Nutrobal -vitamiini
Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 09:45
Ruu on ollut meillä jo vuoden (Jee<3) ja olemme käyttäneet samaa Nutrobalia koko sen ajan. Nyt Nutro näyttäisi menneen vanhaksi 4/2012, joten onko se tosiaan nyt käyttökelvotonta, vai voiko sitä vielä käyttää? Ja voiko Nutroa säilyttää huoneenlämmössä, sillä meillä se on ollut koko ajan jääkaapissa.
Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 14:47
Sitten jos alkaa olla vuosi yli tai kostunut, tai koostumuksessa, värissä tuoksusssa tms muutoksia, niin sitten on voinut mennä pilalle. Itte ainakin käyttäisin
Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 17:49
Humaani matelijaharrastelija.
Testudo Graeca Graeca maakilpikonna Elli, Irian Jayan sinikieliskinkki Pipsa (Tiliqu sp. Irian Jaya), Tanimbarin sinikieliskinkki Patu (Tiliqua Scincoides Chimaerea), Kuningasboa Vappu (Boa Constrictor).
Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 13:54
Itselläni on kaksi kreikkistä ja vastaanottoaikana hän kyseli multa monenlaisia kysymyksiä. Ainoastaan yksi asia hoidossani oli hänelle vieras, nimittäin tämä Nutrobal. Hänen mielestään monipuolinen ruokavalio takaa tarvittavat vitamiinit, kunhan kalsiumia lisätään ruokaan riittävästi.
Erittäin huolestuttavana hän piti A-vitamiinin lisäämistä ruokaan, joka voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa jopa konnalle jonkun kuolemaan johtavan sairauden ja tämä Nutrobal, mitä mulla on kotona sisältää C-, D, ja A-vitamiinia!? Onko teillä samanlaista jauhetta vai olenko ostanut jotain vääränlaista vitamiinilisää.
Mihin tietoon perustatte Nutrobalin käytön ja tiedättekö A-vitamiinin mahdollisista haittavaikutuksista?
Sen enempää en aiheesta ehtinyt hänen kanssaan puhumaan, enkä tiedä mitä sairautta hän tarkoitti, mutta haluaisin tietää, miten te olette päätyneet käyttämään Nutrobalia ja miksi ja onko näitä valmisteita samalla nimellä erilaisia?
Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 15:17
UVB-valo terrassa toki auttaa konnaa tuottamaan itse D-vitamiinia, mutta noiden kotikäytössä olevien UVB-putkien teho ei taida olla juuri lainkaan verrattavissa siihen UV määrään mitä saisivat luonnossa eläessään = se mihin konnan elimistön on "suunniteltu". Ja se D-vitamiinihan on niin tärkeä, koska se on välttämätön kalsiumin imeytymisen kannalta. Nutrobalissa on myös kalsiumia, mutta ei riittävästi, joten liitujauhoakin tarvitaan.
Se, miksi nimenomaan Nutrobal, eikä jokin muu vitamiinivalmiste luulisin johtuvan siitä, että Nutrobalissa on myös kalsiumia. Ei tarvitse mennä montakaan vuotta taaksepäin, kun kuuli monesta lähteestä suosituksen, että pelkkä Nutrobal ilman erillisitä kalsiumlisää olisi riittävä.
Olen myös kuullut, että siinä on on saatavilla olevista vitamiiniseoksista suotuisin kalsium-fosforisuhde. Fosfori taas heikentää kalsiumin imeytymistä, joten sitä ei loogisesti kannata syöttää tarpeettomasti.
Minulle tulee mieleen, että tämä tapaamasi eläinlääkäri perustaa mielipiteensä nimenomaan näihin eläintarhojen konnien olosuhteisiin. Siellähän tietääkseni käytetään huomattavasti tehokkaampia monimetallilappuja valaistuksessa, joten tehokkaammalla valaistuksella konnan on helpompi tuottaa itse tarvitsemansa D-vitamiini.
Ja tulipa mieleen vielä sekin, että tuo riittävän monipuolinen ruokavalio ei kuitenkaan ihan äkkiseltään ole kovinkaan helppo toteuttaa kotioloissa. Onnistuu varmasti, mutta vaatii paljon perehtymistä asiaan, sitä tietoa kun ei tavallinen konnaa hankkiva harrastelija mistään eläinkaupasta konnan mukana saa...
Ja nyt, kun oikein innostuin asiasta, niin lisästään vielä, että ongelmia MBD:tä sairastavien konnien kanssa on tässäkin maassa paljon ja siihen on nimenomaan syynä kalsiumin ja vitamiinien puutos. Ihmekös tuo sitten, että niitä suositellaan lisäämään ravintoon. Harvemmin kuulee konnan kohtaloksi koituneen vitamiinin yliannostuksen...
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/
paputtaja@herppi.net
Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 15:56
Harvemmin kuulee konnan kohtaloksi koituneen vitamiinin yliannostuksen...
Tää on sillain kiinnostava kysymys, että mun käsittääkseni yliannostuksen oireet on aika lailla samanlaiset kuin vitamiininpuutteen. Välillä hirvittää kuulla, kuinka joku syöttää elukalleen päivittäin rasvaliukoista vitamiinia.
Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 17:30
Mun tarvii varmaan vielä soittaa ensi viikolla, jahka pääsen taas Suomesta kotiin, että mitä hän tarkoitti tuolla A-vitamiinin haitallisuudella.
En missään nimessä ole poistamassa liitujauhetta (tällä hetkellä calsium carbonaattia, tämänkin sijaan eläinlääkäri suositteli kuulemma paljon tehokkaammin ja nopeammin liukenevaa calsium laktaattia tms. nimistä, pitää ottaa apteekissa selvää) konnien lisäravinteena, tunnen oloni vain tukalaksi juuri tässä Nutrobal-kysymyksessä.
Olen tämän herppi-net keskustelun pohjalta luonut niin vakaan kuvan siitä, että Nutrobalin D-vitamiini on konnan elinehto ja nyt lääkäri ei kumoa tätä väitettä, mutta käskee välttämään A-vitamiinia ruokavaliossa.
Mitä tulee tuohon yliannostukseen, olen henk. koht. sitä mieltä, että yliannostus vitamiineissa on aivan yhtä huono juttu tai aiheuttaa huonoja seurauksia, siinä missä tarpeellisten vitamiinien, kuitujen, ym. puuttuminenkin ruokavaliosta.
Viimeksi muokannut kilppari-kerttu, 01 kesäkuu 2012 - 17:38.
Lähetetty 01 kesäkuu 2012 - 17:41
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.
Lähetetty 02 kesäkuu 2012 - 07:38
Eläinlääkärisi on aivan oikeassa.
Täälläkin foorumilla on ollut kilpikonnia jotka ovat kärsineet A-vitamiinin yliannostuksesta: turvonneet ja herkät silmät, kuivuneet limakalvot ja hilsehtivä (kuoriva) iho.
Nutrobal on kehitetty konnille jotka asuvat Briteissä ja Pohjoismaissa jossa ulkokausi jää lyhyeksi.
Espanjassa, Italiassa, Ranskassa; Sloveniassa jne. ei todellakaan käytetä lisävitamiinia. Ainoastaan kalsiumlisää joka tarjoillaan konnille vapaaehtoisesti syötäväksi. Ei pakkosyötetä ruuan mukana.
Kuten jokainen tietää meillä on aika hakusessa vielä koko maakilpikonnien ruokintakin: jäävuorisalaatti + kaupan rehut...ei todellakaan ole oikea ruokavalio eläimelle joka luonnossa asuessaan hyödyntää yli 100:aa kasvia. Tähän puutokseen Nutrobal on hyvä.
Paras hivenainevalmista kaikille maakonnille on kasveista jauhettu, jota saa tilata Kaliforniasta. Koetan joskus hakea valmisteen nimen tähän. Samasta paikasta saa myös kilpikonnille erikseen suunniteltua probioottia eli maitohappobakteerivalmistetta.
Viimeksi muokannut Wiola, 02 kesäkuu 2012 - 07:40.
Lähetetty 02 kesäkuu 2012 - 21:00
Minä ostin joskus muutamavuosi sitten Reptivite tms nimistä jauhetta eläinkaupasta kun Nutrobalia ei silloin täältäpäin saanut. Purkin kyljessä oli suositukset maakonnille jne, mutta kun olin sitä vähän aikaa konnilleni syöttänyt, niin toinen niistä alkoi syömään kakkaansa. Aivan himona veti tuotoksensa nassuun ennenkun sen kerkes sieltä pois kerätä
Kun vaihdoin takasin Nutrobaliin, niin tilanne korjaantui. Taas saan itse kerätä kikkarat pois terrasta
Lähetetty 03 kesäkuu 2012 - 08:34
Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 13:34
Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 17:50
Nelivarvas Sirun "Äippä" ja Leoski Lady Lulun "Mami"
Lähetetty 01 lokakuu 2012 - 18:16
Jos konna ei vaikuta terveeltä, niin mars mars asiantuntevan eläinlääkärin pakeille.
Nahka vaihtuu toki terveeltäkin konnalta ihan silmin nähden, mutta jos se vaikuttaa epänormaalilta, niin ehkä voisit ottaa konnasta kuvan ja laittaa tänne, niin ihmetellään tilannetta yhdessä?
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/
paputtaja@herppi.net
myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: Nutrobal, Vitamiinit, Säilyvyys, Viimeinen käyttöpäivä, Myrkytys, Vaara
Liskot →
Leopardi- ja paksuhäntägekko →
Leopardigekon kalsium/vitamiinitAloittanut Milzu , 19 heinä 2011 |
|
|
||
Kilpikonnat →
Vesi- ja suokilpikonnat →
Hoito, ruokinta ja terveys →
Vitamiinit & liitujauho.Aloittanut HotZib , 07 helmi 2010 |
|
|