Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Kalkin poisto lasipinnoilta

• Kirjaudu vastataksesi
18 vastausta aiheeseen

#1 tuuliaa

tuuliaa

asuu foorumilla

• Mentor
  • PistePistePistePistePistePiste
  • 2 114 Viestit
  • SijaintiJoensuu

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 19:50

Ostin käytetyn akvaarion terraariokäyttöön ja sen sisäpinnoilla on kalkkikertymiä. Ei kauhean häiritseviä, mutta kuitenkin olemassaolevia. Mikähän olisi tehokas ja eläimelle myrkytön aine sen poistamiseen?

Testudo graeca sp. 3.0

#2 Apep

Apep

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 414 Viestit
  • SijaintiPorvoo

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 19:54

Etikka tai ruokasooda kuulemma tepsivät.

#3 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 3 255 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 20:03

Juu, etikka tehoaa todella hyvin. Suihkuttelee talouspaperin märäksi ja laittaa sen lasiin vaikuttamaan (välillä kostuttaa jos tarvis) useammaksi tunniksi - sen jälkeen kalkkitahrat on niin pehmenneet, että lähtevät aika helposti pois - jonkunverran voi joutua jynssäämään.
Reptifoto & facebook.com/REPTIFOTO

Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
saris@herppi.net

#4 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • 4 077 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 21:05

Meillä on madaterrassa iha hirveet kalkkitahrat ( itseasiassa monessa muussakin) jatkuvan sumuttelun johdosta..
Tässä pari vk sitten tein suursiivoiksen ja pesin terran painepesurilla ja hinkkasin tie millä etikoilla niitä tahroja. Sekä terällä hinkutin laseista sitä. Selkeä kalkki vesi valui kyllä mutta ei ne pois lähteneet. Samanlaiset jäljet jäi kun olikin.

Phesluma grandis kasvatusta
NatinaS Reptiles ~ Facebookissa! Natina Ompelee 

NatinaS Reptiles ~ YouTubessa! Natina Bloggaa

#5 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • 3 255 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 21:22

Mulla on kyllä lähteneet kun on jättäny talouspaperit seinille "lillumaan" etikalla höystettynä. Aiemmin minäkin niitä tuskailin ja hinkkasin, mutta sain tämän talouspaperivinkin muutama vuosi sitten eräältä ihanalta naisihmiseltä, niin johan lähtee. Eli terran seinät vuorataan / tapetoidaan talouspapereilla, jotka sumutetaan etikalla ja annetaan vaikuttaa useamman tunnin välillä suihkutellen papereita.

Ja meillä on kyllä kans niin perusteellisen kalkkitahraisia ennen pesua... ;)

saris@herppi.net

#6 ^Natina

^Natina

ei elämää

• Mode
  • 4 077 Viestit
  • SijaintiNokia

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 21:56

En mie raaski siivouksen takia pitää tunti tolkulla eläimiä lootissa :/

Phesluma grandis kasvatusta
NatinaS Reptiles ~ Facebookissa! Natina Ompelee 

NatinaS Reptiles ~ YouTubessa! Natina Bloggaa

#7 Wilkku

Wilkku

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • 1 229 Viestit
  • SijaintiYlöjärvi

Lähetetty 27 kesäkuu 2012 - 21:58

Minä olen käyttänyt tätä perusteellisempaan siivoukseen http://dfmlo8oja8g1e...dard/504755.jpg

Puhdistaa kyllä sitkeätkin kalkkitahrat minusta hyvin. Itse olen puhdistanut niin, että olen ensin kaatanut tilkan tuota Lime Offia vanutuppoon, ja hingannut sitä lasiin. Sitten annan vaikuttaa, mitä pidempään antaa vaikuttaa niin sitä paremmin tahrat irtoavat. Sitten hinkaan vähäsen "karhunkielellä", joka ei naarmuta lasia. Sitten pyyhin muutaman kerran kostutetulla talouspaperilla niin, että aine lähtee pois ja lasi "kiillottuu". Loppupyyhintä kannattaa tehdä hyvin, jotta kaikki aineeseen liuenneet kalkit lähtevät kunnolla pinnalta pois. Vähäisempään tarpeeseen olen käyttänyt minäkin sitruunaa ja etikkaa, mutta esimerkiksi sauvasirkkojen terran putsaan säännöllisesti tuolla Lime Offilla, kun sinne kertyy helposti paljon kalkkia. Oman aineeni olen ostanut Faunattaresta. 8,30 maksoi tuo 55 millilitraa, ja omasta mielestäni aine on todella riittoisaa, kun sitä oppii käyttämään. :)

Lime Offin levitystä ei kannata tehdä talouspaperilla, koska talouspaperi imee paljon ainetta ihan turhaan. Vanutupon kanssa pääsee vähemmällä. :)

Edit: Minä olen pessyt terroja aina yksi sivu kerrallaan, niin että eläin voi olla samalla sisällä, ja oleilla terran toisessa päässä suojassa. Kukaan noista meidän elukoista ei ole niin säikky, ettäkö näin ei voisi tehdä. Yhden sivun voi pestä kerrallaan, ja jättää muut sivut toiseen päivään, jos tuntuu liian isolta projektilta yhdelle päivälle.
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista? https://twitter.com/elisakivisto

Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/

#8 sisu65

sisu65

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • 1 521 Viestit
  • SijaintiOulun kuppeessa

Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 07:52

Minä olen myös käyttänyt tuota talouspaperi/ etikka juttua. Talouspaperin täytyy tosiaan antaa rauhassa olla ja välillä kostuttaa jos kuivuu, mutta kalkkitahrat lähtee sillä.

#9 paputtaja

paputtaja

ei elämää

• The Boss
  • 4 908 Viestit
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 08:10

Cloridilla olen pessyt aina lasiterrat ja sillä lähtee myös nuo kalkkitahrat.
Pullon kyljessä on se laimennussuhde, joten sen verran korkeintaan olen laittanut veteen ja jättänyt likoamaan 5-10 minuutiksi ja sitten tarvittaessa vielä sienellä ja lopuksi huolellinen huuhtelu ja kuivaus.
Olen aina käännellyt terraa kyljeltä toiselle siten, että olen saanut kaikki lasit liotettua.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

paputtaja@herppi.net

#10 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • 3 255 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 09:06

Ei tosiaan tuo etikkatapetointi ole kiireisen puuhaa.... elukat yleensä toiseen samanmoiseen terraan ja sitten siivouksen tarpeessa olevan kimppuun. Ei niitä elikoita kyllä raaski tuntikaupalla laatikoissa pitää :)

saris@herppi.net

#11 Giant_hedgehog

Giant_hedgehog

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 626 Viestit
  • SijaintiValhöll

Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 20:16

Sitruunalla lähtee hyvin. Sitruuna puolikkaaksi ja lohkoilla hieroo, antaa vaikuttaa hetken ja pyyhkii kosteella rätillä. Ei tarvii olla pelko persiissä että eläimet saa jotain myrkkyä kehoonsa ja puhdistus onnistuu vaikka elukka olisi terrassa.

"Only one band is louder than us, and that's Motörhead"

- Angus Young, AC/DC -

#12 srd

srd

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 494 Viestit
  • SijaintiKerava

Lähetetty 28 kesäkuu 2012 - 20:19

Sitruunalla täälläkin on poistettu kalkkitahroja laseista. Toimii. :)

Boa constrictor 1.0 Väinö, Eublepharis macularius 0.1 Tiitu, Gromphadorhina portentosa, Archimandrita tessellata

Mus musculus 2.4 Magic Mike, Peter Pan  ja Stella Dark, Emrul, Elling, Edris.
http://sarde1981.blogspot.fi/

#13 CroSSLeSS

CroSSLeSS

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 473 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 03 heinäkuu 2012 - 00:56

Itse, kun oon säännöllisesti terraarion liukuovet pessyt hyörypesurilla sellainen perus 20e maksava käsimalli. Hyvin on kalkit suht kurissa pysynyt, ettei ole ovia pitkiin aikoihin pesuaineilla tarvinnut pestä. :) Jotta pesustakaan ei jäis raitoja oviin, kieputan aina höyrypesutyn oven pyyhkeeseen seuraavan oven pesun ajaksi ja sitten kuivaan jollain tosi imukykyisella loput vedet pois.

Samalla menetelmällä varmaan uskaltais terrankin seinät pestä, jos vaikka ottaa asukit/kasvit pois ja tuulettaa kuuma höyryn pois ettei elukoille tule tukalan kuuma.
* En enää vietä paljoa aikaani täällä. Joten yveehen vastaaminen voi kestää. *

#14 UV00

UV00

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 55 Viestit
  • Sijaintikuusankoski

Lähetetty 06 lokakuu 2012 - 10:29

Ei ollut sitruunaa, mutta oli leivonnassa käytettävää sitruunamehua, jota laitoin sieneen ja pyyhin lasit. Kalkkitahrat lähti helposti pois. Huuhtelin ja kuivasin. Kirkasta tuli, eikä asukit häiriintyneet :)

#15 Bloodred247

Bloodred247

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 566 Viestit
  • SijaintiKemi

Lähetetty 11 lokakuu 2012 - 12:52

Jestamandeera, mä luulin että noi kalkkeumat olis jääny tohon ikiajoiks, mutta nyt… Ne on poissa! :blink: Terraan näkee taas :yahoo:
0.1 Boa constrictor 0.1 Pantherophis guttatus 2.0 Tiliqua scincoides ssp. 0.0.1 Varanus exanthematicus 2.3 Rattus norvegicus 0.1 Canis lupus familiaris M. musculus B. dubia

#16 Zinka-

Zinka-

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 73 Viestit
  • SijaintiHyvinkää

Lähetetty 30 joulukuu 2012 - 12:52

Ootteko ikinä testanneet/käyttäneet sellaista ainetta kuin Universal stone yleispuhdistusaine, pinttyneille tahroille kuten kalkki, rasva, noki?

Ystävätär oli tätä ostanut itselleen suihkun ovien pesemiseen. Nopeasti kun vilkaisin näytti sopivan allergikoille ja on kuulema myrkytön. Hintaa tuolle oli kuulema 17e kertynyt.

http://www.universalstone.eu/ siinä vielä linksu.

0.2 Eublepharis macularius Pessi + Rin 0.1 Phelsuma madagascariensis grandis Sadako 1.0.1 Hyla cinerea

#17 Hasse87

Hasse87

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 34 Viestit
  • SijaintiSalo

Lähetetty Eilen, 17:36

oon mielessäni pohtinut että kaupan kotiviinihyllyltä ostaisi aktiivihiiltä jotka kaataisi johinkin putkeen jossa sukkahousut tulppaisi toisen pään, tällä sais veden tislattua kalkista...

Grammostola rosea, Poecilotheria subfusca, Brachypelma smithi, Lasiodora parahybana, Lampropelma violaceopes

#18 melli

melli

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 57 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty Eilen, 20:48

Mä oon käyttäny sitä Universal stonea. Sain työkaverilta lainaksi ja kokeilin kylppärin kaakeleihin ja tiskialtaaseen, lähti kalkkeumat hyvin. Ja on todella riittoisa se purkki.

#19 Zinka-

Zinka-

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 73 Viestit
  • SijaintiHyvinkää

Lähetetty Eilen, 21:53

Kokeilin terraan vihdoin (asukki oli viimein yhteistyökykyinen ja meni ansaan, hah.) tuota Universal stonea, ai että kun lähti melkeen kaikki tahrat pois! <3 Madakaan ei ole vielä kuollut, vaikka on nuoleskellut lasia, panostin kyllä huuhteluun paljon. Tuota kiveä ja karhunkieltä, aika helposti lähti 3 vuotta vanhat kalkkitahrat. Näkee taas terrasta läpi. Suosittelen!

0.2 Eublepharis macularius Pessi + Rin 0.1 Phelsuma madagascariensis grandis Sadako 1.0.1 Hyla cinerea

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää