Ongelmia nahanluonnissa?
Lähetetty 30 tammikuu 2011 - 01:21
Viljispoika on nyt ollut edellisviikosta asti (ainakin 11 päivää) piilosilla, ja silmät olivat sameat. Sameus hävisi ke-to välisenä aikana josta on nyt 4 päivää. Poika kävi tänään näyttäytymässä, mutta oli todella varovainen. Odottelinkin jo, että nahka olisi lähtenyt. Käärmy temmelsi terraariossaan pari tuntia hangaten itseään milloin mihinkin ja kävi myös juomassa. Nahka ei kuitenkaan lähtenyt, vaan poika painui takaisin piiloon. Kosteudet terrassa on samat kuin aiemmillakin luontikerroilla, terrassa on kahdessa paikassa lautasen päällä kostutettua talouspaperia, eikä mitään muutoksia ole terrassa muutenkaan tapahtunut.
Tää on kuitenkin ennenkuulumatonta, että Väinö menee takaisin nukkumaan. Mietin jo aiemmin viikolla, että nahan luominen on muutenkin kestänyt huomattavasti normaalia pidempään, ja aloin jo huolestua. Nyt kuitenkin ainoastaan mietityttää, että onko käytös normaalia, vaikkei aiemmin näin ole käyttäytynytkään, vai pitääkö huolestua? :ohmy:
Lähetetty 30 tammikuu 2011 - 09:24
Lähetetty 30 tammikuu 2011 - 10:06
Lähetetty 30 tammikuu 2011 - 17:06
Lähetetty 30 tammikuu 2011 - 17:34
Lähetetty 04 helmikuu 2011 - 07:27
Ajattelin nyt ensin ruokkia ton ku on ollut jo jonki aikaa ilman ruokaa
Lähetetty 04 helmikuu 2011 - 08:58
Laita käärme puhtaaseen muoviboksiin ja laita pohjalle kosteata talouspaperia. Anna käärmeen olla boksissa suunnilleen tunnin verran ja tsekkaa, onko nahka lähteny pois. Mikäli ei, voit hyvin varovasti puhtaalla kostealla topsilla yrittää nahan saaha silmästä pois. Jos vain mahdollista pyri välttämään itse silmämunaan koskemista.
Lähetetty 04 helmikuu 2011 - 11:49
Lähetetty 04 helmikuu 2011 - 11:57
Käärme saattaa hermoilla nahanluontiaan, ja sen takia luonti ei onnistunut. Mutta sanoit että kosteus oli laskenut? Nahanluonnin lähestyessä olisi hyvä nostaa kosteusprosenttia, jotta nahka irtoaisi kokonaisena. Tarkistapa käärme nyt huolellisesti, ettei vanhaa nahkaa olisi jäänyt mihinkään?Noniin elikkäs mun poikanen luo vissiinkin ensimmäistä kertaa nahkaansa ja se alkoi perjantaina, mutta nahkaa on lähtenyt palasina että onko normaalia vai pitäiskö huolestua? Kosteus on kumminkin ollut kohdillaan, äsken huomasin että oli laskenut aika paljon niin kastelin sitten terran vedellä ja koko ajan on liikkeessä nyt.
Mutta ihmettelen sitä että miten se lähtee "palasina" kun eikös sen pitäisi lähteä kerralla kokonaan?
Lähetetty 30 maaliskuu 2011 - 14:34
Pikkunen on ollu uudessa terrassaan noin viikon ja on ollu ihan normaali käytökseltään. Nyt ollut melkein 2vrk wetboxissaan, koska päiväkirjan mukaan sen nahanluonti ois ihan käsillä. Simmut ei vaa oo ollu sameat ainakaa vielä, jollei ne ollu sillon ku toi piilotteli purun seassa päivän.. Toivottavasti kaikki on hyvin. Ei vaikuta pelokkaalle, eikä kipeälle muuten, mutta ihan varmistaakseni: voiko/haluaako noi viettää pitkiäkin aikoja wetboxissa?
Entäpä onnistuuko noi luomaan nahkaansa hinkkaamalla itseään puruun samalla kun tekee möyrimistunneleita, vaikkakin nahkaa ei oo löytyny seasta ja alkaa nykyinen nahkaki näyttää haalealta?
Lähetetty 30 maaliskuu 2011 - 16:49
Lisäksi sen verran viljakäärmeen nahanluontiväli voi vaihdella suurestikin ja jos kyseessä on kasvava viljis, väli pitenee pikku hiljaa. Ei siis kannata luottaa päiväkirjaan vaan ihan katsoa miltä se käärme näyttää ja käyttäytyy.
Lähetetty 30 maaliskuu 2011 - 16:52
Tottakai olen tässä tapauksessa samaa mieltä kanssasi, kun kokemusta minulla ei ole kuin vasta kohta vuosi, mutta kysäsempä vielä että miksi niin moni taas suosittelee viljiksille wetboxia?
Lähetetty 31 maaliskuu 2011 - 13:36
Lähetetty 31 maaliskuu 2011 - 14:16
Kiitos vielä varoituksesta. Elli kiittää
Viimeksi muokannut Sir Coma, 31 maaliskuu 2011 - 14:17.
Lähetetty 31 maaliskuu 2011 - 14:45
Lähetetty 31 maaliskuu 2011 - 19:20
Lähetetty 16 syyskuu 2011 - 09:48
Lähetetty 16 syyskuu 2011 - 10:33
RogueStar kotisivu
Lähetetty 20 lokakuu 2011 - 17:51
Lähetetty 20 lokakuu 2011 - 17:58
On luonut nahat aiemmin kokonaisena
mutta kannattaa kokeilla wetboxia
mulla on aiemmin ollut turvetta ja muita kosteuden sitovia pohjamateriaaleja
ja olen sumutellut terraariota aina kun nahan luonti on ollut tulossa
kokeile sumuttaa ja laita wetbox ja kokeile auttaako