Herpin kuolema
Lähetetty 09 syyskuu 2011 - 19:37
Lähetetty 09 syyskuu 2011 - 20:18
Mutta ei tunnu ollenkaan niin pahalle kuin kissan tai koiran kuolema (molemmat koettu siis). Siinä missä kissan ja koiran kuolemaa suree, herpin kuolema lähinnä tosiaan kututtaa. Käyttäisin rumempaa sanaa, mutta modet ei tykkäis
Toki ihmisissä on eroja. Toiset varmasti suree herppejään enemmänkin. Ne, joille herpit on lemmikkejä ja perheenjäseniä siinä missä muutkin lemmikit.
Eli toisin sanoen, riippuu ihmisestä.
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 07:55
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 10:35
Uskoisin että luonnonmukainen kuolema ei korpea niin paljon mutta varmasti tulen suremaan jokaikistä lemmikkiä, lajista riippumatta.
Vieras_n00-ra_*
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 11:20
Kyllä mua varmasti suututtas jos multa nyt kuolis vaikka leogekko tai punakorva ihan mun omaan huolimattomuuteen ja tyhmyyteen, tuskin antasin itelleni ikinä anteeksi, mutta jos ne nyt tossa elää sen ajan mikä on niille normaali (tai vieläki vanhemmaksi) niin en usko että suru olisi läheskään niin suuri kuin jos ite ois kusenu hommat.
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 12:56
Muihin kuin ensimmäisiin käärmeisiin ei ole tullut niin paljon tunteita, joten jos menetyksiä tulee ei luultavammin herätä suuria tunteita enään.
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 13:08
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 13:52
Koira on minulta kuollut ja se oli kamalaa. Olin n. 14-vuotias ja itkin hulluna. (Asiaa pahensi se, että koira lopetettiin tietämättäni.. Se asui siis isäni luona ja en ollut käynyt siellä varmaan kuukauteen ja kun isäni soitti niin hän kertoi, että koira piti lopettaa - aika kamala jysäys oli....)
Uskoisin, että jos minulla nyt olevat kilpikonnat kuolisi, niin olisin yhtä, tai lähes yhtä järkyttynyt ja surullinen kuin koirankin tms. kuolemasta. Kilpikonnien/herppien suhteen vielä kun yleensä syyttää itseään, niin asia pahentuu entisestään, niiden kanssa kun ehkä enemmän miettii mitä on väärin tehnyt hoidon suhteen......
Minulle kilpikonnat ovat niin rakkaita, että en tiedä miten selviäisin jos ne kuolisivat - ainakin surisin paljon ja en pystyisi ihan äkkiseltään uusia hommaamaan "tilalle".. Nytkin jos edes epäilen niillä olevan jotain pientäkin ongelmaa, niin sydän pysähtyy hetkeksi ja pala nousee kurkkuun..
Meillä kilpikonnia kohdellaan kuin kilpikonnia, mutta ne ovat silti rakkaita perheenjäseniä. Vain kuolema tai itseni erittäin vakava sairaus saisi minut eroamaan konnistani. :kiss:
Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.
Lähetetty 10 syyskuu 2011 - 18:58
Kotiloihin sentään osaan suhtautua eri tavalla, niiden kuolemista tulee ehkä haikea olo, mutta ei sen enempää, ja riippuu kotilostakin. Akaatteihin kiinnyn eniten. Kotilot osaan ajatella enempi järjen kanssa, ovat kuitenkin sen verran alkeellisia eläimiä, eivät muutenkaan välttämättä elä hirmu pitkään jne.
1.4 Testudo horsfieldii, 1.0 Testudo hermanni boettgeri, 5x Achatina fulica, 4x Achatina fulica f. white jade, 2x Achatina fulica hamillei f. rodatzi, 6x Helix aspersa maxima, 2x Pleurodonte isabella,
12x Helix pomatia, 3x Cepaea nemoralis + poikaset, 2x Cepaea hortensis, 2x Fruticicola fruticum, 2x Arianta arbustorum, 1.0 Gromphadorhina portentosa, 1.1 Archimandrita tesselata,
5.0 Blaptica dubia, 1.6 Felis silvestris catus
Lähetetty 11 syyskuu 2011 - 05:02
Kauhulla nyt odottelen notta koska tuo meitin Tiitu alkaa menemään huonoksi. Se on ollut mulla puolet elämästäni ja on nähnyt kaikenlaista matkan varrella. En osaa kuvitellaakkaan elämää ilman sitä...
Boa constrictor 1.0 Väinö, Eublepharis macularius 0.1 Tiitu, Gromphadorhina portentosa, Archimandrita tessellata
Mus musculus 2.4 Magic Mike, Peter Pan ja Stella Dark, Emrul, Elling, Edris.
http://sarde1981.blogspot.fi/
Lähetetty 11 syyskuu 2011 - 07:20
En meinaa tuolla asian vähäpätöisyyttä vaan ehkä enempi jotain hyväksymisen tapaista.
Kuolema kun on osa elämää..myöskin sen hyväksyminen.
En haluais lähtee pelkäämään sitä tunnetta jonka kuoleman eteentullessa joudun kohtaamaan, enemminkin satsaan energian elmämisen kokemiseen. Sehän tässä on tiettävästi sitä parasta antia(:
Ihmisistä puhuttaessa meillä sekottuu monasti elämän ja kuoleman pelot keskenään, tai ainakin musta tuntuu siltä.
Mutta kuoleman kokemiset on taatusti jokaisella enempivähempi persoonallisia tuntemuksia.
Itelläni on kuollut muutama käärme. Hoitovirheet/mokat on olleet suurin syy.
Olosuhteet talvehdituttamsen aikana ovat heitelleet yllättäen, tms.
Ja kyllähän se on syönyt miestä, niin menetettyjen elämien/persoonien, laji yksilöiden kuin oman harrastaja statuksen/kuvankin takia.
Harrastuksen lopettaminen noiden takia on ollut todella lähellä, mutta ainakin ite teen ja toteutan jotakin sellaista jatkaessani tätä touhuiluani jota en ihan heti pääse enkä pysty toteuttamaan muussa elämän tynkääni liittyvissä asioissa.
Kun tietäiskin vaan mitä? (:
Lähetetty 11 syyskuu 2011 - 07:28
Suren siis pitkään ja raskaasti jokaista kuolemaa, oli sitten kyseessä oma tai läheisen lemmikki.
Lähetetty 11 syyskuu 2011 - 10:20
En haluais lähtee pelkäämään sitä tunnetta jonka kuoleman eteentullessa joudun kohtaamaan, enemminkin satsaan energian elmämisen kokemiseen. Sehän tässä on tiettävästi sitä parasta antia(:
Ihmisistä puhuttaessa meillä sekottuu monasti elämän ja kuoleman pelot keskenään, tai ainakin musta tuntuu siltä.
Fiksusti kirjoitettu. Minä olen usein huomannut, että ihmiset pelkäävät kuolemaa, menetyksiä ja tuskaa niin paljon, että eivät uskalla enää elää. Menetykset tulevat kun ne tulevat, itse yritän olla surematta ja murehtimatta etukäteen. Itken vasta kun on syytä itkeä, en itke koska pelkään, että kohta on syytä itkeä.
Minulla on muutaman herpin kuolema sattunut todella syvälle, varsinkin kun on yrittänyt kaikkia kavereita aina loppuun asti auttaa. Tunnustan että, muutama poikaskuolema on saanut hetkeksi miettimään, että onko harrastuksessa mitään järkeä ja pitäisikö laittaa pillit pussiin. Kuitenkin kuolema ja luopuminenkin ovat osa elämää, emme oikein voi tehdä muuta kuin sopeutua ajatukseen, että jonakin päivänä on luovuttava niin rakkaista kuin omastakin elämästämme, siihen asti eläkäämme. Surkaamme kun on surun aika, suru muuttuu ajan kanssa muistoiksi rakkaista. Ihmisillä on erilaisia tapoja surra, olen lukenut kokemuksia, joissa ihminen on tuntenut valtavaa syyllisyyttä kun ei ole itkenyt lemmikin menetyksen jälkeen, vaikka onkin ollut surullinen. Ei itkua voi kuitenkaan pitää surun mittarina, ihmisillä on tosiaan jokaisella oma uniikkitapansa surra.
Itselläni tuntuu riippuvan aika paljon siitä kuinka pitkään eläin on ollut minulla, toinen asia on että jos eläin on esimerkiksi vaatinut poikkeuksellista hoitoa esimerkiksi sairauden vuoksi pitkään, niin kiintymyksestä tulee omalla kohdallani paljon voimakkaampi ja myös suru on voimakkaampi menetyksen tullessa kohdalle. Nämä muutamat poikaskuolemat ovat olleet sitten ihan oma juttunsa, vaikka eläin ei ole kerinnyt kauaa olemaan niin olen parkunut kuin viimeistä päivää vauvojen perään. Itse on surrut jopa muutamaa hiirtä todella voimakkaasti, joten en omalla kohdallani voi allekirjoittaa ettäkö suru ei olisi minulla yhtä voimakas herpin kuin kisssan tai koiran kohdalla. Perheenjäseniä nämä ovat, ja minä niitä rakastan kovasti. Olen täysin sinut sen asian kanssa, että nämä eivät elä ikuisesti, mutta ei se surua poista. Ajan kanssa suru tosiaan kuitenkin muuttuu kauniiksi muistoiksi, vaikka ensin se onkin musertava.
Oma blogini /http://kirppusirkus.fi/gekkonen/
Lähetetty 01 marraskuu 2011 - 10:43
Lähetetty 01 marraskuu 2011 - 11:02
Lähetetty 01 marraskuu 2011 - 11:28
Olen nyt jo käynyt kunnon tunnemyrskyjä läpi, kun nuorempi partis päätti 5 kuukautisena pitää viiden viikon paaston ja pelkäsin pahinta. Vanhemmalla partiksella oli pieni mbd epäily ja voi sitä itkun/stressauksen/pelon määrää ennenkun päästiin seuraavana päivänä lääkäriin. Noh, säikähdyksellä selvittiin, sai terveen paperit, mutta jo noista reaktioista tiedän, että jos ja kun jossain vaiheessa nämä kuolevat, niin siitä ei selvitä pelkällä olankohautuksella.
Viimeksi muokannut heidi1979, 01 marraskuu 2011 - 11:41.
Lähetetty 01 marraskuu 2011 - 12:13
Herppiä en ole vielä menettänyt mutta luulen että koville tulee sekin ottamaan, olen melko herkkä ja dramaattinen ihminen noissa jutuissa. (herkkyydestä kertonee että minulle tuli pala kurkkuun kun herppini ovat ekaa kertaa syöneet ja luoneet nahkaansa luonani) :blush:
Lähetetty 16 maaliskuu 2012 - 15:49
Minttu oli vasta puoli vuotias ja luultavasti hyvin sairas.. Kouluun en mennyt todella suuren surun vuoksi ja muukin perhe suree todella paljon.
Tuntuu todella ylitse pääsemättömältä ja siltä että ei tästä selvitä.. Mutta aika parantaa haavat
Lähetetty 16 maaliskuu 2012 - 16:33
Lähetetty 16 maaliskuu 2012 - 20:00
Kaikki kuolemat otti koville ja suoraan sanottuna pelkään sitä aikaa kun noista koiristakin aika jättää...
Tiedän myöskin sen että sitten kun tästä lähtee ykskään eläin niin olen ihan murtunu olkoot se sitten herppi tai koira.
1.0 Iguana iguana, 1.0 Chamaeleo calyptratus, 3.0.1Correlophus ciliatus, 0.3.0 Hemitheconyx caudicinctus, 0.1.1 Grammostola rosea, 0.0.1 Grammostola pulchra, 0.0.2 Heterometrus swammerdami, 0.0.1 Chromatopelma cyaneopubescens, 0.0.1 Poecilotheria metallica + 0.1.0 Avicularia versicolor
0 käyttäjää lukee aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää