Edited by ltexxi, 26 November 2010 - 15:20.
Aksolotlin kasvattaminen salamanteriksi.
Posted 26 November 2010 - 15:19
Posted 26 November 2010 - 17:54
Oletko:
1) kysynyt esim. Helsingin Itäkeskuksen Faunattaresta pystyisivätkö he tilaamaan sinulle sellaisen tukusta? Tai Megaeläin/Vipeltäjät/yms. liikkeestä joka käyttää eri tukkua kuin Faunattaret keskimäärin?
2) tsekannut yksityisten maahan tuomia vaihtoehtoja. Esim. http://www.herppi.ne...ntereita#329079 ja http://www.herppi.ne...poikasta#326698?
Jos mikään ei auta, ja päädyt aksolotliin, ehdottaisin että etsit netistä/kirjallisuudesta jonkin tarkahkon raportin/kuvauksen jossa joku on muodonvaihdoksen toteuttanut onnistuneesti. Ja seuraat sitten raportissa esitettyä proseduuria. Jodillahan se käsittääkseni käyntiin lähtee, mutta annostuksesta tai muista olosuhteista mulla ei ole mitään käsitystä. Sen sijaan mulla on sellainen muistikuva, etteivät aksolotlit tapaa pakotetun muodonvaihdoksen jälkeen olla erityisen pitkäikäisiä.
Posted 26 November 2010 - 18:07
Btw, Onko se sinun sivuillasi tiikerisalamanteri-osiossa oleva upea salamanteri sinun? Se kolmas kuva, mahtavat raidat, veikeä hymy, niillä paikkeilla missä puhutaan A. Tigrinumin vesivaatimuksista? Kymmenistä selaamistani nettisivuista ja kuvista kaunein salamanteri, jota olen nähnyt. Onko kyseessä jokin raidallinen ns. Värimuoto, (Onko salamantereissa vielä toteutettu värijalostuksia?) Ihan mahtavan näkönen hemmo, jos se on sinun, kerro mistä hankit sen!:laugh:
Edited by ltexxi, 26 November 2010 - 18:16.
Tekstn lisäystä ja kirjoitusvirheiden korjausta.
Posted 26 November 2010 - 18:35
Kolmas raidallinen eläin on kuvattu vuosia ja taas vuosia sitten eläinnäyttelyssä. Kaksi ensimmäistä otusta sen sijaan ovat kuuluneet kokoelmaamme, joskin sittemmin ne ovat valitettavasti molemmat kuolleet.
Salamantereiden, ainakaan "tiikerien" parissa ei käsittääkseni jalostustyötä ole tehty. Mutta laji on luonnostaan hyvin muunteleva. J. W. Petrankan kirja "Salamanders of the United States and Canada" kuvaa 8 alalajia, jotka ovat keskenään hyvinkin eri värisiä ja kuvioisia. Sittemmin lajin/lajiryhmän taksonomiaa on myllätty rajustikin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Pohjois-Amerikasta löytyy tämän lajiryhmän eläimiä kymmenkuntaa eri näköistä sorttia. (Plus tietenkin kaikki kymmenet kaukaisemmat Ambystoma-suvun lajit.)
Edited by Joonas, 26 November 2010 - 18:36.
Posted 09 February 2011 - 09:10
Aksolotleilla on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, joka estää eläintä kehittymästä maan pinnalla eläväksi. Jodi on aine joka kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa, mutta missään nimessä ei pidä alkaa leikkimään jodilla, koska määrät mitä veteen tulee lisätä ovat todella pieniä ja liian suuri määrä lisättyä jodia tappaa aksolotlin.
Faunattarista voi tilata salamantereita. Tee niin. Aksolotli elää vedessä noin 15 vuotta, täysikasvuisena salamanterina vain noin vuoden.
Terve. Olen suunnitellut pitkään, että joskus tuleivaisuudessa hankkisin tiikerisalamanterin tai vastaavan maalla elävän salamanterin. No, ainakin faunatar mainostaa myyvänsä niitä, mutta kertaakaan ei ole tullut vastaan. Olen kiertänyt kymmenet eläinkaupat läpi, kysellyt mahdollisia tilauksia, mutta ei ole tärpännyt. No, sittenhän kuulin, että aksolotli pystyy tietyissä olosuhteissa kasvamaan toukkavaiheesta aikuiseksi, maalla eläväksi salamanteriksi, ja kappas, niitähän löytyy monista akvaario ja lemmikkieläinliikkeistä. Mietin, olisiko ihan hullua hankkia aksolotli, ja kasvattaa siitä salamanteri? Jos on ihan sekopäinen ajatus, luovun tietenkin hankkeesta.
Jos on mahdollista, niin haluaisin tietää miten muutos käynnistetään. Tietenkin olen varautunut siihen, että kokeilu epäonnistuu, ja minulla on kyllä tilaa ja aikaa pitää akvaattista salamanteria, ja olen perehtynyt aksolotlinkin hoitoon ja sun muuhun. Älkää haukkuko heti hulluks, mulla on vaan vilkas mielikuvitus, ja jos vastaus on EI, niin en ala jänkäämään vastaan, eläimen parasta ajatellen. Kiitos jos joku vastaa!
Pientä sammakkoeläinkokemustakin löytyy, omistan pantterikonnan, mutta tiedän että maalla elävän Bufo -suvun konnakokemuksesta ei ole kyllä hyötyä näitten kasvattamisessa, mutta kerta se on ekakin..
Posted 27 May 2011 - 13:17
Tuli jo selväks aikoja sitten ettei ole järkevää.Joo. kuulostaa kieltämättä siltä, että on parempi ettiä "oikea" tiikerisalamanteri
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users