Hyppää sisältöön

Kuva
* * * * * 2 ääntä

Sammakot vie mukanaan!

• Kirjaudu vastataksesi
13 vastausta aiheeseen

#1 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4 077 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 89d 15h 52m 8s
  • SijaintiNokia

Lähetetty 10 heinäkuu 2012 - 15:14

Sammakot... Ei ihan jokaisen unelma lemmikki. Ei välttämättä tulisi ensinmäisenä mieleen hankkia sammakoita. Kynnys sammakoihin voi olla yllättävänkin korkea, mutta kun tutustuu lajeihin lähemmin niin ne on aivan mahdottoman mielenkiintoisia ja vievät vallan mukanaan!
Itse en aikaisemmin kokenut olevani "sammakkoihminen" ja pari vuotta tappelinkin tiedonhakun kanssa vaikka olin korviani myöten ihastunut korallisormisammakoihin. Se oli rakkautta ensisilmäykseltä kun reilu pari vuotta sitten tapasin ensinmäiset korallisormisammakkoni. Lopulta 2011 vuoden puolessavälissä en enään nähnyt mitään muuta kuin sammakoita joka puolella :D Ahmin tietoa lehtisammakoista ja muistakin. Nämä peruslajitkin on niiiin mielenkiintoisia että. Sitten joulukuun lopussa murruin ja ja tein sen mitä en yleensä ole tehnyt ja marssin lähimpään eläinkauppaan, missä aikoinaan ihastuin näihin korallisormisammakoihin. Syytin eläinkaupan omistajaa tästä ja hän lupasi korjata asian. Näin lähti tilaus Saksaan. Olin täpinöissäni. Odotin sammakoitani kuin pikkulapis joulua, kun puolentoistaviikon päästä sain puhelun että sammakot ovat tulleet. Näin minä jouduin sammakoiden pauloihin!

Korallisormet ovat aivan järjettömän hurmaavia kavereita ja neljähän niitä täältä nyt löytyykin. Niitä on hauska illalla seurata kun valot sammuu niin parin minuutin kuluessa alkaa sammakoita tömähdellä katosta, nurkista ja piiloista kerjäämään ruokaa. Niiden ääni, rakastan sitä ! Harmikseni ne ei kurnuttele kuin muutaman kerran päivässä vain kymmenkunta sekunttia, voisin kuunnella niiden kurnutusta koko ajan.

Alkuvuodesta tänne eksyi myös hyla cinereoita, eli viherlehtisammakoita neljäkappaletta. Ne oli aivan pikku pikkusia kun tulivat. Niiiiiin suloisia pikkuloikkioita. Kauniin kullansävisestä tummaan sammaleeen vihreään vaihtavat väriä miten lystäävät. Upea helmiäisen hohtava iho ja linjakas vartalo kiteytettynä kauniilla valkealla raidalla. Nämä alkaavat elää yön pikkutunneilla, juuri silloin kuin minäkin olen parhaimmillani. Kiipeilevät pitkin terraa ja näyttäisi väliltä siltä että jopa leikkisivät yhdessä! Tekisi mieli kasvattaa näiden ryhmää isommaksi ja nähdä miten ne käyttäytyy suuremmassa ryhmässä. Meteli oli alkuun korvia huumaava, nyt sitä tuskin enään huomaa!

Nämäkään eivät minulle riittäneet, sammakot vaan vie niin tosissaan mukanaan että ! Tänne muutti myös sitten kotimaisia kiinankellosammakon poikasia. Ah, niinkin perus laji ! Mutta silti niiiin mielenkiintoinen seurata, ja vielä päivisinkin! Vaikka välillä musta tuntuu että nämä ei nuku koskaan! heh Kasvua kun on saanut seurata iihan 5 cm kolikkoa pienemmästä asti niin todella osaa arvostaa näinkin perus lajia. Hauskoja pikkusia siitä ei pois pääse.

noh.... pitihän sitä hankkia sitten niitä nuolimyrkkyjäkin.. Eihän niitä ilman voi olla !? Kaikki kosteissa oloissa asuvat matelijat kiinnostavat suuresti, myös nämä pikkuveitikat. Tänne muutti siis kaksi D. leucomelasta A-I nimimerkiltä sekä NiinaG:ltä 4 kaunista pikkuruista P.vittatusta. Näitä on niin ihana seurailla että ! En malta odottaa niiden kasvua aikuiseksi!

Sammakko lista paisuu paisumistaan mitä enemmän nettiä selailee ja toista upeampaa lajia tulee vastaan! Toki raja tähtyy johonkin vetää joten mietin todellakin mitä laljeja tahdon kaikkien upeiden lajejen joukosta!

Huh, tulipa kerrottua minun sammakkomainen tarinani! Jakakaahan hyvät ihmiset omianne tarinoitanne ! Tahdon kuulla miten muut ovat hurahtaneet näihin ihaniin otuksiin !

Phesluma grandis kasvatusta
NatinaS Reptiles ~ Facebookissa! Natina Ompelee 

NatinaS Reptiles ~ YouTubessa! Natina Bloggaa

#2 Dyykkihai

Dyykkihai

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 020 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 50d 20h 58m 11s
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 10 heinäkuu 2012 - 16:01

Ihana tarina, juuri sellainen joka olis omiaan tempaamaan mukaan sammakoimaan, jos vaan mitenkään olis käytännössä mahdollista. Kiitos tästä, laittakaa muutkin hehkutuksenne jakoon!

1.0 Chamaleo Calyptratus
1.0 Tribolonotus Gracilis

0.1 Correlophus Ciliatus

#3 taijas

taijas

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 104 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 16h 47m 52s
  • SijaintiLappeenranta

Lähetetty 10 heinäkuu 2012 - 18:19

Mulla ei nyt ihan noi hyvä tarina oo, mut muistan ku ihan pienenä tyttönä näin mökillä ollessa elämäni ekan kerran sammakon ja rakastuin siihen ihan täysin. Itkua tihrustaen vaadin äitiltä et mun pitää saada se sammakko, mut onneks äiti oli fiksumpi ja kerto et ei luonnossa eläviä eläimiä saa ottaa lemmikeiksi.

Elukoiden pitoa koti-kotona asuessa rajoitti äitini, joka ei halunnut mitään terraarioelukkaa taloonsa. Ja omaan kotiin muuttaessa ah, niin rakas exäni jatkoi tätä rajoittamista, sammakot ja muut herpit kun ovat niin ällöttäviä.
En kuitenkaan kuunnellut exän komenteluja ja kiikutin kotiin eräänä päivänä 2 kiinankellosammakkoa. Ja sille tielle jäin..

Kiinankelloja mulla on ollu yhteensä 10 vuotta. Kerran pidin vuoden tauon, ku koko kuuden kiiniksen lauma kuoli vajaassa viikossa johonkin mystiseen tautiin, en heti uskaltanut ottaa uusia, sen verran kolaus kuitenkin tuollainen joukkokuolema oli.

Tällä hetkellä kotona mellastaa 4 jättiläiskokoon kasvanutta aikuista (oikeesti, noi on julmetun isoja lihaskimppuja :ph34r: ), 3 keskenkasvuista junioria ja kourallinen juuri maalle siirtyneitä. Kaikki nuo aion pitää itselläni ja kun ovat sopivan kokoisia niin yhdistän ne suureen paludaarioon (tai kahteen :D ).

Muut lajit kuin kiinankello kiehtovat, mutta muita en aio ottaa kuin nuolimyrkkyjä. Pidän siitä, että sammakot ovat pienehköjä ja suurin osa lemmikeiksi soveltuvista lajeista on liian suuria mun makuun. Sammakot on ne, mitä mulla tulee varmaan vielä vanhainkodissakin olemaan, niissä vain on se jokin taika :wub: .

