|
Oho, onkos meidän käärme sitten turhankin iso. Eli muistaakseni heinäkuussa -09 syntynyt, pituus (vähän yli) 85 senttiä, paino 130 grammaa. Meillä on saanut ruokaa seitsemän päivän välein, yleensä hiiren joka vähän päälle 10% elopainosta. Eli mielestäni ei mitenkään liikaa ruokittu eikä myöskään ole pulska. Niin se kai vaan sitten on että kaikki ovat yksilöitä :).
Edit: Ja on siis meillä pitänyt aina nahanluonnin yhteydessä ruokintatauon, ja pidempi ruokintaväli on muutenkin pidetty silloin tällöin.
|
-09 poikasten strategisia mittoja?
|
Kirjoitettu 16.08.2010 18:05
: Celea-
|
|
Oih ja voih, onnea supersöpöistä poikasista ja hyvä että poikakin mennyt paremmaksi.
|
Arovaraani (Varanus exanthematicus)
|
Kirjoitettu 09.08.2010 19:50
|
|
Meidän kaapeli on kasvanut jo sen verran isoksi että nyt alkaisi olla tarvetta lopulliselle terraariolle. Haussa olisi siis ihminen joka voisi tehdä mittojen mukaan filmivaneriterraarion (johon tietysti liukulasiovet). Terraarion mitoista, hinnasta yms voimme sopia vaikka sähköpostilla ( millak.ahola@gmail.com) tai yv:llä.
|
O: Mittatilausterraario Turun alueella
|
Kirjoitettu 08.08.2010 19:26
|
|
Itselläkin arovaraani on ollut jo jonkin aikaa lisko jonka eniten haluan. Valitettavasti vain kämpän pienuus tällä hetkellä estää hankinnan, mutta varmasti joku pikkuinen tulee meille myöhemmin!
|
Arovaraani (Varanus exanthematicus)
|
Kirjoitettu 21.07.2010 22:21
|
|
Voi voi, pitäisi varmaan todella vakavasti harkita toista käärmettä :D. Eli tulen seuraamaan tätä ketjua ahkerasti!
|
Munia tuli taloon!
|
Kirjoitettu 24.05.2010 16:53
|
|
Minutkin saa oikein mielellään lisätä kaveriksi. Löydyn nimellä Milla Ahola ja kuvana on dinosauruksen keltainen viirusilmä. Muutin tänne Turkuun vuoden alussa ja aika yksinäistä ja tylsää on kun parempi puolisko käy töissä ja omat kaverit jäivät Tampereelle. Herppipuolella kavereita ei todellakaan ole liikaa :)
|
Herppiharrastajat Facebookissa
|
Kirjoitettu 10.05.2010 03:25
|
|
Oikein nopeasti ja hyvin sujui irkkuvauvojen myynti ja haku, kiitos kovasti siitä! Ja sain kaupassa vähän ekstraakin :D
|
Tr1n1ty
|
Kirjoitettu 25.01.2010 13:30
|
|
Oi, todella kauniita kiemuroita! Täytyy kyllä tiedustella, että mistä olet ostanut nuo beruskyyt? Ne on aina kiehtoneet mutta luulin ettei niitä ole terraariossa oikeastaan ollenkaan, Suomessa ainakaan.
|
sekalainen kasa käärmeitä
|
Kirjoitettu 18.11.2009 21:07
|
|
Barone kirjoitti:
Tavallisissa akvaarion vedenlämmittimissä on yleensä lämmönsäätö mahdollisuus 18-31 celsius astetta. Kannattaa siis katsoa myös niitä.
Täytyy kyllä huomauttaa että lämmittimet nimensä mukaan lämmittävät vettä, eivät viilennä. Eli vaikka tälläinen säätömahdollisuus on, jos normaalissa (vaikka 25 astetta) huoneenlämpötilassa lämmittimen säätää siihen 18 asteeseen, se ei viilennä vettä. Anteeksi tunkeminen, toivottavasti ei ole liian offtopic.
|
jäähdytin aksolle.
|
Kirjoitettu 20.08.2009 23:22
|
|
Levänsyöjäkaloja tai muita -öttiäsiä ei tarvita jos akvaarion tasapaino on kunnossa. Sammakkojen tapauksessa kuulostaisi siltä, että vedessä on yksinkertaisesti liikaa ravinteita joita levät sitten käyttävät hyödykseen. Onko akvaariossa kasveja? Kuinka iso akvaario on ja kuinka paljon ja usein vaihda vettä? Valaistus? Ja muuta tehokasta keinoa levän poistamiseen ei ole, hoidoilla vaikuttaa vain seuraukseen eikä syyhyn.
|
kynsisammakko ja levääntyvä akva
|
Kirjoitettu 11.07.2009 18:59
|
|
Offtopic: Kummitussirkka, viesteistäsi saa tosiaan sellaisen kuvan että lisko karkailisi useinkin. Ja kyllä, se voi olla vaarallista. Lisko voi polttaa itsensä johonkin, tippua portaat alas tai vaikka kiivetä kaapin päälle ja pudota, se voi karata asunnosta tai möngertää vaikka sohvan sisään ja kun joku seuraavan kerran sohvalle istuu, seurauksena voi olla liskomuhennosta.
|
Lisko karannut terrastaan
|
Kirjoitettu 30.04.2009 20:25
|
|
Nyt lojuu uusi kasviterraario puolivalmiina. Ostin halpoja lampunrunkoja neljä, ja tarkoituksena olisi laittaa jokaiseen energiansäästölamppu. Onko tässä asennuksessa joku sähkövahingon riski, kun kasveja kuitenkin sumutellaan säännöllisesti useamman kerran päivässä? Jos on, mikä vaihtoehto olisi parempi? Nuo energiansäästölamput valitsin loisteputken sijaan siksi, että se on ratkaisuna huomattavasti halvempi. Lisäksi lamput saisi säädettyä sopivalle korkeudelle kasveista. Lampunpidikkeet ovat siis tälläisiä: www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=38213544
|
Roikkuvien lamppujen turvallisuus
|
Kirjoitettu 12.03.2009 13:21
|
|
Celea- kirjoitti:
Onko ehdotuksia sisämitoiltaan 51cm x 42cm x 44cm -kokoiseen terraarioon (viimeisin korkeus)? Äitini ei pidä lähes mistään eläimistä, mutta olen miettinyt jotain pientä myrkytöntä selkärangatonta. Sammakkokin olisi mukava, mutta tuollaisen kokoiseen ei taida oikein ei-akvaattisia lajeja mennä. Ja tuo tosiaan on liimapuulevyä, joten paluudaarionkosteita olosuhteita siihen ei saa tehtyä. Terraarioon tulee lihansyöjäkasveja, ja se poistaa paljon vaihtoehtoja. Ottaisin varmaan muuten kummitussirkkoja, mutta voisivat olla kasvit nopeasti tiessään :D. Itse olen miettinyt jotain pieniä ja söpöjä siiroja, mutta mitä vaihtoehtoja olisi?
Kirjoitus-/ajatusvihre, pinnoitettua lastulevyähän tuo on. Ja tosiaan kasvien takia mieluiten hyönteis-/lihansyöjä, tai laji joka ei kasveihin koske.
|
Mikä laji sopisi terraani / akvaani?
|
Kirjoitettu 08.03.2009 20:34
|
|
Onko ehdotuksia sisämitoiltaan 51cm x 42cm x 44cm -kokoiseen terraarioon (viimeisin korkeus)? Äitini ei pidä lähes mistään eläimistä, mutta olen miettinyt jotain pientä myrkytöntä selkärangatonta. Sammakkokin olisi mukava, mutta tuollaisen kokoiseen ei taida oikein ei-akvaattisia lajeja mennä. Ja tuo tosiaan on liimapuulevyä, joten paluudaarionkosteita olosuhteita siihen ei saa tehtyä. Terraarioon tulee lihansyöjäkasveja, ja se poistaa paljon vaihtoehtoja. Ottaisin varmaan muuten kummitussirkkoja, mutta voisivat olla kasvit nopeasti tiessään :D. Itse olen miettinyt jotain pieniä ja söpöjä siiroja, mutta mitä vaihtoehtoja olisi?
|
Mikä laji sopisi terraani / akvaani?
|
Kirjoitettu 08.03.2009 20:08
|
|
Itse löysin ehkä viikko sitten roskiksilta isot kasat liimapuulevyä + kaksi lasiovea, joten tuossa on nyt sitten keskeneräisenä uusi terraario :D. Aina välillä sattuu jotain hyödynnettävää löytämään. Olen kyllä juksu todella kateellinen noista vitriineistä.
|
Kerro kun dyykkasit
|
Kirjoitettu 08.03.2009 19:59
|
|
Haaveissa olisi nyt rakentaa terraario paljon kosteutta vaativille kasveille. Lihansyöjäkasveille minulla on jo terraario, ja idea lähti oikeastaan siitä että ostamani sulkasaniainen ei oikein mahtunutkaan mukaan joukkoon :D.
Leveyttä hökötykselle tulisi n. 30 cm ja syvyyttä 40 cm. Korkeuden kanssa vielä vähän pähkäilen, mutta varmaan ainakin 100 cm. Yläraja on noin 130 cm. Ehdotuksia?
Ajattelin ensin pystyttää paludaarion, mutta lasi on kallista eikä opiskelijabudjetti riittäisi niin hintavaan projektiin. Tarkoituksena olisi siis rakentaa terraario puusta ja sitten eteen lasi (tai liukuovet) ja päälle lasi tai reikäpeltiä/verkkoa tai molempia. Noin korkean terraarion huolto olisi varmaan helpompi suorittaa liukuovien kautta? Lasit voisin ehkä saada ikivanhoista ikkunoista. Onko tietoa, paljonko maksaa lasien leikkaus jos on materiaalit valmiina? Puuosat tulisivat siis koivuvanerista tai jostakin muusta puulevystä ja niihin vedenkestävä pinnoite, venelakalla varmaan. Onko ehdotuksia lompakkoystävällisestä puumateriaalista?
Kasveiksi on tulossa tuo sulkasaniainen ja muita kosteutta vaativia kasveja. Vesifiikus olisi aika mukava lisä ja kultaköynnöskin kosteassa viihtyisi. Ihmepensasta mietin myös. Tarkoituksenani olisi laittaa terraarioon jonkinlaisia tasoja joten suuren korkeuden ja pienen pohjapinta-alan saisi hyödynnettyä. Mielelläni kuuntelisin ehdotuksia sopivista kasveista.
Mietin myös, mahtuisiko kasvien seuraan joku öttiäinen joka ei kasveja kuitenkaan söisi? Ainakin liskot, käärmeet ja hämähäkit ovat tällä hetkellä mahdottomia, kun äitini ei sellaisista perusta. Sellaisiakin voi silti ehdottaa, joskushan minä täältäkin muutan.
|
Kasviterraario
|
Kirjoitettu 17.01.2009 15:00
|
|
monna83 kirjoitti:
Niin karulta kuin se kuulostaakin,niin liskot ovat tulossa meille olohuoneen koristeeksi,ei todellakaan sylittelylemmikeiksi.Sitä varten meillä on 4 koiraa ja 3 kissaa.Käsittääkse tuosta "koristeeksi ottamisesta" ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa koska matelijat eivät seuraa kaipaa ja stressaantuvat jos niitä sörkitään turhan takia.
Itse käsitin aloittajan viestistä, että koriste tarkoittaa tässä tapauksessa ettei eläintä käsitellä turhaan. Ja kun viestin luin, minulle tuli ihan sellainen olo että tässä halutaan ottaa kaikki eläimestä selville ja hoitaa sitä niin hyvin kun vain mahdollista. Mielestäni on kunnioitettavaa jos herpin ottaa sillä perusteella että sen tarpeet täytetään paremmin kuin hyvin, eikä stressata eläintä liikaa. Jos tosiaan koriste tässä nyt tarkoitti sitä.
Haluaisin myös huomauttaa että ei ainakaan itselläni akvaario ole sen enemmän koriste kuin nuo kaksi terraariotakaan, tai niiden sisältö siis. Vaikka eihän minulla mitään sellaisia eläimiä olekaan joita tarvitsisi tippaakaan käsittelyyn totuttaa, ja toisessa ei eläimiä ollenkaan.
|
Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi?
|
Kirjoitettu 05.01.2009 22:09
|
|
Pikka kirjoitti:
Moi.
Mun kaksi aksua alkavat olla jo sen verran isoja et tarvitsisivat uuden asunnon, ja koska oon aikas kova sisustamaan, ajattelinkin hankkia kuution mallisen terran :) Olisiko kuution koko 40 cm kauttaaltaan hyvä, mitäs siitä tulee litroja? Siis kahdelle aksulle uudeksi asunnoksi? :)
Jos terraario on 40cm x 40cm x 40cm, se on tilavuudeltaan 64 litraa. Oikein sopiva siis, ja sisustuksellakin pystyy terraarioon vaikuttamaan. Tuohon kannattaa siis järjestää hyvin kiipeilymahdollisuuksia kun korkeus sen sallii.
|
Akaattikotilon terraario
|
Kirjoitettu 02.01.2009 14:58
|
|
Lisää |