|
Tuosta hiekasta taitaa olla yhtä monta mielipidettä kun on käyttäjiäkin. Lähtökohta kai on se, että seulottu hiekka (rautakaupan hiekkapuhallushiekka) on helpompaa eläimelle kaivaa tasaisen jyväkoon vuoksi. Luonnonhiekka olisi taas parempaa ei kaivautuvalle eläimelle, koska sen päällä on tukevampi kävellä. Tuolta --> terraario.net/ kannattaa lukaista noita sisustusjuttuja ja miksei myös muitakin. Itse ostin hiekan rautakaupasta, jossa sitä myydään eri raekokoa 25kg säkeissä ja maksoi muistaakseni jotain vitosen luokkaa/säkki, eli valtavan kalliiksi se ei tule siinäkään mielessä, kun mietitään kuinka paljon työtä vaatii kantaa rannalta/hiekkamontulta hiekat kotia. Huonona puolena tuossa rautakauppahiekassa on se, että se pölyää aika kovasti. Itse tein asian niin, että kaadoin hiekkaa ulkona ämpäristä toiseen pienessä sivutuulessa, joka irroitti hienoimman pölyn hiekan seasta pois.
Jos päätät kuitenkin hiekan hakea luonnosta, niin etsi se jostain missä esim liikenteen vaikutukset ovat mahdollisimman pienet jne...
|
Mikä lisko sopisi minulle/terraariooni?
|
Kirjoitettu 27.04.2010 12:03
: janiski
|
|
lisko-73 kirjoitti:
Janiski: tuo leopardileguaani kyllä kiinnostaa eniten.
Omia kokemuksia "käyttäjiltä" vain suht vähän liikkeellä, mutta leguaanin ilme ja olemus jotenkin
vain miellyttää silmää..
Tiias petsissä oli pari urospuolista mitä kävin katsomassa ja kyllä kiinnosti ihan älyttömästi..
Mulla terran sisustus vielä kesken ja haluan siitä todella kauniin sisustuksellisesti ja viihtyvyydeltään (eläimille) myös. Mulla vain kämppä tulee kesällä tosi kuumaksi, kun aurinko paistaa tähän (ylin kerros, itä-länsi suuntaan parveke..)ja päätyasunto..
pelottaa saanko tarpeeksi viileätä paikkaa terraan.. kun pakko pitää olohuoneessa jonne mahtuu..
Huoh.. ehkä mä vain sisustan sitä terraa vuosia:)
Oletko kahta ukkelia ajatellut vai vaan yhtä? Minulla ei ole kokemusta eikä tietoa, eikä sitä tunnu suomenkielellä löytyvän kuuklestakaan, että ovatko nuo ukkelit kuinka lempeitä toisiaan kohtaan? Temperamenttisemmalta tuo leidi vaikuttaa...
Terraariossahan tulisi olla se lämmittelypaikka ja viileämmässä päädyssä semmonen n.25 astetta lämmintä. Tuon asian kanssa ei tietysti kannata hötkyillä, koska sitten kun terraariossa on hiekat ja muut rensselit, niin sitä on aika työlästä alkaa siirtelemään ja eläimiähän se myös stressaa. Itse mittailin lämpötiloja ja asettelin tavaroita puolisen vuotta, kunnes sain tiedon, että eläimet ovat saapuneet paikalliseen eläinpuotiin ja sitten menikin viikossa kaikki uusiksi. Että tsemppiä vaan! :D
|
|
Kirjoitettu 27.04.2010 11:48
|
|
Kasviksia olen myös tarjonnut, mutta toistaiseksi ne eivät ole saavuttanut kovin suurta suosiota. Salaattia, porkkanaa ja ituja on tullut kokeiltua. Tällä hetkellä mennään ihan ötökkälinjalla. Kupissa pidän vitaminoituja jauhiksia, joita osaavat siitä syödä. Tässä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että madot eivät karkaile kupista, ettei tarvitse sitten itse niitä koppiksia korvapuustin täytteenä vetää...
Päivittäin sirkkoja ja jättijauhiksia kokeilen ja annan sen verran kun kohtuullisen ajan sisällä maistuu. Muita öttiäisiä sen mukaan kun niitä on saatavilla. Kesällä onneksi helpottaa, kun voi itse haavia ruokaa pellolta. Olet varmaan lukenutkin tuon: www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/leopardileguaani.html
Eli mahdollisimman monipuolinen ravinto on avainsana.
|
|
Kirjoitettu 21.04.2010 22:07
|
|
Täältä löytyy leopardilaguaanipari, joka asustelee 125x50x50 terrassa. Kyseiset tapaukset ovat kovampia kiipeilemään ja kaivamaan, kuin muuten juoksentelemaan, joten terraarion korkeudella on merkitystä. En kuitenkaan usko, etteikö tuohon sinun terraarioosi saisi järjestettyä riittävästi kiipeilymahdollisuuksia. Omani ovat ainakin nyt menneenä talviaikana olleet tuon syönnin kanssa vähän niin ja näin. Välillä useita päiviä olleet syömättä (tietysti parempi näin, kun kaivautuvat viikon mittaisille unille) ja sitten taas saattaa yhtäkkiä mennä monta sirkkaa ja matoja.
Kovia nämä ovat myös kaivelemaan, joten pohjamateriaalia kannattaa varata mielummin liikaa kuin liian vähän. Omiani en voi päiväaktiivisiksi sanoa, mutta enemmän aamuvirkkuja! Valojen sytyttyä alkaa kamala ralli, jota muutama tunti kestää. tämän jälkeen paistatellaan toinen mokoma päivää, jonka jälkeen kaivaudutaan päiväunille. Ei kuulosta pahalle päiväohjelmalle...
^ viisi ylläolevaa viestiä siirretty tähän ketjuun.
-Tr1n1ty
|
|
Kirjoitettu 17.04.2010 23:30
|
|
Asiaan sen enempää perehtymättä tuli itsellekin tuo kolkkaaminen mieleen. Ei tietysti mitään varaania kannata alkaa takomaan, mutta pienemmät tapaukset tuollain varmasti hoituu. Akvaariopuolella taitaa olla yleisempi tapa tuo saksiminen, mutta se on tämänkin asian kanssa vähän niinku "jokainen tyylillään". Jos asiakkaan hoitelu käy hermon päälle, niin näistä vaihtoehdoista tuo kopautus nuljuun lienee se siistein ja kivuttomin.
Tulipas nättiä tekstiä...
|
Liskon lopettaminen
|
Kirjoitettu 15.01.2010 14:28
|
|
Leopardileguaaneista on mielestäni Suomalaisilla nettisivuilla valitettavan vähän tietoa ja kuvia, vaikkakin lajin edustajia on ollut saatavilla käsittääkseni hurjan kauan! Tätä olisin itse arvostanut silloin kun olin näitä eläimiä hankkimassa, joten tässä kuvia niitä etsiville.
Fru

Härr

Nuohoojat

|
Leopardileguaani - Gambelia Wislizeni
|
Kirjoitettu 12.01.2010 03:07
|
|
Laitetaas testikuva tänne. Kuvauskaluston päivityksen johdosta saatan härkkiä teitä lähipäivinä muutamalla kuvalla.
Herran menetetty hännänpää jatkaa kasvamistaan...

|
|
Kirjoitettu 11.01.2010 16:57
|
|
Pohjamateriaalia tarvitsee todellakin olla runsaasti. Ainakin noi meillä asustavat ovat todella aktiivisia kaivajia. Hiekkaan olen sekoittanut lannoittamatonta turvetta. Tämä ihan vain siksi, että en varmasti itsekään saisi kaivettua minkäänlaista koloa pelkkään hiekkaan. Itse olen laittanut 60w spottivalon lämpöä tuomaan. Heti lampun alla on jopa reilu 50 astetta lämmintä ja yöllä sitten lämpötila laskee sinne reiluun kahteenkymppiin. Se, että onko lämpölampun alla 45 vai 55, ei minun mielestä ole merkitystä, koska ei ne eläimet niin tyhmiä ole, että ne siihen jäävät jos niillä on liian kuuma. Kunhan lämpöä on vaan riittävästi. Muualla terraariossa lämpötila on siellä 26 asteen hujakoilla.
|
Leopardileguaanin terraario
|
Kirjoitettu 19.12.2009 13:37
|
|
Uskoisin, että tässä pitäisi olla myös kuva? :D
|
Boiga cyanea ihkutus
|
Kirjoitettu 10.11.2009 23:46
|
|
Nää on vielä niin nuoria, että taitaa jäädä vielä toistaiseksi vaan munintahommiksi noi yritykset. Eihän se ole poissuljettua sitten (lähi?)tulevaisuudessa.
|
|
Kirjoitettu 29.10.2009 17:22
|
|
juleem kirjoitti:
Tulin taas ihailemaan ;)
Onko tätä lajia muuten saatu lisääntymään kuinka?
Tästä lajista löytyy yllätyksekseni hirvittävän vähän käyttäjäkokemuksia suomeksi. Tämä kyseinen pariskunta on ennen minulle tuloaan muninutkin. Rapakon takaisista kertomuksista saa sellaisen kuvan, että ei olisi kovin vaikea laji niiltä osin.
|
|
Kirjoitettu 29.10.2009 11:39
|
|
Tausta on valmistavaraa, joskin sitä on omalla kädellä aika paljon jyystetty ehommaksi.
|
|
Kirjoitettu 29.10.2009 10:49
|
|
Laitetaas pari päivityskuvaa.
Kynnet kuluneet kaivamisesta
Arki on koittanut