0.1 Anolis carolinensis, 4.2.4 Bombina orientalis, 0.1 Grammostola pulchripes, 0.1 Grammostola rosea, 0.1 Lasiodora parahybana, 0.1 Phlogiellus sp. "goliath", 0.1 Brachypelma Vagans, 0.1 Python regius, 1.1 Morelia viridis, + 4 kissaa, 2 koiraa, 3 hiirtä, 3 hamsteria ja 7 seeprapeippoa

#4 FrogBoy

FrogBoy

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 231 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 4d 10h 56m 30s
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 10 heinäkuu 2012 - 21:17

Me olimme joskus 2011 vuoden kesälomalla hankkimassa akvaariota. Etsin kokoajan tietoa kaloista,ravuista ja muista vedenelävistä. Eräänä päivänä huomasin aquawebissä aiheen, mistä ostaa kynsisammakkoja? Sitten muistan kun googlasin lauseen, voiko sammakoita pitää lemmikkinä? Sitten sieltä tietysti eksyin sammakkolammen sivuille, ja siitä se alkoi! Muutaman kuukauden päästä meille muutti kaksi kiinankellosammakkoa, nimiltään Pomppu ja Loikka. Pomppu ja Loikka ostettiin meille megaeläimestä aikuisina.

Joulukuussa meille muutti vielä kaksi viherlehtisammakkoa, Jane ja Tarzan. Viherlehtisammakotkin tuli megaeläimen kautta.

Vielä muistaakseni noin neljä kuukautta kului ilman sammakkoja, mutta pitihän lemmikkimessuilta vielä yksi kinnankellosammakon poikanen ostaa :P

Enään ei tule lisää sammakkoja ennen 2014 vuotta äitini mukaan :wacko: Mitenköhän kestän sen ajan ;)

Viimeksi muokannut FrogBoy, 10 heinäkuu 2012 - 21:19.

3x Bombina orientalis 2x Hyla cinerea 5x Carausius morosus+ruokaelukat

#5 Barone

Barone

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 108 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 4h 37m 58s
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 18:48

Mun sammakkoinnostus alkoi myös eksyttyäni vahingossa Sammakkolammen-sivuille. Ensin oli mielessä kellikset tai tularit, mutta siitten taloon eksyi leoski. Sammakkohaaveet jäi muhimaan, kunnes leoskini kasvattajalla oli myynnissä aikuinen koristesarvisammakko. No sehän muutti meille, samoin Jaredin leoski ksvatteja pari. :) Väliin mahtuu sitten muita liskoja eritoten partis ja lisää leoskeja. Maaliskuussa sitten muutti meille kolme koralisormisammakkoa eli kortsua (Natinan keksimä lempinimi). Nyt on sitten tekeillä se kellis akvaterraario, josta puuttuu taustakuva, maa-alueen kasvi ja sammakot.
Sekalainen eläintarha jota hoitaa kaksi vinksahtanutta.

#6 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • 4 077 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 18:56

Mulla polttelee vielä pari nuolimyrkkylajia sekä koristesarvisammakot ja kaikista eniten valetomattisammakot. Niitä toivoisin saavani käsiini!!

Barone: Sinullekkin on ihan selvästi käynyt niin että sammakot vei mukaanaan!!! :)

#7 Netta ♥

Netta ♥

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 15 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 4h 19m 51s
  • SijaintiValkeakoski

Lähetetty 17 heinäkuu 2012 - 21:03

Minä näin vasta 8 vuotiaana ensimmäisen elävän sammakkoni. Löysin sen omalta mansikkapelloltamme. Äiti järkyttyi kun näytin sammakon hänelle koska olin semmoista prinsessatyyppiä ja ei itse otuskaan ollut äidin mieleen. No pari kuukautta sen jälkeen luin eläinkirjaa. Löysin siitä ison virheen. ( gerbiilin ja hamsterin tiedot olivat toisinpäin ) Lähetin kustantajalle oitis kirjeen missä ilmoitin virheestä. Sain takaisin kirjeen missä kerrottiin että virhe on korjattu, sain myös monenmoista kirjaa mukana. Yksi kirja on nimeltään eläinmaailman ennätyksiä. Siinä kerroottiin myös nuolimyrkkysammakoista. Kiinnostukseni heräsi ja katsoin niistä vähän tietoa netistä. Sen jälkeen löysin salamajani viereisestä juuri kokonaan kuivuneesta ojasta ihan vähän kutua. Vieressä oli monenmoista lintua jotka olivat syöneet lähes kaikki kudut. Pelastin jäljelle jääneet kudut ja kasvatin niistä valtavassa entisessä sadevesitynnyrissä pikkusammakkoja. Katsoin että pikkuiset osaavat syödä ja ovat terveita. Sitten päästin ne pois. Muutama vuosi myöhemmin minulla oli ollut jo monenmoista jyrsijää lemmikkinä, kun sain tietää että sammakkoja on myös lemmikkkeinä. Kiinnostukseni sammakoihin alkoi taas heräillä. Sitten menin parhhaan luokkakaverini kanssa jonkinmoiseen kotieläintarhaan jossa näin kiinankellosammakoita. Ne olivat ensimmäiset elävät näkemäni lemmikkisammakot. Vuosi sen jälkeen sain valita ottaisinko sammakon vai koiranpennun. Otin tietenkin koiran. Näin minulla oli pieni mustavalkoinen perhoskoira nimeltä Sissi. Puolivuotta myöhemmin äiti sanoi että Sissi täytyy myydä. Sen jälkeen en enää luottanut vanhempiini, ehkä myös vähän aloin vihata heitä. Alkaa itkettää kun alattelenkin Sissiä, se oli paras ystäväni. No, äiti lupasi että saan siitä hyvästä kauan haluamani siperian maaoravapariskunnan ja nuolimyrkkysammakoita. Ei se paljon auttanut mutta vähän kuitenkin. Sitä ennen oli sammakoista kehittynyt minulle pakkomielle. Jos heinä heilahti tutkin sen välittömästi jos se olisi sammakko. NYT OLEN SAAMASSA ENSIMMÄISET SAMMAKKONI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siinä oli minun mutkikas tarinani miten minusta tuli sammakkoihminen!

#8 Barone

Barone

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 108 Viestit
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 18 heinäkuu 2012 - 01:31

Natina: Osaisitko arvata kuinka monta kertaa oon viikon sisällä TAAS käynyt katsomassa fb-sivujasi? "Kortsut" ja kellikset on vaan niin söpöjä. :P

Netta: Tervetuloa vaan herppiharrastelijoihin. Mikäs sammakko sulle tulee?

#9 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • 4 077 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 18 heinäkuu 2012 - 01:43

Barone : heh uskon! "Kortsut" varsinkin on ihan parhaita! Toki etten nyt sanois ettei nää muut olis :P Viherlehtien touhuja on oikein hauska öisin seurailla :)

#10 SAJ

SAJ

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 92 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7d 21m 50s
  • SijaintiAura kk

Lähetetty 21 heinäkuu 2012 - 19:45

Mä olen täysin sammakkoihminen. Ne on mun herppiharrastuksessa ihan ykkösjuttu. Niitä on vaan niin pirun vaikea saada.

Tällä hetkellä kotoota löytyy siis albiino sarvisammakko (C. cranwelli), korallisormisammakko ja puhvelisammakko. Hankintalistalla on joko valetomaattisammakko tai tomaattisammakko, sekä lehmälehtisammakko.

Uusi kiehtova laji on Leptopelis flavomaculatus.

Madot, sampit ja kotilo.

#11 Dyykkihai

Dyykkihai

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 020 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 50d 20h 58m 11s
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 21 heinäkuu 2012 - 19:55

Uusi kiehtova laji on Leptopelis flavomaculatus.

Apua, ihan järkyttävän söpö!

1.0 Chamaleo Calyptratus
1.0 Tribolonotus Gracilis

0.1 Correlophus Ciliatus

#12 SAJ

SAJ

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 92 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7d 21m 50s
  • SijaintiAura kk

Lähetetty 22 heinäkuu 2012 - 08:27

^Jep, vielä kun sitä saisi jostain..

Madot, sampit ja kotilo.

#13 Barone

Barone

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 108 Viestit
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 06 marraskuu 2012 - 03:26

Nostellaas aihetta pinnalle taas.

Mun akvaterra projekti hieman läsähti, kun ei meinaa löytyä asukkeja ja en sitten osannut päättää tuleeko tulareita vai kelliksiä. Eli terran kohtaloksi on tullut muuttua puhvelisammakon kodiksi. :)

#14 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • 4 077 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 06 marraskuu 2012 - 11:00

Puhveli sammakot on aika hauskoja otuksia! :) Pääsin tässä taannoin kahteen tutustumaan :)

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää