Hyppää sisältöön

Kuva

Kilpikonnan ruokinta (maakonnat)

Aihe on arkistoitu. Tämä tarkoittaa sitä, että et voi vastata aiheeseen.
323 vastausta aiheeseen

#1 yjanne

yjanne

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 6 Viestit

Lähetetty 06 kesäkuu 2005 - 14:43

Olen tässä ajatellut ottaa jonkinlaista maakilpikonnaa lemmikikseni. Voisiko joku kertoa minulle millä pitää ruokkia eri vuodenaikoina etten ruokkisi väärin. Muutakin tietoa tarvitsisin hoidosta.
- Janne -

#2 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit

Lähetetty 06 kesäkuu 2005 - 17:42

Ensin on varmaan hyvä tutustua sivustoon www.maakilpikonna.com sieltä pitäsi löytyä alkuun tietoa... Lisäksi herpin haku-toiminnolla löytyy paljon keskustelua aiheesta... Mikäli jokin jää epäselväksi niin kysele sitten tarkemmin...

Ruokinta on niin laaja aihe, että kokonaisuudessaan sen selittäminen lyhyesti on hankalaa... Perustahan on se, että ruoka on vihreitä lehteviä kasveja sekä lisukkeet, meillä lähes pelkästään kukkia... Nämä konnille sopivat ruuat löytyy tuota maakilpikonna.comista...
Eri vuodenajoista kuitenkin, että meillä ruokitaan näin... Kesällä tuoretta pihalta mikäli pystyy sitä "saasteettomalta" paikalta keräämään, syksyllä olen ruokkinut salaatilla ja kesällä kuivatulla, talvi ollaan horroksessa jääkaapissa eli ei syödä mitään ja sieltä herättyä kuivattuja ruokia... Nyt vielä pääpaino on kuivatussa, mutta lisään koko ajan tuoreen määrää...
Muitakin tapoja tietenkin on enkä sano, että oma ruokintani olisi ainut oikea...
www.konnat.com

#3 MarianneV

MarianneV

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 23 Viestit

Lähetetty 06 kesäkuu 2005 - 18:14

Tuo edellä mainittu sivusto on mielestäni paras ja muita hyviä tietolähteitä on mm. http://www.matelijat.../maakilpikonna/ , http://users.tkk.fi/...onnat/index.htm , http://www.netsonic....ntoframeset.htm , http://www.konnamaa.com/
Toivo & Elmeri Nelivarvas

#4 kerttu

kerttu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 461 Viestit

Lähetetty 07 kesäkuu 2005 - 08:45

Lähes kaikki tieto tuntuu nykyään vanhentuneelta, joten helppoa tää ei ole ;). Mutta maakilpikonna.comin ruokintaohjeet taitaa vielä olla sellaset, että kelpaavat mullekin.

Ruokinta vaihtelee siis vuodenajan mukaan niin, että talven konna horrostaa (jos kyseessä on luonnossa horrostava laji), keväällä tuoretta ja vähän ehkä tuhdimpaakin ruokaa, keskikesällä rutikuivaa eli paljon heinää ja kuivia kasveja, syksyllä taas tuoreempi jakso ja sitten paasto ennen horrosta. Yksinkertaistettuna näin mukaillaan parhaiten luontoa, mutta käytännössä tuosta systeemistä kyllä tulee varioitua - keskikesällä tulee annettua tuoretta paljonkin, kun sitä kerran on tarjolla...

Koko ajan perusruokana kuivaa heinää tai Pre alpin testudo -pellettejä tai muita PAT-tuotteita. Tästä lähdetään sitten laajentamaan kuivattuihin ja tuoreisiin kasvien lehteviin osiin, joista onkin kattavat luettelot monella sivulla. Lisukkeiksi suosittelen kukkia (orvokki, voikukka, malvat, virnat...), niitä on helppo kuivata talveksikin.

1.2.2 eurotestudo boettgeri

#5 Niina

Niina

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 435 Viestit

Lähetetty 30 heinäkuu 2005 - 16:22

No niin, elikkäs...

Ajattelin nyt sitten selvittää päätäni mietteistä joiden takia melkein en enää saa edes nukuttua. x)
Monia aiempia keskusteluja olen käynyt läpi, lukenut ja lukenut, mutta silti en saa sielunrauhaa.

Mikä olisi luonnollisin tapa antaa ruokaa nelivarpaille ympäri vuoden, eli siis minkälaista ruokaa minäkin vuodenaikana? Meillä kun vietetään puolittaista marras- ja joulukuun. Horrosta ei ole mahdollista järjestää pienen jääkaapin takia... Vaikka haaveena se olisi.
Olen ainakin yrittänyt noudattaa tällaista: keväällä ja kesällä pääosin ruoka tuoretta, keskikesällä pääosin kuivaa, syksyllä taas tuoreempi jakso ja sitten se puolittainen, joka seitsemäs päivä ruokaa, mahdollisimman monipuolisesti tuoretta ja kuivaa.
Ongelma on sitten se, että meillä kilpikonnat kun eivät oikein tuota kuivaa suostu syömään.. Vaikka tuoretta ei antaisi ollenkaan, vain näykkivät kuivia lehtiä ja heinää ja jättävät melkein kaiken syömättä. Varsinkin isomman konnan (uros) kohdalla on näin, nyt on kyllä alkanut pienemmälle tuo kuivakin ihan ok maistua...

Ja sitten ruoan määrästä.. Yleensä tulee ruokaa annettua n. konnan kokoinen kasa, välillä ehkä vähän vähemmänkin. Se on kai ihan ok? Vaikka ehkä pitäisi supistaa noita annoksia konnaakin pienemmäksi. Tosin ei kovin radikaalista, jonkin verran vain.

Eiköhän siinä jo jonkin verran asiaa ollut... Kiitos jos joku osaisi mieltäni huojentaa. :)

#6 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit

Lähetetty 31 heinäkuu 2005 - 14:07

Itelläni konna saa tuoretta silloin kun sitä pihalta löytyy, kun ei enää löydy muuttuu ruokavalio kuivaksi... Horros ja horroksen jälkeen ruokinta jatkuu melko kuivana... Tuoretta annan sitten kun sitä taas alkaa ulkoa saamaan... Salaatit olen jättänyt vähälle ja sen tuoreen mitä annan otan viherkasveista (lähinnä kiinanruusu ja limoviikuna) ja kaupan ruukkuyrteistä... Nyt otin muistaakseni Konnatädin ohjeen mukaan taltteen voikukan siemeniä ja aijon vähän kasvatella tuoreita voikukanlehtiä kevätpuolella...

Minusta Hammaspeikon rytmi on kuitenkin se kaikkein luonnollisin... Ite menen lähinnä sen mukaan mitä on saatavilla...
www.konnat.com

#7 pikke

pikke

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 256 Viestit

Lähetetty 01 elokuu 2005 - 14:25

Itse yritän noudattaa konnien luonnollisia elinolosuhteita, vaikka Suomessa se onkin terraolosuhteissa hyvin hankalaa. Eli horroksen jälkeen paljon mehevää syötävää (jo mahdollisesti kantavan naaraankin tähden), ja keskikesän jälkeen kuivempaa, jonka jälkeen taas mehevämpi kausi syksyllä (horrokseen tankkaus) ja just ennen horrosta taas kuivempaa ruokaa.

Ruoka on pääasiassa "rikkaruohoja", mutta varsinkin keväällä on turvauduttava usein kaupan salaatteihin (suosin roomansalaattia ja muita tummia). Tuo 20 % lisä on mulla pudonnut varmaan 10 prosenttiin ja se koostuu pääasiassa kukista, marjoista (luonnon antimet loppukesällä, itse kerätyt pakastetut keväällä), kurkusta, paprikasta ja kukkakaalista, hedelmiä konnat (kreikkalaisia) saa hyvin harvoin.

Hedelmistä vielä sen verran, että lukemani mukaan (Tortoise Trust) kreikankonnia on luonnossa usein tavattu hedelmätarhoista, joten luutavasti niiden luonnolliseen ruokavalioon kuuluu (puista pudonneet)hedelmät syksyisin. Sen sijaan nelivarpaille on suositus välttää hedelmiä ruokavaliossa.

#8 Vieras_sairaus_*

Vieras_sairaus_*
  • Vieras

Lähetetty 02 elokuu 2005 - 10:50

Kysyn nyt tässä ohella, että pitääkö porkkanan olla keitettyä, jos sitä konnalle antaa?

#9 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit

Lähetetty 02 elokuu 2005 - 11:26

Porkkanassa on liian pitkät hiilihydraattiketjut, joten sitä ei kannata konnalle antaa... Muutenkaan ruokia ei pidä keittää, kuka ne konnille luonnossakaan keittelisi?
www.konnat.com

#10 Vieras_sairaus_*

Vieras_sairaus_*
  • Vieras

Lähetetty 02 elokuu 2005 - 12:53

Porkkanassa on liian pitkät hiilihydraattiketjut, joten sitä ei kannata konnalle antaa... Muutenkaan ruokia ei pidä keittää, kuka ne konnille luonnossakaan keittelisi?

edes lisäruokana, harvoin ?

#11 konnis

konnis

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 27 Viestit

Lähetetty 02 elokuu 2005 - 13:22

Minä olen antanut joskus Altille porkkanaa, sen vuoksi, että sen nokka kuluisi.Lisäksi porkkana on sellaista mistä Altti tykkää kovasti. En ole kyllä kuin aniharvoin antanut sitä.
Seepian suomulla saa myös hyvin nokan kulumaan.

#12 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit

Lähetetty 02 elokuu 2005 - 13:51

En nää mitään syytä antaa porkkanaa koskaan...
www.konnat.com

#13 Vieras_Sennu_*

Vieras_Sennu_*
  • Vieras

Lähetetty 10 elokuu 2005 - 11:58

Ja sitten ruoan määrästä.. Yleensä tulee ruokaa annettua n. konnan kokoinen kasa, välillä ehkä vähän vähemmänkin.

Olen tässä harkinnut nelivarpaan ostoa ja kaikki muu tieto on jo hanskassa mutta ruokinnassa yksi juttu vielä kaivelee. Annetaanko sille kerran päivässä "konnan kokoinen kasa", entä voiko sen annoksen antaa olla terraariossa niin kauan ennenkuin kaikki on syöty vai otanko pois jonkun ajan päästä kun ei enää näytä maistuvan (kun nehän saattavat möyhentää ateriansa pitkin poikin asumusta)?
Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta pakko kysyä etten mokaa jotenkin ^^'

Kiitos jo etukäteen jos vain joku viitsii valaista tietämätöntä (:

#14 kerttu

kerttu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 461 Viestit

Lähetetty 10 elokuu 2005 - 15:42

Voi sen antaa olla terrassa, vaikka konna ei ihan kerralla söisikään. Ja heinää voi pitää koko ajan.

#15 -Jessica-

-Jessica-

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 494 Viestit

Lähetetty 12 elokuu 2005 - 21:55

Tarkoitatteko "pupunheinällä" tavallista eläinkaupoista ostettavaa kellertävää jyrsijöille tarkoitettua heinää vai kuivatettua vihreää heinää?

Sitten vielä, kannattaako lehdet pakastaa vai kuivata talvea varten? Onko sillä väliä?

Viimeksi muokannut paputtaja, 27 huhtikuu 2010 - 21:57.

Eublepharis macularius 0.1.1
Hymenopus coronatus 0.1.0
+
Equus caballus

#16 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit

Lähetetty 13 elokuu 2005 - 21:41

Pupunheinä on sitä eläinkauppojen kellertävää heinää... Nämä pupunheinät tuppaa olemaan ylivuotisia ja siinä voi olla yksi syy miksi ei taho konnille maistua... Jos pystyy niin kannattaa käydä joltain tallilta vaikka kyselemässä josko sieltä saisi ostaa säkillisen tämän vuotista heinää...

Ite en ole lehtien pakastamista kokeillut, kuivaaminen toimii mielestäni hyvin...
www.konnat.com

#17 MarianneV

MarianneV

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 23 Viestit

Lähetetty 14 elokuu 2005 - 00:20

Itse olen allerginen heinille, joten sain pupunheinästä pahat reaktiot, mutta siirryin käyttämään Pre Alpin Testudo- pellettejä heinän sijaan. Toiselle konnalle ne maistuu, toiselle ei tahdo muukaan maistua.
Toivo & Elmeri Nelivarvas

#18 kerttu

kerttu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 461 Viestit

Lähetetty 14 elokuu 2005 - 11:08

Kuivaaminen kuulemma on paras tapa ravintoaineiden säilymisen kannalta.

#19 Vieras_Excalibur_*

Vieras_Excalibur_*
  • Vieras

Lähetetty 02 syyskuu 2005 - 11:53

Pre alpin testudo pelletithän pitää kuulemma liottaa/turvottaa mutta miten on pre alpin testudo fibren kanssa?

#20 Sumpe

Sumpe

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 33 Viestit

Lähetetty 25 marraskuu 2006 - 12:25

Saako muuten tätä pupunheinää olla koko ajan tarjolla? Annetaanko heinä sellaisenaan vai lisätäänkö siihenkin esim. nutrobalia?
1.0 Python regius
1.1 Eublepharis macularius
0.1 Testudo horsfieldii