Jump to content

Photo
- - - - -

Aiheuttavatko liskot allergiaa?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Epidemia

Epidemia

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Pip
  • 5 posts
    • :

Posted 02 January 2004 - 19:02

Moi kaikki! Haluaisin ihan hirveesti jonkun lemmikin, mutta on este :? : isäni on ALLERGIKKO! :cry: . nimeäsittekö kaikki lemmikit jota ehdottomasti EIVÄT tuota allergiaa? Kiitos jo etukäteen! :D

#2 Meri

Meri

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 18 posts
    • Time Online: 47m 42s

Posted 02 January 2004 - 19:22

Tämä ei ole nyt lisko, mutta akaattikotilo ei tuota allergiaa, onvat kivoja lemmikeitä :D
Akaattikotilot <3

#3 Hilkka

Hilkka

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 328 posts
    • Time Online: 2h 28m 5s

Posted 02 January 2004 - 19:33

Taitaa olla aikas mahdoton tehtävä, sillä kaikki eivät ole allergisia samoille asioille. Miedän perheessä ainoastaan nuorin poika ei ole allerginen, kun viisi muuta taas ovat. Meillä on akvaariokaloja, madagascarin päivägekkoja, leobardigekkoja, tanimbarin sinikieliä, ja aiemmin oli myös berberiskinkkejä. Allergiaoireita ei ole ilmennyt.

Tällä hetkellä on siedätyshoitona sileäkarvainen noutajanarttu ja sekään ei ole ongelmia aiheuttanut. Kuitenkin allergia on niin yksilöllinen, etten uskalla suositella mitään, vaan asia on kokeiltava kunkin itse. Esim. liskoja on usein pidetty eläiminä, jotka eivät aiheuta allergiaa, mutta katsopa hakutoimintaa hyväksi käyttäen, mille kaikille joku voipi olla allerginen. Esim. Hallikaisen Niina joutui luopumaan sinikieliskinkeistään, koska ne allergisoivat häntä. Kuitenkin heillä on käärmeitä, joista ei allerkiaa tule.

:wink: Siis eikun kokeilemaan, mikä teille käy!

Terveisin Hilkka

#4 greeniguana

greeniguana

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PipPip
  • 154 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 10:14

Uskallan melkein väittää että liskoillekkin voi olla allerginen,
ainakin jos on niiden kanssa tekemisissä, sillä luohan nekin nahkaansa..

Kesällä pelkäsin kuollakseni, että mieheni on allerginen liskoille, mutta
lääkkeillä se haitta hävisi (onneksi)
-Nina-

#5 benthic

benthic

• Jäsen
  • Pip
  • 8 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 12:12

Itse jouduin luopumaan kaikista liskoistani allergian takia :S

#6 kultatomu

kultatomu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 43 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 12:36

"Siis eikun kokeilemaan, mikä teille käy"

Hmm..mun mielestä eläimiä ei voi ottaa ja heittää samantien pois jos ei sovikkaan.
Eläintä ottaessa siitä pitää olla valmis huolehtimaan monta,monta vuotta.
Jos sillä ruvetaan allergiaa kokeilemaan,niin mitäs siitä sitten taas tulee??Tälle olenkin allerginen..pois..seuraava..jne,jne

Ei eläimet ole leikkikaluja.

#7 Milkshake

Milkshake

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 86 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 12:51

Tuskin tuossa ihan nyt sitä tarkoitettiin... ratkaisuja on niiin monenlaisia!
Jenni

#8 Sonja

Sonja

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 69 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 14:01

Ja kannattaa huomioida, että aina ei itse eläin aiheuta allergiaa vaan esimerkiksi pohjamateriaali eläimen terraariossa. Jos perheessä on allergikkoja, kannattaa varmaan valita mahdollisimman pölyämättömät materiaalit terraan..
Aivot ovat sitä varten, että hiukset pysyisivät kiinni. - NINA 5 V.

#9 geggo

geggo

asuu foorumilla

• Kannatusjäsen
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2165 posts
    • Time Online: 1d 19h 12m 6s

Posted 03 January 2004 - 14:46

Myöskin ruokaeläimet matelijoille aiheuttavat allergioita. Tai itse asiassa ruokaeläinten ruoat :roll: .
No , kärmesten ruokakin (hiirulaiset yms.) myös allergisoivat.

Hyönteiset eivät ehkä niinkään jos ei niitä itse kasvata vaan ostaa kasvattajalta aina juuri tarvittavan määrän.

-geggo-
-geggo-

#10 Gegguli

Gegguli

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 18 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 14:48

Mulla on sellanen ongelma,että isä ja veli on allergisii lähinnä kaikelle ja kaikille, niin mitens mun tuleva liskohanke... :(
私達を作りより強い私達殺さないそれ。

#11 Milkshake

Milkshake

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 86 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 15:29

Varmaankin voisit käydä jokaisen tarvikkeen jne. läpi ja miettiä mikä siinä voisi aiheuttaa reaktion. Sitten miettiä miten ongelman voisi ratkaista, esimerkiksi hiekan voisi pölyttää/pestä, jos et kerran ole itse allerginen. Luovuudella! :wink:
Jenni

#12 Epidemia

Epidemia

• Jäsen
  • Pip
  • 5 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 20:26

Kiitos kaikesta! tässä on pahimmat ongelmani: Isä pelkää liskoja,käärmeitä jne... toiseksi, minä todella pelkään isäni saavan astman koska sehän vaivaa sitten koko iän... kaikki yhden lemmikin takia!
Taitaa sittenkin olla parasta että luovun koko hankkeesta... ehkä sitten
kun olen muutanut pois.

#13 kultatomu

kultatomu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 43 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 21:53

Ehkä se kuitenkin on paras ratkaisu.
Kyllä kaikkien perheenjäsenten tulee pitää ja haluta kyseistä eläintä.
Eihän se ole kivaa jos joku perheessä sitä pelkää tai inhoaa.
Ellei se sitten olisi kokonaan vaikka sun huoneessa ja hoitaisit sen itse.
Mutta ei muiden terveydelläkään pidä leikkiä.

#14 Hilkka

Hilkka

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 328 posts
    • Time Online: 2h 28m 5s

Posted 03 January 2004 - 22:10

"Siis eikun kokeilemaan, mikä teille käy"

Hmm..mun mielestä eläimiä ei voi ottaa ja heittää samantien pois jos ei sovikkaan.
Eläintä ottaessa siitä pitää olla valmis huolehtimaan monta,monta vuotta.
Jos sillä ruvetaan allergiaa kokeilemaan,niin mitäs siitä sitten taas tulee??Tälle olenkin allerginen..pois..seuraava..jne,jne

Ei eläimet ole leikkikaluja.

Siis kokeilla voi monella tavalla. En suinkaan ole niin pöllö, että tarkoittaisin, että pitäisi ottaa omaan kotiin elukka toisensa jälkeen. Kokeilulla tarkoitan sitä, että menee esim. jonnekin kyläilemään, missä tietää kiinnostavan elukan olevan ja sovittaa menonsa sinne sellaiseen aikaan, että tietää elukoiden terran siivouksen tai syötön ja muun käsittelemisen olevan menossa. Pyytää saada hoitaa eläintä/eläimiä ja ottaa muutenkin siihen hommaan osaa, eikä vaan möllötä vieressä toisella puolella huonetta. Tällaisesta vierailusta on tietenkin hyvä sopia tulevan kyläpaikan kanssa hyvissä ajoin.

Myöskin sellaisia eläinkauppoja on, joissa voi lähemmin tutustua eläimeen ja voi saada jopa hoitaa niitä henkilökunnan ohjauksessa.

Itselläni allergia ilmenee melkoisen nopeasti. Silmät alkavat vuotaa, samoin nenä ja kohta se on täysin tukossa ja jonkun ajan kuluttua saattaa pahimmassa tapauksessa äänikin hävitä. Eli minulle riittää vajaa tunti, niin saan melko selkeästi tuntuman sopiiko jokin eläin minulle. Kaikillehan asia ei valitettavasti selviä näin nopeasti, mutta kokeillahan silti toki kannattaa. Lievä allergia korjaantuu myös helposti allergialääkkeillä, vaikka en tietenkään suosittele ottamaan eläintä niin, että tietää tähän lääkeshowhun mukaan joutuvansa, mutta sekin on mahdollisuus, jos allergisoituu lemmikilleen joskus myöhemmin, eikä ehkä heti asiasta tiedon saatuaan halua silmäterästään luopua, niin tätäkin voi ensin kokeilla.

Joo ja eläimet eivät todellakaan ole leluja!

Terveisin Hilkka

#15 lulu

lulu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Pip
  • 34 posts
    • :

Posted 03 January 2004 - 22:16

Mulla on sisko joka on allerginen monille eläimille ja hänellä on astma, mutta lääkäri oli sanonu, että eläimet jotka luovat nahkansa kokonaisina, eivät aiheuta allergiaa.
Eli pohjamateriaali pitäis valita oikein, ja ulosteet siivota aina huolellisesti (sisältävät valkuaisainetta, joka on allergisoivaa).
"Oh, beloved infamous side!"

#16 Marika

Marika

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PipPip
  • 291 posts
    • :

Posted 04 January 2004 - 10:52

Kts. myös http://www.herpetoma...t/allergia.html

#17 liisasu

liisasu

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PipPip
  • 118 posts
    • Time Online: 1m 12s

Posted 04 January 2004 - 18:30

Minä olen astmatikko, tosin olen aina tottunut vanhempieni koiriin ja kissoihin niin, etten ole saanut niistä oireita. Vieraista karvaturreista saan erityisesti iho-oireita joka kerta. Liskoja minulla on ollut nyt reilu vuosi, ja muita matelijoita pidemmän aikaa, enkä ole alkuvaiheessakaan kärsinyt niistä mitenkään: ei hengenahdistusta, ihoärsytystä eikä silmien kirvelyä. Myöskään pahemmin astmasta kärsivä poikaystäväni ei ole saanut oireita liskoista, kun taasen kaikki nisäkkäät ja linnut aiheuttavat miltei poikkeuksetta hengenahdistusta. Mikäli allergikko hankkii liskon tai muun matelijan, kannattaa huolehtia siitä, ettei lemmikin ruokavalioon kuulu esim. jyrsijöitä, jotka voivat aiheuttaa oireita vaikka vain lemmikille ruokana tarjottuna.
"Mä oisin kuuskyt vuotta vanha mielummin kuin aikuinen." Kauko Röyhkä

#18 Marika

Marika

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PipPip
  • 291 posts
    • :

Posted 01 April 2007 - 16:12

"Eläintä ottaessa siitä pitää olla valmis huolehtimaan monta,monta vuotta.

Toki herppien ja selkärangattomien osalta täytyy muistaa, etteivät ne kiinny omistajaansa ts. omistajan muutos sinänsä ei vaikuta niihin juurikaan muuttostressiä (ja mahdollisia olosuhdemuutoksia ruokavaliossa/terraariossa) enempää. Vähän eri juttu siis kuin kissoilla ja koirilla tms., joten mielestäni vaikkapa terraarioeläimen myyminen eteenpäin haluamansa ajan kuluttua uudelle omistajalle on ihan ok.

(suljetusta keskustelusta pätkäisty:)

Ohho ajattelin että ei voi olla allerginen koska kaikissa matelija aiheisissa kirjoissa mitä olen lukenut ei ole selvinnyt muutakun että ei voi olla allerginen :)

Missä matelijakirjoissa mainitaan ettei niille voi olla allerginen?

Marika

#19 demantur

demantur

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PipPip
  • 177 posts
    • :

Posted 02 April 2007 - 20:03

minulla on kaksi leopardigekkoa ja meillä on kaikki perheen jäsenet allergisia karvasille eläimille paitsi minä,ei ole tullu kenellekkään ainakaan meillä allergiaa matelijoista:)

#20 sh

sh

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PipPipPip
  • 310 posts
    • Time Online: 10d 18h 30m 50s

Posted 02 April 2007 - 20:41

minä olen tullut tässä vuosien varrella liskon ruokaeläimille allergiseksi, joten ei ihan allergiavapaita nämäkään lemmikit. Varsinkin jauhomato viljelmillä kun kaivelee, täytyy olla jonkinlainen hengityssuojain naamalla, muuten henki lakkaa kulkemasta kokonaan...

1.3 E.macularius, 2.1 H.caudicinctus, 250L vettä kaloineen ja borderterrieri