Herppi.net

Keskustelua terraarioeläimistä

Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus Salasana: Muista minut

Profiili käyttäjälle Adalrich

• POISSA
  • Luokitus: Jäsen
  • Rekisteröitymispäivä: 28.01.2010
  • Viimeksi paikalla: 09.08.2010
  • Aikavyöhyke: GMT +0:00
  • Paikallinen aika: 20:21
  • Profiilin katselut: 10
  • Asuinpaikka: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Syntymäpäivä: Tuntematon

Allekirjoitus

Brachypelma smithi 0.0.1 "Hildegard" Grammostola rosea 0.0.1 "Sieglinde"
emo
tärrä kirjoitti:
Tilasimme eläimet lemmikkieläinliike Petsiksen kautta - 95€ kappalehinta ja pariskuntana 185€ olivat.

Päivittelen tietoja ja kuulumisia sekä laittelen kuvamateriaalia kunhan pienokaiset saapuvat. (:

95€/kpl? Vau! Minä kun uteliaisuuttani kysyin toisesta kaupasta, sain kuulla että hinta on 250€ per nenä. Eihän meikäläisellä ole tilaisuutta tässä elämäntilanteessa moista elikkoa ostaa, mutta kiva kuulla että niitä voi saada aika inhimilliseen hintaan.
Arovaraani (Varanus exanthematicus)
Kategoria: Muut liskot
emo
Ruutupaperi kirjoitti:
Adalrich kirjoitti:
Itse asiassa on vanhan akvaarion loisteputkivalaisin, jonka olen kylmästi vain laittanut tuon lasikaton päälle. Siinä oli vielä kalojen vanha UV-lamppu kiinni.

Miks mulla on sellanen muistikuva ettei se uv edes mene siitä lasista läpi. Vai oliko se joku toinen.

Niinpä muuten taisi olla! Tai ainakin jotain tuohon suuntaan. Heh, turhaan posotti siis UV kaloilla monta vuotta : D

Eilen ei ollut montaa tuntia aikaa testailla tuota lämmitystä, mutta nyt kun tuo matto on ollut päällä aamuseitsemästä asti, ovat lämpötilat vakiintuneet näemmä seuraaviin lukemiin:

Lämmin puoli:

Lattia 35-36,5 c
Ilma lattian läheisyydessä 27-28 c

Viileä puoli:

Lattia 24-25 c
(Ilma oletettavasti pari astetta viileämpää)

Nämä lämpötilat ovat siis hetki sitten (klo 15 jälkeen) mitattuja, niillä kestää aamu-aamupäivä nousta noihin lukemiin.

Hyvissä rajoissa kaiketi edelleen?
Leopardigekon olosuhteet/ sisustus
Kategoria: Leopardigekko
emo
Juu juu, on! : D Hups! Lipsahti tuosta alkuperäisestä viestistä, meinasin juuri lämpölamppua.

Itse asiassa on vanhan akvaarion loisteputkivalaisin, jonka olen kylmästi vain laittanut tuon lasikaton päälle. Siinä oli vielä kalojen vanha UV-lamppu kiinni. Onko kalojen ja herppien UV-putkissa kummoisia eroja?

Muistaakseni leopardigekot eivät UVtä suoranaisesti tarvitse, mutta ei siitä ole toisaalta niille haittaakaan. Ja kun kerran tuo vanha putki on tuossa kiinni, niin turha sitä on käydä ruuvaamaan irti, ellei sitten siitä ole jotain haittaa?

Uskoisin, ettei ole, mutta kysynpä silti itseäni kokeneemmilta ; )

Hyvä, että lämpötilat ovat kohdillansa.
emo
Vanha lämmityskeskustelu oli lukittu, joten tämä näytti seuraavaksi loogisimmalta vaihtoehdolta ; )

Olen tässä nyt testaillut 80 x 40 x 50 kokoisen terraarioni lämmitystä, asukas kun saapuu näillä näkymin maanantaina. Aivan katonrajaan liimaamani lämpimän puolen lämpömittari (tyhmä idea, madallan) näyttää siinä 24-25 astetta, eli pari astetta viileää puolta (22-23 c) korkeampi.

Laitoin sitten ulko-sisälämpömittarin terran pohjalle (lämpimälle puolelle), ja sen mukaan lämpö olisi hieman laatoilla (keraamisia) päällystetyn lattian yläpuolella 26 ja risat. Ihmettelin alhaisia lämpötiloja, ja laitoin anturin suoraan laattojen päälle.

Lattia paljastui mukavan lämpimäksi, 34 (lähes 35) astetta. Käsittääkseni lämpöinen lattia ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan lämmön pitäisi kyllä ulottua ilmaankin asti.

Pitääkö tässä nyt virittää tuohon pömpeliin vielä jonkin sortin lamppu?
emo
gettiz kirjoitti:
Kaveri suositteli chinese cave gekkoa, mutta niitä ei taida Suomesta saada?

Tarkoittanet Goniurosaurus-suvun gekkoja? Pikaisesti silmäilin Googlea, ja sen perusteella ne ovat ylipäätään aika uusi tuttavuus matelijapiireissä, eli varmaan ulkomaillakin niitä saisi etsiä etsimällä. Esimerkiksi goniurosaurus hainanensis tuli harrastukseen mukaan näemmä vasta vuonna 1996, eli vankeudessa tuotettuja poikasia ei ole kovin laajalle levinnyt.

Goniurosaurukset ovat vielä lukemani mukaan hieman vaikeahoitoisempia ja arempia, joten helpommalla pääsisit, jos hommaisit leopardigekon. Goniurosaurusten sukulaisina niissä on samaa näköä, eikä niitä joudu kaivamaan kiven kolosta. : )
Mikä lisko sopisi minulle/terraariooni?
Kategoria: Yleistä
emo
Ööh, miten olisi parta-agama? Helppohoitoisia ja päiväaktiivisia, ja käsittääkseni suht sosiaalisia. Gekkoihin verrattuna tarvitsevat kuitenkin roimasti enemmän tilaa ja UV-valoa.
Mikä lisko sopisi minulle/terraariooni?
Kategoria: Yleistä
emo
Kalliotausta tarkoittanee sellaista hienoa tasanteista, kivisen näköistä kallioseinämää, jollaisia on yleensä eläinkauppojen terraarioissa? Pitkään olen pohtinut, mistä kummasta niitä saa, niin hienoja ovat :D Terraario-osiosta löytynee varmaan reseptejä, joskin otan kyllä vinkkejä vastaan. ; D

Tuossa katselemassani Exoterrassa (Linkki) on korkeutta juurikin tuo 60 senttiä. Tämä ei tietenkään ole mitenkään kiveen hakattu, eli jos hyvällä hinnalla saisi korkeamman, ottaisin sen, kun kerran ainoa rajoittava tekijä on tuo pituus x syvyys.
Viljakäärmeen terraario
Kategoria: Viljakäärmeet
emo
Kiitokset Wilmeelle selkeistä kuvista! Saatan hyvinkin hyödyntää ideaasi, nyt kun viimein olen saanut terraarioharrastuksen poljettua käyntiin, olen monesti kuikuillut tuota vanhaa akvaariota ja miettinyt jonkinnäköistä ratkaisua kanneksi, niin että pääsee vanhaa lasilootaa käyttämään. Tuo pleksimallisi on kätevän näköinen : D

baste:

Juu, itsekin hommaisin isomman lootan, jos asunto antaisi myöten. Tuo 90 x 45 pohjainen terra on jo ihan maksimikokoa. Olin itse tosin laskenut, että tuo olisi ihan mukavan kokoinen : O Siis siinä mielessä, että muistaakseni minimiminimiminimikoko aikuiselle viljakäärmeelle oli joku 80 x 40 (mikä kyllä kuulostaa jo aika pieneltä). Ja onhan moni asuttanut käärmeitä näiden kokoisissa tai näiden väliltä olevissa terroissa. Jopa pienemmissäkin : /

En tosin itse ole päässyt aikuista viljakäärmettä kunnolla tarkkailemaan ja hypistelemään, joten ihan suositusten pohjalta laskeskelin ; )
Viljakäärmeen terraario
emo
Aaah! Johan valkeni tyhmällekin : D

Selvä pyy, tuohan on yksinkertaisuudessaan mainio idea! Ei sillä kauneudella niin väliä ole, pääasia että toimii!

Onkos tuolla käyttämällänne listalla jotain erikoista tuotemerkkiä ja -mallia? Muodostahan koko suunnitelma on riippuvainen.

Mistäs pleksiä saa? K-raudasta tai vastaavasta?
Viljakäärmeen terraario
emo
Elikkä 40-60 sentin mittoihin kasvuun menee noin vuosi? Yksilöllistä varmaan tietenkin, mutta suuntaa tässä haen ; ) Faunaboksi kestäisi siis aika pitkään.

Nyt en ollenkaan osaa hahmottaa tuota liukuovirakennelmaasi, löytyykö kuvaa tai muuta diagrammia? : D Olisi kiva, jos tuon vanhan pöntön saisi johonkin mielekkääseen käyttöön.
Viljakäärmeen terraario
emo
Hejssan!

Itsekin olen viljakäärmeen hankintaa harkinnut ja monta kertaa eläinkaupoissa lasien takana olevia yksilöitä haikaillut ; ) Suunnitelmanani oli ostaa kesällä/syksyllä poikanen samaan aikaan 90 x 45 Exoterran kanssa, mutta tarkemmin ajateltunahan niin pieni lierohan hukkuisi mokomaan kartanoon.

Jonkin sortin faunaboksi/vastaava olisi luullakseni parempi vaihtoehto? Asialla on myös rahallinen ja tilallinen puolensa, eli yrittäisin selvitä vain muutamalla asumuksen vaihdolla ennen tuohon Exoon tai vastaavankokoiseen siirtämistä.

Jos ostaisin siis vaikkapa 37 x 22-pohjaisen faunaboksin, niin käsittääkseni elikko saisi kasvaa siinä noin 60-senttiseksi asti. Kuinka kauan poikasella kestää venähtää näihin mittoihin?

Toinen vaihtoehto olisi eräässä kaupassa bongaamani halpa 60 x 40-pohjainen liukuovellinen terra, jossa otus kaiketi pärjäisi jo metrin mittaiseksi.

Kellarissani makaa toisaalta edelleen vanha 70 x 35-pohjainen akvaario, joka kai ajaisi saman asian kuin edellämainittu. Tähän pitäisi tosin väkertää jonkinlainen verkkokansi, ja liukuovien puute varmaan hankaloittaa ylläpitoa?

Kuinka kauan edellämainitut vaihtoehdot siis riittäisivät viljakäärmeen poikaselle? Jos oikein käsitän, tuo 90 x 45 tai vastaava olisi ajankohtainen vasta muutaman vuoden päästä.
Viljakäärmeen terraario
emo
Nuo menee aikalailla pinta-alan mukaan. Yleiset suositukset noin 1/3 terran pohjasta, minkä matto peittäisi. Eli toiseen päätyyn tulisi sitten lämmin alue, ja toinen pääty jää hieman viileämmäksi.

Aah, kiitän! En ollut perillä tästä kaavasta. Tuon edellämainitsemani maton koko on 26 x 27, 5 cm. Tuo seuraava koko, eli 39 x 27,5 cm näyttäisi olevan paljon lähempänä tuota kolmasosaa. Taidanpa siis valita sen. Vuolaimmat kiitokseni ; )
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Olen hommaamassa terraa, jonka ulottuvuudet ovat 80 x 40 x 50, ja sinne asukiksi leopardigekkoa. Pohjamateriaaliksi tulee kivilaattoja. Olen silmäillyt 14W lämpömattoa, ja ajattelin käydä sen hakemassa, mutta aloin epäröimään hiukan. Onko kyseinen kapistus tarpeeksi/liian tehokas tämänkokoiseen terraan?
Lamput ja lämpölaitteet
emo
Milzu kirjoitti:
No mulla onneks on sitte äiti auttamassa jos se osaa. En oo koskaan pitäny leoskia kädessä eli voisko joku laittaa kuvan miten sitä pidetään.

Olisin tosi kiitollinen

Youtubesta itse olen katsellut leogekkojen omistajien tekemiä pätkiä, sanoilla leopard gecko handling pitäisi löytyä liikkuvaa kuvaa aiheesta. Moni videoista ei kuitenkaan varmaan ole... ammattilaisen tekemä, joten pientä skeptisyyttä mukaan. ; ) Silti videokuvan katseleminen on itseäni auttanut hahmottamaan, miten eri elukat liikkuvat.
Leopardigekon käsittely ja kesytys
emo
Eräässä eläinkaupassa näkemäni rosean terraario oli täynnä seittiä, kauppiaat kyllä myönsivät kyseisen elukan äijäksi, mutta tuskinpa kuorruttavat kuitenkaan koko terraa spermaverkoillaan? Onko kyseessä yksilöllinen ominaisuus, eli tykkäsikö kyseinen elukka vain sisustuksesta?

Itsekin pohdiskelin juuri tänään, alkaisiko viikko sitten ostamani rosea seitittämään, se on kaivellut koko viime yön pesäkoloa : D
Pesän rakentaminen
emo
Henzie kirjoitti:
Niin ja tuleeko sinne nyt minkälaista matelijaosastoo?? :) osaako kukaan sanoo..

Tämä itseänikin kiinnostaa, satuin näkemään eilen julisteen, jossa mainostettiin tapahtumaa, ja pohdin, pitäisikö käydä katsastamassa. Juliste ei kyllä kamalasti herättänyt toivoa, pelkkiä nisäkkäiden kuvia : /

Mutta jos siellä edes jonkin sortin terraarioeläintoimintaa on, voisin ilolla lähteä kurkkaamaan! Nyt olisi vielä sen verran rahaa, että voisi muutaman heräteostoksen tehdä! :)

Lisäys: Kurkkasin juuri messujen nettisivuja, bongasin kahden terraarioeläimiä myyvän kaupan nimet. Edes jotain.
Pet Expo 2010
emo
Näillä näkymin ensimmäisen gekkoni (normikuosi) hinnaksi tulee siinä 60 euroa. Tämän ketjun vastausten perusteella ostopaikalla on suorastaan huimaava merkitys :O

Itse lasken 60-100 euron hintahaarukan varsin kohtuulliseksi. Mielestäni on aivan luonnollista, että harvinaisemmista ja suuremmalla vaivalla tuotetuista gekoista saakin sitten pulittaa rutkasti enemmän.

Ja mitä tulee aiemmin esitettyihin ajatuksiin siitä, että tiettyjä eläimiä myydään liian halvalla, niin sanoisin, että vaikka onkin varmaan totta, että halpa hinta saattaa rohkaista heräteosteluun, jossa hetken huumassa ostetaan eläin, jota ei sitten jaksakaan hoitaa, niin on silti mielestäni hyvä, että aloittelijoille on olemassa huokeita ponnahduslautoja terraarioeläinharrastuksen maailmaan. Kun on sen ensimmäisen eläimen kanssa hankittu varmuutta ja kokemusta, uskaltaa varmasti tehdä isomman sijoituksen seuraavaa elättiä etsiessä ; )

Itse en uskaltaisi ihan ensimmäiseksi eläimekseni hankkia usean sadan euron matelijaa :)
Leopardigekkojen hintaluokka
emo
Veikkaisin, että pääkysymys on tässä se, irtoaako tai liukeneeko lasitteesta mahdollisesti jotakin haitallista terraan. Itse kun en lasitteista tai niiden vaikutuksesta gekkoihin tiedä, niin menee spekuloinniksi : )
Hoito/terra
emo
www.herppi.net/keskustelu/11-terraariot/...-terraariossa#283045

^
Tuosta ketjusta:

Nunnu kirjoitti:
...Savi-piilon/luolan pintaan voi sitten kokeilla esim akvaariosilikonia, josko sillä sais hiekan kiinnitettyä pintaan. Liimoista ja niiden turvallisuudesta en tiedä. Nämä tuli mulla mieleen myrkyttömistä vaihtoehdoista. Akvaariosilikonia saa ihan rautakaupoista ja savea sitten esim. askarteluliikkeistä. Itse olen tuolla silikonilla kiinnitellyt vaikka sun mitä, ja mielestäni paras "liima" terraariokäyttöön:)

Ja:

MRJoker kirjoitti:
Jos savella lähtee leikkimään niin miksei valmiiseen kovaan pintaan voisi laittaa vaikka lakkaa ja siihen lakkaan heittää hiekkaa päälle. Kuivuttuaan kuivaksi ja kovaksi niin ei irtoa mitään hajua ei muutakaan. Venelakkaahan monet käyttää puuosissa kosteessa terrassa. Luulis monien muidenkin lakkojen siihen käyvän, kun lakalla ei ole muuta arvoa kuin pitää hiekka kiinni pinnassa. Liimoista en mene sanomaan irtoaako niistä jotain niiden kuivuttua joten en mene ehdottamaan.

Kannattaa kokeilla, jos löytyisi vielä muita vanhoja ketjuja aiheesta.
Hoito/terra
emo
www.herppi.net/keskustelu/4-arkisto/8423...mykset-leopardigekko

Tuo taitaa vastata miltei kaikkiin kysymyksiisi ;)

Omaa gekkoani en ole vielä itse ostanut, mutta suunnitelmissa on kylläkin tunkea terraan kivilaattoja hiekan sijaan, nielemisriskin minimoimiseksi.
Lisää
Kiitos

Vastaanotettu Kiitos

Ei viestejä
Lisää

Sanoit Kiitos

Ei viestejä
Lisää
Sivu luotiin ajassa: 0.94 sekuntia