Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Parta-agaman nahanluonti

parta-agama partis nahanluonti nahka kosteus

• Kirjaudu vastataksesi
33 vastausta aiheeseen

#21 -taru-

-taru-

ei malta pysyä poissa

• Kasvattajajäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 070 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 17d 2h 26m 45s
  • SijaintiLohja

Lähetetty 28 maaliskuu 2012 - 22:10

Mun kääpiöparta-agamalla ei lähe hännästä vanha nahka pois. Vanha nahka on ollu nyt siinä jo melkein viikon, ja olen suihkuttanut häntää joka päivä ja kylvettänyt, ja kylpemisen jälkeen yrittänyt varovasti ottaa sitä pinsetillä/hammasharjalla pois. Mikään ei tepsi :(
Mikä neuvoksi?

Suotta vielä hätäilet :D Tuohon touhuun menee helposti jopa kuukausi, järkevintä on tosiaan antaa luonnon tai siis liskon hoitaa itse tuo homma.

Äläkä nyt mene nyppimään sitä vanhaa nahkaa tuolleen, enempi vahinkoa tuolla saa aikaan, Auttaa toki voit, mutta vain jos nahka lähtee sormella sivelemällä, nyppiminen yms voi aiheuttaa uuden nahan repeämisen, se on erittäin pehmeä aluksi.

Parta-agamat tunnetusti vaihtavat nahkansa sieltä täältä eikä ikinä kerrallaan, ja viikko on kyllä ihan liian lyhyt aika jotta huolestua tarvitsisi.

Suihkuta kaveria mieluummin joka päivä kuin se että kylvettäisit, liika kylvetyskään ei ole hyväksi.

Sinuna tosiaan antaisin nyt hännän olla ihan rauhassa, kyllä se vaihtuu jossain vaiheessa aivan varmasti! :)

saku Sammakko; Partikset alkavat luomaan nahkansa noin 2 viikon iässä ekan kerran.

#22 monna83

monna83

asuu foorumilla

• Jäsen
  • PistePistePistePistePistePiste
  • 2 861 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 73d 1h 59m 3s
  • SijaintiNummela

Lähetetty 28 maaliskuu 2012 - 23:38

Parta-agamat tunnetusti vaihtavat nahkansa sieltä täältä eikä ikinä kerrallaan, ja viikko on kyllä ihan liian lyhyt aika jotta huolestua tarvitsisi.

Suihkuta kaveria mieluummin joka päivä kuin se että kylvettäisit, liika kylvetyskään ei ole hyväksi.

Sinuna tosiaan antaisin nyt hännän olla ihan rauhassa, kyllä se vaihtuu jossain vaiheessa aivan varmasti! :)

Kiitos minunkin puolesta tästä tiedosta. Itse en ole ollut ikinä huolissani käärmeiden/lisko(jen) muun kropan nahanluonnista mutta häntä on sellainen, mitä kyttään kun olen kuullut tarinoita kuolioista. Ja käärmeiltä hännän päästä ajoittain joudun pyyhkeen avulla hieromaankin pois vanhan nahan. Eli useamman viikon voi olla vanha nahka hännässä, ilman että tarvitsee huolestua. :P

Miten silmät näillä? Onko ongelmia nahan luonnissa niiden suhteen? Meillä aavikkoiguaanilla aina hienot nahkaläpyskät silmien yläpuolella joten sitä ei ole tarvinnut avittaa. Onneksi. On niin arka.

Viimeksi muokannut monna83, 28 maaliskuu 2012 - 23:41.

Hyvin menee mutta menkööt!

#23 KaisaHoo

KaisaHoo

ei elämää

• Jäsen
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4 427 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56d 15h 11m 37s

Lähetetty 29 maaliskuu 2012 - 07:44

Enintään niin, että kun luovat nahkaa sillmien ympäriltä, ne roikkuvat rämmäleet häiritsevät.

#24 Antero

Antero

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 48 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 14h 41m 55s
  • SijaintiLaukaa

Lähetetty 03 toukokuu 2012 - 10:05

Sieltähän paljastuu ihan uuden värinen lisko vanhan nahan alta :D
Suhteellisen kauan aikaa oli koko lisko harmahtavana. Ensiksi lähti nahka jaloista ja hännästä ja vasta melkein kuukauden päästä (tänään) lähti nahka loppuliskosta.

#25 Raakel

Raakel

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 20 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 4h 26m 49s
  • SijaintiJyväskylä

Lähetetty 19 maaliskuu 2013 - 11:30

Meil on ilmeisesti nahanluonti käynnis tytöllä. Ihan harmaa alue selässä ja kuononki päällä. Käärmeen nahanluontia olen seuraillut, tämä on mulle uutta. J2nn22.

jännää, piti kirjoittaa.. Kännykäl tulee kirotusvirheitä.

#26 Mona

Mona

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 76 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 16h 30m 17s
  • SijaintiTurenki

Lähetetty 19 maaliskuu 2013 - 13:53

Meillä kesti hännän nahanluonti varmaan pari kuukautta mutta kyllä se lopulta sen vaihtoi. Samaten selässä oli sellanen kohta jonka jätti edellisessä luonnissa vaihtamatta mutta nyt on Otus uudessa takissaan koko lisko.
Huvitti vaan kun vatsan kohdalla on nyt sellanen nahkareppu, jotta tekikö tyyppi kerralla pari numeroa kasvun varaa. :D
Loi nimittääin nahkansa pari kertaa ihan pienen ajan sisällä peräkkäin kun tuo kasvuvauhti on ollut niin kiivasta....

Mutta vesipullolla vaan vettä niskaan, niin hyvä tulee. Oli sit itse hangannut kyljestä nahan pois kun oli tunkenut itsensä sellasesta pienestä raosta, josta ei yleensä edes mene. siellä se nahkariekale sit näytti olevan.

Ettei nää mitään tyhmää väkeä ole, kaikkea muuta :D

#27 Raakel

Raakel

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 20 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 4h 26m 49s
  • SijaintiJyväskylä

Lähetetty 24 maaliskuu 2013 - 19:19

Tosi hienosti on meillä tytön nahka vaihtumassa. :D Ilman minkäänlaisia ongelmia uusi nahka paljastuu alta pala palalta! Tyttö myös naatiskelee hirveästi kun sumuttelen kädenlämpösellä vedellä.  :wub:

#28 janina

janina

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 25 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 5h 50m 53s
  • SijaintiLappeenranta

Lähetetty 02 huhtikuu 2013 - 04:44

Ja partikset eivät syö omaan nahkaansa vaan tosiaan jättäävät omistajansa iloksi ne siivottavaksi:D Ja useimmiten aivan pitkin poikin terraariota;)

Kyllä meidän sankari popsii omat nahkansa, tiedä sitten syytä :D

#29 sanna_87

sanna_87

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1h 23m 7s
  • Sijaintiespoo

Lähetetty 04 huhtikuu 2013 - 19:51

Apuaa! Mun partis luo keskikropan nahan kerrallaan vatsa ja selkä puolelta. Niin onko normaalia että partis ei oo liikkunu nyt kahteen päivään? Tekeekö kipeetä luoda niin iso alue kerralla?

Yhdistetty aikaisemmin aloitettuun ketjuun nahanluonnista. -Saana_85

#30 Shniii

Shniii

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 533 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 29d 17h 11m 31s
  • SijaintiKotka

Lähetetty 04 huhtikuu 2013 - 23:52

Ei se nahanluonti kipeetä tee. Onkos kaveri ihan hereillä vai puoliunessa? Lämmöt ok? Ruoka maistuu? 

#31 sanna_87

sanna_87

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
  • Sijaintiespoo

Lähetetty 05 huhtikuu 2013 - 02:39

Kyllä ruoka on maistunu ja lämmötkin on ihan kohdallaan. Partis kiivenny köynnöksen päälle joka on vielä ns. Viileässä päässä..

Ja jotenkin uniselta vaikuttaa kyllä. Siellä köynnöksen päällä se yleensä nukkuukin..

#32 -taru-

-taru-

ei malta pysyä poissa

• Kasvattajajäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 070 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 17d 2h 26m 45s
  • SijaintiLohja

Lähetetty 05 huhtikuu 2013 - 09:49

Mä kans kysyn noista lämmöistä.

Se että sanotaan jotta lämmöt on kohdillaan, ei itse asiassa kerro muille mitään. Lukemat kertovat enempi ;) . Olethan ottanut huomioon jotta lämmöt voivat heitellä kun ulkonakin on jo huomattavasti lämpöisempää, kesäksi usein joutuu vaihtamaan pienempitehoisemmat spotit ja jopa sammuttamaan osaksi päivää lämpölamput.

Se että kaverus on siellä viileässä päässä, saattaa siis johtua siitäkin jos terrassa on liian kuuma....

Oletko koska uusinut UVB-putken ja onhan sulla tarpeeksi vahva putki? valot vaikuttavat myöskin asiaan :)

Suosittelen seurailemaan niitä lämpötiloja eri kellon aikoina terrassa.

Toki voihan se olla jotta kaverus on muuten vaan uninen, nahanvaihtokin kiukuttaa osaa kaveruksista, tämäkin on tullut huomattua, eli ei mahdotonta ole ollenkaan jotta tahtois pitää pienet "talvilevot", mutta yleensä kyllä silloin ei tuo ruokakaan maistu.

#33 KaisaHoo

KaisaHoo

ei elämää

• Jäsen
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4 427 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56d 15h 11m 37s

Lähetetty 05 huhtikuu 2013 - 17:56

Meillä ainakin totaalisen nahanvaihdon aikaan elukat vaan mököttää.

#34 sanna_87

sanna_87

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
  • Sijaintiespoo

Lähetetty 05 huhtikuu 2013 - 18:15

Nyt isoin osa lähteny ja taas ollaan ihan normaaleja..:)

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: parta-agama, partis, nahanluonti, nahka, kosteus

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää