Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Profiili käyttäjälle LunatiColouR

• POISSA
  • Luokitus: Jäsen
  • Rekisteröitymispäivä: 26.12.2007
  • Viimeksi paikalla: 03.08.2010
  • Aikavyöhyke: GMT +0:00
  • Paikallinen aika: 19:52
  • Profiilin katselut: 9
  • Asuinpaikka: Tuntematon
  • Sukupuoli: Tuntematon
  • Syntymäpäivä: Tuntematon

Allekirjoitus

emo
Minua vähän ihmetyttää nyt tämä asia. Aquawebissä melko lailla tyrmättiin muistaakseni sukarapujen ja tuliliskojen yhteiselo. Sukarapu tuskin saa tuliliskolle pienintäkään vahinkoa aikaan. Tulilisko saattaisi mahdollisesti saada sukaravun kiinni (tosin epäilen. Ittelläni oli joskus tuliliskoja ja tuntui ettei ne saa edes liikkumatonta ruokaa kiinni) ja syödä sen. Mutta kyllähän ne kalatkin napsii sukarapujen poikasia ihan innolla ja silti niitä pidetään yhdessä. Itse joskus mietin omien tuliliskojen kohdalla, että voisi olla kätevää jos pohjalla olisi sukarapuja pitämässä paikkaa vähän siistimpänä.
Tuliliskot ja muut lajit
Kategoria: Tuliliskot
emo
Olen ala-asteikäisestä asti haaveillut näistä ihanista liskoista, mutta pakko myöntää, että kaikesta tiedon hankkimisesta huolimatta pelkään, etten osaisi niitä hoitaa oikein. Terraarioita olisi vapaana muutamakin, mutta korkeimmallakin on korkeutta vain 60cm, joka mielestäni on liian vähän. Täyttäähän tuo kai minimit, mutta itse haluaisin sen vähintään 80cm korkuisen terran, jossa sitten taas pohjapinta-alaa olisi vähemmän. Omaa silmää muutenkin kovin miellyttää korkeat terraariot :)

-Mutta voiko anoliksen terraario olla liian korkea? Onko typerää pelätä liskon tippuvan ja loukkaavan itsensä?
-Miten uroksen ja naaraan erottaa toisistaan? (ihan varmasti lukee jossain, mutta omaan silmään ei ole osunut) En oikein luota tuon eläinkaupan tietoihin asiasta.
- Kuinka suuressa laumassa anoliksia uskaltaa pitää? Olisi aivan upean näköistä, jos olisi vaikkapa se 5-7 naarasta ja yksi uros, mutta en halua että liskoille tulee siitä stressiä.
-Lähieläinkaupassa on ruskeat anolikset ja karolinat samassa terraariossa. Onko tämä ihan ok?
-Miten ihmeessä (luultavasti) kokematon eläinkauppias saa pyydystettyä terraariosta muutaman liskon? Saatika sitten niin, etteivät kaikki loput hypi karkuun sillä välin? o_O akvaariohaavi kävi mielessä, mutta tarttuuko lisko siihen kiinni ja rikkoo raajojaan..?
-Mitä jos liskolle jää nahanluonnissa nahkaa vaikkapa häntään, mutta lisko ei ole tarpeeksi kesy, että antaisi koskea. Miten tulisi menetellä ettei tulisi kuoliota?

Anteeksi tämä pitkä viesti ja kysymysten tulva, mutta haluan tosiaan olla selvillä asioista. Jos hyvin käy, niin ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa meillekin näitä ihania liskoja tulee :) Nyt vaan tyydyn ihailemaan niitä eläinkaupassa.
Karolinananolis [Anolis carolinensis]
Kategoria: Liskot
emo
Hei, mulla on reilun vuoden ikäinen viljis-herra 120l terraariossa ja mietin, että kuinka pitkään sitä kannattaa tuossa pitää? Nyt pienellä on pituutta n.75cm, joten vielä ei ole ainakaan mitään ongelmaa. Herralle on valmiiksi n.300l terra, eikä mielestäni ole vielä syytä sitä siirrellä kuitenkaan.. Hysse ei ole mikään maailman liikkuvaisin käärme, vaan viihtyy enimmäkseen lämmittelypaikalla, wetboxissa ja katonrajassa.
Olisiko tuossa 300l terraariossa tilaa kahdelle käärmeelle?

Ja siis minä en nyt halua kuulla mitään minimi-mitoituksia, vaan harrastajien/kasvattajien mielipiteitä :)
Viljakäärmeen terraario
Kategoria: Käärmeet
emo
Pidän kovasti tuosta viimeisestä kuvasta :) Haluaisin joskus käsitellä moisia käärmeitä, vaikka en itselleni luultavasti ole koskaan viljakäärmettä suurempaa hankkimassakaan :) Kaunis otus.
Ruoka-aika
emo
Tässä muutamia kuvia meidän pirulaisista. Laitan parempia kuvia kunhan saan niitä otettua ;)

Raato tervehtii!

ja siinä raato(takana) vaimonsa(edessä) kanssa
Lunan okapirut
Kategoria: Selkärangattomat
emo
Juu en Helperin tapaukseen mitenkään viitannut :) Itse vaan en nuista poraus-jutuista mitään ymmärrä, niin mietin että tuo kuumaliima olisi ainakin itselleni helpompi vaihtoehto. Mutta minä nyt olenkin hirveä näpertelijä.
Kuinka vanhaksi viljakäärmeitä yleensä voi pitää karkkilaatikossa? Olettaen, että käärmettä ei ole ruokittu minimibudjetilla, vaan ihan normaalisti (no, mikä nyt kenellekin on normaalisti...)
Viljakäärmeen lisääntyminen ja muninta
emo
Monet tuntuvat pohtivan tätä vauvamatojen boksien rei'ittämistä. Eikö niihin (esim. karkkilaatikoihin) voisi tehdä yhden isomman reijän ja laittaa siihen vaikka kuumaliimalla verkko päälle? Voi olla ihan typerä ajatus, mutta älkää huoliko: En ole poikasia teettämässä ;) Tällä kokemuksella en edes harkitsisi moista. Mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla näitä ketjuja.
Jotenkin pistää silmään tuo, että jotku laittaa uroksen ja naaraan yhteen ja alkaa kyselemään neuvoja vasta kun muninta lähestyy :/
Viljakäärmeen lisääntyminen ja muninta
emo
En nyt tiedä tuon meidän terraarion mittoja, mutta alunperin ollut 125l akvaario. Pohjapinta-alaa on minun mielestäni ihan kivasti, mutta riittääkö sellainen 45-50cm terran korkeudeksi, jos laittaa kuitenkin kiipeilymahdollisuuksia paljon?
Ihan vain alustavasti kyselen, kun tyttöystäväni haluaisi itselleen jotain pieniä liskoja ja itse olen kiinnostunut ripsuista :) Pitää nyt kuitenkin perehtyä asiaan kunnolla ensin. Onhan tässä aikaa, kun aikaisintaan syksyllä oltaisiin niitä hankkimassa. Mutta hah, sainpas tämän herppi-iinostuksen tarttumaan tuolle yhdelle ;) Aluksi vihasi kaikkia "ötököitä".
Ripsusisilisko / hapsuvarvaslisko (Acanthodactylus sp.)
emo
Minuakin kiinnostaisi nämä vinkit aloittelijoille (: Vaikka itse en luultavasti perhosia halua kasvatella, niin kiinnostusta löytyy. Onko jollakulla kuvia perhostensa/toukkiensa asumuksista ja vastaavista?
Suomalaisia perhosia terraariossa
emo
Juu hiirtä alan syöttämään jatkossa. Nyt vaan on ollut jonkin aikaa rotan pinkkejä, kun ei ollut hiiriä saatavilla silloin kun kävin nuo hankkimassa. Hiiriä kuitenkin on tarkoitus jatkossa hankkia :)
kiitos vastauksesta!
Viljakäärmeen koko/ikä/paino/pituus
emo
Ja edittiä edelliseen sen verran, että pituutta on n.64cm eikä 56cm
emo
Täällä olis n. 9kk viljakäärme, jolla on pituutta n. 54cm. Painosta en osaa sanoa (vaaka rikki), mutta omaan silmääni näyttäisi ihan hyvän kokoiselta (Ei luikku eikä kovin paksukaan). Ruokaa tuo saa 4-5 päivän välein, yhden rotan pinkin kerrallaan. Ruoka on hieman paksumpaa kuin käärmeen paksuin kohta. Olisiko tässä parantamisen varaa kuinka paljon? Olisi kovin mukava saada neuvoja kokeneemmilta :)

Sitten vielä sellaista kummastelisin, että kuinka nopeasti nuo madot oikein kasvavat? Tämä on ollut meillä suunnilleen 2kk ja luonut nahkansa kerran (ja luo tässä ihan lähiaikoina uudestaan) täällä ollessaan. Kokoa on kuitenkin tullut huomattavasti lisää. Herra alkaa jo näyttääihan käärmeeltä! Eilen laitoin sen ruokintaboksiin ja tulin siihen tulokseen, että laatikko, jossa se on asunut kasvattajalla n.7kk, näyttää kutistuneen ihan pikkuruiseksi :o
(äidin pieni kasvaa isoksi *sydän*)
emo
Mitat oli muistaakseni 40x55x80 (pituus, syvyys, korkeus). Pohjapinta-alaa ei ole kovin paljoa, mutta ajattelin että sinne saisi viriteltyä kaikkia mukavia tasoja. Toinen vaihtoehto olisi sellainen yli 300l akvaario, mutta siinä oli korkeutta vain 55cm, niin hylkäsin sen vaihtoehdon heti kättelyssä. Etsin koko ajan vielä parempia terraarioratkaisuja, mutta tähän mennessä paras on ollut tuo korkea.

Kiitos paljon perehdyttämisestä :) täytyy myöntää, että en ymmärrä mitään noiden UVB-loisteputkien päälle. Eli heti löytyi lisää opiskeltavaa! Pitäähän sitä varmistaa, että elukoilla on mahdollisimman ihanteelliset olot ennen kuin niitä hankitaan. Pitää tosiaan nuista kaikista valaisimista ottaa selvää.. Täältä foorumilta varmasti löytyy niistäkin paljon tietoa, joten ongelmaa tuskin tulee :)

Ja juu, spottivaloja löytyy ainakin pari kappaletta ihan käyttämättöminä, että niiden kannalta tilanne on ok :)

Mörttiröpöä ajattelin, koska sitä meillä käytetään muutenkin (viljakäärmeellä, rotilla, hiirillä...), mutta jos jokin muu pohjamateriaali on parempi, niin eiköhän se ole kokeilemisen arvoista
emo
Harkitsen anolisliskojen hankintaa, mutta ihan heti ei ole moisia tänne tulossa kuitenkaan. Pitää olla kaikki asiat ensin selvillä.

Varmistaisin nyt muutamia asioita:
70-80cm korkea terraario ilmeisesti käy?
Pohjalle mörttiröpöä, paljon kiipeilymahdollisuuksia, piilopaikkoja, muovikasveja, vesiastia(pitämään kosteutta vähän yllä), terran sumuttelu ainakin pari kertaa päivässä, ruuaksi jauhomatoja ja heinäsirkkoja(+kesällä kärpäsiä ym.)?
yksi uros ja kolme naarasta on varmaan hyvä määrä?
Wetbox, kosteusmittari, lämpömittari, lämpölamppu..?
Eivät ole mitään sylilemmikkejä.

Unohdinko nyt jotain todella oleellista?
Muita ruokamahdollisuuksia saa myös vapaasti suositella!
emo
Meille myös joskus neuvottiin eläinkaupassa, että tottakai saa pitää kädessä :O Kyllähän niitä sitten käsiteltiin, kun ne itse kädelle jopa kiipeilivät monesti (eikö niillä ole mitään itsesuojeluvaistoa?). Onneksi käsittelyt olivat vain todella lyhyitä, koska koko ajan huolehdittiin, että lisko ei pääse kuivumaan (käsi oli märkä ja liskon nahkaa kasteltiin koko ajan). En todellakaan olisi käteen osttanut, jos tämän olisin tiennyt :O Jotenkin järkyttää, kun eläinkaupassa ei tuota osattu kertoa.. Ei sitä nyt 12-vuotiaalla tule heti ensimmäisenä mieleen, että siitä voisi olla liskolle jotain haittaa :( Nyt surettaa edesmenneiden liskojen puolesta.. Onneksi niillä nyt on kuitenkin hyvä olla :)
tulilisko kädessä?
Kategoria: Sammakkoeläimet
emo
Meillä joskus aikoja sitten yksi tulilisko söi nahkansa, mutta siellä oli ilmeisesti jotain ilmakuplia sisällä, koska lisko vain kellui veden pinnalla koko ajan, eikä päässyt pohjaan lukuisista yrityksistä huolimatta. Onko mahdollista, että sinne luodun nahan sisälle olisi joutunut ilmaa? Jotenkin tuntuu typerältä ajatukselta, kun tämä kaikki tapahtui veden alla ilmeisesti kuitenkin.

