Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Slingien/ muutenvaanpienten asuttaminen

• Kirjaudu vastataksesi
13 vastausta aiheeseen

#1 Leiu

Leiu

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 585 Viestit
  • SijaintiLahti

Lähetetty 05 kesäkuu 2012 - 14:50

Tuossa järjestelin hämislandiaani valmiiksi tällä viikolla kotiutuvia uusia asukkeja varten, ja olin taas sen saman ongelman edessä kuin viimeksikin hämyreitä tilatessani. Mitä ihmettä noiden slingien purkkeihin kannattaisi laittaa? Ne on jotenkin ankean näköisiä muovipurnukoita, kun pohjalla on vain turvetta ja pari hassua tekokasvin lehteä. Mulla ei mielikuvitus anna periksi, miten niitä voisi ja kannattaisi sisustaa? Pohjapinta-alaakaan ei hirveästi ole, joten sekin asettaa omat rajoitteensa. Tulossa olisi pari A. purpureaa sekä G. iheringi ja M. robustum -slingit. Etenkin nuo purpureoiden boksit mietityttää, mitä sinne voisi laittaa, että saavat seititettyä?
Kuvia ja ideoita otetaan mielellään vastaan.

#2 TeroS

TeroS

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 446 Viestit
  • SijaintiPori

Lähetetty 05 kesäkuu 2012 - 15:36

Mun A.versicolor asustaa tällaisessa purnukassa:

Lähetetty kuva

Lähetetty kuva

Tämä on nyt jo hieman isompi slingi, mutta asumus ei ole muuttunut oikeastaan ollenkaan. Korkea purkki johon olen laittanut muutaman muovikasvin lehden ja hyvin toimii. Hämpylla on hyvin paikkoja johon voi seitittää.

Itse olen ainakin tullut siihen tulokseen että slingien asumusten kanssa yksinkertainen sisustus on paras vaihtoehto. Helpottaa huomattavasti hoitoa kun sitä ylimääräistä sälää ei ole liikaa.

Viimeksi muokannut TeroS, 05 kesäkuu 2012 - 15:41.

#3 Timpsa

Timpsa

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 110 Viestit
  • SijaintiKotka

Lähetetty 05 kesäkuu 2012 - 16:49

Oman hämpyn boxissakaan ei ole muuta kuin turvetta, vesikuppi ja sileä kivi kulmassa. En ole jaksanut panostaakaan, mutta terraarioon senkin edestä.
0.1 Acanthoscurria Geniculata

#4 Maami

Maami

poissa

• Vieras
  • PistePistePiste
  • 408 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 20:01

^^Miten toimii puulajien pikkuisilla tuollaiset päältä avattavat purnukat käytännössä? Eikö siinä ole riskinä että seitittävät kanteen asti ja aina purnukan avatessa seitit repeää, plus että aina kannen avatessa puhaltaisivat pihalle sieltä kun kuitenkin hengailevat siellä katon rajassa?
Tässä todennäköisesti on pari BL~1,5cm juvenilea tulossa ja mietin täällä kuumeisesti niille sopivia asumusratkaisuja.. Pieni pakasterasia lyhimmällä kyljellään pystyssä? Ja kiipeilyä ja seititystä varten sinne laitetaan mitä?
ent. Maami80

#5 Leiu

Leiu

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 585 Viestit
  • SijaintiLahti

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 20:25

Itsekin olen nyt joutunut miettimään uusia ratkaisuja, kun varsinkin tuo toinen purpurea seitittää kyllä ihan ylös saakka, ja kantta avatessa seiti joutuu koetukselle.

#6 Murqqu

Murqqu

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 289 Viestit

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 20:32

Kyllä päältä avattavien kanssakin selviää, vaikka toisinaan ne seitit tosiaan repeytyy, mutta kertaakaan eivät omani ole silti ulos purkista ampuneet, vaan syvemmälle seittipesänsä suojiin...Silti kannatan, varsinkin slingeillä, pohjasta avattavaa korkeanmallista rasiaa. Pienet yksilöt kun tosiaan molttailee kohtuu usein, on se seittipesän rikkoutuminen suhteessa niille hieman riskialttiimpaa...Sivusta avattavakaan ei välttämättä ole toimivin vaihtoehto, vaikka aikuisille se onkin lähinnä ainut vaihtoehto. Itselläkin A. versicolor juve teki seittipesänsä exon toisen oven & sivuseinän kulmaan. Eli sivusuunnassakin se seittipesä voi olla ovessa kiinni.

Tässä vielä muutama omista ratkaisuista:

Lähetetty kuva

Lähetetty kuva

Viimeksi muokannut Murqqu, 08 elokuu 2012 - 20:34.

#7 TeroS

TeroS

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 446 Viestit
  • SijaintiPori

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 20:58

^^Miten toimii puulajien pikkuisilla tuollaiset päältä avattavat purnukat käytännössä? Eikö siinä ole riskinä että seitittävät kanteen asti ja aina purnukan avatessa seitit repeää, plus että aina kannen avatessa puhaltaisivat pihalle sieltä kun kuitenkin hengailevat siellä katon rajassa?
Tässä todennäköisesti on pari BL~1,5cm juvenilea tulossa ja mietin täällä kuumeisesti niille sopivia asumusratkaisuja.. Pieni pakasterasia lyhimmällä kyljellään pystyssä? Ja kiipeilyä ja seititystä varten sinne laitetaan mitä?

Mulla tuo versi teki myös seittiä aluksi kattoon mutta ilmeisesti se "ymmärsi" lopulta että se ei kannata vaan iso paha setä hajoittaa sen aina :D
Nyt se ei ole pahemmin enää kanteen seittiä lykännyt.

Kuten Murqqu sanoi, ei ne sieltä kodistaan helpolla mihinkään lähde vaan pysyvät paikallaan tai sitten häipyvät sinne verkkopesän suojiin. Kerran se mulla pinkaisi ulos sieltä, ilmeisesti vähän vahingossa. Pelästyi sen verran vissiin kuitenkin että pysähtyi saman tien ja antoi ottaa heti kiinni. :)

#8 Maami

Maami

poissa

• Vieras
  • PistePistePiste
  • 408 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 21:05

Miten ruokinta hoidetaan tuollaisen alta avattavan ratkaisun kanssa? Tuossa mallissa taitaa olla vähän vaikeaa tiputtaa ötökkää verkkoon nokan eteen tyrkylle. :rolleyes:
ent. Maami80

#9 Murqqu

Murqqu

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 289 Viestit

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 21:46

Ruokinta noin pienessä oli helppo hoitaa nostamalla tuo yläosa irti ja kallistamalla se kyljelleen, jolloin siihen seittipesän suulle oli helppo ujuttaa sirkka tai jauhis :)

Toisinaan sirkat tipahtivat siitä tuonne pohjalle kun kannen paikalleen laittoi, mutta kyllä nuo aika hyvin metsästelee tuolta purkista ruokansa :) Ja joskus sirkat jopa kiipeilivät noita oksia pitkin hämpyn eteen.

#10 Maami

Maami

poissa

• Vieras
  • PistePistePiste
  • 408 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 23:12

^Mielenkiintoista. Tuota systeemiä täytyykin vakavasti harkita. :) Miten sulla on ollut nuo kiipeilypuut kiinni noissa alta avattavissa?
ent. Maami80

#11 Murqqu

Murqqu

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 289 Viestit

Lähetetty 08 elokuu 2012 - 23:56

Tipalla kuumaliimaa, akvaariosilikoonia tai muuta suhteellisen harmitonta ainetta yläkulmassa, ja varmistukseksi vielä olen tuohon alareunaankin sen tipan laittanut, jotta oksa kiinni pysyy...

Ja kuten kuvasta näkee, sisustusta on myös helppo taiteilla ilmareikiin kiinni ! :) ( kunhan ei koko ilmankiertoa tuki ).

Tommoiseen neliskanttiseen purkkiin muuten joskus tein jopa taustan. Levitin takaseinälle akvaariosilikoonia ja siihen painelin kiinni kookosrouhetta...Ihan kiva siitäkin tuli, mutta käyttöön se ei koskaan päässyt, mutta kait sen olisi pitänyt toimia. ( Mitä nyt näkyvyyttä haitannut, noita kun on näppärä pyöritellä, että saa itselle mieluisan kuvakulman...)

#12 jonsku87

jonsku87

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 141 Viestit
  • Sijaintisalo

Lähetetty 05 lokakuu 2012 - 12:34

Apteekista tuli tänään haettua muutama 60 ml:n näytepurkki tulevaa versicoloria varten. Kummottiin tohon kannattaa laittaa ilmareikiä et lämpö kipossa säilyy mut ilma kiertäis ees jotenki, riittääkö pelkkään kanteen? Sitten noita pohjamatskuja pohtineena mietin, et kumpi se nyt on tommoselle ihan pikkiselle slingille parempi: paperi vaiko turve? Sitä paperia pystyis varmaan jotenkin muotolemaan hienosti seittejäkin varten :shy:

#13 TeroS

TeroS

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 446 Viestit
  • SijaintiPori

Lähetetty 05 lokakuu 2012 - 13:33

Purkin sivuun ja kanteen kannattaa laittaa muutama ilmareikä, pääse ilma kiertämään paremmin eikä pääse tulemaan hometta ja punkit pysyy poissa.

Pelkkä paperi riittä oikein hyvin pienelle slingille. Varsinkin kun kyseessä on vielä puulaji niin eipä se edes pahemmin siellä pohjalla oleskele. Toisaalta turvetta kun laittaa niin pysyy se kosteus vähän paremmin siellä purkissa. Itse laitoin tuolle versille, kun se oli vielä tuollaisessa pienessä purkissa, vähän turvetta pohjalle ja pari tekokasvin lehteä seittejä varten, hienosti pelitti.

#14 jonsku87

jonsku87

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 141 Viestit
  • Sijaintisalo

Lähetetty 13 lokakuu 2012 - 07:38

Mahtaakohan meillä olla liian pieni purkki tolla tuoreella slingillä, sillä on ls joku 1,5 cm ja purkkina tommonen näytepurkki, pohjan halkaisija 3,8cm ja korkeus 6,5cm. Ei oo syömään suostunu olleskaan vieläkään, tuli tosin edellispäivänä et oisko vielä matkaressiä? Kokeilin katkaistua jauhomatoa, ei kelvannu, nyt laitoin eilen hieman pienemmän elävän jauhiksen ja siellä se elelee yhä purkin pohjalla :angry: Kaiken kukkuraks en saa sitä halvatun matoa enää pois sieltä purkista kun piilottelee papereiden välissä, koittanut olen vahdata et tulis sen verran esiin notta pinseteillä sais kii mut eihän se sieltä pois tule, ja jos tuleeki ni välittömästi sujahtaa karkuun ku otan purkin käteen. Seitittäny on toi versi kyllä ahkerasti, mut yön mittaan ne seititkin on aina hävinny :blink:

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää