Hyppää sisältöön

Kuva
- - - - -

Tuliliskon ruokinta

Aihe on arkistoitu. Tämä tarkoittaa sitä, että et voi vastata aiheeseen.
178 vastausta aiheeseen

#1 hassutti

hassutti

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 23 Viestit
    • :

Lähetetty 23 huhtikuu 2003 - 19:09

kun annan tuliliskoille ruuan (pakastettuja surviaistoukkia:levy) niin en ole varma että saako muruseni ruokaa...kun se köntti sulaa veteen ja leviää...ne rupee kyl penkomaan aina pohjakivienvälistä jotain,varmaan just matosia...miten voin ruokkia niitä että oon 100% varma että ne saa ravintoa? tarviiko lisätä jotain vitamiineja tai kalkkeja? jos tarvii niin minkä merkkisiä ja mistä saa?
kiitos etukäteen!
~ hassutti ~

#2 Tine

Tine

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 27 Viestit
    • :

Lähetetty 23 huhtikuu 2003 - 20:09

Kyllä se surviaisentoukkapakaste päätyy tuliliskojen suihin, sitähän ne siellä pohjasta etsivät. Omilla liskoilla sama juttu ja kyllä ne siitä massun täyteen saapi. Ei niille tarvitse mitään vitamiinia lisäksi. Tietysti muutakin ruokaa voisi niille antaa.
-----Tintti ja pikkukaverit-----

#3 Jeze

Jeze

vierailee säännöllisesti

• Jäsen
  • PistePiste
  • 207 Viestit
    • :

Lähetetty 24 huhtikuu 2003 - 18:25

Ne voi myös laittaa pohjaan kuppiin, josta tuliliskot käy ne hakemassa.

#4 Yucca

Yucca

uskaltautui rekisteröitymään

• Jäsen
  • Piste
  • 6 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 21m 25s

Lähetetty 26 huhtikuu 2003 - 16:33

Mullakin on sama homma. En ole nähnyt tuliliskoni syövän, mutta on se sontinut, joten kaippa se on syönytkin :wink:

#5 Vieras_miina_*

Vieras_miina_*
  • Vieras

Lähetetty 26 huhtikuu 2003 - 17:00

Jos vain haluat lähempää kontaktia tuliliskoihisi, kannattaa ihmeessä tarjota niille ruokaa pinseteillä. Omat liskomme syövät niistä ja jopa sormenpäästäkin, eivätkä pelkää enää ihmiskättä niin paljon. Koko homma alkoi siitä kun yksi tuikuista ei syönyt ollenkaan moneen kuukauteen ja pysytteli vain korkilla. Päätimme kokeilla syöttämistä ja niinpä nälkä kasvoi lopulta niin suureksi, että se laskeutui veteen muiden seuraksi, ja syö nykyään aivan itse. Enpä tiennytkään ennen tätä, että tuikuilla on pieni, vaaleankeltainen kieli, jolla ne nappaavat madot suuhunsa.

#6 hassutti

hassutti

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 23 Viestit
    • :

Lähetetty 26 huhtikuu 2003 - 17:18

olen kuullut että jauhomatojakin voi antaa tuliliskoille! minkä kokoisia ne saa korkeintaan olla!?
~ hassutti ~

#7 JPG

JPG

• Jäsen
  • Piste
  • 2 Viestit
    • :

Lähetetty 01 toukokuu 2003 - 23:56

Ruokaeläimelle on vaikea määritellä mitään maksimikokoa. Jauhomadon on siis oltava sen kokoinen että lisko saa sen kätevästi syötyä eikä tolkuttomasti lihoa... lähemmäksi liskon pään kokoa olevaa ruokaeläintä ei siis jälkimmäisestä syystä kannata tarjota, vaikka eläin sen tavalla tai toisella söisikin :)

Tuliliskon ruokavalion ei kuitenkaan tulisi koostua yksistään jauhomadoista näiden heikkojen ravintoarvojen vuoksi. Näin keväällä esimerkiksi kastemadot tuovat dieettiin mukavasti vaihtelua.

Jussi

#8 Huisku

Huisku

• Jäsen
  • Piste
  • 1 Viestit
    • :

Lähetetty 02 toukokuu 2003 - 18:54

...ja hyttysentoukat! Mun liskot on ihan hulluina niihin. Saavatpa ruuan lisäksi aktiviteettia kun niitä jahtaavat :D Periaatteessa tuliliskolla pätee se sama vanha juttu, että ruuan tulisi olla mahd. monipuolista eikä vain niitä surviaisia. Akvaariokaupoista saa kyllä monenlaisia pakasteruokia jotka käyvät myös tuliliskoille, itse kävin nyppäämässä myyjää hihasta ja kysymässä. Lisäksi liskoille voi antaa mm. kalaa, katkarapua ja kaikenlaisia hyönteisiä mitä löytyy ulkoa.

#9 gekkoli

gekkoli

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 20 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 12:33

Keskiviikkona meille on tulossa muutama c. orientalis ja sen ruokinnasta ois vähä kysyttänää, eli...
Luin, että niiden ruokalistaan kuuluu Tubifexit(onko ne verimatoja?). Mistä niitä saa ja paljon n. maksaa? Ja paljon niitä voi antaa kerralla?

Kaikki muu on OK, terrakin jo rakennettu ja sisustettu, mutta tuo jäi vaivaamaan... :roll:
~gekkoli~

#10 Jouni

Jouni

• Jäsen
  • Piste
  • 3 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 12:45

Tubifexit ovat ohuita valkoisia putkimatoja, myydään myös pakastelevyinä kuten verimadot/surviaiset/hyttyset, mutta veri puuttuu.

Annan joskus myös tubifexiä, mutta verimadot ovat elukoideni perusruokaa.

Tubifexit ovat hiukan kalliimpia kuin verimadot. Verimatolevy maksaa 2,50-3,50 paikasta ja tuotteesta riippuen, tubifex euron pari enemmän. Tuollainen levy riittää pitkään.

Neljälle aikuiselle annan hiukan peukalonkynttä isomman palasen noin joka toinen päivä.

#11 gekkoli

gekkoli

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 20 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 12:48

Saako niitä tavallisesta eläinkaupasta, vai jostain akvaariokaupasta? :roll:
~gekkoli~

#12 Kirjo

Kirjo

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 588 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7h 43m 39s

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 15:08

Jouni, onkohan minulla nyt joku aukko sivistyksessä?
Käsittääkseni nämä "verimadoiksi" kutsutut ovat nimenomaan survareita, siis surviaissääsken toukkia joita joskus punaisen värin vuoksi verimadoiksi kutsutaan. Surviaissääsken toukat ovat juuri niitä, joita sekä kalat että tuliliskot rakastavat.

Lisäksi pakastelevyinä myydään ainakin sulkasääsken toukkaa, artemiaa ja sekä tuota tubifexia, mikä on ihan tavallista viemärissä elävää sorttia, en itse käytä. Artemia on pientä hiutaletta kalan poiksille, ei sammakoille. Sulkasääskikin taitaa olla liian pientä ja väritöntä tuliliskoille.
Näistä siis survarit ovat suosituimpia jo ravinnepitoisuuden takia. Jos sitä löytyy eläinkaupan pakasteesta kahta eri kokoa, ota pienempää.
Myös ruokakaupan katkaravut ovat herkkua pilkottuna pieneksi ja hanan alla huuhdeltuna(jotta suola lähtisi ja katkis pehmenisi).
Tervetuloa: www.matelijat.info/berberiskinkki

#13 Tine

Tine

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 27 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 15:45

Kirjo: Ei sinulla ole aukkoa sivistyksessä. Surviaisen toukat ja verimadot on sama asia. Meilläkin tuliliskojen pääruoka on verimadot, annan talven tullen pilkkitoukkia ja joskus huuhdeltuja katkarapuja sekä tubifex-kuutioita.

#14 letifer

letifer

• Jäsen
  • Piste
  • 7 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 16:23

Minulla on noita tubifex-kuutioita kuivamalleina olemassa. Miten sellaiset annetaan (en ole koskaan vielä syöttänyt). Puotetaanko koko kuutio altaaseen ja se hajoaa sinne itsestään? Vai täytyykö murennella sopivan kokoisiksi jo ennen altaaseen laittamista.

#15 Tine

Tine

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 27 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 16:50

Olen musertanut tubifex-kuution osiksi, sitä ne on popsineet. Meillä ei kuitenkaan hirveesti tykkää ja enemmän etsivät ruokaa pohjalta.

#16 Jouni

Jouni

• Jäsen
  • Piste
  • 3 Viestit
    • :

Lähetetty 19 lokakuu 2003 - 18:13

Käsittääkseni nämä "verimadoiksi" kutsutut ovat nimenomaan survareita, siis surviaissääsken toukkia joita joskus punaisen värin vuoksi verimadoiksi kutsutaan

Jep! Minustakin verimatoina, surviaisentoukkina ja hyttysentoukkina myytävä tavara on kaikki samaa. Siksi ne noin kauttaviivoilla laitoin. :)

Sen sijaan tubifex on erilaista tavaraa.

#17 Yoshi

Yoshi

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 17 Viestit
    • :

Lähetetty 20 lokakuu 2003 - 16:53

Mä ruokin tuliliskojani nykyään pelkällä pakaste ruoalla. Siinä on ravintoarvot kohdallaan ja tuntuu myös maistuvan paremmin. Kuivattuja tubifexejä pilalle hemmotellut liskoni eivät edes vilkaise. Erityisen hyväksi pakaste levyksi on osoittautunut tropical mix jossa on monenlaista ruokaa verimadoista jokirapuihin ja kaikki omissa kätevän kokoisissa lokeroissa, suosittelen. :D
Lapsettomuus on periytyvää...

#18 gekkoli

gekkoli

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 20 Viestit
    • :

Lähetetty 20 lokakuu 2003 - 20:06

Juuh, Kiitoksia paljon kaikki!!

Mutta vielä, olisi lisää kysyttävää (loppuvatkohan nuo tyhmät kysymykset koskaan :oops: ).
Kävin tänää tsiigaamassa noita verimato hässäköitä. Ja tarjolla oli joku ruskee levy (näytti suklaalle *jam*) ja sit just tota tropical mix juttua, että kumpaa suosittelette?? Ja jos nyt otan tota tropical mixiä, nii annanko yhen kuution kerralla, vai paloittelenko sitä? Ja pitääkö se pala (kumpaa hyvänsä) sulattaa, vai meneekö se sellaisenaan? :oops:

Toivon että joku ystävällinen ihminen voisi kertoa minulle, kun en itse tiedä. :oops: Ja toki saa jotain muutakin tuosta ruokinnasta ym, kertoa (olen kyllä jo etsinyt paljon tietoa, mutta lisä tieto ei ole koskaan pahitteeksi) :wink:
~gekkoli~

#19 Tine

Tine

tutustumisvaiheessa

• Jäsen
  • Piste
  • 27 Viestit
    • :

Lähetetty 20 lokakuu 2003 - 21:31

No mulla on ollut kumpaakin ruokaa verimatoja ja tropical mixiä, kumpikin on hyviä. Tropical mixissä parissa neliössä taitaa just olla surviaisentoukkaaki ja se on monipuolisempi kun sisältää muutakin. Joten kannattaa varmaan ostaa se.

Mie syötän aína puolet neliöstä (meillä on 4 tuliliskoa) ja sulatan niitä lasissa ennenkuin tarjoan. Levittelen sit eri puolelle akvaariota ja liskojen suuhunkin suoraan, jos ne on pinnalla (kuten kääpiökynsäri). Puolet laitan sitten jääkaappiin oottamaan seuraavaa päivää.

#20 Kirjo

Kirjo

herppeilee jo tosissaan

• Jäsen
  • PistePistePistePiste
  • 588 Viestit
    • Paikalla yhteensä: 7h 43m 39s

Lähetetty 20 lokakuu 2003 - 21:47

Vanhana akvaristina on nyt pakko mainita tämä:
A. Käyttäkää pliis surviaisentoukista oikea nimeä (survarit), verimatoja ei ole olemassakaan. Menee kaikillla käsitteet sekaisin kun käytetään vääriä nimiä.
B: Pakastetut survarintoukat pilaantuvat nopeasti sulamisen jälkeen. Ei siis kannata sulattaa ja sitten säilöä jääkaappiin.Tulee tarjota heti, eli antaa olla siellä pakastimessa vaan ylimääräisten.

Ovat pakastettuna ruskehtavia levyjä, sulavina vedessä punaisia.
Tervetuloa: www.matelijat.info/berberiskinkki