Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Aloittelija&kuningasboa

aloittelija kuningasboa

• Kirjaudu vastataksesi
63 vastausta aiheeseen

#1 berberiskinkki

berberiskinkki

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 99 Viestit

Lähetetty 24 helmikuu 2012 - 18:59

Kannataako kuningasbooa ottaa ekaksi käärmeeksi? Ja jos kannattaa niin mitä maksaa kuningasboa tarvikkeineen?

#2 rölli-

rölli-

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 426 Viestit
  • SijaintiSastamala

Lähetetty 24 helmikuu 2012 - 19:03

Kyllä voi, helppo pitää eikä yleisesti ottaen ole agressiivinenkaan. Tarvikkeitten ja käärmeen hinta riippuu ihan mistä ostaa, mutta esim.jos terraarion rakennat itse, säästyt suurelta rahanmenolta, lämmitys lampulla tai matolla jne..kannattaa lueskella foorumia että mitä tarvitsen sen boan kanssa ja sitten katsot vaikka nettikaupoista sopivaa tavaraa, sillä sen hinnan parhaiten tiedät ;)

#3 berberiskinkki

berberiskinkki

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 99 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 16:02

kuinka usein kuningasbooa saa käsitellä ettei siitä tulisi arka?
Mihin kannattaa uskoa kuningasboan terraarion lämpötilaan koska olen löytänyt monia eri lämpötiloja ja lämpötila heittää eri lähteistä 10 asteella (onko se siis lämmittely paikassa 40 vai 50 astetta?)

Viimeksi muokannut berberiskinkki, 26 helmikuu 2012 - 16:03.

#4 rölli-

rölli-

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 426 Viestit
  • SijaintiSastamala

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 16:57

Itse pidän lämpöpaikan n.40asteessa ja mato toimii mainiosti, kylmässä päässä taas heittelee aina 24asteesta 28asteeseen.

Käsittelyä ei kannata turhan usein harjoittaa, korkeintaan esim.3vk välein n.5min. Turhaan sitä matoa puljaa joka päivä koska se ei siitä pidä. En kuitenkaan usko että jos olisi vaikka vallan käsittelemäti niin siitä tulisi arka, kuitenkin se tottuu käteen hoitotoimenpiteissä, itselläkin jää käsittely välillä vaikka niin että saa parikin kuukautta olla rauhassa. Juurikin käsittelyllä siitä saa aran, tietysti jo tämänkin kokoisella käärmeellä kannattaa se kuitenkin totuttaa käsittelyyn ettei heitä isona mötikkänä kiukkumoodia päälle ;)

#5 Jappee

Jappee

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 83 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 18:15

Kannataako kuningasbooa ottaa ekaksi käärmeeksi? Ja jos kannattaa niin mitä maksaa kuningasboa tarvikkeineen?

Jos käärmeen koko ja terran viemä tila ei pelota niin miksi ei :) Ja niinkuin rölli totes että riippuu ihan tapauksesta ja ostaako tarvikkeet käytettynä vai uutena.

#6 Jappee

Jappee

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 83 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 18:17

kuinka usein kuningasbooa saa käsitellä ettei siitä tulisi arka?
Mihin kannattaa uskoa kuningasboan terraarion lämpötilaan koska olen löytänyt monia eri lämpötiloja ja lämpötila heittää eri lähteistä 10 asteella (onko se siis lämmittely paikassa 40 vai 50 astetta?)

Tohon vielä sen verran, että omasta mielestä käärmeet on yksilöitä eikä kaikilla oo samat ruokatottumukset yms. Jos käärme syö ja liikkuu normaalisti niin se on aivan sama onko "lämpimässä päässä" 38 vai 48.

#7 J0LLINEN

J0LLINEN

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 355 Viestit
  • SijaintiTampere

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 18:23

Minä en hyvällä uskollakaan suostu allekirjoittamaan noita melkein 50c lämpötiloja. Itse pidän, olen todennut hyväksi ja suosittelen lämpötiloja 40c lämpimässä päässä ja 26-28c kylmällä puolella.
-J.K-

#8 berberiskinkki

berberiskinkki

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 99 Viestit

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 18:56

Viellä muutama hassu kysymys: Kun hommaan sen kuningasbooan niin olen kuullut että jos syöttää käärmettä omassa terrassa niin siitä tulee agressiivinen koska käärme luulee että ruokaa tulee kun avaa terran luukun niin kannattaako ruokkia eri terrassa vai onko kyseinen väite humpuukkia?

#9 J0LLINEN

J0LLINEN

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 355 Viestit
  • SijaintiTampere

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 20:59

Täyttä roskaa kyllä se elikko erottaa sut safkasta jos nyt et itsees ruokaelukoita hiero ennen.
-J.K-

#10 jore

jore

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 136 Viestit
  • SijaintiHanko

Lähetetty 26 helmikuu 2012 - 21:00

Minä olen aina syöttänyt terraarioon sellasten laattojen päällä mistä ei pohjmteriaalia mee suuhun. Enkä ole mitään syyt nähnyt tehdä toisin. Nykyään ei enää edes hyökkää ruokaan kiinni,vaan hiljakseen tulee sen luokse ja etsii pään ja ruokailu alkaa. Poikkeuksia tietenkin on,kuten melkeimpä joka kirjoituksessa mainitaan.

#11 Juhou

Juhou

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 31 Viestit
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 27 helmikuu 2012 - 04:33

Viellä muutama hassu kysymys: Kun hommaan sen kuningasbooan niin olen kuullut että jos syöttää käärmettä omassa terrassa niin siitä tulee agressiivinen koska käärme luulee että ruokaa tulee kun avaa terran luukun niin kannattaako ruokkia eri terrassa vai onko kyseinen väite humpuukkia?

Syötin aluksi omaa kuningaspytoniani erillisessä ruokintalaatikossa, kun olin toimenpiteen tehnyt useita kertoja käärme oli "oppinut" että kun pääsee lootaan ruoka tulee... Eli käärme oli samantien aggressiivinen päästessään ruokintalaatikkoon, hyökkäillen kaikkea kohti mikä liikkui. Luovuin käytännöstä ja aloin ruokkimaan suoraan terraan. Eipä ole näpeille tullut kertaakaan terraan sormiani työntäessä...

#12 saha

saha

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 284 Viestit
  • SijaintiSeinäjoki

Lähetetty 27 helmikuu 2012 - 05:48

Vuosikaupalla ruokin boani terraarioon, eikä ihmeempiä kommervenkkejä sattunut. Avasin oven ja nakkasin rotan terraarion pohjalle (sanomalehtiä) ja ovi kiinni, asukas söi sitte omia aikojansa. Pihdeillä en tyyppiä ruokkinut. Sillon kun piti syystä tai toisesta ropeltaa ite elukkaa, tuupin sitä aina ensin koukulla.
Canadalaisissa imureissa on ajovalo

#13 berberiskinkki

berberiskinkki

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 99 Viestit

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 18:04

Entä kuinka helposti kuningasboa karkaa terrasta?
Haluaisin tietää sen takia koska omistan itse 2 kiinanharjakoiraa jotka on 2kg ja 5 kg eli mikä todennäköisyys on siihen että kuningasboa karkaa syömään harjikset?

#14 rölli-

rölli-

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 426 Viestit
  • SijaintiSastamala

Lähetetty 28 helmikuu 2012 - 18:59

Näin ison lajin kohdalla ei tarvitse joka pikkureikää tukkia ;) Ei se mistään parin sentin raosta tule isona, pienempänä toki pääsee mutta taitaa käydä toisinpäin, että koirat syö madon.

#15 Juhou

Juhou

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 31 Viestit
  • SijaintiHelsinki

Lähetetty 29 helmikuu 2012 - 00:04

Entä kuinka helposti kuningasboa karkaa terrasta?
Haluaisin tietää sen takia koska omistan itse 2 kiinanharjakoiraa jotka on 2kg ja 5 kg eli mikä todennäköisyys on siihen että kuningasboa karkaa syömään harjikset?

Oletuksena lähdetään siitä, että valmistetaan/hankitaan sopiva asumus käärmeelle, josta sen on mahdotonta päästä karkuun. Lukot terran ovissa ja isompien reikien tukkimiset kuntoon, oli käärme sitten pieni tai iso.

#16 Suppilo

Suppilo

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 2 Viestit
  • SijaintiJyväskylä

Lähetetty 01 maaliskuu 2012 - 10:36

Sattuipa sopivasti. Meinasin myös hankkia tuollaisen komean herran itselleni ekakasi käärmeeksi. Lajia olen sen verran tutkinut ettei ole sen hoitoon tai muuhun oikein mitään kysyttävää. Ajattelin hommata käärmeen alkukesästä, lomalla olisi varmaan hyvä aloitella harrastus rauhassa. Joten tietääkö kukaa mistä boan tuolloin saisi? Edes pientä haisua?
(mieluusti myös pienelle pudjetilleni sopiva :laugh: )

#17 rölli-

rölli-

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 426 Viestit
  • SijaintiSastamala

Lähetetty 01 maaliskuu 2012 - 12:30

Todella hienoa että on alkanut yhä useampia kiinnostumaan kuningasboaan eikä pelkää sen "suurta" kokoa ja tarpeita! :) Loppujenlopuksi netissä liioitellaan melkoisesti näitä isompia käärmeitä, esimerkiksi juurikin sitä kokoa, harvemmin ne 3metrisiksi 20kilosiksi mötiköiksi kasvaa, täällä taisi joku taulukkokin joskus olla kuningasboien koosta, useimmat naaraat oli muistaakseni 2-2.5m ja 5-10kg, urokset taas 2-7kg ja pituutta herroilla oli muistaakseni aina metristä kahteen :)

EDIT. Suppilo: Täältä foorumin myyntiosiosta löytää melko usein kuningasboia hyvällä hinnalla, poikasia ja aikuisia yksilöitä :)

Viimeksi muokannut rölli-, 01 maaliskuu 2012 - 12:31.

#18 Wilkku

Wilkku

ei malta pysyä poissa

• Mode
  • 1 229 Viestit
  • SijaintiYlöjärvi

Lähetetty 04 maaliskuu 2012 - 02:03

Minulla oli ennen kunkkuboa paria vain yksi viljakäärme, ja hyvinhän näiden kunkkujen kanssa on kaikki sujunut. Käsittelen itse vain pakolliset eli yleensä ruokinnan yhteydessä, kun noita on kaksi niin molempia ei voi syöttää terrassa. Toistaiseksi ruokin molemmat erikseen, mutta varmasti tyttö jää terraruokintaan, kun hän vielä tuosta venyy. Kevyempi ja pienempi poju on helpompi siirtää ruokintalaatikkoon. :P Jos olisi rahaa ja tilaa (jos olisi rahaa niin olisi varmasti enemmän tilaakin :P), niin lähtisin jenkeistä hakemaan harvinaisempia värimuotoja kunkuista, mutta tämä haave on vielä aika kaukana.

Nämä ovat yleensä leppoisia kavereita ja omasta mielestäni erittäin kauniita käärmeitä, yhden oikeasti äksyn kunkun olen kohdannut. Kerran sain tytön hampaista näpeille, mutta se oli ihan oma mokani, olin pessyt kädet huolimattomasti ruokaeläinten käsittelyn jälkeen, joten tämä kannattaa muistaa aina tehdä hyvin. Tykkäävät myös usein isosta vesiastiasta, kaikki kunkut eivät mene uimaan, mutta meillä ainakin kunkuilla on jatkuvasti mahdollisuus tähän, jotta saavat uida jos tahtovat.
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista? https://twitter.com/elisakivisto

Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/

#19 Ari Känsäkoski

Ari Känsäkoski

uskaltautui rekisteröitymään

• jäsen
  • Piste
  • 2 Viestit

Lähetetty 16 maaliskuu 2012 - 10:02

Kunkun käsittelystä sen verran, että ei se käsittelystä araks tuu. Meillä ollu toistakymmentä matoa ja kaikkia käsitelty päivittäin. Tosi rauhallisia ja kilttejä elukoita kun kunnolla tutustuttaa käsittelyyn. Sopii kyllä loistavasti ensimadoks. Siinä käsittelyssä vaan tarvitaan itsevarmuutta. jos itse pelkää ja varoo ni kyllä se sit saattaa vaikka purasta mut päästää kyllä heti irti. Ja tietysti sitä nostettaessa tuettava kunnolla eikä vaan roikoteta hännästä. Mun oma äiti välillä ottaa päivänokoset mun 6v kunkkupoitsun kans.
1.0 Boa constrictor cb06 Antero
0.1 Boa constrictor cb11 Amelia

#20 Manksu

Manksu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 10 Viestit
  • SijaintiSavonlinna

Lähetetty 23 maaliskuu 2012 - 14:36

Kunkun käsittelystä sen verran, että ei se käsittelystä araks tuu. Meillä ollu toistakymmentä matoa ja kaikkia käsitelty päivittäin. Tosi rauhallisia ja kilttejä elukoita kun kunnolla tutustuttaa käsittelyyn. Sopii kyllä loistavasti ensimadoks. Siinä käsittelyssä vaan tarvitaan itsevarmuutta. jos itse pelkää ja varoo ni kyllä se sit saattaa vaikka purasta mut päästää kyllä heti irti. Ja tietysti sitä nostettaessa tuettava kunnolla eikä vaan roikoteta hännästä. Mun oma äiti välillä ottaa päivänokoset mun 6v kunkkupoitsun kans.

Samaa mieltä, uskoisin että käsittelyn puutteesta käärmeestä tulee helpommin agressiivinen kuin käsittelystä, vaikka yksilötapauksia varmasti ovat. Jos vertaa ulkomaalaisia käärmefoorumeita tähän niin siinä missä täällä kehoitetaan olemaan käsittelemättä käärmettä ollenkaan, sielläpäin neuvotaan käsittelemään mielellään päivittäin. Täälläkin madot pääsee ulos terroistaan useamman kerran viikossa, ja kaikki on hyvin säyseitä.

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: aloittelija, kuningasboa

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää