Tuliliskojen veden lämpötila 
 | | |
|
Aihe: Tuliliskojen veden lämpötila
|
|
Tuliliskojen veden lämpötila 8 vuotta sitten
|
|
|
Hei!
Meitä on mietityttänyt seuraava homma. Jotkut sanovat, että veden lämpötila tuliliskolla tulee olla 15 astetta, joku 18 astetta, jotkut 20 ja jotkut 25 astetta. Mikä näistä pitää paikkansa? Me olemme pitäneet veden lämpötilan keskimäärin 22 asteessa - näin kompromissina :)
Jos joku tietäisi sen oikean astemäärän, niin olisimme jälleen erittäin kiitollisia.
Terveisin HEIDI & PETJA
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Tuliliskojen veden lämpötila 8 vuotta sitten
|
|
|
Tuo teidän kompromissi 22 on ihan OK. Varsinkin jos se on se lämpötila, joka teillä on myös huoneenlämpötilana ja näin ollen pysyy akvaterraariossa automaattisesti ilman mitään lisävirityksiä.
Itse olen oppinut, että optimilämpötila olisi noin 20 astettetta, mutta tokihan luonnossakin lämpötila vaihtelee vuodenajan mukaan. 15 ympäri vuoden tuntuu vähän viileältä, ja 25 liian lämpöiseltä, mutta eivät eläimet kuole vaikka ne vähäksi aikaa noihinkin lämpöihin joutuisivat.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Tuliliskojen veden lämpötila 6 vuotta, 10 kuukautta sitten
|
|
|
Lämpötila hoituu parhaiten sillä, että et laita tulikiskoakvaarioosi ollenkaan lämmitintä, se tulee toimeen huoneenlämpöisessä vedessä - ellei teidän huoneessa satu olemaan aivan erikoinen lämpötila! :wink:
Näin minua opastettiin lemmikkieläinliikeessä.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Tuliliskojen veden lämpötila 6 vuotta, 10 kuukautta sitten
|
|
|
Lisäksi kannattaa välttää hehkulamppuvalaisimia, tai ainakin pitää ne riittävän kaukana veden pinnasta.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Tuliliskojen veden lämpötila 6 vuotta, 8 kuukautta sitten
|
|
|
Käytännön vinkkinä sanottakoon vielä, että älkää laittako akvaterraariota lämpöpatterin tai oven viereen. Pattereilla kun on tapana lämmittää ympäristöään ja ovista usein vetää. :D
Itsestään selvää. Tiedetään, mutta oli se pakko kuitenkin sanoa.
|
|
|
|
En minä ole eksyksissä, en vain tiedä, missä minä olen.
|
|
|
Vs:Tuliliskojen veden lämpötila 5 kuukautta sitten
|
|
|
jostain sivustolla luki (en muista sivua) että kesäisin lämpötilan tulee olla 20 astetta, ja talvisin vaan 15 astetta, ?? Eikö olisi niin kevät ja kesäisin lämpötilan oltava n. 18-22 astetta ja talvisin & syksyisin n. 18 astetta (ellei laita horrokseen niin n. 15 astet) ??
|
|
|
|
Tuliliskot
-Tupu (Turpo)
-Hupu (Urpo)
-Lupu(tulossa)
Muut
-K. kellosammakko Rontti (tulossa)
-Seropikoira Chrisu
|
|
|
|
|
|
Mites muuten pidätte veden sopivan lämpimänä? mun huoneen lämpötila on noin 19 astetta, mut kyllähän se akvavesi siinä jäähtyy aika paljon nii kannattaako akva olla ees aika lähel patterii?+
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 01.03.10 17:47 tuliliskofani.Syy: kirjoitusvirhe ;D
Tuliliskot
-Tupu (Turpo)
-Hupu (Urpo)
-Lupu(tulossa)
Muut
-K. kellosammakko Rontti (tulossa)
-Seropikoira Chrisu
|
|
|
|
|
|
Yleensä akvaariovettä lämmitetään erillisellä lämmittimellä. Ei siten, että laitetaan se patterin viereen.
Mutta tuliliskoille ei lämmitintä tarvitse. Noin 19 astetta riittää ihan hyvin. Se luultavasti kuitenkin kesällä nousee?
|
|
|
|
Kotieläintarhani: tuliliskoja, sammakoita, kaloja, hiiriä, hamsteri, kaneja, kissa + yksi avovaimo
|
|
|
|
|
|
Ja lämpötilahan riippuu vähän myös tularin laadusta. Esim. C. Orientalikset kaipailevat viileämpää vettä kuin jotkut toiset. Käytännössä ainakin itse olen huomannut suuremmaksi ongelmaksi veden jäähdyttämisen kuin sen lämmittämisen, erityisesti kesällä tuppaa lämpö nousemaan liikaa.
Ihan OT, älkää hyvät ihmiset käyttäkö värillistä fonttia, sitä on järkyttävän vaikea lukea...
|
|
|
|
|
|
|
 | | | Tuliliskojen veden lämpötila 
|