Hyppää sisältöön

Kuva

Konnan outo uloste/virtsa

uloste virtsa

• Kirjaudu vastataksesi
33 vastausta aiheeseen

#1 lauramanda

lauramanda

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 4 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56m 15s

Lähetetty 27 toukokuu 2011 - 11:14

Päätinpä tulla täältä neuvoja kyselemään!

Mulla on siis pitkäaikaisessa hoidossa kaksi kilpikonnaa, toinen niistä n. 8v nelivarvasuros. Ollut minulla vasta noin kuukauden, ja ennestään tosiaan ei ole kilppareista kokemusta. Konna vaikuttaa terveeltä ja hyväkuntoiselta, syö ja ulostaa normaalisti. Terraariossa on olosuhteet kohdallaan. Ulkoillut on muutaman kerran n. 15 min kerrallaan nyt keväällä.
Tänään konna taapersi tuossa lattialla kun yhtäkkiä pissasi/kakkasi vaaleata nestettä, jonka seassa oli jotain valkoista lillua, nestemäistä sekin. Oli vähän kuin rikki mennyt kananmuna tms! Tosin mitään keltaista siinä ei ollut. Tämän jälkeen kakkasi ihan normisti.
Mitä tämä siis oli? Oliko jotain normaalia josta olen aivan tietämätön vai pitäisikö huolestua? Matoja?

Mulla on erittäin vähän tietoja konnien aiemmista vaiheista, mutta käsittääkseni niitä ei ole koskaan madotettu. Olen ajatellut madottaa ne kesäkuun alussa kun siirtyvät ulkoilemaan enemmän.

Konna siis on tosi virkeä ja voi muutenkin hyvin, myös tän ulostamisen jälkeen.

Vähän oon huolestuneena kyllä täällä. Ollaan menossa lääkäriin toisen konnan kanssa n. viikon päästä, tarttisiko näyttää tätä toistakin siellä?

#2 Rusinelli

Rusinelli

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 1 249 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 13d 20h 21m 31s
  • SijaintiKemi (Etelä-Lappi)

Lähetetty 27 toukokuu 2011 - 11:48

^ Kyse on aivan normaalista maakonnan pissasta, joka sisältää myös virtsahappoa tuollaisena löllömäisenä muodostumana. Mikäli tuo löllö muuttaa ulkomuotoaan esim. kuivemmaksi tai rakeisemmaksi, on konnalla nestevajausta. Mutta virtsassa on jokatapauksessa aina enemmän tai vähemmän tuota virtsahappo-ainesta.

Ottaessasi hoitoosi maakonnia, on todellakin hyvä että paneudut pikimmiten maakonnien perusjuttuihin sekä niiden normihoitoon.

Mukavaa kesää sinulle ja hoidokeillesi!

Humaani matelijaharrastelija.  

Testudo Graeca Graeca maakilpikonna Elli, Irian Jayan sinikieliskinkki Pipsa (Tiliqu sp. Irian Jaya), Tanimbarin sinikieliskinkki Patu (Tiliqua Scincoides Chimaerea), Kuningasboa Vappu (Boa Constrictor).

#3 lauramanda

lauramanda

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 4 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 56m 15s

Lähetetty 27 toukokuu 2011 - 11:53

Kiitos kovasti !
Nyt hävettää kovasti tyhmyyteni :blush: Olen tosiaan lueskellut perusjutut moneen kertaan, mutta tähän en ollut tullut törmänneeksi. Noh jatkossa viisaampana etiäpäin... :whistle:

#4 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 637 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 36d 56m 53s
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 14 elokuu 2012 - 19:00

Heippa, laitan tän nyt tähän ketjuun kun en parempaa keksi...... Eli: Vaiheleeko teidänkin konnien ulosteen väri riippuen siitä mitä on syönyt? Oon vaan huomannut että joskus kun Siru syö paljon vaaleaa ruokaa (omena,päärynä,kesäkurpitsa) on tytön kakka kellertävää. Hyvän kokoisia ja sopivan kiinteitä "papanoita" se jättää jälkeensä mutta väri vaan vaihtuu... :wacko: Kerran siltä tuli punertava papana mutta oli syönyt kiinanruusun kukan :shy: . Tuntuu ihan kun olisin hiekkalaatikon reunalla kertomassa minkä väristä sinappia meidän tytöltä tuli muiden äitien iloksi :lol: .
Lukihäiriöinen
Nelivarvas Sirun "Äippä" ja Leoski Lady Lulun "Mami"

#5 tuuliaa

tuuliaa

ei malta pysyä poissa

• Mentor
  • 1 985 Viestit
  • SijaintiJoensuu

Lähetetty 14 elokuu 2012 - 19:17

^ En ole moista huomannut meidän möttösillä. Voi kyllä johtua siitäkin, että syövät oikeastaan vain vihreää ruokaa (kuivaheinäkin on "vihreää"). Kukinnot on poikkeus, mutten ole niistä värin muutosta huomannut?

Tuommoista lakupötköä ne tekevät- korkeintaan sävy vaihtelee tummemmasta vaaleampaa ruskeaan.

Testudo graeca sp. 3.0

#6 paputtaja

paputtaja

ei elämää

• The Boss
  • PistePistePistePistePistePistePiste
  • 4 793 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 87d 21h 47m 31s
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 14 elokuu 2012 - 21:20

no sitähän se uloste on mitä konna syö.
Tottakai uloste on normaalista poikkeavaa, jos ruokavaliokin on.

Minun pitikin kysyä konnasi ulosteesta Niina01, kun olit huolissasi konnasi painon kehityksestä tuolla toisessa keskustelussa. Uloste nimittäin kertoo parhaiten saako konna oikeanlaista ravintoa ja sulaako ruoka suolitossa. Minun edellinen konnani oli sairas, ei kasvanut ja ulosten laatu oli hyvin epätasaista. Välillä salaatinlehden palat tulivat saman näköisinä ulos, kun olivat menneet sisäänkin... :/

Minä jättäisin kokonaan omenan ja päärynän pois konnan ruokavaliosta. Itse en anna myöskään kesäkurpitsaa.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

paputtaja@herppi.net

#7 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 637 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 12:12

Okke! Eli pois kakki omenat ja muut... Kyllä ruoka on ihan sulanutta kun ulos tulee ja ei se siis mitään keltaista ole vaan vaalean ruskeaa/kellertävää. Eikä se punertava papanakaan ollut punainen vaan ruskean punaninen.
Lukihäiriöinen

#8 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 11h 30s
  • SijaintiOulu

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 12:52

Meillä konnien ulosteet on pääsääntösesti sulamatonta heinää ja hajoaa aika tehokkaasti tuoreena konnan kulkiessa päältä. Pidän tätä normaalina ulosteena.
www.konnat.com

#9 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 637 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 13:37

Pitäikö mun lähettää tänne kuva Sirun kakasta? Miten teen sen? En ole mikään tietokone nero... Otan kuvan kameralla ja siirrän sen Picasan avulla koneelle muuta en osaa...
Lukihäiriöinen

#10 paputtaja

paputtaja

ei elämää

• The Boss
  • 4 793 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 87d 21h 47m 31s
  • SijaintiVantaa

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 16:26

Tässä Niina01:ltä saamani kuvat (klikkaamalla isommaksi)

Liitetty tiedosto  P1010278.JPG   41,82K   37 latauksia

Liitetty tiedosto  P1010284.JPG   177,57K   38 latauksia

minun mielestä uloste näyttää turhan löysältä, mutta jos ruokavalioon on kuulunut hedelmiä ym. kosteaa, niin asia saattaisi korjaantua ihan vaan lisäämällä tarjoamalla reilusti kuitupitoisia kasveja ja heinää.

Alempi näyttää minun silmiini normaalilta virtsan mukana poistuneelta valkuaisaineelta.
Jos tuo oli punertavaa, niin ehkä olet tarjonnut konnallesi voikukanlehtiä? Se nimittäin tekee tuolaista sävyä pissaan.
Tunisiankonnat - Testudo Graeca Nabeulensis 0.0.2 - Konnuuksia-blogi: http://konnuuksia.blogspot.com
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/

paputtaja@herppi.net

#11 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 637 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 16:39

JES! :yahoo: Siis kaikki ok! Kyllä voikukkia on ahmittu paljon... Ja "litistin" siis ton ulosteen tosesta päädystä että koostumus näkyisi paremmin. Oli se ihan suhtkoht kova "heinä" papana että en olisi löysyydestä huolissani. On toi tyttö aika hellyyttävä nyt kun yrittää kiivetä "talonsa" katolle kun on pystysuorassa seinää vasten ja kaula pitkänä niin sinne näkee. No kohta sille tulee uutta kiivettävää kun terraan on suunnitteilla toinen kerros... :D
Lukihäiriöinen

#12 Katg

Katg

ei elämää

• Mode
  • 3 420 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 40d 12h 29m 5s
  • SijaintiTurku

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 16:54

Tosiaan, ruokavaliota oikeampaan suuntaan niin ulosteenkin koostumuksen pitäisi muuttua. :) Liian löysää se tosiaan on.
Katsoppas Niina01 tästä kategoriasta noita ketjuja mikäli mietityttää se, että millainen olisi hyvä ruokavalio konnalle. Siellä on yllinkyllin keskustelua konnan ruokavaliosta. Mitä saa syöttää ja mitä ei jne.. :) Perehdy lisää mikäli on epäselvyyksiä..

Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.

#13 tuuliaa

tuuliaa

ei malta pysyä poissa

• Mentor
  • 1 985 Viestit
  • SijaintiJoensuu

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 17:55

Kyllä tuo minunkin silmiini liian löysää on. Napakka uloste hajoaa miltei silpuksi noin levittäessä.

Testudo graeca sp. 3.0

#14 Niina01

Niina01

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 637 Viestit
  • SijaintiEspoo

Lähetetty 15 elokuu 2012 - 18:30

Pitääks sen olla niin kuivaa? :blink: Mun mielestä Sirulla on ollut aina tuollainen kakka... Sillä on tapana aina lääkäritädin pöydälle jättää lahjuksia eikä siitä ole ikinä ollut puhetta että olisi liian löysää... No hyvä tietää! On se hyvä et te ootte mua täälä neuvomassa... Nyt lähti pannaan kaikki herkut ja heinäpitoisempaa ruokaa vaan.
Lukihäiriöinen

#15 kit

kit

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 692 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 11h 30s
  • SijaintiOulu

Lähetetty 16 elokuu 2012 - 10:24

Meillä tosiaan ulosteet hajoaa lähinnä heinäsilpuksi kun ne hajoaa, heinän ei ole tarkoituskaan täysin sulaa konnan elimistössä. Lisää kuitua konnan ruokavalioon ja hedelmät pois, konna ei tarvi niitä mihinkään.
www.konnat.com

#16 kerttu

kerttu

alkaa kotiutumaan

• Jäsen
  • PistePistePiste
  • 453 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 3d 14h 20m 58s
  • SijaintiOtava

Lähetetty 16 elokuu 2012 - 12:25

Silloin kun konna syö paljon PAT-puristeita, voi uloste olla täysin heinämäistä. Meillä konnien kakat ei ole niin kuivia kuin ajoittain. Koviksi koppuroiksi ne kyllä kuivuvat melko nopeasti. Eli ihan samantyyppinen koostumus kuin puristepelletissä ei siinä kakassa tartte olla, että olisi normaali. Ja ne kikkareetkin vähän vaihtelevat vuodenajan mukaan. Mitään pahaa ripulia ei tuolla konnalla tosiaan ole... Mulla oli eka konna ripulilla varmaan ekan vuoden koko ajan, kun en vaan tajunnut. Oli siinä siivoomista!

1.2.2 eurotestudo boettgeri

#17 iloun

iloun

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 24 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 3h 10m 24s
  • SijaintiJuuka

Lähetetty 23 marraskuu 2012 - 16:39

Aiheet yhdistetty ja otsikkoa muutettu samalla kuvaavammaksi. -Katg

Hei!
Mistäköhän mahtaa olla kyse kun löysin 7vuotiaan nelivarvas naaraani terraariosta kananmunan keltuaisen näköisen löllö-palleron. Eli muistuttaa ihan raa'an kananmunan keltuaista, vähän kiinteämpi tosin.
Löysin aiemmista keskusteluista pätkän jossa joku oli huomannut uros konnallaan jotain vastaavanlaista ja joku oli vastannut siihen näin: "Vaikuttaa kyllä ihan perusvirtsahappoklönteiltä. Ne ovat joskus rakenteeltaan kovempia ja välillä pehmeämpiä johtuen konnan nestetasapainosta ja syömästä proteiinimäärästä". Olisiko kyse tosiaan tuosta virtsahappo-jutusta, vai onko mahdollista että kun kyseinen konnamme maaliskuun lopulla muni kaksi munaa, että niistä olisi jäänyt joku kehittymätön suolistoon tjtn?
Osaisiko joku valaista asiaa..
Meillä kun kolme konnaa on enkä aiemmin ole törmännyt moiseen.
Testudo horsfieldii horsfieldii "Allu"
Testudo horsfieldii horsfieldii "Peetu"
Testudo horsfieldii kazachstanica "Tito"

#18 srd

srd

ei malta pysyä poissa

• Jäsen
  • 1 477 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 58d 8h 43m 31s
  • SijaintiKerava

Lähetetty 23 marraskuu 2012 - 16:41

Pissaa se on. :)

Boa constrictor 1.0 Väinö, Eublepharis macularius 0.1 Tiitu, Gromphadorhina portentosa, Archimandrita tessellata

Mus musculus 2.4 Magic Mike, Peter Pan  ja Stella Dark, Emrul, Elling, Edris.
http://sarde1981.blogspot.fi/

#19 iloun

iloun

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 24 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 1d 3h 10m 24s
  • SijaintiJuuka

Lähetetty 23 marraskuu 2012 - 16:51

Kiitos, hyvä tietää. :)
Siitä sitä aina lisää oppii, asia kerrallaan.
Testudo horsfieldii horsfieldii "Allu"
Testudo horsfieldii horsfieldii "Peetu"
Testudo horsfieldii kazachstanica "Tito"

#20 Katg

Katg

ei elämää

• Mode
  • 3 420 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 40d 12h 29m 5s
  • SijaintiTurku

Lähetetty 23 marraskuu 2012 - 16:52

Todennäköisesti ihan normaalia virtsan mukana tullutta virtsahappoa. Ota toki kuva, jos vielä pystyy, tai jos sellaista vielä tulee niin saa varmistettua - mikäli olet sitä mieltä että se jotain muuta olisi. Mutta kuulostaa aivan tavalliselta. :)

Testudo hermanni boettgeri 0.0.2, Testudo horsfeldii 1.1. Toiveissa vielä ainakin Physignathus cocincinus 0.0.1, Python regius 0.0.1 & Epicrates cenchria cenchria 0.0.1.

myös merkitty yhdellä tai useammalla näistä avainsanoista: uloste, virtsa

0 käyttäjää lukee aihetta

0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää