Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Lasiovien muovilistat/-kiskot liukkaiksi ja hiljaisiksi?

Aihe on arkistoitu. Tämä tarkoittaa sitä, että et voi vastata aiheeseen.
13 vastausta aiheeseen

#1 samik

samik

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 68 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 54s

Lähetetty 09 helmikuu 2004 - 17:00

ostin just käytetyn mediumin terran jossa entinen asukki mylläsi hiekassa, jota oli vieläkin joka paikassa. erityisen ongelmallista se on muovisissa listoissa, joissa lasi liukuu. hinkkasin niitä vaikka millä mutta osa hiekkapölystä vaan pysyy siellä tai sitten se muovi on sellaista että lasi pitää siinä liukuessaan hirveää meteliä.

eli nyt olis vinkit tarpeen, miten saisin sen lasin toimimaan siinä siedettävän hiljaisesti ja liukkaasti???
-Sami-

#2 Matias

Matias

herppeilee jo tosissaan

• Kunniajäsen
  • PistePistePistePiste
  • 940 Viestit
    • :

Lähetetty 09 helmikuu 2004 - 18:02

Kokeile rasvata ne vaikkapa rypsiöljyllä. :)
Matias @ Matelijat.info

#3 Henuli

Henuli

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 301 Viestit
    • :

Lähetetty 09 helmikuu 2004 - 18:46

niin, vai onkosta mahdollista hommata vliin vielä "lisäkiskot" siis ohuet muovi kaistaleet.. juuri niinkuin alumiinisissa E-listoissa! :D
*UGH* Minä ei ymmärtää tämä foorumi. Minulla olla kaunis sisilisko. ;)

#4 Hilkka

Hilkka

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 328 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 2h 28m 5s

Lähetetty 09 helmikuu 2004 - 21:06

Minä voitelen muovilistat silikoniöljyllä (CRC Silicone spray tai saa ainetta puikkonakin, jolloin sitä ei leviä muualle ympäristöön), jota käytetään kaikkiin mm. autojen kumi- ja muovilistojen hoitoon ja ovet luistaa välillä turhankin liukkaasti! Itselläni on liukulistoissa irroitettavat muovialustat, niin levitys onnistuu helposti kummallakin aineella, eikä sitä joudu sisäälle terraarioon. Annan listojen kuivahtaa hetken niin hajut haihtuvat, eivätkä ärsytä terran asukkeja.

Sprayta kannattaa käyttää ruiskuttamalla sitä pieneen kankaanpalaan, jolla käsittelee listan.

Ainetta saa ainakin tavaratalojen autokemikaalien ja varaosaliikkeiden hyllyiltä.
Terveisin Hilkka

#5 samik

samik

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 68 Viestit

Lähetetty 10 helmikuu 2004 - 11:29

jep, kiitos. vähän jo itsekin ajattelin sinne rasvapuolelle kääntymistä. mut jos ei noilla toimi, niin sit on miehessä vika :)
-Sami-

#6 greeniguana

greeniguana

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 154 Viestit
    • :

Lähetetty 10 helmikuu 2004 - 11:35

Mulla on sama ongelma partisten terraariossa, hiekkaa menee
joka paikaan ja sitten ne lasiovet vinkuu ja kirskuu avattasessa.
olen ottanut asukit pois ja imurilla vetäissyt ne hiekat sieltä
listasta pois. taas toimii vähän aikaa.. :)
-Nina-

#7 samik

samik

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 68 Viestit

Lähetetty 11 helmikuu 2004 - 14:19

mulla on sit kai erilaista muovia se lista. imurista ei ollu apua kun jotain pölyä jäi aina... aloitin nyt kokeilemaan halvemmasta päästä eli siitä rypsiöljystä :)

on muuten tässä parin vuoden aikana joutunut toteamaan että tämä terraharrastus vaatiikin yllättävän usein käytännön kekseliäisyyttä ja maalaisjärkeä :)
-Sami-

#8 greeniguana

greeniguana

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 154 Viestit
    • :

Lähetetty 11 helmikuu 2004 - 14:46

No jospa se öljytys juttu toimii paremmin. Täytyy itsekkin kokeilla
sillä se imurointi on tepsinyt mutta heti kun ne ravaa ulos terrasta
kuuluu jo pieni *krisk* ja muutaman päivän päästä sama tuttu
kirskunta on jo voimissaan :)
Täytyy laittaa sitä myös gerbujen terraan. niillä ei mene sitä hiekkaa
listaan mutta muuten pitää kamalaa ääntä. :/
-Nina-

#9 Hilkka

Hilkka

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 328 Viestit

Lähetetty 11 helmikuu 2004 - 19:43

Epäilyttää, että rypsiöljystä jäis nahkea pinta, joka kerää sitä hiekkapölyä, jota silikoni ei tee. Oon käyttänyt silikonia jo lähes seitsemän vuotta, eikä ongelmia ole ollut!
Terveisin Hilkka

#10 samik

samik

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 68 Viestit

Lähetetty 11 helmikuu 2004 - 21:03

niin, kokeilemisen kautta nämä usein vasta selviää.

onneksi mulla ei kuitenkaan ole eikä varmaan edes tule hiekassa mylläävää asukkia, niin selviää vähemmällä siivoamisella ja huollolla...
-Sami-

#11 lala

lala

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 60 Viestit
    • :

Lähetetty 02 maaliskuu 2004 - 03:02

on muuten tässä parin vuoden aikana joutunut toteamaan että tämä terraharrastus vaatiikin yllättävän usein käytännön kekseliäisyyttä ja maalaisjärkeä :)

Juuri ajattelin samaa. Mitä kaikkea sitä voikaan keksiä ja mitä kummallisimmista paikoista. Kun ei noita terraarioihin tarkoitettuja tarvikkeita ole kaupan ihan joka lähtöön. Tai jos onkin, niin ne ovat aivan liian kalliita.
Siihen kummasti tottuu miten esim.rautakaupan myyjät vilkuilevat epäilevinä, kun selitän että terraarioon tämä tulee, eikä mihinkään "oikeaan" tarkoitukseen.

#12 Hilkka

Hilkka

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 328 Viestit

Lähetetty 07 maaliskuu 2004 - 17:42

Siihen kummasti tottuu miten esim.rautakaupan myyjät vilkuilevat epäilevinä, kun selitän että terraarioon tämä tulee, eikä mihinkään "oikeaan" tarkoitukseen.

Prt soo... kyllä se terra on ihan oikea paikka. Yks hailee onko se oikee niille rautakaupan myyjille. Kyllä ne kattoo joo, mutta älä oo moksiskaan. Ja kyllä ne oppii jo "asiakkaansa" tunteen, kun useammin samassa paikassa käyt. Kohta kysytään jo hieman uteliainakin, että mikäs uusi projetki tällä kertaa on menossa.
Terveisin Hilkka

#13 vekkuli

vekkuli

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 110 Viestit
    • :

Lähetetty 08 maaliskuu 2004 - 09:54

Rypsiöljy on siitä huono vaihtoehto, että sitä täytyy olla lisäämässä vähän väliä, koska rypsiöljy muuttaa koostumustaan jollain tavalla ja tämän seurauksena lasi liikkuu just ja just enää kahdella kädellä listassa :)

#14 lala

lala

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 60 Viestit
    • :

Lähetetty 09 maaliskuu 2004 - 10:26

Prt soo... kyllä se terra on ihan oikea paikka. Yks hailee onko se oikee niille rautakaupan myyjille. Kyllä ne kattoo joo, mutta älä oo moksiskaan. Ja kyllä ne oppii jo "asiakkaansa" tunteen, kun useammin samassa paikassa käyt. Kohta kysytään jo hieman uteliainakin, että mikäs uusi projetki tällä kertaa on menossa.

Ihan oikeassa olet :)
Eikä se koskaan ole mitään häirinnytkään, huvittavaa se enemmänkin on, kun sitten saa selittää, että mikä on iguaani, pureeko se jne. Ja kyllä kuka tahansa kauppias rahan tuntee, joten parempi palvella vaan ja hymyssä suin ;) Ja jossain vaiheessa ne todellakin jo kyselee, että meneekö taas liskoille jne.
Eniten ongelmia minulla on ollut marsuhäkin lisäpalojen ostossa, ei suinkaan herppien kanssa. Niitä hemmetin taikakuutiopalasia sitten metsästettiin Citymarketin lastenosastolta legojen seasta...