|
No ihan täällä foorumilla olen seurannut keskusteluja mm. juuri kelliksien ja kynsisammakoiden kutemishommista. Kovasti kiehtois sammakkoharrastus itseäkin, mutta tosiaan pelvoittaa, että kutevatko ne sit jatkuvalla syötöllä. Hyvä jos eivät.
Ja toisaalta omat intohimot harrastelijana ei ulotu kovin eksoottisiin lajeihin. Ilmeisesti edes tuliliskojen lisäännyttäminen ei ole mikään kakunpala.
|
Onko sammakkoeläinten kanssa aina tuomittu lisäännyttämään?
|
Kirjoitettu Tänään 19:45
: KaisaHoo
|
|
Ihan pieni toive: vanhalla foorumilla kun lähetti viestin, lähetyksen jälkeen pääsi klikkaamaan itsensä takaisin foorumiin. Tämä heittää suoraan takaisin ketjuun ja siihen omaan viestiin. Mua häiritsee tää, toki saatan olla häiriintymiseni kanssa ihan yksin :)
|
Päivitetty foorumi
|
Kirjoitettu Tänään 19:01
|
|
No ei mullakaan enää...
|
Uuden sivuston ongelmat
|
Kirjoitettu Tänään 18:59
|
|
Vähän harvinaisempien lajien kanssa toi oliskin aika toivottu tilanne. C. orientalisten kanssa toukat ei suinkaan menneet vanhempien suihin vaan pääsivät kasvamaan piilossa aika isoiksi.
|
Onko sammakkoeläinten kanssa aina tuomittu lisäännyttämään?
|
Kirjoitettu Tänään 15:54
|
|
Kun klikkaan yläpalkin Etusivu-linkkiä, systeemi kirjaa mut ulos. Liekö tarkoituksellista..?
|
Uuden sivuston ongelmat
|
Kirjoitettu Tänään 15:51
|
|
*huokaus* Vähänkö polttelee toi tyhjä terraario tuolla selän takana :D
|
Parrakkaat ystäväni
|
Kirjoitettu 01.09.2010 22:33
|
|
No näin mäkin järkeilin, mutku hää niin lämpimässä oleilee :)
|
Pitääkö lämpöjä nostaa kun tuli syksy? (tarentola)
|
Kirjoitettu 31.08.2010 22:38
|
|
Terveisiä idioottilasta taas... Mutta siis gekko (muuri-) pysytteli hellekauden sujuvasti piilosilla, hyvä jos nenäänsä välillä näytti. Nyt viileiden tullessa on alkanut viihtyä esillä, viimeks tänään nökötti lämpölampun alla seinällä esillä oikein pitkään ja hartaasti, vaikka huoneessa oli melkoinen älämölö. "Normaalisti" karkaa melkein oitis pusikkoon kun näkee liikettä.
Terrassa on lämpölamppu päällä 8-20, lämpömatto lähtee muistaakseni klo 19 muutamaksi tunniksi päälle. Onko tää riittävästi, vai pitäiskö aikaistaa? Lämmöt lampun alla huitelee arviolta lähempänä neljääkymppiä, muuten terrassa on 25-32 astetta.
(Tää on muuten lentogekko, tekee huimia loikkia terraarion seinältä toiselle laidalle maahan.)
|
Pitääkö lämpöjä nostaa kun tuli syksy? (tarentola)
|
Kirjoitettu 30.08.2010 23:27
|
|
Morre kirjoitti:
Meilläkään ei muuten sikapiikkiä otettu ja olen ihan iloinen siitä. Noin muuten en ole rokotevastainen ja perusrokotukset lapsi onkin saanut.
Meillä otettiin, ja vedettiin vielä Tamiflu-kuuri alle, lapsella on jatkuvaa lääkitystä vaativa astma.
Noin yleisemmin, kaikki turha kulutus on mun mielestä turhaa, meni sitten euro tai 20. Mutta itsensä tai läheistensä ilahduttaminen ei toki pääsääntöisesti ole turhaa :)
Omassa elämässä parhaat suunnanmuutokset on tulleet sekä ruokavalion että elämäntavan muutoksista. Hiilareiden vähentäminen muutti arjen laatua ja omaa hyvinvointia radikaalisti. Mutta vielä isompi juttu oli joogan aloittaminen pari vuotta sitten. Alkoi sellainen henkinen (ja toki myös fyysinen) muutosprosessi, että huhhuh. Eikä loppua näy.
|
Hyvien asioiden jakaminen
|
Kirjoitettu 29.08.2010 22:58
|
|
Heh, jälleen elävä esimerkki siitä, ettei matelijoita voi vastustaa vaikka kuinka suunnittelee :) Onnea :)
|
Kysymyksiä maakilpikonnista - aiheesta kun aiheesta
|
Kirjoitettu 29.08.2010 17:04
|
|
Joopa joo, mä pelkään kyl, että tulee paniikki ja joku äkkiratkaisu. Yhteen terraan on jo sovittu tuleva asukki, mutta hää ei liene vielä edes pilkkeenä silmäkulmassa.
|
Meillä Asuu Ankkalinnan Väkeä
|
Kirjoitettu 29.08.2010 15:37
|
|
Meillä on kohta kaks tyhjää terraa, tiukat suunnitelmat, että mitä niihin hankitaan, mutta yhtään eläintä ei vielä olemassakaan... Että tikruilija, joko joko joko..?
|
|
Kirjoitettu 29.08.2010 14:55
|
|
goolda kirjoitti:
Siis herppiharrastaja, jolla on järkeä ja itsehillintää?? Uskomatonta! Tämä oli ihan uusi ilmiö mulle... ;D
Huomasitko ton toisen kilpparin :D Kohta niillä on kaks 500-litraista konna-allasta siellä, en kutsuis sitä suorastaan itsehillinnäksi :D
|
|
Kirjoitettu 29.08.2010 13:49
|
|
No pahus, hyvä kun huomasit ja korjasit :)
|
"Liskokuningas" kiinni Kuala Lumpurissa
|
Kirjoitettu 29.08.2010 13:48
|
|
Mystistä :-o
|
|
Kirjoitettu 29.08.2010 13:42
|
|
Jaaha, toimisko tää?
Ei näköjään. Plääh.
|
|
Kirjoitettu 29.08.2010 11:36
|
|
Lisää, tämänkin mukaan muurigekon sukupuolten erottaminen on vaikeeta:
"Sexing:
Sexing T. mauritanica is notoriously difficult. Females tend to be more plump and rounded and as mentioned earlier have retractable claws on each toe (see description above) although this only aids gender identification in dead animals. Never keep two males together as they will fight till the death, if two individuals display an aggressive stance toward one another separate them immediately. They do this by arching themselves up on all fours trying to look as big as possible, if left like this one will end up seriously injured or worse still dead. T. mauritanica becomes sexually mature at around two years of age (Allen, 1999) although some sources suggest as long as five years."
Pätkä lainattu täältä, vaikuttaa oikein käyttökelpoiselta ohjeelta (kelaa sivua alaspäin, löytyy vähän puolivälin jälkeen).
|
Muurigekon sukupuolimääritys
|
Kirjoitettu 28.08.2010 23:42
|
|
Mä jostain luin, että ainoa (?) ulkoinen sukupuoliero on se, että naaraalla on kolmannessa ja neljännessä varpaassa sisäänvedettävä kynsi. Tietty sit kysymys on, että mistä suunnasta varpaat lasketaan, ja minkälaiset kynnet ja missä varpaissa uroksilla on...
EDIT: Ja se "jostain" näyttää jäävän ikuiseksi arvoitukseksi, en löydä mistään enää. Hoito-ohjeita googlaillessani jollain saitilla tällaiseen tietoon törmäsin.
EDIT2: Löytyi:
"Only Tarentola females do have retractable claws at toes 3 and 4.
Other sexing methods are unreliable. But apart from that, the animal on the pic looks quite female."
Ja paikka on geckosunlimitedin foorumi, koko threadi tarkemmin täällä.
|
Muurigekon sukupuolimääritys
|
Kirjoitettu 28.08.2010 23:09
|
|
|
|
Kirjoitettu 28.08.2010 21:26
|
|
Mulla on itsellä punakorva, jota on sen elämän ensimmäiset reilu kymmenen vuotta hoidettu täysin päin mäkiä, ja sen kyllä huomaa. Kokoa on vähän, kilpi on kaamea jne. Muuten konna on suhteellisen hyväkuntoinen käsittääkseni, virkeä, syö hyvin, ei kilpimätää jne. (Ja siis olen ihan itse hoitanut sitä päin mäntyä, sain sen kolikon kokoisena poikasena reilu 20 vuotta sitten.) Eli varmaan tietyn iän jälkeen ei enää hoitokaan auta kasvun korjaamiseen, mutta nuoren konnan kohdalla varmasti.
|
Punakorvan olotilat eläinkaupassa
|
Kirjoitettu 28.08.2010 19:38
|
|
Lisää |