Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Profiili käyttäjälle Norppa

• POISSA
  • Luokitus: Jäsen
  • Rekisteröitymispäivä: 16.06.2004
  • Viimeksi paikalla: 31.08.2010
  • Aikavyöhyke: GMT +0:00
  • Paikallinen aika: 20:09
  • Profiilin katselut: 31
  • Asuinpaikka: Kuopio
  • Sukupuoli: Tuntematon
  • Syntymäpäivä: Tuntematon

Allekirjoitus

emo
Minäkin sain loman aikana väkerrettyä jonkinlaista kalliotaustaa terraarioon.

Kyseessä on siis koulussa kaverini tekemä torniterraario. Vanerina on toiminut 9mm filmivaneri, päälle hieman venelakkaa ja maalia. Lopulta päätin tehdä harjasgekolle oman kalliotaustan, mikä on ollut jo pitkään haaveena. Käytin ohjeena Parinon tapaa tehdä kalliotaustaa, eli pohjalle uretaania/styroksia, päälle vesipohjainen musta lakka, silikoonia ja turvetta. Yksinkertaista ja helppoa. Turpeen kiinnittäessä silikoonin tulee olla tarkkana, eli todellakin suosittelen runsaan silikoonin käyttämistä jotta turve pysyy ja kalliotaustasta tulee yhä näyttävämpi. Ja älkää tehkö työtänne suoraan terraarioon. Silikoonin/turpeen laittaminen on hyvin vaivalloista mutta itse päädyin ratkaisuun, koska muuten koko rakennelmaa ei olisi saanut terraarion sisälle. Ja osaltaan laiskuuttani.

Mitäs mitäs, tässä on kuvia terraariosta vaihe vaiheelta.

Ensimmäinen vaihe
Toinen vaihe
Toinen vaihe
Neljäs vaihe
Viides vaihe
Kuudes vaihe
Seitsemäs vaihe
Kahdeksas vaihe
Kokonaisuus
Kalliotausta
Kategoria: Rakennusprojektit
emo
Käytimpä oman matoseni pesulla rasittavan havainnon seurauksesta ja mitäs sieltä löytyikään, kokonainen armeija punkkeja.

Tässä vielä kuva kyseisistä olioista

Varmistan vielä tietoni, eikös juuri nämä punaiset ole niitä "tappajapunkkeja" ja vaaleat niitä joista ei tarvitse hätääntyä? Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa asiasta. Onko olemassa vielä mitään muita keinoja päästä punkeista eroon kuin peseminen/jauhottaminen/karanteeni/turpeen kuumentaminen? Itse ajattelin laittaa madon karanteeniin siihen asti kunhan saan uuden terraarion valmiiksi.

Vinkit olisivat mukavia, sillä alkaa menemään jo toivo näiden kanssa.
Archispirostreptus gigas
Kategoria: Muut lajit
emo
Olen tässä pohtinut tuota Paronin kalliotausta menetelmää, sillä itseäni ei innoistaisi yhtään leikkiä minkäänlaisilla hartseilla yms. Voisitko sanoa kuinka kestävä menetelmäsi on? Kestääkö se hyvin veden ja esimerkiki 80% kosteuden? Minua erityisesti epäillyttää tuo kestävyys, mutta mikäli sinullakin on tällainen "liruputous" siellä on niin veden kestävyys on varmaan melko hyvä?

Itse olen rakentelemassa kalliotaustaa polyuretaanista Rhacodactylus ciliatukselle sademetsäterraarioon.
Sademetsäterraario
Kategoria: Sisustaminen
emo
Itselläni on jäänyt hieman epäselväksi filmi/vesivanerin pinnoittaminen, joten kaipaisin hieman selvennystä.

Elikkäs tarkoituksena olisi tehdä terraariotorni, johon tulisi kosteuden (60-80%) vaativia lajeja. Ulkopuolen käsittelisin hiomalla, Otexilla ja jollakin maalilla. Mutta kuinka sisäpinta? Mitenkä se kestää kosteuden, riittääkö pelkkä saumojen silikoonaus vai tulisi siihen käyttää jotakin vesieristettä? Mitä ainetta olisi parasta käyttää ja kuinka tulisi toimia sen kanssa?

Olen aivan tunari tällaisten asioiden kanssa.
Puisen terraarion sisäpintojen käsittely
Kategoria: Terraariot
emo
Ihan mielenkiinnosta, mistä olet mahtanut ostaa noita varastohyllyjä tero2? Olisi itsellänikin hakusessa, ettei koko huone olisi kohta terraarioita täynnä.
projektina terraariohuone
emo
Elikkäs ongelmana olisi tarantulan oikea nykyinen tieteellinen nimi. Tukussa tätä kyseistä tarantulaa myydään Vitalius cristatus nimellä, mutta selailtuani muutamia saksankielisiä sivuja nimeksi mainitaan myös Lasiodora cristata yms.

Elikkäs apua ja tietoa kaivattaisiin, mikä on tämän nykyinen tieteellinen nimi? Olisi hitusen helpompaa etsiä hoito-ohjeita ja muuta tietoja kun tietäis oikean nimenkin...

- Noora
Vitalius cristatus muka?
Kategoria: Selkärangattomat
emo
Minulla on kaikissa terraarioissa jonkinlainen itsetehty taustapaperi.
Päivägekolla on paksu valkoinen paperi johon on liimattu kuivattuja kasvien lehtiä yms. Hieman kökkö vielä, joten sitä pitäisi vielä vähän muokata.

Kiinankellosammakoiden tulevaan akvaterraarioon olen tehnyt taustan leivinpaperista jonka olen värittäny kallion väriseksi hiilellä ja pastelliliiduilla. Lopuksi olen rytistelly hieman leivinpaperia jotta se ei olisi niin tasaisen näköinen ja laittanut sen sitten terraarioon kiinni. Tämä väkerrys näyttää suhkot mukavalle kalliotausta kanssa.

Joutuuhan sitä pientä taiteiluakin harrastamaan tässä harrastuksessa. ^^;
terran taustakuva
emo
Meillä on asustanu jo yli 2 vuotta madagaskarinpäivägekko tyttönen joka on yllättävän kesy. En ole pakottanu sitä mitenkään käsittelyyn, mutta se on kesyyntynyt kun olen antanut sille hunajaa, pilttiä yms. sormesta ja seurannut sen touhuja monen monta tuntia päivässä.

Se liikkuu koko ajan vaikka olemme kotona, ja kun vieraatkin tulevat katsovat sitä, se on kuin ei välittäisi heistä. Kun siivoan terraariota mada pysyy aivan normaalisti lämmittelypaikallaan ja tarkkailee mitä teen. Madan lempitouhu on aivan varmana töllöttää meitä kun katselemme esim. tv sohvalla terraarion vieressä, se seuraa meidän jokaista liikettä! :D Ja ruuan takia tämä vihreämonsteri tekee aivan mitä vain, kädenkin päälle tullaan syömään jos ollaan sillä päällä.
Päivägekon käsittely
Kategoria: Liskot
emo
Nipletius, ihan luonnosta hän tuon oli ottanut. En edes pyytänyt häntä tuomaan mitään tuliaista, mutta mikäs siinä sitten kun toi kivan ötökän. :) Itse aluksi ihmettelinkin, että onkohan tuo nyt ihan laillista tuoda selkärangattomia ulkomailta Suomeen, mutta näköjään on.
Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista
emo
Tässä teille pikku tunnistustehtävä, ja toivottavasti tämä nyt tänne kuuluu. Elikkäs, tuttavani toi minulle tällaisen veitikan Bulgaariasta, Sunny Beachilta kun tiesi minun sirkka höperyyteni... Kokoa on n.5cm, syö hyvin yms. Pitäisi vain saada tietää miten tämmöistä hoidetaan.

Että mitä lajia tämä mahtaisi edustaa? Kiitän ja kumarran.
Yleistä keskustelua rukoilijasirkoista
emo
OT: En kehtaa uutta keskustelua avata enkä löydä millään vanhaa keskustelua tästä aiheesta. Joten siis, ostin eläinkaupasta ExoTerra Foggerin aikoja sitten, mutta nyt se on lakannut sumuttamasta. Olen koittanut puhdistaa foggeria ja kaikkea mahdollista. Onko foggerissa se pikku levy kulunut vai mistä mahtaa johtua, ja mistä uusia levyjä saisi ostettua?
Mistä ostitte sumukoneet?
emo
Hehe, väriaineilla värjättyjä, kaikkea sitä kuullaankiin. :D Aqua-webissä on näistä ollutkin paljon keskustelua, tässä yksi linkki. Sieltä voi myös ostaa näitä värikkäitä omenakotiloita. Itselläni on hirmuinen hinku saada ostettua näitä omaan akvaarioon.
värillisiä kotiloita?
emo
Minustakin tuo 60cm on hieman liian matala madalle, tietysti ovathan muutkin mitat tärkeitä terraariossa. Itselläni on 120cm korkea terraario. Meillä mada käyttää terraariota puolesta osasta ylöspäin, mutta alhaalla käy vain juomassa.

Meillä mada ääntelee yllättävän paljon vaikka onkin tyttö. Joskus illemasta se rupee pomppimaan pitkin terraariota ja inisee tavalliseen tapaansa.

Meidän mada ei kovin ujo ole, kerrankin se tuli jauhomadon perässä kädelle makaamaan, ja pilttiä se syö innoissaan sormenpäästä. Ei välitä vaikka tulisi tökkimään lasin toiselle puolelle, makaa vaan tyytyväisenä lämpölampun vieressä.

Minusta madat eivät ainakaan ole tylsiä. Suurimman osan päivästä ne ovat näkysällä, pomppivat ja ovat ihme asennoissa. Suosittelen lämpimästi. (:
Madagaskarinpäivägekko ( Phelsuma madagascariensis )
emo
Kyllä sitä minun mielestä voi pitää yhtä hyvin kuin normaaleja huonekasveja. Mutta muista huuhdella oksa hyvin koska siinä on kaiken maailman aineita. Niin ja se ei ole bambu vaan ruokotraakkipuu, vaikka sitä sanotaan onnenbambuksi.

Itselläni on semmoinen olohuoneessa ja hyvin on lähtenyt kasvamaan.

EDIT: Näköjään sekoitin juova- ja ruokotraakkipuun toisiinsa, joten nimi vaihettu. :)
"onnenbambu" terraarioon?
emo
Muihin en rupea edes vastaamaan, saakoot viisammaammat niihin vastata mutta osoitteesta www.sirkat.tk saa ilmaiseksi sauvasirkkojen munia jotka sitten itse haudotaan ja saadaan niitä sirkkoja. Muutenkin sivuilla on hyvin tietoa eri lajeista. :)
Sauvasirkoista
emo
Päivittelyä. Tuli eilen täytettyä 14... Huimaa. :)

Muoks. 15 vuotta tuli täyteen kesäkuussa.
Foorumilaisten ikäjakauma
Kategoria: Off topic
emo
Minullakin on mada. Kiipeilyyn soveltuvia kasveja minulla ei ole paljoa koska oksia on tuhottomasti, mutta jukkapalmu on ja se on ainakin pärjännyt hyvin terraariossa. Sitten on koristeena anaskasvi, anopinkieli (välillä pärjää hyvin ja välillä ei... Ainakin minulla.), vuoripalmu on suoraan sanoen villiintynyt terraariossa, ei mahdu kohta terraarion ala osaan... Sitten on vielä pesäraunioinen, ostin sen juuri joten en tiedä miten viihtyy terraariossa, mutta on se sentään sademetsän kasvi, ja siinä pitäisi pystyä kiipeilemään. Muista sitten kunnolla pestä kasvit ennen kuin laitat ne terraarioon. :)

Meillä ei jostain syystä syödä pilttiä jossa on kalkkia tai vitamiinijauhoa seassa, ilman kyllä syödään ja paljon. Taitaa olla aika nirso yksilö minulla.
Madagaskarinpäivägekko ( Phelsuma madagascariensis )
emo
Eläinkaupasta, kysyy vaan jos ei löydä niin kyllä ne antaa. Ovat tarkoitettu oikeasti linnuille.
Luonnon kotiloista
emo
Elikkäs, olen tehnyt tulevan/tulevien kiinankellosammakoitten maa-alueen styroksista. Tein sen näitten sivujen ohjeiden mukaan http://members.surfeu.fi/pekka.sivander/akvaario/styrox.htm. Se vain jäi ihmetyttämään kun sivuilla sanotaan "Viimeistely" linkissä että,

Jos akvaarioon ei tule muuta sisustusta styroxista kuin takaseinä, voidaan sen lopullinen pinnoitus hartsilla tehdä vasta tässä vaiheessa kun levyt on liimattu paikoilleen.

Siis, pitääkö vielä hiekan päälle tehdä injektiohartsi kerros? Minulla on nimittäin sitä harmaata Ardipox FB injektiohartsia niin ei oikein kehtaisi sitä vielä päälle laittaa kun sai juuri ruskeaksi...

Kiitoksia vastauksesta, vaikka tyhmä kysymys onkin... :)
Akvaterraarion kalliotaustasta.
emo
Minulla maksoi 60cm UVB-valo n. 25€. Suhkot kalliita nuo minusta on...
Minkä hintaisia uv-valot?
Lisää
Kiitos

Vastaanotettu Kiitos

Ei viestejä
Lisää

Sanoit Kiitos

Ei viestejä
Lisää
Sivu luotiin ajassa: 0.59 sekuntia