Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Profiili käyttäjälle CroSSLeSS

• PAIKALLA
  • Luokitus: Jäsen
  • Rekisteröitymispäivä: 06.08.2008
  • Viimeksi paikalla: Tänään
  • Aikavyöhyke: GMT +0:00
  • Paikallinen aika: 20:34
  • Profiilin katselut: 389
  • Tietoja minusta: There's never too many snails, just a few.
  • Asuinpaikka: Espoo
  • Sukupuoli: Nainen
  • Syntymäpäivä: 26.10.1987

Allekirjoitus

12 x Achatina Fulica (5x '07, 6x '09 and 1x '10)
emo
Tuli tossa mieleen tarviiko nykyään jokainen herppiaiheinen linkki oman topan, kun sitä jokusen päivän jokainen ihmettelee vaikka herpit mediassa toppa löytyy ja kyseiset linkit sinne kuuluisivat..?
Foorumin nykytaso - kutsu kehityskeskusteluun
Kategoria: Tiedotteet
emo Reagoivatko herppinne ukonilmaan?
emo Herpit uutisissa/lehdissä/elokuvissa/tv:ssä
emo
Mä tossa tyhjäsin viikolla parin kotilon kuoret muistoksi.

Ekasta irtos keho helposti, kun oli alkanut pilaantumaan terrassa. Lössähti rasiaan ruho nopeesti, kun vähän puikkolla veti eipä siinä kehossa paljoo katottavaa ollutkaa. Keho oli epämäärinen läjä plus munasäkki. Toista sai vetää sukkapuikolla kovastikkin sen verta tiukassa on kuoressa kiinni ja heilutella ahkerasti ees taas ennen kun kroppa irtos siitä tukirangasta.

Eipä kotilon kehosta silleen ees tajua mitä siinä mikäkin osa on ellei se kroppa olis jotenkin hienommin irroitettu esim. jotakin tutkimusta varten ja aseteltu alustalle, mut ei hotsittanut kattoa kuitenkaan oman elukan ruhoa kaameesti. Eli ei sinällää mitenkään hirveen pelottava näky tuo kotilo ilman kuoria. :)
Kotiloiden anatomia
Kategoria: Kotilot
emo
Akaattikotilot on sen verta isoja, että tarvitsevat elääkseen paljon enemmän ravintoa kuin pienemmät kotilot joten on hyvä jos antaa kotiloille ravintona jotakin joka on todella ravintopitoista. Vielä isoimmilla lajeilla, kun akaateilla on usein kuolin syynä aliravitsemus. Kurkku/tomaatti/salaatti on lähinnä vettä. Itse syöttelen noille perunaa, bataattia ja muuta tujumpaa vihannesta. Tässä nyt ei hirveesti ruokinnasta voi puhua, kun siitä on jo aihe. Kumminkin en näe järkeä isolle kotilolle syöttää ruokaa joka on 95% vettä.
Akaattikotilot
emo
Kallenmamma kirjoitti:
Midori kirjoitti:

Koska mattojen asentaminen terraarioiden ulkopuolelle ei ole mahdollista meidän järjestelyissä.
Terraarioien ympärillä ei ole tarpeaksi tilaa jotta sinne voi ansetaa yhtään mitään. Olen etsimässä ratkaisua jonka voi asentaa sisäpuolelle.

Ok. No koska en omista käärmettä en ihan ymmärrä, mikä on esteenä maton asentamiseen terran sisäpuolelle sitten?

Kaikkia lämpömattoja ei ole kosteussuojattu tai muuten suojattu kunnolla, joten ne ei kestä terraarion sisällä esim elukoiden jätöksiä tai muuten sitä et eläin on kosketuksissa mattoon. Siksi osa matoista pitää laittaa terraarion ulkopuolelle.
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Kannattaiskos kysellä jostain metallialan yrityksestä. Reikäpeltiä tarvitaan aika monenlaiseen rakentamiseen, joten ehkä sieltä löytyis paremmin?
Reikäpeltiä?
Kategoria: Rakennusprojektit
emo
Paperia voi käyttää, kunhan sen vaan saa pysymään kosteana. Pyyhe on vähän egologisempi vaihtoehto, kun sen voi pestä käytön jälkeen.
Akaattikotilon terraario
emo
Dunan ritilä pitää suurimmaksi osaksi juuri sen takia peittää, että kosteus pysyy terraariossa. Paperi- ja pyyhepohja kuivuu tosi nopeesti joten ite en käytä sitä, kun vaan karanteeniterrassa.
Akaattikotilon terraario
emo
Vaikea sanoa.. Itselläni on aina suihkepullo. Kerran terraan ei ollut kantta, kosak ostin käytetyn akvaarion. Käytin sitten melkeen kaksi päivää kantena puulevyä, että terrassa pysyy kosteus. Kostutin turpeen normaalisti ja sitten lätkäsin kanneksi puu kannen. Eli jos kostuttaa turpeen hyvin ja ilmanvaihto on pienellään silläkin pärjää jonkun aikaa varoo vaan ruoan pilaantumista.
Akaattikotilon terraario
emo
Paroni kirjoitti:
Mutta eikös nuo pistorasian ja lampun väliin asennettavat himentimet vaadi vähintään 60 W tehoa lampulta ? Korjatkaa jos olen väärässä.

Minimi on 25wattia tässä mallissa. www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=135946098
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Onnea tulokkaasta. Todella hurmaavan näköinen. :) Sagriinitkin on todella upean näköisiä ja isoja.
Kotiloita, A. fulica ja H. a. maxima
Kategoria: Selkärangattomat
emo
Itse en hakisi. Siinä voi olla joitakin bakteereita, jotka voi olla eksoottiselle kotilolle haitallisia tai vaarallisia. Turpeen mukana voi myös tulla ötököitä sisälle ja turve pitäisi steriloida esim uunissa, mutta kauhea sotku ja vaiva se kuitenkin on. Turve ei paljoa kaupassa maksa joten itse ostan turvetta aina kaupasta.

Muitakin pohjamateriaaleja kotiloille on, mutta hinta ja saatavuus on siinä on vähän esteenä. Isoon/normaalikokoiseen terraan soveltuvuus on huono, kun jotkut paketit on niin pieniä ja yhdessä paketissa ei ole välttämättä tarpeeksi pohjamateriaalia terran tarpeisiin.
Akaattikotilon terraario
emo
Tiiaspetsistä tai Petshopista saa halvalla seepiaa. Suosittelen lämpimästi tilaamaan halvalla ison satsin, kun jatkuvasti ravaamaan kalliissa eläinkaupassa hakemassa lisää. Seepioita saa tosiaan ison kasan postikuluineen puoleen hintaan siihen nähden mitä ne esim. eläinkaupasta ostettaessa maksaisivat. Itse tilaan aina n.10seepiaan kerrallaan. Hyvin on mennyt nyt vuosi, ettei oo seepiaa ees tarvinnut ostaa. Seepia on kuiva tavaraa, joten se ei pilaannut koskaan. ;)

Tosiaan mulla oli alkuksi kalkkikivi, kun en löytänyt seepiaa. Kotilot eivät saaneet kivestäirti mitään ja kalkkikivi sottasi ja värjäsi terraariota ilkeesti. Kananmunan kuorta ei voi myöskään käyttää kalkkina se ei sula kotilon elimistössä ees pöllyäväksi jauheeksi jauhettuna. Olen kokeillut.
Kotiloille seepiaa
emo
Paroni kirjoitti:
Miimi93 kirjoitti:
Tietääkös jotkut täällä paljonko tommosen terraarion lasi kestää lämpöä ilman et halkeilee? oli pakko laittaa lämpölamppu terraarion ulkopuolelle ettei lämpötilat nouse liikaa, mutta alkoi arveluttaa toi miten se lasi kestää. :D

Jos lämpölamppu on huomattavan lähellä lasia ja lasi pääsee kuumenemaan tarpeeksi ja yön aikana taas jäähtyy, kunnes taas päivällä kuumenee kunolla niin sellainen "rääkki" haurastuttaa lasia ajankuluessa ja tekee siitä "rääkätystä" kohdasta hauraan. Oletko kokeillut laittaa terraarion sisälle energian säästölampun ? Eivät kuumene niin paljoa kuin normit lamput mutta saattaisvat tarpeeks pitää lämpöjä yllä tarpeisiisi.

Jos terraario on liian kuuma, eikös ilmanvaihdon tehostaminen auttaisi lämpöjä pysymään paremmin kurissa? Itse oon talvisin huomannut, jos on turhan hyvä ilmanvaihto lämpö ei pysy terrassa sisällä.
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Kaurahiutaleen mietintöihin.. Muoviterraariot esim. samlat on liian pieniä täyskasvuiselle tiikerikotiloille samla on vain 130litraa ja yksi tiikerkotilo tarvii sen 100litraa tilaa. Siis jos kotiloita useamman meinaa ottaa. Muoviterrassa käyttäsin vain lämpömattoa hyvin eristettynä. Lasiterraariota on helpompi lämmittää lamppujen avulla, kun on kunnollinen ja tukeva kansi.

Lämpömaton pitäis olla suunnilleen puolet terran pohja-alasta/seinäalasta, että se ihan oikeesti lämmittää terraa tarpeeksi kuumaksi. Lasiterraariossa kans voi käyttää sitä lämpömattoa, jos lamppuja ei halua käyttää. Kosteuden ylläpidosta täällä ei voi puhua, siitä pitää puhua muualla..

Kotiloiden terraarioon ei nyt voi terran sisään änkeä mitään lamppuja ja veikkaan, et kuuma lamppu sulattais ton muoviviritelmän, koska kuuma lamppu olis liian lähellä muovia ja myöskin miten sen saa pysymään paikoillaan, että se ei kantta avattaessa tai muutenkaan liiku?

Kotiloille ei missään nimessä saa pitää mattoa terraarion pohjassa ja se on mahdotonta edes toteuttaa samlassa pohjantukirakenteen takia. Tosiaan terraariota ei tarvii olla kanniskelemassa mihinkään, helposti sen pesee paikoillankin. Ei ole luonnollista, että lämpö tulee maasta, kun luonnossa se tulee taivaalta. Eli lämpö matto on hyvä virittää esim. takaseinään. Lämpömatto pohjassa myös kuivattaa turpeen äkkiä.

Muoviterraario kestää hyvin lämpömaton lämmön tehokkaasta lampusta en osaa mitään sanoa, kun jos kannessa ei oo tarpeeksi reikiä niin lamppu lämmittää vaan terran kannen..

Tiikerikotiloa en kyllä ilman lämmitystä pitäis, sillä sen kasvu hidastuu entisestään ja tuskin eläin voikaan hyvin, jos on liian kylmää Afrikkalaiset lajit ei kyllä niin matalaa lämpöä kestä kun +16astetta.

Tietysti joo vois kanteen tehä aukon ja siihen hitsattua verkkoa kiinni, et verkon päälle lattias lämpölampun. Suoraan sanottuna se samlan kansi on niin taipuisa lerppu, et kannattais kokonaan tehä uus kansi terraan niin se hoitais tehtävänsä paremmin ja olis turvallinen käyttää..

Helpomalla kyllä pääsis, jos vaan länttää lämpömaton terraan kiinni ja eristää sen kunnolla, että matto puskee lämpönsä terraarioon.
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Turve maksaa n. 4.95e 65litraa. Kyllä se aika halpaa on jos sitä tarvitsee terraarion vain pienen määrän. Säkki riittää sitten muuhunkin, ettei tarvii heti olla ostamasssa uutta.

Kookosrouhe ja muut erikoisemmat pohjamateriaalit osaa olla aika hintavia riippuen mitä mikäkin laji vaatii.
Halvin pohjamateriaali tarantulan terraan ?
Kategoria: Sisustaminen
emo
Isäni on metsästäjä ja sanoi että käsipelin lopettaminen on laitonta.

Kerran jouduttiin takapäästä halvaantunut jänis lopettamaan mökillä kylläkin käsipelin. Jänis huusi kivusta kun hinaaja. Eikä pistänyt hanttiin jäi näkösälle. Luonnosta taitaa olla niin, että kärsivät jäävät saaliiksi kun karkuun ei pääse. Lopetus tapahtui tossa tilanteessa niin, että takakoivista kiinni ja kolautus niin kovaan kuin lähtee johonkin kovaan pintaan esim puunrunko, että aivot tärähtää/niska naksataa poikki. Oltiin pusikoisessa paikassa ainut kovapinta oli kanto mikä löytyi lähistöltä. Toimitus oli hyvin nopea, kun sen vaan osaa.
kani käärmeen ruokana
Kategoria: Ravinto
emo
Itse olen huomannut, että mun kotiloilla on jonkinlainen lisääntymisrytmi isojen 9,5 - 15cm kuoreltaan olevat n. puolet kotilolaumasta käyvät tiettyyn aikaan kuukaudesta munimassa suht peräkkäisinä päivinä. Sitten on taukoa, kunnes kaikki 8,5cm ja siitä pienemmät kuoren mitaltaan olevat kotilot munivat parisen viikkoa myöhemmin, kun isommat kotilot. Sama rytmi näillä kahdella porukalla on aina ollut, kun aluksi asuivat kahdessa eri terraariossa. Vaikka yhdistin kaikki 12kotiloa yhteen silti munivat eriaikaan, mutta samaa tahtia kuitenkin kun ennen yhteen laittoa.
Akaattikotilon muninta/lisääntyminen
emo
Joskus jos itselle ilmankostuttimen käyttö satunnaisesti tulee kuvioihin itse ostaisin halvalla esim Bauhausista sisustus käyttöön olevan "froggerin" ja käyttäisin sitä. Ei ainenkaa harmita, jos hajoaisi heti.
Fogger - usvakone
Lisää
Kiitos

Vastaanotettu Kiitos

Ei viestejä
Lisää

Sanoit Kiitos

Ei viestejä
Lisää
Sivu luotiin ajassa: 0.55 sekuntia