Hyppää sisältöön

Kuva

Nutrobal -vitamiini

Nutrobal Vitamiinit Säilyvyys Viimeinen käyttöpäivä Myrkytys Vaara

• Kirjaudu vastataksesi
13 vastausta aiheeseen

#1 Pippe

Pippe

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 64 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 26m 59s
  • SijaintiSuomi

Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 09:45

Moi taas pitkästä aikaa!
Ruu on ollut meillä jo vuoden (Jee<3) ja olemme käyttäneet samaa Nutrobalia koko sen ajan. Nyt Nutro näyttäisi menneen vanhaksi 4/2012, joten onko se tosiaan nyt käyttökelvotonta, vai voiko sitä vielä käyttää? Ja voiko Nutroa säilyttää huoneenlämmössä, sillä meillä se on ollut koko ajan jääkaapissa.
Testudo horsfieldii Ruu & Labradorinnoutaja Piitu <3

#2 Vitsa

Vitsa

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 469 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7d 18h 8m 58s
  • SijaintiKiiminki

Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 14:47

Voi käyttää minun mielestä, ne on vaan suositus päivämääriä.
Sitten jos alkaa olla vuosi yli tai kostunut, tai koostumuksessa, värissä tuoksusssa tms muutoksia, niin sitten on voinut mennä pilalle. Itte ainakin käyttäisin :P
Kannus-maakonna, Kreikan maakonna, Lisääntyvä määrä Viljakäärmeitä =D

#3 Rusinelli

Rusinelli

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 249 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 13d 20h 21m 31s
  • SijaintiKemi (Etelä-Lappi)

Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 17:49

Kyllä voi käyttää. Korkeintaan siinä voi minimaalisesti jotkin vitamiiniarvot hieman "haihtua" tässä tulevina aikoina, mutta on hyvä että olet säilyttänyt sen jääkaapissa; itsekin säilytän sillä silloin siinä säilyy ainesosatkin paljon paremmin kuin huoneenlämmössä.

Humaani matelijaharrastelija.  

Testudo Graeca Graeca maakilpikonna Elli, Irian Jayan sinikieliskinkki Pipsa (Tiliqu sp. Irian Jaya), Tanimbarin sinikieliskinkki Patu (Tiliqua Scincoides Chimaerea), Kuningasboa Vappu (Boa Constrictor).

#4 kilppari-kerttu

kilppari-kerttu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 4h 39m 52s
  • SijaintiMünchen

Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 13:54

Moi! Sanokaas mulle mitä mieltä olette tästä. Kävin konnieni kanssa ensimmäistä kertaa eläinlääkärissä tällä viikolla. Erittäin pätevän oloinen mies, joka on erikoistunut matelijoihin ja hoitaa mm. paikallisen Sea Lifen vesikilppareita.

Itselläni on kaksi kreikkistä ja vastaanottoaikana hän kyseli multa monenlaisia kysymyksiä. Ainoastaan yksi asia hoidossani oli hänelle vieras, nimittäin tämä Nutrobal. Hänen mielestään monipuolinen ruokavalio takaa tarvittavat vitamiinit, kunhan kalsiumia lisätään ruokaan riittävästi.

Erittäin huolestuttavana hän piti A-vitamiinin lisäämistä ruokaan, joka voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa jopa konnalle jonkun kuolemaan johtavan sairauden ja tämä Nutrobal, mitä mulla on kotona sisältää C-, D, ja A-vitamiinia!? Onko teillä samanlaista jauhetta vai olenko ostanut jotain vääränlaista vitamiinilisää.

Mihin tietoon perustatte Nutrobalin käytön ja tiedättekö A-vitamiinin mahdollisista haittavaikutuksista?

Sen enempää en aiheesta ehtinyt hänen kanssaan puhumaan, enkä tiedä mitä sairautta hän tarkoitti, mutta haluaisin tietää, miten te olette päätyneet käyttämään Nutrobalia ja miksi ja onko näitä valmisteita samalla nimellä erilaisia?

#5 paputtaja

paputtaja

ei elämää

• The Boss
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4 811 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 87d 21h 47m 31s
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 15:17

Oma käsitykseni Nutrobalin käyttösuosituksesta on se, että sitä annetaan pääasiassa D-vitamiinin saannin takaamiseksi,
UVB-valo terrassa toki auttaa konnaa tuottamaan itse D-vitamiinia, mutta noiden kotikäytössä olevien UVB-putkien teho ei taida olla juuri lainkaan verrattavissa siihen UV määrään mitä saisivat luonnossa eläessään = se mihin konnan elimistön on "suunniteltu". Ja se D-vitamiinihan on niin tärkeä, koska se on välttämätön kalsiumin imeytymisen kannalta. Nutrobalissa on myös kalsiumia, mutta ei riittävästi, joten liitujauhoakin tarvitaan.

Se, miksi nimenomaan Nutrobal, eikä jokin muu vitamiinivalmiste luulisin johtuvan siitä, että Nutrobalissa on myös kalsiumia. Ei tarvitse mennä montakaan vuotta taaksepäin, kun kuuli monesta lähteestä suosituksen, että pelkkä Nutrobal ilman erillisitä kalsiumlisää olisi riittävä.
Olen myös kuullut, että siinä on on saatavilla olevista vitamiiniseoksista suotuisin kalsium-fosforisuhde. Fosfori taas heikentää kalsiumin imeytymistä, joten sitä ei loogisesti kannata syöttää tarpeettomasti.

Minulle tulee mieleen, että tämä tapaamasi eläinlääkäri perustaa mielipiteensä nimenomaan näihin eläintarhojen konnien olosuhteisiin. Siellähän tietääkseni käytetään huomattavasti tehokkaampia monimetallilappuja valaistuksessa, joten tehokkaammalla valaistuksella konnan on helpompi tuottaa itse tarvitsemansa D-vitamiini.
Ja tulipa mieleen vielä sekin, että tuo riittävän monipuolinen ruokavalio ei kuitenkaan ihan äkkiseltään ole kovinkaan helppo toteuttaa kotioloissa. Onnistuu varmasti, mutta vaatii paljon perehtymistä asiaan, sitä tietoa kun ei tavallinen konnaa hankkiva harrastelija mistään eläinkaupasta konnan mukana saa...

Ja nyt, kun oikein innostuin asiasta, niin lisästään vielä, että ongelmia MBD:tä sairastavien konnien kanssa on tässäkin maassa paljon ja siihen on nimenomaan syynä kalsiumin ja vitamiinien puutos. Ihmekös tuo sitten, että niitä suositellaan lisäämään ravintoon. Harvemmin kuulee konnan kohtaloksi koituneen vitamiinin yliannostuksen...
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

paputtaja@herppi.net

#6 KaisaHoo

KaisaHoo

ei elämää

• Jäsen
  • 4 432 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56d 15h 11m 37s

Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 15:56

Harvemmin kuulee konnan kohtaloksi koituneen vitamiinin yliannostuksen...

Tää on sillain kiinnostava kysymys, että mun käsittääkseni yliannostuksen oireet on aika lailla samanlaiset kuin vitamiininpuutteen. Välillä hirvittää kuulla, kuinka joku syöttää elukalleen päivittäin rasvaliukoista vitamiinia.

#7 kilppari-kerttu

kilppari-kerttu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 4h 39m 52s
  • SijaintiMünchen

Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 17:30

Kiitos vastauksista!
Mun tarvii varmaan vielä soittaa ensi viikolla, jahka pääsen taas Suomesta kotiin, että mitä hän tarkoitti tuolla A-vitamiinin haitallisuudella.

En missään nimessä ole poistamassa liitujauhetta (tällä hetkellä calsium carbonaattia, tämänkin sijaan eläinlääkäri suositteli kuulemma paljon tehokkaammin ja nopeammin liukenevaa calsium laktaattia tms. nimistä, pitää ottaa apteekissa selvää) konnien lisäravinteena, tunnen oloni vain tukalaksi juuri tässä Nutrobal-kysymyksessä.

Olen tämän herppi-net keskustelun pohjalta luonut niin vakaan kuvan siitä, että Nutrobalin D-vitamiini on konnan elinehto ja nyt lääkäri ei kumoa tätä väitettä, mutta käskee välttämään A-vitamiinia ruokavaliossa.

Mitä tulee tuohon yliannostukseen, olen henk. koht. sitä mieltä, että yliannostus vitamiineissa on aivan yhtä huono juttu tai aiheuttaa huonoja seurauksia, siinä missä tarpeellisten vitamiinien, kuitujen, ym. puuttuminenkin ruokavaliosta.

Viimeksi muokannut kilppari-kerttu, 01 kesäkuu 2012 - 17:38.

#8 Katg

Katg

ei elämää

• Mode
  • 3 436 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 40d 12h 29m 5s
  • SijaintiTurku

Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 17:41

Siis kyllähän vitamiineista voi saada ns. yliannostuksen. Ihmiselle A-vitamiinin liikasaanti ainakin aiheuttaa haittaa, joten miksei konnallekin. MUTTA, vankeudessa kilpikonnat saavat usein ei-niin-monipuolista-ravintoa kuin luonnossa, joten vitamiinilisät ovat tervetulleita. Jos Nutrobalia antaa ripaukset 2-3 krt/viikossa, niin itse en ole pelännyt vitamiinien liikasaantia. Jos joka päivä antaisi tai kerralla antaisi suuren kasan, niin voisikin olla riski "yliannostukseen".. Ymmärrän siis jos eläinlääkäri on ihmetellyt/ollut huolissaan, mutta kerroitko millaisia määriä konnallesi Nutrobalia annat ja kuinka usein? Ehkä hän käsitti jotain väärinkin? Mutta on tosiaan mahdollista syöttää Nutrobalia haitaksi asti. Silti itse ainakin sen syöttämistä jatkan - mutta liika on liikaa.

Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.

#9 Wiola

Wiola

poissa

• Vieras
  • 1 882 Viestit
  • SijaintiJyväskylä

Lähetetty 02 kesäkuu 2012 - 07:38

^^Saksassa et tarvitsekaan Nutrobalia koska konnat ovat ulkona lähes koko horrostamattoman ajan.
Eläinlääkärisi on aivan oikeassa.
Täälläkin foorumilla on ollut kilpikonnia jotka ovat kärsineet A-vitamiinin yliannostuksesta: turvonneet ja herkät silmät, kuivuneet limakalvot ja hilsehtivä (kuoriva) iho.

Nutrobal on kehitetty konnille jotka asuvat Briteissä ja Pohjoismaissa jossa ulkokausi jää lyhyeksi.
Espanjassa, Italiassa, Ranskassa; Sloveniassa jne. ei todellakaan käytetä lisävitamiinia. Ainoastaan kalsiumlisää joka tarjoillaan konnille vapaaehtoisesti syötäväksi. Ei pakkosyötetä ruuan mukana.
Kuten jokainen tietää meillä on aika hakusessa vielä koko maakilpikonnien ruokintakin: jäävuorisalaatti + kaupan rehut...ei todellakaan ole oikea ruokavalio eläimelle joka luonnossa asuessaan hyödyntää yli 100:aa kasvia. Tähän puutokseen Nutrobal on hyvä.

Paras hivenainevalmista kaikille maakonnille on kasveista jauhettu, jota saa tilata Kaliforniasta. Koetan joskus hakea valmisteen nimen tähän. Samasta paikasta saa myös kilpikonnille erikseen suunniteltua probioottia eli maitohappobakteerivalmistetta.

Viimeksi muokannut Wiola, 02 kesäkuu 2012 - 07:40.

#10 Vitsa

Vitsa

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 469 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7d 18h 8m 58s
  • SijaintiKiiminki

Lähetetty 02 kesäkuu 2012 - 21:00

Oma kokemukseni Nutrobal - Muu vitamiinilisä:

Minä ostin joskus muutamavuosi sitten Reptivite tms nimistä jauhetta eläinkaupasta kun Nutrobalia ei silloin täältäpäin saanut. Purkin kyljessä oli suositukset maakonnille jne, mutta kun olin sitä vähän aikaa konnilleni syöttänyt, niin toinen niistä alkoi syömään kakkaansa. Aivan himona veti tuotoksensa nassuun ennenkun sen kerkes sieltä pois kerätä :angry: Eli siitä vitamiinilisästä puuttui varmaanki joku aine mitä Kupla olis tarvinut.

Kun vaihdoin takasin Nutrobaliin, niin tilanne korjaantui. Taas saan itse kerätä kikkarat pois terrasta :rolleyes:
Kannus-maakonna, Kreikan maakonna, Lisääntyvä määrä Viljakäärmeitä =D

#11 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • 3 229 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 34d 16h 40m 42s
  • SijaintiOulu

Lähetetty 03 kesäkuu 2012 - 08:34

Nutrobalissa ei ole lainkaan tuota 'turhaa' lisättyä fosforia, useissa vastaavissa valmisteissa sitä on lisätty ja mainostavat hyvänä kalsium-fosforisuhteena - joka onkin, mutta miksi sitä vielä pitäisi vitamiinilisänä saada, kun saavat kyllä syömästään ruuasta sitä ihan tarpeeksi.
Reptifoto & facebook.com/REPTIFOTO

Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
saris@herppi.net

#12 Kipi-konna

Kipi-konna

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 21 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 5h 58m 19s
  • SijaintiJärvenpää

Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 13:34

Mutta A-vitamiinin puute on silti myös aika paha kilpikonnani iho alkoi ikäänkuin kuoriutumaan siis päässä pieni kohta luin hoito-oppaasta että se on A-vitamiini puutosta :mellow:

#13 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 662 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 36d 56m 53s
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 17:50

Eikös A-vitamiinin puutteessa on nuo samat oireet kun jos saa liikaa A-vitamiinia? Näin olen ymmärtäny että silmän ympärykset pullistelee/punottaa, iho hilseilee tai lähtee isompia palasia ja mm. kuivat silmät.
Lukihäiriöinen
Nelivarvas Sirun "Äippä" ja Leoski Lady Lulun "Mami"

#14 paputtaja

paputtaja

ei elämää

• The Boss
  • 4 811 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 87d 21h 47m 31s
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 18:16

En menisi omatoimisesti diagnosoimaan vitamiinin puutostiloja, koska yliannostukset voivat ymärtääkseni olla yhtä vaarallisia kuin puutostilatkin.
Jos konna ei vaikuta terveeltä, niin mars mars asiantuntevan eläinlääkärin pakeille.
Nahka vaihtuu toki terveeltäkin konnalta ihan silmin nähden, mutta jos se vaikuttaa epänormaalilta, niin ehkä voisit ottaa konnasta kuvan ja laittaa tänne, niin ihmetellään tilannetta yhdessä?
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

paputtaja@herppi.net

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: Nutrobal, Vitamiinit, Säilyvyys, Viimeinen käyttöpäivä, Myrkytys, Vaara

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää