Palovamma!?
Lähetetty 13 huhtikuu 2012 - 09:14
Alue on noin 10-15 cm pitkä alue, joka on noin viiden sentin alalta ihan musta ja haiskahtaa pahalle. Olen soittamassa juuri eläinlääkärille, mutta haluan myös kuulla teiltä, jolla on kokemusta palovammoista, että miten ja millä te olette palovammat hoitanu?
Lähetetty 15 huhtikuu 2012 - 01:11
Itse lähtisin kotihoidossa käärmeen toisen ja kolmannen asteen palovammaa "hoitamaan" niin, että laittaisin käärmeen eristysboksiin, jossa ei ole muuta kuin vesikuppi ja helposti pestävä ja desinfioitava piilo, ja jonka pohjalla on talouspaperia, jonka vaihtaisin säännöllisesti pari kertaa päivässä uuteen, mahdollisesti desinfioiden välillä myös boksin pohjan ja seinät, sekä piilon minimoidakseni bakteerien siirtymisen vammaan. Itse vammaa voi desinfioida aineella joka ei kirvele, itse olen eläimillä käyttänyt ihan ihmisillekin tarkoitettua Septidiniä. Vammaa ei kannata pyyhkiä millään, jotta ei itse irrota vahingossa rupia, vaan desinfiointi kannattaa tehdä pienen suihkepullon avulla. Esimerkiksi Septidiniä saa valmiiksi näppärissä suihkepulloissa. Eläinlääkärille kannattaa tosiaan vammaa käydä näyttämässä, palovamman itsensä paranemista ei oikein voi nopeuttaa, mutta mahdollisesti lääkäri määrittää tarvitseeko käärme jotakin lääkitystä esimerkiksi mahdollista antibioottia tulehduksen ehkäisemiseksi. Pikaista paranemista potilaalle.
Minkälainen lämpömatto sinulla on ollut käytössä? Onko ollut siis ihan tarkoitettu tuohon terran sisällä pitämiseen?
Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/
Lähetetty 15 huhtikuu 2012 - 13:21
Miten käärme muuten voi? Onko apaattinen vai miten käyttäytyy?
Lähetetty 15 huhtikuu 2012 - 21:38
Mötkö on tällähetkellä hieman "apaattinen", mutta on muutenkin erittäin rauhallinen luonne. Ei siis ole mitenkään muuten outo, mutta viettää aikaansa enemmän mökissä, mutta on ihan oma itsensä kun sen pois ottaa terraariosta, eli kietoutuu mun syliin ja haluaa olla lähellä. Sitä ell. naureskelikin, että on niin ihanan rauhallinen ja ja silti tutkii ympäristöään, mutta minun sylistä ei suostu lähtemään =)
Nyt jos jollakin on vielä jotain kikkoja takataskussa, niin ottaisin erittäin mielelläni vastaan!!
Lämpömaton merkkiä en tiedä (ei lue matossa) mutta sanottiin että voi laittaa terraan tai ulkopuolelle. Nyt se siis on siirretty terran ulkopuolelle!
Lähetetty 16 huhtikuu 2012 - 08:00
Lähetetty 16 huhtikuu 2012 - 08:05
Huomasin eilen illalla 1½ vuotta vanhalla pyyttonilla palovamman vatsapuolella. On ilmeisesti makoillut pidemmän aikaa lämpömaton päällä, joka nyt on siirretty terran ulkopuolelle.
Alue on noin 10-15 cm pitkä alue, joka on noin viiden sentin alalta ihan musta ja haiskahtaa pahalle. Olen soittamassa juuri eläinlääkärille, mutta haluan myös kuulla teiltä, jolla on kokemusta palovammoista, että miten ja millä te olette palovammat hoitanu?
Voisin arvella, että kyseessä ei ole palovamma, vaan 'belly rot'. Se näyttää palovammalta, mutta ei ole lämpömaton aiheuttama. Syy on useimmiten vääränlaisissa olosuhteissa (epäsopiva/liian karkea pohjamateriaali, heikko hygienia ja nämä vielä yhdistettynä liian korkeaan kosteuteen). Hoito on sama kuin palovammoissa.
Lähetetty 16 huhtikuu 2012 - 12:29
Lähetetty 16 huhtikuu 2012 - 13:29
En oo ikinä kuullutkaan
Huomasin eilen illalla 1½ vuotta vanhalla pyyttonilla palovamman vatsapuolella. On ilmeisesti makoillut pidemmän aikaa lämpömaton päällä, joka nyt on siirretty terran ulkopuolelle.
Voisin arvella, että kyseessä ei ole palovamma, vaan 'belly rot'. Se näyttää palovammalta, mutta ei ole lämpömaton aiheuttama. Syy on useimmiten vääränlaisissa olosuhteissa (epäsopiva/liian karkea pohjamateriaali, heikko hygienia ja nämä vielä yhdistettynä liian korkeaan kosteuteen). Hoito on sama kuin palovammoissa.
Viimeksi muokannut taiga, 16 huhtikuu 2012 - 13:29.
Lähetetty 17 huhtikuu 2012 - 10:16
Lähetetty 17 huhtikuu 2012 - 17:39
Hyvä kun pääsitte lääkäriin, ja kaveri sai antibiootin.
Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/
Lähetetty 17 huhtikuu 2012 - 21:35
Pikaista paranemista toipilaalle.
Lähetetty 23 huhtikuu 2012 - 15:24
Lähetetty 23 huhtikuu 2012 - 21:10
Jos jollain on kokemusta belly rotista, niin voisiko kertoa miten käärme on parantunut ja millaisella hoidolla!
Kyllä meilläkin jo hiukan edistystä näkyy ja Mötkö näyttääkin jo paljon virkeemmältä.
Tiedän että edessä on pitkä tie ja toipuminen on hidasta, mutta kuinka hidasta?
Lähetetty 25 huhtikuu 2012 - 00:55
Kyllä meilläkin jo hiukan edistystä näkyy ja Mötkö näyttääkin jo paljon virkeemmältä.
Mukava kuulla että kaveri voi jo paremmin.
Viimeksi muokannut monna83, 25 huhtikuu 2012 - 00:56.
Lähetetty 25 huhtikuu 2012 - 14:04
Kannattaisko avata tuonne uusi keskustelu siitä belly rot:sta? Luulen että useampi sen sieltä huomais, ja se kiinnostais ehkä muitakin....
Lähetetty 26 huhtikuu 2012 - 09:34
Itse huomasin kerran leogekon terraariota putsatessa, että lämpömatto oli polttanut vaneriin jäljet, onneksi ei ole sattunut isompaa vahinkoa! Matto oli siis terraarion sisällä ja sen päällä oli talouspaperia, sekä liuskekiviä, ettei lisko pääse suoraan kosketukseen maton kanssa. Kyseinen lämpömatto oli aika vanha, itse en enää vaneriterraariossa sisällä pidä lämpömattoja ainakaan kosketuksessa puuhun. Leofoorumilla on ehdotettu laattojen laittamista päälle. Kai näissä matoissa täytyisi olla jonkinlainen tuuletus, ettei olisi tiiviisti materiaalien välissä. Aika varovainen saa olla ja mielellään tietysti laittaisi sen suosiolla terraarion ulkopuolelle!
Lähetetty 26 huhtikuu 2012 - 10:01
Kannattaisko avata tuonne uusi keskustelu siitä belly rot:sta? Luulen että useampi sen sieltä huomais, ja se kiinnostais ehkä muitakin....
Mietin ihan samaa, koska olen saanut vähäsen tietoa ulkolaisilta sivuilta (vain hoidosta) mutta ei mitään hajua mitä tää oikeesti on ja mistä se tulee!! Eli jos joku tästä tietää enemmänkin, niin olisi kyllä kiva tietää kaikki mitä tähän tautiin liittyy.
Lähetetty 26 huhtikuu 2012 - 19:17
Ja varmaankin sen vois laittaa sinne yleistä - osioon, koska sitä näyttää esiintyvän kaikilla käärmeillä. Ja useasti siitä käytetään myös nimeä scale rot. Mitenniinpainuinhetigooglettamaan...
Lähetetty 27 huhtikuu 2012 - 08:51
Lähetetty 07 toukokuu 2012 - 09:04
0 käyttäjää lukee aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää