Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Lamponius Guerini - kummitussirkka

• Kirjaudu vastataksesi
5 vastausta aiheeseen

#1 Martsu

Martsu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 11h 14m 17s
  • SijaintiTku

Lähetetty 31 joulukuu 2011 - 16:08

Heips! Keltä löytyy näitä, olisi kiva vaihtaa kokemuksia!

Meillä isohkossa faunaboxissa tusina n.4 kk vanhoja Lamponius Guerinia. Isohko korkean mallinen terra on tulossa niille asunnoksi seuraavaksi, mutta mietin että luikkivatkohan ritilänreijistä vielä karkuun ja etuovien väliinkin taitaa jäädä sirkan mentävä rako joka pitäisi jollain lailla tilkitä. Terrassa semmoset pyöreät ilmanvaihtoreijät joiden halkaisija 3,5 mm. Hoikimmat koiraat siitä mahdollisesti voisi tunkea itsensä läpi jos oikeen yrittäisivät, mutta onko näillä tuollainen tapana?

Meillä ruoaksi kelvannut parhaiten suoraan luonnosta taikinamarjan lehtioksat. Huonekasveista ehdoton ykkönen on sitruuna tai appelsiini, en muista kumpi on. Kasvi itse kasvattama ja aika vanha, nyt lähes lehdettömäksi leikattu jo ;). Huonekasveista on kelvannut myös Leea- niminen pensaan muotoinen kasvi, jossa lehdet lähes tumman viininpunaiset. Muitakin olen kokeillut, muttei ole kelvannut. Pakastimessa on taikinamarjaa, vaahteraa, vadelmaa, koivua ainakin. Huomaan ettei pakasteet tee kauppaansa kovin hyvin, taitaa olla meillä pilalle hemmoteltuja ;).
Munia ei vielä ole näkynyt vaikka yksi naaras kyllä on jo todella ison näköinen.

Viimeksi muokannut Martsu, 31 joulukuu 2011 - 16:10.

Akvaariot 527 l, 103 l, 54 l mutteri, 30 l nano, kisu ja Lamponius guerini porukka

#2 VeQ

VeQ

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 84 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56m 6s
  • SijaintiKempele

Lähetetty 04 tammikuu 2012 - 20:11

Mulla kuoriutu omat kesäkuussa, ruokahan oli helppo ottaa luonnosta. :) Nyt nää kaikki neljä on jo täysikasvusia (3 urosta ja 1 naaras)Munia on jo yli 30 ja kokoajan tulee lisää. Värimuodot on 2 ruskeeta ja 2 valkeeta. Oon antanut nyt talvella pakasteruokaa, kukkakaupan kasveja (myrkyttömiä) ja salaattia. Vinkiksi jos haluaa tuoreetta ruokaa niin kanttii ottaa maljakkoon vettä ja sinne pajun oksia, siitä ne lehdet alkaa itämään (myös pajunkissat)Asustelee faunaboxissa, jossa on 2 mm reiät, eivät ole karanneet, edes poikasena.

Munia on tarjolla muuten heti kun lämpötila menee yli +5'C :)

~VeQ

#3 Ikuna

Ikuna

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 899 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 120d 5h 21m 5s
  • SijaintiKokemäki

Lähetetty 04 tammikuu 2012 - 21:10

Oon antanut nyt talvella pakasteruokaa, kukkakaupan kasveja (myrkyttömiä) ja salaattia.)

Oletko ostanut kukkakaupasta leikkoja vai ruukkukasveja? Tiedätkö kasvien viljelypaikkoja ja niiden torjuntamenetelmiä?
Olen itse kukka-alalla, enkä ole kuullut sellaisesta tarhasta, jossa ei käytettäisi lainkaan kemikaalista torjuntaa. Nekin paikat, jotka pääasiassa käyttävät biologista torjuntaa, kuulemma turvautuvat loppuviimeksi kemikaaleihin. Eikä ne yleensä ole mitään lempeitä myrkkyjä, vaan ovat ihmisellekin epäterveellistä koskea/hengittää.

Kukkakaupoissa tosi usein myös suihkutetaan sidottujen leikkojen (esim. ruusu) lehdille kiiltoainetta. En tiedä miten myrkyllistä aine on, mutta en uskoisi, että sitäkään on hyvä hengittää/syödä.

Itse en antaisi kukkakaupan tuotteita hyönteisille ravinnoksi. Kuten kerran kukkatukku minulle totesi; "Niitä ei ole tarkoitettu syötäväksi, vaan katseltavaksi". Mutta jos kukkakaupan kasveihin on joskus pakko turvautua, pitäisin niitä ensin jonkin aikaa karanteenissa ja huuhtelisin lehtiä, jotta mahd. myrkyt poistuisivat. :S

Viimeksi muokannut Ikuna, 04 tammikuu 2012 - 21:12.

1.1 Gonyosoma oxycephala, 1.1 Rhadinophis prasinum, 1.1 Euprepiophis mandarinus, 1.2.X Lampropeltis getula californiae, 1.0 Lampropeltis mexicana thayeri, 1.1 Python regius Super Cinnamon & Bumble Bee, 1.1 Correlophus ciliatus, 0.2 Eublepharis macularius, 0.1.1 Psalmopoeus irminia, 0.0.2 Grammostola pulchra, 1.1. Phidippus regius, 1.1.X Extatosoma tiaratum
Kotisivut: http://ikunoche.webs.com/

#4 Martsu

Martsu

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 11 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 11h 14m 17s
  • SijaintiTku

Lähetetty 07 tammikuu 2012 - 13:37

Kiva että on tullut tähän vastauksia :).
Itsekin olen epäröiden suhtautunut tuohon salalin antamiseen. Olen myös ollut kukkakaupassa töissä ja uskoisin että kaikkien leikkovihreiden kasvatuksessa on käytetty torjunta-aineita. Mulla on kotona vanhoja viherkasveja joista olen antanut oksia.

Nyt ulkolenkillä bongasin ison kasan leikattua pajua. Otin kolme oksaa joista aattelin laittaa terraan kiipeilyoksat. Aika hyvin rimmaa koiraiden väreihinkin nuo oksat joten uskoisin että viihtyvät ;). Mietin että millä kantsis tilkitä noita terran liukuovien reikiä. Akvaariosilikonia saattaa olla vielä tuubissa mutten tiedä onko jo kuivunutta. Sitten mietin, että voisko jotain sinitarraa sinne tunkea, mutta voi olla huonoksi sirkoille vaikkei sitä varmaan syökään.. Kyllä mä ne tuohon isoon terraan haluan pian päästää kun kokoa alkaa olla tuohon boksiin liikaa.

Tarviikohan nuo pajunoksat pestä, ajattelin ainakin pesasta vaikka pakkasessa ovatkin nyt olleet.
Akvaariot 527 l, 103 l, 54 l mutteri, 30 l nano, kisu ja Lamponius guerini porukka

#5 VeQ

VeQ

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 84 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56m 6s
  • SijaintiKempele

Lähetetty 10 tammikuu 2012 - 11:05

Ei ole pakko pestä.

Oon pitänyt niitä kukkakaupoista ostettuja kasveja kuukauden maljakossa, eivätkä ole kuolleet. :)

~VeQ

#6 Lizzard

Lizzard

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 176 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 13h 3m 52s
  • SijaintiOulunsalo

Lähetetty 31 tammikuu 2012 - 08:40

Täältäkin löytyy reilut kymmenkunta kappaletta. Muniakin pohjalla reippaanlaisesti, saa hakea jos tahtoo :)
Ruokana näin talvella syöttänyt kans salalia kukkakaupasta sekä pakkasesta jotain viime kesänä pakastamiani lehtiä. Ne eivät tosin kauaa säily hyvänä sulatettuina. Mutta ompahan vaihtelua..
Kaunis ja helppohoitoinen laji, suosittelen! Meni tosin hetki, ennenkuin erotin munat sieltä p***n seasta, sen verran samannäkösiä esim. E.tiaratumin muniin verrattuna. Että toivottavasti tuolla munalaatikossa on nyt sitten talteen otettuna niitä munia, eikä sitä ittiään :laugh:
Reality bites like pitbull fights...

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää