Vesikilpikonnan poikasten hankinnasta
Lähetetty 05 kesäkuu 2012 - 19:25
Niitä alkaa olla Suomessakin kierrossa sen verran paljon, ettei tartte eläinkaupasta ostaa. Aikuisia taitaa olla nytkin tuolla myyntipalstalla kaupan.
Lähetetty 06 kesäkuu 2012 - 14:55
Lähetetty 06 kesäkuu 2012 - 15:07
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.
Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 16:23
Omasta mielestäni eläimen hankinnan, oli se sitten matelija tai ei, kriteeri ei koskaan tulisi olla sen sijainti. Jos jonkun elukan haluan, niin olen valmis hakemaan sen vaikka Utsjoelta asti (sijaitsee aivan Suomen"neidon" päässä kun taas itse asun "helmassa" Turussa). Etenkin vesikonnien kohdalla tulisi toimia eettisesti eikä ostaa eläinkaupasta vauvavesikonnia, vaan juurikin niitä joita on satoja - ellei tuhansia, kierrossa, osa ilman hyvää kotia. Kun ostaa vauvakonnan liikkeestä, niin tukee toimintaa jolloin hankitaan lisää vain vauvakonnia jotka joutuvat suurin osa kiertoon tai huonoihin oloihin.
Hyvä pointti, toisaalta.. Mutta jos vaippakonnan poikasen haluaa, sen on pakko ostaa liikkeestä koska kasvattajia ei suomessa ole. Ja jos aletaan kieltää vesikilpikonnan hankkiminen poikasena koska se on pitkäikäinen ja vaativa hoidokki, niin vielä suuremmalla syyllä pitäisi kieltää maakilpikonnien hankkiminen poikasena. Ne kun ovat vielä pitkäikäisempiä, ja vielä vaikeampia eläimiä hoitaa (vrt. esim. ruokinta.)
Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 16:37
Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 18:20
Koskeeko tuo vesikilpikonna ongelma muitakin lajeja kuin punakorvaa / muita isoja lajeja? Luulisi äkkiseltään että reeveseille / myskikilpikonnille ja vastaaville kohtuullisen kokoisille kilpureille ottajia olisi? Tosin eipä suomessa eläinsuojelulla ole resursseja "mainostaa" sitä mitä eläimiä niillä huostassaan on. Saatan olla naiivi mutta kuvittelisin että suurin ongelma on tiedonkulussa.Maakonnia (ei ainakaan vielä) tarvi eläinsuojelun järjestelmällisesti lopettaa kun niitä uusia koteja ei löydy.
Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 18:28
Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 22:36
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 10:41
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 13:29
Mutta juu, eipä noita silti kannata kasvattaa, tai pitää eläinkaupoissa tyrkyllä. Eläintä jonka hankkimiseksi pitää nähdä aikaa ja vaivaa, on vaikeampi ottaa hetken mielijohteesta.
Viimeksi muokannut Maami, 29 kesäkuu 2012 - 13:32.
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 13:45
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 17:18
Poikasten hoitaminenkin on paljon tarkempaa ja hankalampaa osittain. Itse olen kilpikonnieni kohdalla (tosin maakonnia) huomannut miten paljon stressittömämpää on hoitaa noita aikuisia konnia kun ei pelkää "tuhoavansa" niitä täysin kun eivät enää sillä tavalla kasva ja kehity kuten nuoremmat konnat. Ja silti toisaalta aikuisissakin konnissa on ihan riittävästi haastetta.
HeKo -rinkikin on muistaakseni sanonut ettei heillä ole paljoa resursseja ottaa punakorvia, mikä jo kertoo huolestuttavasta tilanteesta kun eläinsuojeluunkin tulisi ovista ja ikkunoista näitä kyseisiä eläimiä.
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 18:03
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 19:26
Boa constrictor 1.0 Väinö, Eublepharis macularius 0.1 Tiitu, Gromphadorhina portentosa, Archimandrita tessellata
Mus musculus 2.4 Magic Mike, Peter Pan ja Stella Dark, Emrul, Elling, Edris.
http://sarde1981.blogspot.fi/
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 21:25
Vesikonnien hoidosta jaetaan edelleen virheellistä ja vanhentunutta tietoa, eikä sitä saa mistään yhtenäisestä lähteestä. Ruokinta on mitä sattuu, olosuhteet on päin mäntyä jne.
Totta. Olisi hienoa jos joku vaivautuisi kirjoittamaan niistä selvällä suomenkielellä kattavat ja kunnolliset hoito-ohjeet (edes) nettiin.
miksi ihmeessä niitä pitäisi vielä Suomessa kasvattaa taikka hankkia poikasena.
Poikasta kukaan muu ei ole ehtinyt vielä vuosikausien todennäköisesti väärällä hoidolla pilaamaan. Jos eläintä on pidetty miten sattuu, niin onhan sen terveys siitä kärsinyt. Myös hankinta on helpompaa jos sen saa lähi eläinkaupasta tilattua, verrattuna eläimen hakemiseen jostakin mistä lie aikuisen löytää. Jotkut eivät jaksa odottaa määrittämätöntä aikaa että halutun lainen kodinvaihtaja löytyy. Jotkut nauttivat kun näkevät eläimensä kasvun poikasesta aikuiseksi. Nuo pointit minä keksin.
Itse olen sitä mielä että jos joku haluaa vesikilpikonnan poikasen hankkia niin hankkikoon. Mutta toivoisin kyllä että ne olisivat eläinkaupoissa "tilaus tavaraa", jotta voitaisiin edes yrittää välttyä siltä että niitä hankittaisiin heräteostoksina.
Huomautettakoon että tuolla alkuperäisessä ketjussa josta tämä keskustelu erotettiin (ihan syystä) puhe oli reeveseistä eikä punakorvista. Valistusta, oikean tiedon levittämistä ja väärän kumoamista, tarvitaan kyllä kovasti että vältyttäisiin siltä että joskus tulevaisuudessa ne olisivat samanlainen ongelma kuin punakorvat nyt.
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 21:46
Toki kaikkia punakorviakaan ei ole hoidettu väärin, ja kyllä hankkimaansa lajiin kannattaa sen verran perehtyä, että osaa arvioida, onko eläin kunnossa vai ei. Projektia en suosittelekaan hankkimaan, tosi huonossa kunnossa olevan konnan paras paikka olis melkein mullan alla. Toisaalta sit taas mulla on itselläni reilu kakskymppinen punakorva, joka on hoidettu ekat toistakymmentä vuotta aivan päin p*rsettä (itte hoidin) ja sen kyllä näkee konnasta. Mutta se voi invaliditeettiaan lukuunottamatta hyvin, on kirkassilmäinen, aktiivinen, ruokahalu on hyvä ja konna munii vuosittain. Ja on täälläkin nähty niitä hienoja tarinoita kuinka huonoista oloista pelastettu konna on saatu hoidettua kuntoon.
Vesikonnan poikasen ostamalla tukee mun silmin melko epäeettistä kauppaa. Poikasella on edessään hyvällä tuurilla kymmeniä elinvuosia, mutta muuten näkymä on aika synkkä: jatkuvia kodinvaihtoja, huonoa hoitoa, mahdollisesti dumppaus jonnekin järvenrantaan. Punakorvat on kuulemma onnistuneet lisääntymään Suomen luonnossa, ja vaikkei nyt reeveseillä varmaan siihen ole edellytyksiä, niin monilla muilla lajeilla kyllä.
En haluais nähdä eläinkaupoissa ainuttakaan vesikonnan poikasta. Onhan ne aivan tolkuttoman suloisia, mutta se ilo ei kestä kuin pari hassua vuotta.
Lähetetty 29 kesäkuu 2012 - 22:40
Harva aikuinen vesikonna taitaa olla alkuperäisessä kodissaan, mikä sekin kertoo aika paljon.
Kuinkahan moni aikuinen maakilpikonna / iguaani / mikään paljon tilaa ja "erikoishoitoa" vaativa pitkäikäinen eläin on alkuperäisessä kodissaan? Musta on tekopyhää tarttua nimenomaan vesikonniin. Kielletään samalla kaikkien muidenkin eläinten hankkiminen poikasena, mitä tahansa eläintä saa kyllä aikuisenakin.
En haluais nähdä eläinkaupoissa ainuttakaan vesikonnan poikasta. Onhan ne aivan tolkuttoman suloisia, mutta se ilo ei kestä kuin pari hassua vuotta.
Mä en haluaisi nähdä eläinkaupoissa mitään muita eläimiä kuin akvaariokaloja, ja niidenkin suhteen on siinä ja siinä.
Lähetetty 30 kesäkuu 2012 - 07:51
Lähetetty 30 kesäkuu 2012 - 08:27
Ajattelisin että punakorva ongelman takana on ennen kaikkea se, että niitä aikoinaan oli joka paikassa myynnissä, eikä kukaan oikeasti tajunnut kuinka isoja ja vaativia eläimiä ne on. Lukemani perusteella luonteetkaan ei ole mukavimmasta päästä yleensä.
Eikait se että punakorvista on muodostunut ongelma automaattisesti tarkoita sitä että kaikista muistakin vesikilpikonna lajeista tulee muodostumaan ongelmaa? Varsinkaan nykyaikana kun tietoa kuitenkin on helposti saatavilla.
En mä ole väittänyt ettei mitään ongelmaa ole, vaan että se ongelma on nimenomaan punakorvista.
Mä en edes usko että esimerkiksi aikuisia reeveseitä riittää jokaiselle niistä kiinnostuneelle, toki muutaman vuoden kuluttua asia saattaa olla eri.. Ihminenhän vissiin kuitenkin saa olla kiinnostunut muistakin vesikilpikonna lajeista kuin punakorvista?
Lähetetty 30 kesäkuu 2012 - 08:43
Punakorvien kohdalla suurin ongelma oli / on just toi; edelleenkään vesikonnien hoidosta ei ole oikein missään hyvää, ajantasaista ohjetta. Ilmeisesti se ei kiinnosta, koska sellaista ei ole kannattanut tehdä. Esim. kirjallisuus on auttamatta vanhentunutta. Vesikonnien hoito-ohjeet perustuu punakorvien hoitoon, josta siitäkin siis on liikkeellä erittäin virheellistä infoa. Eihän se automaattisesti tarkoita, että muistakin konnalajeista tulee ongelma, mutta potentiaalia on. Lähinnä näkisin tän eläinsuojelullisena ongelmana: suuri eläinryhmä, jota pääsääntöisesti hoidetaan puutteellisesti.
Aikuisia reeveseitä on viime aikoina ollut täälläkin myynnissä paljon, lisäksi liikkeellä on myskikonnia, chrysemys-sukuisia monta laatua ym. Että sikäli uskon, että vesikonnaa etsivä löytää mieleisensä lajin pienellä odottelulla.
myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: vesikilpikonnan poikanen, hankinta, rescue
0 käyttäjää lukee aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää