Onhan ne exoterran ja lucky reptilen kangasterrat aivan järkkyjä ilmestyksiä, mutta on niitä laadukkaita, alumiiniverkosta ja alumiini listoista valmistettuja vaihtoehtojakin, nykyään jo muillakin valmistajilla kuin zoo medillä.
Lasiterrassa hyvin usein tuo "riittävä" ilmanvaihto on vetoa, jos ei sitten ole kahta seinää ja kattoa lähes täysin vapautettu verkolla ja mitäs järkeä siinä sitten on, ei sieläkään ilma seiso sen kauempaa kun kokonaan verkosta valmistetussa terrassa, miinuksena vain nuo lasit jotka heijastaa lähes joka tilanteessa..
Kyllähän sitä itsekkin tottuisi oman peilikuvan näkemiseen jos lasi tötterössä elelisi penskasta asti, mutta en mä kyllä siitä missään vaiheessa oppisi pitämään

Ja kuten sanottu, jemeni on yksi agressiivisimmistä kameleontti lajeista ja siten se stressaa aina ja joka tilanteessa oman peilikuvan näkemisestä. Asia on aivan toinen sellaisten lajien kanssa, mitkä ovat luonteeltaan suvaitsevaisempia, kuten esim. jaksonin kameleontti. Mutta etenkin jaksonin kanssa, nousee taas muita ongelmia pintaan lasiterraariossa..
Ja kyllä, verkkoterra on mielestäni aina paras vaihtoehto .
Mitä tuohon galluppiin, niin minä olen nysväilly edestakasin lasin, vanerin ja verkkoterrojen kanssa jo pitkän aikaa ja aina olen palannut takaisin verkkoon.
Saksalaiselta kasvattajalta ostin joku aika sitten verkkoterroissa pidettyjä kameleontteja ja kaksi niistä sijoitin lasiin - todella huono idea - molemmat olivat viikon päästä niin stressaantuneita, että nukkuivat jatkuvasti päivällä, ilmeisimmin oman heijastuksien näkeminen ja tunkkainen ilma olisi ollut niille kuolemaksi. Tuo käytös loppui heti seuraavina päivänä verkkoterraan siirtymisen jälkeen! Ja tämä laji ei ole edes yleisesti pidetty stressaavana..
Lasista voi aina siirtyä verkkoon, mutta verkosta lasiin on kamsulle liian raskasta.
Aikuisia jemeneitä en ikinä ole pitänyt lasiterroissa, juurikin tuon agressiivisuuden takia, lasi ei niiden kohdalla ole ikinä ollut edes vaihtoehto. Jemenin poikasia olen pitänyt kerran lasi terrassa, mutta paremmin nekin kasvavat kun ilma pääsee vaihtumaan esteettömästi.
F.lateraliksen poikasia aikoinaan tapoin 4kpl laittamalla ne lasi terroihin.. olisimpa silloin ollut fiksumpi!