|
|
Kirjoitettu 28.10.2009 23:35
|
|
Ompas todella kauniin värisiä.
|
Punaista uutta
|
Kirjoitettu 13.09.2009 12:53
|
|
juleem kirjoitti:
On kokoo ja näköö, tosi hieno terra ja hienot liskot!
Minkä kokoisia ovat?
Todella hyviä kuvia, kyllä silmä lepää =)
Kiitokset vaan kehuista :P. Uros on kropaltaan noin 9cm ja hännän kera noin 23cm, naarasta en ole onnistunut mittaamaan, mutta on himpunverran kookkaampi.
|
|
Kirjoitettu 08.09.2009 13:23
|
|
|
|
Kirjoitettu 07.09.2009 19:59
|
|
Aihe on vanha kuin taivas, mutta en tohdi omaa aihetta avata tälle kysymykselleni, johon en ole etsinnöistä huolimatta löytänyt vastausta. Varmasti monelle päivänselvä asia, mutta jos ajatellaan, että Pekka-eno laittaa siihen samaiseen terraarioonsa paljon hiekkaa (noin 10cm). Ajan kuluessa hiekka on siinä kunnossa, että sille pitäisi tehdä jotain...
Onko järkevämpää vaihtaa hiekka kokonaan, vai kannattaako hiekka pestä ja kuivattaa uudelleenkäyttöä varten? Ajatellaan nyt, että sillä Pekka-enolla on sitä hiekkaa viitisenkymmentä kiloa.
Pekka on sinällään onnellisessa asemassa, että asuu maan tasalla. Itselläni muuten vastaava tilanne, mutta hiekka on kannettava kolmanteen kerrokseen (ei hissiä).
|
Pöpöjen poisto hiekasta...
|
Kirjoitettu 22.02.2009 20:24
|
|
Mitähän ne roiskeet mahtaa olla? Myrkyttömänä puhdistusaineena itse saattaisin kokeilla esim. sitruunahappoa.
Haulla varmasti löytyy aiheesta keskustelua...?
|
Kalkkitahrojen poisto terrasta
|
Kirjoitettu 17.02.2009 22:30
|
|
Niin.. en aio sumukonetta asentaa, enkä sen kummemmmin muutenkaan säätämään--> Kunhan eläimelle on asialliset olot sitten aikanaan.
|
Hiekkapohjan kostutus
|
Kirjoitettu 14.02.2009 00:34
|
|
eve kirjoitti:
Oletkos muuten tutkinut ihan säätietoja tuolta alueelta, mistä ovat kotoisin? Jenkkilän alueella luulisi kyllä löytyvän mitattua tietoa. Ei kannata siis pelkästään hoito-ohjeisiin uppoutua jos epäilyttää.
Hyvä idea! Tuolta tosiaan tietoa löytyy, kun sitä vaan osaa etsiä. Näyttää siltä, että ilman suhteellisen kosteuden (lower Colorado desert) keskiarvo huitelee siellä 50-60%. Tuosta saa jo jotain konkreettista arvailujen tueksi.
|
Hiekkapohjan kostutus
|
Kirjoitettu 12.02.2009 22:32
|
|
Lisää |