Itse en aikaisemmin kokenut olevani "sammakkoihminen" ja pari vuotta tappelinkin tiedonhakun kanssa vaikka olin korviani myöten ihastunut korallisormisammakoihin. Se oli rakkautta ensisilmäykseltä kun reilu pari vuotta sitten tapasin ensinmäiset korallisormisammakkoni. Lopulta 2011 vuoden puolessavälissä en enään nähnyt mitään muuta kuin sammakoita joka puolella
Korallisormet ovat aivan järjettömän hurmaavia kavereita ja neljähän niitä täältä nyt löytyykin. Niitä on hauska illalla seurata kun valot sammuu niin parin minuutin kuluessa alkaa sammakoita tömähdellä katosta, nurkista ja piiloista kerjäämään ruokaa. Niiden ääni, rakastan sitä ! Harmikseni ne ei kurnuttele kuin muutaman kerran päivässä vain kymmenkunta sekunttia, voisin kuunnella niiden kurnutusta koko ajan.
Alkuvuodesta tänne eksyi myös hyla cinereoita, eli viherlehtisammakoita neljäkappaletta. Ne oli aivan pikku pikkusia kun tulivat. Niiiiiin suloisia pikkuloikkioita. Kauniin kullansävisestä tummaan sammaleeen vihreään vaihtavat väriä miten lystäävät. Upea helmiäisen hohtava iho ja linjakas vartalo kiteytettynä kauniilla valkealla raidalla. Nämä alkaavat elää yön pikkutunneilla, juuri silloin kuin minäkin olen parhaimmillani. Kiipeilevät pitkin terraa ja näyttäisi väliltä siltä että jopa leikkisivät yhdessä! Tekisi mieli kasvattaa näiden ryhmää isommaksi ja nähdä miten ne käyttäytyy suuremmassa ryhmässä. Meteli oli alkuun korvia huumaava, nyt sitä tuskin enään huomaa!
Nämäkään eivät minulle riittäneet, sammakot vaan vie niin tosissaan mukanaan että ! Tänne muutti myös sitten kotimaisia kiinankellosammakon poikasia. Ah, niinkin perus laji ! Mutta silti niiiin mielenkiintoinen seurata, ja vielä päivisinkin! Vaikka välillä musta tuntuu että nämä ei nuku koskaan! heh Kasvua kun on saanut seurata iihan 5 cm kolikkoa pienemmästä asti niin todella osaa arvostaa näinkin perus lajia. Hauskoja pikkusia siitä ei pois pääse.
noh.... pitihän sitä hankkia sitten niitä nuolimyrkkyjäkin.. Eihän niitä ilman voi olla !? Kaikki kosteissa oloissa asuvat matelijat kiinnostavat suuresti, myös nämä pikkuveitikat. Tänne muutti siis kaksi D. leucomelasta A-I nimimerkiltä sekä NiinaG:ltä 4 kaunista pikkuruista P.vittatusta. Näitä on niin ihana seurailla että ! En malta odottaa niiden kasvua aikuiseksi!
Sammakko lista paisuu paisumistaan mitä enemmän nettiä selailee ja toista upeampaa lajia tulee vastaan! Toki raja tähtyy johonkin vetää joten mietin todellakin mitä laljeja tahdon kaikkien upeiden lajejen joukosta!
Huh, tulipa kerrottua minun sammakkomainen tarinani! Jakakaahan hyvät ihmiset omianne tarinoitanne ! Tahdon kuulla miten muut ovat hurahtaneet näihin ihaniin otuksiin !