Terraariolemmikki 9-10 vuotiaalle
Lähetetty 14 marraskuu 2010 - 16:28
-Minulla on 8-vuotias pikkusisko jolle isukki oli luvannut lemmikin kun tämä on 9-10 vuotias ,joten sisko innostui myös terraarioeläimistä ,kun minullakin on ja kysymys kuuluu: Mikä terraeläin 9-10 vuotiaalle ?(Sisko haluaisi liskon ja hän on myös allerginen karvaisille eläimille (ei tarantuloille ,vaikka karvaisia nämäkin ovat) ja lievää astmaa sisko-parka myös sairastaa joten haittaako se liskon omistamista ?)
Lähetetty 14 marraskuu 2010 - 19:46
~VeQ
Lähetetty 14 marraskuu 2010 - 21:15
Phesluma grandis kasvatusta
NatinaS Reptiles ~ Facebookissa! Natina Ompelee
NatinaS Reptiles ~ YouTubessa! Natina Bloggaa
Lähetetty 14 marraskuu 2010 - 22:10
Vastuu elävästä eläimestä on suuri ja sen hoitoon tulee perehtyä perusteellisesti. Jos siskosi on todella motivoitunut, hänen kannattaa aloittaa eri terraarioeläinten tutkiminen ja jos aloittajalla on kerta kokemusta tällaisista eläimistä, toivoisin hänen ja perheen aikuisten osallistuvan valinnantekoon myös. Lajin tulee olla sellainen, että kiinnostus riittää koko elinajan ja aika riittää hoitoon.
Mitenkäs ruokapuoli, uskaltaako siskosi hoitaa myös eläimen mahdollisia ruokahyönteisiä?
Astman laatuja on niin erinlaisia, on vaikea sanoa mitkä lajit on sopivia tai epäsopivia jollekin henkilölle. Terraariossa monikin asia voi laukaista oireet: kakan voimakas haju, hiekkapöly, puumateriaalin tuoksu, ruokaeläinten boksit...
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 05:25
Mikäli vanhempasi päättävät hankkia siskollesi matelijan, pitää siskoasi muistuttaa siitä, että matelija ei ole sylieläin eikä lelu.
Itselläni on astma, ja itse lisko ei aiheuta hengenahdistusta, mutta taas ruokahyönteisten haju aiheuttaa välillä hankalaa oloa kuten myös gekkojen uloste.
Hymenopus coronatus 0.1.0
+
Equus caballus
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 07:04
Itse en ostaisi lapselle esim. liskoa tai käärmettä, koska hoito on työlästä ja vaativaa.
Suosisin itse esim. erakkorapuja; helppoja ja mielenkiintoisia lemmikkejä, jotka ei siitä suutahda jos jonkun illan on poissa kotoakin. Toisena hyvänä vaihtoehtona pitäisin akvaariota, jos ei kaloja niin esim. axolotli tai sammakoita.
Kotilot ovat niinikään hyvä vaihtoehto, mutta osaahan nuo vain ällöttävät.
Omat valintani perustuvat siihen, että eläimet eivät ole käsiteltävissä & syliteltävissä jolloin herpin kiehtovuus jää sen seuraamiseen ja kiinnostus pysyy yllä näinkin. Myöskään en suosisi eläintä jolle on pakko syöttää eläviä hyönteisiä, koska se vaikeuttaa suuresti hoitoa.
Olen 5-vuotiaalle pojalle ostanut aikoinaan 2 erakkorapua syntymäpäivälahjaksi, vanhempien toki ollessa asiassa mukana.
Ravut olivat tosi kiinnostavia pojasta, koska ne oli omia ja erikoisia. Hyvää elämää eli rapuset lasten hoivissa monta vuotta.
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 12:50
Muutamakin vuosi jo lapsen elämässä pitkä aika ja siinä ehtii kiinnostuksen kohteet vaihtua moneen kertaan.
Viimeksi muokannut paputtaja, 15 marraskuu 2010 - 12:53.
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/
paputtaja@herppi.net
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 13:44
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 13:50
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 15:42
Lähinnä jos lyhytikäistä haluaa, se menee jo pois herppi (matelijat ja sammakkoeläimet) puolelta. Sammakkoeläimetkin ovat pitkäikäisiä (kiinankellosammakko yli 6 v). Joten hyönteisiä, kotiloita tai akvaarioelukoita kannattaa harkita.
Erakkoravuista en omaa juurikaan tietoa kokemuksesta puhumattakaan, mutta löysin tällaisen keskustelun Kummitussirkat ja erakkoravut, josta päätellen erakkorapukin on hoidoltaan vaativa ja ainakin erään lajin mainitaan elävän 10-15 vuotta (http://koti.mbnet.fi...erakko_omat.htm).
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 17:38
Ite pidin penskana monia luonnonvaraisia herppejä tuontietämättömänä mahdollisista laiesta, mutta ensimmäiset "viralliset" lemmikkini/elättini/harraste eläimeni olivat joskus tarha-ikäisenä juuri nuo sauvasirkat. Sitten taisivat tulla jyrsijät, häkkilinnut ja akvaariot monine eläinten pito mahdollisuuksineen, ja aasin silta kaupoista hankittuihin herppeihin olikin mukavasti auki.
Pitkäjänteisyydestä en tiedä vieläkään mitään, mutta pitäähän sitä elämää kokeilla siitäkin huolimatta...
Lähetetty 15 marraskuu 2010 - 20:42
Meillä sattumus rapiat kolme vuotta sitten, jolloin hankimme pojalle (tuolloin 7 vee) akaattikotilon, jota poika kovasti toivoi. No, ajattelin jotta minullehan se pääasiassa jää mutta eipä haittaa; jos vaan poika käsittelee ja ruokkii lemmikkinsä, minä auttelen terran siivouksessa niin kaikki sujuu hyvin.
No, kaikki sujui hyvin kun kotilo oli herneen kokoinen tullessaan meille, aina sinne asti kun se saavutti suuren viinirypäleen koon, mutta jestas mikä itku siitä irtosi, kun kotilo alkoi muistuttaa suurta luumua, ja kasvoi sitäkin suuremmaksi..
Viimeksi muokannut Rusinelli, 15 marraskuu 2010 - 20:44.
Humaani matelijaharrastelija.
Testudo Graeca Graeca maakilpikonna Elli, Irian Jayan sinikieliskinkki Pipsa (Tiliqu sp. Irian Jaya), Tanimbarin sinikieliskinkki Patu (Tiliqua Scincoides Chimaerea), Kuningasboa Vappu (Boa Constrictor).
Lähetetty 16 marraskuu 2010 - 09:14
Lasta tuettiin määrätietoisessa valinnassaan, piti kiinni velvollisuudestaan hyvin pitkälle ja sai loppujenlopuksi realistisen ja totuudenmukaisen kokemuksen. Nää on tärkeitä asioita kelle tahansa.
Lähetetty 16 marraskuu 2010 - 12:53
Meillä on 3-vuotias parta-agama, jonka edellinen omistaja lakkasi sitä hoitamasta, eikä tuo entisen omistajan äiti sitä osannut/ehtinyt/jaksanut hoitaa ja halusi sille hyvän ja huolehtivan kodin. Siinäpä taas yksi esimerkki siitä miten voi käydä - tosin meidän onni tuo oli kun saimme noin ihanan partiksen :kiss:
Omaa kokemusta: Meillä oli akaattikotiloita juurikin tuon ikäisellä pojalla (10v) sekä kaksi gerbiiliä. Kiinnostushan pojalla tottamaar lopahti ja äiti ja isihän niitä sitten hoiti. Atoopikko kun olen, jatkuva turpeen kanssa läträäminen teki kaikkea muuta kuin hyvää, mutta onneksi herpin kautta löysin kotiloille aikuisen, hyvän kodin. Gerbiilien heinä ja pohjamateriaalin pöly ei myöskään tälle astmaatikko/atoopikolle tehnyt hyvää, mutta hoidin niitä sitkeästi ja olisin halunnut ne "kärsimyksistäni" huolimatta hoitaakin loppuun saakka kun eivät monivuotisia ole, mutta poikani halusi antaa ne serkkutytölleen, josta tulee kuulemma vielä pieneläinhoitaja tai eläinlääkäri. Siinä on muutes esimerkki lapsesta, joka 10-vuotiaana huolehtii aidosti eläimistään, ammentaa itseensä jatkuvasti uutta tietoa lemmikeistään (ja esim. tätinsä - eli minun eläimistäni) ja pitää niistä esitelmiä koulussa jne. Eli poikkeuksiakin siis on tosiaan.
Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni: Olisiko nyt parasta kuitenkin toimia niin, että tyttö ihan itse kiinnostuisi eläimestään, ottaisi siitä kunnolla selvää jne - eikä niin, että täällä kyseltäisiin mikä olisi hyvä ja otettaisiin sitten se ja kiinnostus lopahtaisi, koska kiinnostus ei olisi omistajan oma. Näin ajattelisin.
Lähetetty 16 marraskuu 2010 - 13:06
Lähetetty 16 marraskuu 2010 - 14:17
Itse en ainakaan haluaisi opettaa lapsille että eläimet ovat "kiertopalkintoja".
Aavikkoiguaanit - Dipsosaurus dorsalis 2.0 - Iguilua-blogi http://dipsodipso.blogspot.com/
paputtaja@herppi.net
Lähetetty 16 marraskuu 2010 - 15:58
Kaikkein viisainta olisi tietysti ollut se, että oltaisiin mietitty millainen lemmikki lapselle hankitaan (siis ei semmoista, joka allergisoi äitiä).
Meillä paras ratkaisu tähän on ollut se, että yksi liskoista (skinkki) on "mukamas" esikoisen, mutta oikeasti minä ja mies se hoidetaan ja esikoinen saa sitten siinä valvottuna autella ja tuntea olevansa liskon "omistaja". Tämä toimii tietysti perheessä, jossa muutenkin on aikasmoinen lauma liskoja ja liskoilu onkin jo äitin harrastus
Lähetetty 20 marraskuu 2010 - 17:09
Lähetetty 21 marraskuu 2010 - 09:10
Jo niinkin surkea sintti kuin sinineontetra elää oikein hoidettuna 8-10 vuotta.
Eläviä poikasia synnyttävät kalat, kuten miljoonakalat elävät vain parisen vuotta.
Joten akvaariokin on pitkäntähtäimen lemmikkihankinta.
Kannattaisiko aloittajan miettiä sellaista lajia, jonka hoidon olisi itse valmis ottamaan kontolleen jos pikkusisko ei lemmikkiin tarpeeksi panosta?
Lähetetty 05 joulukuu 2010 - 18:02
0 käyttäjää lukee aihetta
0 jäsentä, 0 vierasta, 0 anonyymiä käyttäjää