme kasvata - ainakaan vielä) =) Jos itsellä on vain pari-kolme luikeroa, kuten meillä, niin ainahan voi kasvattaa hiiriä kaverin kanssa kimpassa ja jakaa kustannukset. ;D

-Nina-

2.2 Pantherophis guttatus, 1.0 Pogona henrylawsoni, N.N Mus musculus, 0.1 B. albopilosum, 0.0.2 Achatina fulica Hamillei f. Rodatzi, 0.0.2 Achatina Achatina, 0.0.3 Achatina immaculata, 2.1 Homo sapiens sapiens

#29 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 12 September 2010 - 06:05

Kiitos vastauksestasi Nina!
Mulla on nyt tosiaan 5 viljakäärmettä ja kuudes tulossa. Laitoin juuri ruokahiiri tilauksen taas vetämään ja hintaa paketille tulee 76€ toimituskuluineen. Tilaamani ruokamäärä riittää tod.näköisesti joulukuun alkupuolelle (toivottavasti:) ).
Eli lyhyellä matikalla kuuden käärmeen ruuat kolmeksi kuukaudeksi maksaa tuon 76€.

Ja mikäli hiirikasvatusta aloittaisin niin siitä lähdetään että näilläkin olennoilla hyvät oltavat on. Siksi myös tätä asiaa mietin vielä, kotoamme kun löytyy nyt kissoja, koiria, käärmeitä, akvaarioita ja vieläkö hiiriäkin..?

Viimeksi muokannut viljami, 12 September 2010 - 06:07.

#30 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 12 September 2010 - 08:48

Tarkennusta edelliseen viestiini;
Itseasiassa tuo tilaamani ruokamäärä riittää kyllä käärmeilleni varmasti pitemmälle, tammikuun loppuun saakka. Tulossahan on talvi, paastoa ja talvilepoa,..!

#31 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Jäsen
  • 4052 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 12 September 2010 - 09:37

Mutta se taas pysyvätkö hiiret "hyvinä" siihen asti ?
Itselläni menee + - 25 euroa rahaa hiiriin kuukaudessa. Aluksi menee toki enemmän rahaa.
Esim jos asuttaa 31 litrasissa muovilootissa.
Löytötavarataloissa on välillä tarjouksessa 3 kpl 10 euroa.
Muutoin hinnat ovat 7 - 14 euroa merkistä riippuen.
Hitsattu seulaverkko (20egee)
Juomapullot (isot on kätevämpiä) paikasta riippuen 1,50 e.
+ Itse hiiret, ruuat, pesät ym. (mikäli haluaa käyttää)
Nopsaa menee kasvatuksen aloittamiseen satanen jos toinenkin.
Mutta eipä tarvitse ostaa el.kaupasta (säästö sekin) huonoja hiiriä mitkä on ties kuinka kauan lojunu pakkasen perällä ja sulanut ties kuinka monta kertaa ym ym..

#32 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 12 September 2010 - 10:58

No siinäpä se. Nyt kun tilasin ruokahiiriä, niin en todellakaan voi tietää miten tuoreita nämä ovat. Ja tähän sitten lisätään aika jonka ovat mulla pakkasessa. Maksimissaan muistaakseni 3kk säilyvät "hyvinä".

Taidampa tosiaan vakavasti harkita pienimuotoista ruokahiirikasvatusta! Kunhan nyt ensin tutkin asiaan liittyviä faktoja, jotten mene ihan peppu edellä puuhun, jo ihan eläinten parasta ajatellenkin!

Viimeksi muokannut viljami, 12 September 2010 - 10:58.

#33 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 14 September 2010 - 02:14

Minkälaisissa "asunnoissa" teillä hiiret majailee? Vanhoissa akvaarioissa? Duunatuissa muovilaatikoissa? Lemmikkiliikkeiden hiirihäkeissä?
Kertokaas kokemuksia, hyviä ja huonoja puolia edellämainituista.

#34 Vilja II

Vilja II

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 274 Viestit
  • SijaintiRovaniemi

Lähetetty 14 September 2010 - 03:44

^Meillä naaraslaumat asuvat lasiterroissa (vanhat akvaariot), urokset ja synnyttäneet naaraat modatuissa Smarteissa. Lasiterrat on kyllä tosi hienot ja kivat sisustaa, mutta siivouksen kannalta "himpun verran" hankalammat kuin Smartit. ;D

2.2 Pantherophis guttatus, 1.0 Pogona henrylawsoni, N.N Mus musculus, 0.1 B. albopilosum, 0.0.2 Achatina fulica Hamillei f. Rodatzi, 0.0.2 Achatina Achatina, 0.0.3 Achatina immaculata, 2.1 Homo sapiens sapiens

#35 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 14 September 2010 - 03:53

No näin olen minäkin ajatellut. Eli siis silmääni miellyttä enempi nuo lasiset "vanhat akvat" ja niitä kun on todellakin mukavampi (helpompi?) ehostaakin ; ).
Eikä tuo nyt niiiiin hankala ole putsata tuo lasinenkaan terra, siis ainakaan minun mielestä...

#36 Vilja II

Vilja II

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 274 Viestit
  • SijaintiRovaniemi

Lähetetty 14 September 2010 - 05:07

Juu ei se lasiterrankaan siivoaminen ole hankalaa, mutta jos vertaa smarttiin niin onhan ne raskaampia käsitellä esim. pesua ajatellen. ;D Itse olen ollut tyytyväinen sekä lasiterroihin, että smartteihin - molemmat ovat ihan hyviä käyttötarkoitukseensa! :)

#37 Leiu

Leiu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 492 Viestit
  • SijaintiLahti

Lähetetty 14 September 2010 - 07:35

Meillä kun noita hiiriä on useammassakin lootassa, olen kokenut fiksuimmaksi pitää niitä Smarteissa. Boksien siivoamiseen menee kerrallaan sen puolisen tuntia, ja jos kaikki olisivat lasisia, niissä olisi kyllä varmasti toisen mokoman puolituntisen verran työtä, puhumattakaan korkealta hyllyltä nostelemisen hankaluudesta. Ainoa lasiterra, missä hiiriä on, on alahyllyllä oleva keskenkasvuisten ja tauolla olevien naaraiden terra, johon mahtuu jopa 10 likan lauma. Se on sen verta vähemmällä käytölläkin, joten on saanut jäädä.

#38 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Jäsen
  • 4052 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 14 September 2010 - 08:16

Itse kaavin rikkalapiolla akvaariot, mutta muoviboxit on helppo vaan kipata muovipussiin. Siinä mielessä helpommat + sitten se että ne saa päällekkäin kasattua.

#39 Vilja II

Vilja II

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 274 Viestit
  • SijaintiRovaniemi

Lähetetty 14 September 2010 - 10:07

Juu, tuo päällekkäin kasaaminen on kyllä iso plussa smarteille. Meillä on hiiriä 12 smartissa ja kahdessa lasiterrassa joten siivouspäivänä saa aikaa kyllä kulumaan ihan kivasti ;D

#40 viljami

viljami

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 330 Viestit
  • SijaintiJokioinen

Lähetetty 14 September 2010 - 16:48

No niin, nyt on shoppailtu hiirille kaikenlaista! Juomapulloja, ruokakippoja ja kaksi 31 litran Smart-laatikkoakin! Näitä sitten vaan tuunaamaan asiaan soveltuviksi (reikäpeltikatot akvoihin ja Smartteihin sivuseiniin). Niin ja hyllynrakennus tarvikkeet tuli myös hankittua jotenka tuleva viikonloppu tulee olemaan työntäyteinen ; ).
Hiiriä odotellessa...
Minkäs verran noita neitihiirä uskaltaa laittaa 90 litraiseen hiiriterraan? Niin että kaikille silti tilaa riittää?

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää