Luontokotilot vrt. akaattikotilot: ruokavalio ja olosuhteet
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 13:25
Periaatteessa kai voisi antaa samaa ruokaa jokaiselle naperolle, mutta jotenkin tuntuisi, että luontokotilot syövät luonnossa eläessään enemmän käymistilassa olevia kasviksia. Olenko oikeilla linjoilla, jos ajattelen antavani luontokotiloille enemmän kasvispainotteista ja vähän jo "nahistunutta" ruokaa. Söisivätköhän kuivattamiani kasveja kostutettuna (maakilpikonnille kuivattelen jokatapauksessa) Ja jadelle sitten enemmän tuoretta?
Entä olosuhteet? Jadea yritän pitää paria astetta korkeampaa lämpötilaa, kun muutoin huoneessa olisi. Luontokotiloille pikimminkin vähän viileämpää.
Olen päätynyt, etten alkaisi horroksia noille pitämään, merkitys ei liene selkärankaisten luokkaa.
Muitakin ajatuksia kuulisin mieluusti, koska ihan aloittelija tosiaan olen ja tyttäreni harrastusta tässä tuen.
Testudo graeca sp. 3.0
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 14:32
luontokotilot syövät luonnossa eläessään enemmän käymistilassa olevia kasviksia.
Mä en vältsisti allekirjoita tuota. Olen nimittäin tehnyt "kenttätutkimusta" lähiseudulla kerätessäni kilppareille ravintoa ja huomannut meidän voikukankeruupaikalla kotiloarmeijan popsimassa samaa tavaraa. Voikukanlehdistä löytyy näitä heppuja syömäpuuhissa ja valtavasti niiden jätösten pilaamia lehtiä. Samoin omalla kasvimaalla salaatintuhopuuhissa on myös joitain kotiloita. Eli tuoretta vetävät minkä kerkeävät. Näin muuten tässä yhtenä päivänä valtavan viinimäkikotilon lähimetsikössä. Täytyykin mennä bongailemaan oisko niitä siellä lisää.
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 15:06
Toisaalta sitten jos ajattelee kotiloita, mitkä asustavat puutarhassa- ovat oikeiden unelma-apajien äärellä, pääsevät syömään (puutarhurin harmiksi) kasvimaan antimia ja esim. omenia, mitkä pudonneet puusta. Eli aikalailla tuoretta ruokaa.
Meidän lehtokotilo jättää syömättä voikukan lehdet, oikeastaan kaikki muu tähän saakka tarjoamani onkin kelvannut. Onkohan näilläkin yksilökohtaisia viehtymyksiä ruuan suhteen
Testudo graeca sp. 3.0
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 15:53
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 16:20
Keväisin ja syksyisin, kun kaikki kasvit eivät vielä kasva tai on jo "kuolleet" silloin vain yleensä nahistuneita lehtiä oon nähnyt niiden syövän ja ulosteita. Luonnossa eripaikoissa kierrellessä olen todennut, et toisaalla syödään monipuolisesti ja toisaalla ehkä koko kesä vain kasvia tai paria.
Itse en lähtisi kamalan pilaantunutta ruokaa syöttämään sillä siitä tulee ikäviä punkki/ötökkä/banaani kärpäsongelmia joista ei meinaa päästä eroon..
Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 17:02
Lähetetty 20 heinäkuu 2012 - 14:39
Testudo graeca sp. 3.0
Lähetetty 20 heinäkuu 2012 - 20:03
Lähetetty 20 heinäkuu 2012 - 20:31
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/
paputtaja@herppi.net
Lähetetty 20 heinäkuu 2012 - 21:59
Vielä kun meillä oli lehtoja ja mustahuulia niin bataatti oli se kaikista suurin herkku niillekin.
Kotilot: Achatina achatina x3 / achatina achatina albino x7 / Achatina fulica x2 / Limicolaria martensiana x17 / Tuhatjalkaiset: Archispirostreptus gigas x1 / Spirostreptus brachycerus (pink form) x1 / Spirostreptidae sp9. (yellow striped) x3 / Kuoriaiset: Pachnoda peregrina x-määrä / Arhcimandrita tesselata x5 / Käärmeet: Pantherophis guttatus x1 + poikasia akaateilta,tiikereiltä, tuhiksilta ja martensianoilta.
Lähetetty 20 heinäkuu 2012 - 22:11
1.4 Testudo horsfieldii, 1.0 Testudo hermanni boettgeri, 5x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 2x Achatina fulica hamillei f. rodatzi, 6x Helix aspersa maxima, 2x Pleurodonte isabella,
12x Helix pomatia, 3x Cepaea nemoralis + poikaset, 2x Cepaea hortensis, 2x Fruticicola fruticum, 2x Arianta arbustorum, 1.0 Gromphadorhina portentosa, 1.1 Archimandrita tesselata,
5.0 Blaptica dubia, 1.6 Felis silvestris catus
Lähetetty 21 heinäkuu 2012 - 08:03
Lähetetty 22 heinäkuu 2012 - 00:37
Lähetetty 22 heinäkuu 2012 - 08:49
Lähetetty 22 heinäkuu 2012 - 13:40
Tuota viipalointia yleensä kehotetaan sen takia, että jos ei paksut viipaleet kelpaa voi sitten ilman kypsennystä kokeilla tarjota toisella tapaa.
Lähetetty 07 elokuu 2012 - 21:05
Olen viime aikoina tarjonnut bataatin, porkkanan ja perunan isoina paloina siivujen sijaan, ja kyllähän ne on kelvanneet. Itse asiassa peruna on mennyt palana paremmin kuin siivuina. En muista, olenko aiemmin koskaan tarjonnut isoina paloina vai aina automaattisesti siivutettuna/raastettuna, mutta tulipahan nyt täälläkin todistettua, että kyllä ne kovempaakin ruokaa syö ihan sellaisenaanTäytyykö ruoka jostain erityisestä syystä siivuttaa ohueksi? Tai hyvä idis jos on minipoikasia. Mutta nämä isot jötköt ainakin tekevät yhdessä yössä selvää ihan kokonaisista tai puolitetuista porkkanoista ym isoista paloista.
1.4 Testudo horsfieldii, 1.0 Testudo hermanni boettgeri, 5x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 2x Achatina fulica hamillei f. rodatzi, 6x Helix aspersa maxima, 2x Pleurodonte isabella,
12x Helix pomatia, 3x Cepaea nemoralis + poikaset, 2x Cepaea hortensis, 2x Fruticicola fruticum, 2x Arianta arbustorum, 1.0 Gromphadorhina portentosa, 1.1 Archimandrita tesselata,
Lähetetty 08 elokuu 2012 - 07:15
Lähetetty 08 elokuu 2012 - 16:27
Lähetetty 30 syyskuu 2012 - 16:44
Lähetetty 29 lokakuu 2012 - 19:01
0 käyttäjää lukee aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää