Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Iguaanin ruokinta?

iguaani igu ruoka ruokinta ravinto

• Kirjaudu vastataksesi
61 vastausta aiheeseen

#1 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • PistePistePistePistePistePiste
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 12:30

Kuinka usein muuten olette syöttäneet igujanne? Päivittäin, joka toinen päivä jne.?

Sain hieman ohjeistusta että päivittäin olisi liikaa mutta itse koen että se olisi sopiva varsinkin kasvavalle yksilölle... Omia kokemuksia/mielipiteitä?

1.0 Iguana iguana, 3.0.1 Correlophus ciliatus, 0.3.0 Hemitheconyx caudicinctus, 0.1.1 Grammostola rosea, 0.0.1 Grammostola pulchra, 0.0.1 Chromatopelma cyaneopubescens + 0.1.0 Avicularia versicolor

#2 Nixu

Nixu

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 159 Viestit
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 12:54

Omaani noin puolivuotiasta otusta olen kyllä syöttänyt joka päivä.
Tosin ei se taida juurikaan syödä kuin joka toinen päivä...

#3 saana_85

saana_85

asuu foorumilla

• Mini Boss
  • 2 401 Viestit
  • SijaintiTornio

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 17:19

Minä annan joka päivä, muuten tuolla ollaan niin pahalla tuulella, ettei tarvitse lähelle mennä ;) Joskus silloin tällöin pidän paastopäivän..

saana@herppi.net

#4 maripa

maripa

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 121 Viestit
  • SijaintiKempele

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 18:44

meillä myös tarjolla evästä joka päivä, mutta toisinaan saattaa mennä päivä tai kaksikin että käy vaan kaivelemassa ruokakipolla ja ehkä jotain maistelee

#5 saana_85

saana_85

asuu foorumilla

• Mini Boss
  • 2 401 Viestit
  • SijaintiTornio

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 19:01

Heh, meillä Maltte syö vähintäänkin herkut pois päivittäin.. On muuten mielenkiintoista seurata, miten juuri ne "pahimmat" lentelee sopivasti kiposta pois ja jos suuhun sattuu vahingossa niin sieltäkin ne osataan työntää suupielestä ulos ilman, että muut ruuat siinä samalla tulisivat.. :P On naurettu useamman kerran kun ruokakupin ympärillä on joka puolella salaattia, ihan kuin se olisi ympäröity niillä ja lisko heiluttaa helttaa, että eikö sitä ollutkaan enempää..

saana@herppi.net

#6 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 21:40

Sitähän minäkin, tosin tämä neuvon antaja oli ihan matelijoihin erikoistunut lääkäri... :blink:
Suoraan sanottuna tuli vähän erikoinen olo, ei oikeen tiedä nyt sitten että mikä on oikein ja mikä väärin...
Hän ihan sanoi että ihmiset syöttää ihan liian usein matelijoita ja niillä tulisi olla hieman nälkä. Ja että ne eivät luonnossakaan syö joka päivä.

1.0 Iguana iguana, 3.0.1 Correlophus ciliatus, 0.3.0 Hemitheconyx caudicinctus, 0.1.1 Grammostola rosea, 0.0.1 Grammostola pulchra, 0.0.1 Chromatopelma cyaneopubescens + 0.1.0 Avicularia versicolor

#7 saana_85

saana_85

asuu foorumilla

• Mini Boss
  • 2 401 Viestit
  • SijaintiTornio

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 22:21

Kyllähän minä ainakin luokittelen tuon p***a-puheeksi.. Luonnossahan iguaaneilla on satoja eri kasvilajeja, joita syövät, kyllä niitä luulisi löytyvän päivittäin.. Tuo oma kaverini tuolla on ainakin sellainen persoona, että ei tulisi mieleenkään pitää sitä nälässä tietäen, että sillä sellainen on.. Vaikka ruokakupin päivittäin täytän reilulla kädellä ja monipuolisesti, varsinkin jos aamupäivästä jo laitan, niin on viimeistään kuuden-seitsemän välillä illalla kärttämässä lisää.. Olenkin tullut siihen tulokseen, että ruuan saa n. klo 14-16, jotta ei joudu montaa kertaa laittamaan..

saana@herppi.net

#8 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 22:31

Onneks en sentään menny kuuntelemaan tota ruokintaohjetta... :)
Jatkan siis samaan tahtiin kun ennenkin eli ruokaa poika saa päivittäin... :rolleyes:

#9 srd

srd

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 494 Viestit
  • SijaintiKerava

Lähetetty 05 maaliskuu 2012 - 07:42

Juu joka päivä tuoretta ruokaa. Vitamiinit pari kertaa viikossa. Hyvä tulee. :)

Boa constrictor 1.0 Väinö, Eublepharis macularius 0.1 Tiitu, Gromphadorhina portentosa, Archimandrita tessellata

Mus musculus 2.4 Magic Mike, Peter Pan  ja Stella Dark, Emrul, Elling, Edris.
http://sarde1981.blogspot.fi/

#10 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 3 255 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 05 maaliskuu 2012 - 07:55

Sitähän minäkin, tosin tämä neuvon antaja oli ihan matelijoihin erikoistunut lääkäri... :blink:
Suoraan sanottuna tuli vähän erikoinen olo, ei oikeen tiedä nyt sitten että mikä on oikein ja mikä väärin...
Hän ihan sanoi että ihmiset syöttää ihan liian usein matelijoita ja niillä tulisi olla hieman nälkä. Ja että ne eivät luonnossakaan syö joka päivä.

Lääkäri tarkoitti varmaankin yleisesti lähinnä hyönteissyöjiä. Jos aikuista hyönteissyöjää ruokkii joka päivä, niin pitää kyllä itse jossain vaiheessa tauon syömisestä. Kasvissyöjät on sitten erikseen - niille hyvä antaa joka päivä / lähes joka päivä - paastopäiviä silloin tällöin pidellen.
Reptifoto & facebook.com/REPTIFOTO

Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
saris@herppi.net

#11 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 05 maaliskuu 2012 - 14:00

Kyllä lääkäri Viliä tarkoitti. Kun ei se edes tiedä/voi tietää että mulla on muitakin matelijoita...

#12 monna83

monna83

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 941 Viestit
  • SijaintiNummela

Lähetetty 05 maaliskuu 2012 - 16:55

^ Olisi mielenkiintoista kuulla kyseisen lääkärin mielipide aavikkoiguaanin ruokintaan. Nämä kun myös täysin kasvissyöjiä ja käytännössä sama ruokavalio kuin isommilla "serkuillaan". Meillä kyllä saa joka päivä ja saa syödä niin paljon kuin haluaa.

Pahoittelen kun tungin ketjuun, mihin mulla ei asiaa. :ph34r: *poistuu takavasemmalle*

HjaN, pistätkö vielä yksärillä sen lääkärin nimen. Kysyn tuttavaltani, tietääkö kyseisestä lääkäristä jotain.

Viimeksi muokannut monna83, 05 maaliskuu 2012 - 16:57.

Hyvin menee mutta menkööt!

#13 SariS

SariS

ei elämää

• Mode
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 3 255 Viestit
  • SijaintiOulu

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 09:07

Älä turhaan monna pahoittele - samasta aiheestahan olet kiinnostunut... Veikkaisin, että sanoopi samanlailla kuin HjaN:in igustakin.
Tajusikohan lääkäri, että igu on kasvissyöjä...
Reptifoto & facebook.com/REPTIFOTO

Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia
saris@herppi.net

#14 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 19:21

Kyllä mä kuvittelisin että tietää sen, kun on kuiteski yksi matelijoihin erikoistuneista lääkäreistä suomessa...

#15 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 19:43

Mitens muuten, ootteko antanut koskaan iksuillenne minkäänlaista hedelmä-/marjapilttiä esim. joskus todella harvakseltaan "herkkuna"?

Olen joskus miettinyt mutta sitten olen ajatellut että olisiko kuitenkaan hyvä asia niiden lisäaineiden sun muiden takia...
(En siis ole antamassa pilttiä mutta kyselen hieman teidän mielipiteitä/ mahd. kokemuksia)

#16 saana_85

saana_85

asuu foorumilla

• Mini Boss
  • 2 401 Viestit
  • SijaintiTornio

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 20:10

Minä olen antanut maistaa, ei oikeastaan pahemmin perustanut koko piltistä, noissa vauvojen ruuissahan ei pahemmin lisäaineita ole, joten pitäisin niitä ihan turvallisena vaihtoehtona silloin tällöin annettuna.

saana@herppi.net

#17 petterip

petterip

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 80 Viestit
  • Sijaintihelsinki

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 20:17

Mä oon mamman ruokavaliossa noudattanut aina pelkästään mahdollisimman monipuolista kasvisravintoa joka on talvisin koostunut kaupanhyllystä löytyvistä tuorekasviksista, pakaste-altaan pakasteista kuten herneet, itsekasvattamista iduista, versoista ja kesältä pakastetuista lehdistä, lisäksi olen antanut säännöllisesti erillaisia hedelmiä ja marjoja. Nyt olen viimevuosina tukevoittanut talvi ravintoa Iguanalle suunnatusta kuivamuonasta jonka olen ensin turvottanut vedessä.
Nekton iguana- vitamiinivalmistetta olen käyttänyt päivittäin ohjeen mukaan.

Kesäisin mamman ruokavalioon kuuluu pelkästään luonnon antimet erillaiset lehdet ( puiden: koivu-pihlaja-leppä-, pensaiden: viinimarjat ja vadelma sekä "rikkaruohojen" kuten voikukan, piharatamo ja apila, kerään myös metsämansikan, "ketunleivän" ja mustikan lehtiä. ) monipuolistan ruokavaliota erillaisilla kukinnoilla (mm. juhannusruusu, apila ja voikukka) ja marjoilla: mustikka, mansikka, vadelma ja pihlajanmarja. Kesäisin en osta kaupasta oikeastaan mitään enkä anna kuivamuonaa mutta käytän edelleen nektonia.

Mikään teollinen valmiste (poislukien kuivamuona) ei kuulu mamman ruokavalioon (piltit, soseet ym.)
ja hyvin on pärjätty 18 vuotta.
Jos haluan hemmotella mammaa annan vaikka banaanista vähän.

Petteri

#18 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 07 maaliskuu 2012 - 21:11

Mullakin kyllä syö päivittäin salaatteja/yrttejä ja siinä sitten lisänä hedelmiä tai marjoja jne. plus vitamiinit ja kalkit...
Ihan lemppari on banaani mitä saakin vaan sillon tällön siitä syystä kun on alkanut kaivelee ruoan seasta vaan ne banaanin palat jos sattuu olemaan tarjolla... :)

Ajattelin ihan vaan kysästä tosta piltistä kun olen niitä purkkeja ostanut harjasgekolle... ^_^

#19 Gizzmet

Gizzmet

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 17 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 24 toukokuu 2012 - 00:04

Hmmm..sain sellaista tietoa, että pinaattia ei iguille saisi syöttää? Eikä raparperiä? Niissä on sitä jotakin ainetta, joka on myrkyllistä iguille???

#20 -Heidi-

-Heidi-

asuu foorumilla

• Jäsen
  • 2 297 Viestit
  • SijaintiOjakkala

Lähetetty 24 toukokuu 2012 - 06:40

Niissä on Oksaalihappoa, sitoo kalsiumia eli ei pääse kalkki imeytymään. Parempi olla näitä antamatta. :)

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: iguaani, igu, ruoka, ruokinta, ravinto

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää