Kiitos jaded! On ollut hienoa seurata käärmeen kasvaessa miten sen väritys ajan saatossa muuttuu. Onneksi on tullut otettua paljon kuvia, muuten en enää varmaan muistaiskaan kuinka tumma Awendea poikasena oli.
Joulukuussa viime vuonna taloon saapui uusi viljis, amela, joka sai nimekseen Orenda Aquene eli "Suuren Hengen Rauha". Alunperin mulla oli aikeena ottaa Rane+Rauha:lta viime kesänä Sunglow, mutten koskaan sitten päässyt poikasta varaamaan kun täytyi suunnitelmat siirtää tämän vuoden puolelle, tarkotuksena hankkia uusi poikanen tänä kesänä. Mutta aivan yllättäen eteen tupsahti hyvin energinen amela joka lumosi mut täysin. Ja niin Orenda muutti meille.
Ikää Orendalla on kohta 8 kk, mutta se painoi meille tullessaan vain 13 gr. Tänään painoa on jo sentään 24 gr ja pituutta 47 cm. Pieni koko johtuu siitä että Orenda ei kuoriuduttuaan (27.5.2012) suostunut syömään mitään ensimmäisten 4:n kuukauden aikana. Kasvattaja joutui pakkoruokkimaan pientä, mutta syyskuusta 2012 lähtien Orenda suostui syömään jo itsekin. Siitä lähtien sille on ruoka maistunut, ja nyt se saa kerta viikkoon n. 10-grammaisen hiiren. Täysikasvuistahan Orendasta ei koskaan tule, mutta mua se ei haittaa sillä sitä ei ole tarkoitus käyttää lisääntymispuuhiin muutenkaan. Energiaa sillä riittää vaikka pienelle kylälle ja mun mielestä se ansaitsee meillä hyvän elämän. Laitetaanpa siitä pari kuvaa näin ens hätään. Mielenkiinnolla ootan sen värien kehittymistä, emona kun toimi amela ja isukkina okeetee