Ostettaessa tuliliskot eivät suostuneet olemaan vedessä paljon ollenkaan. Sumuttelin akvaariota (jossa oli iso maataso liskoille) vähän väliä, etteivät liskot kuivuisi. Eli ilmeisesti nämä oli laitettu myyntiin ihan liian nuorina? Pitkän aikaa ne elelivät niin, että viettivät suuren osan ajasta maalla

Olisin taas kiinnostunut tuliliskoista, mutta on jäänyt kummittelemaan tuo kellumiskuolema.. En viimeksi osannut niitä ihan oikein hoitaa, mutta voiko sitä odottaa 12-vuotiaalta edes? Omasta mielestäni päävastuu on silloin vielä vanhemmilla.. Tottakai minä noudatin neuvoja jotka sain eläinkaupasta.. Ei mulla ollut mitään syytä kyseenalaistaa niitä silloin.

Meillä eli kolme tuliliskoa 140l akvaariossa. Oliko tila liian pieni vai sopiva?
Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku]
Kategoria: Sammakkoeläimet
emo
^ Miksi niitä munia sitten pitää erikseen jonnekki turvekuppeihin laittaa kuoriutumaan? Siis juu, sen takia, että eivät jää isompien jalkoihin, mutta sain täältä käsityksen että pitää venkslata vielä lämpötilojenki kanssa ja muuta?
Kiitos vastauksista :)
Sauvasirkoista
emo
Kuinka paljon sauvasirkkoja kuoriutuu ihan normi terraario-oloissa? Kun eläinkaupan sirkkaterraariossa on paljon myös ihan pieniä poikasia, enkä millään jaksa uskoa että niitä olisi siellä mitenkään erityisemmin hoidettu.

Sirkoista tuskin on haittaa rotille? Mietin vaan, että rotat kyllä pistelevät ne suihinsa erittäin nopeasti, jos sirkat erehtyvät boksistaan karkaamaan.

Mistä erottaa uros ja naaras sirkat?
Sauvasirkoista
emo
Lueskelin ketjun alusta vähän viestejä ja.. Kuinka moni oikeasti asuttaa uros ja naaras hiiriä samassa boksissa koko ajan? Se käsityksen nimittäin sain. Ei kai hiirelle saisi edes teettää kuin sen kolme poikuetta, ja niissäkin täytyy olla lepoaikaa välissä? Tuntuu jokseenkin epäreilulta hiiriä kohtaan, vaikka kuinka olisi ruuaksi vaan hankittu.. Itselläni ei ole edes käynyt mielessä, että asuttaisin nuita nataleita samassa boksissa :o Sehän olisi hirveä rasitus naaraille? Korjatkaa toki jos olen väärässä. Minun mielestä tuo pinkkitehtailu vaan kuulostaa suhteellisen julmalta...
Hiirten kasvatus
Kategoria: Ravinto
emo
Nuiden kuvien luulisi jo saavan hälytyskellot soimaan päässä. Olen todellakin sitä mieltä, että ei myrkkyjä ensimmäisiksi käärmeiksi! Eteenkään, jot tarkoitus on vaan leuhkia muille.
Kyllähän ne myrkyt on jänniä otuksia, mutta pitää todella perehtyä lajiin ja kaikkiin mahdollisiin riskeihin. Itse en suostuisi myrkkyä edes ottamaan, vaikka ajatus kiehtookin, koska mielestäni minulla ei ole tarpeeksi kokemusta edes myrkyttömistä käärmeistä.
Kobra ensimmäiseksi käärmeeksi?
Lisää
Kiitos

Vastaanotettu Kiitos

Ei viestejä
Lisää

Sanoit Kiitos

Ei viestejä
Lisää
Sivu luotiin ajassa: 0.58 sekuntia