Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään?

Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 10.02.2010 20:43 #296820

Eli muutama päivä sitten eka tularivauva nousi maalle ja nyt ei suostu syömään..oon koittanu noita samoja surviasientoukkia sille syöttää pinseteillä mut ei syö, sillon ku oli vielä vedessä ni osas itse sieltä pohjalta ne napata mut nyt ei tajua sit millään. Voiko mahdollisesti johtuu siitä myöskin osittain että siirsin sen toiseen akvaarioon ja se otti nyt sit siitä herneen nenäänsä ja stressaantu? Pelkään vaan että se kuolee jos se ei syö kohta pian ;<
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 10.02.2010 21:10 #296821

• Joonas
  • Joonas hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
  • Sammakkolampi.net
Maalla tuliliskot metsästävät pääasissa näköaistinsa avulla (vedessä ne käyttävät runsaasti myös hajuaistiaan). Lisäksi sammakkoeläinten näkö on sellainen, että ainoastaan liikkuva saalis laukaisee metsästysrefleksin. Eli ruoan tulee liikkua, ja vieläpä luonnollisen oloisesti.

Helpoin ratkaisu ongelmaan on tarjota salamanterille eläviä ötököitä. Ne liikkuvat luonnostaan luonnollisen näköisesti :) Buffalomadot/hinkakokuoriaiset ja banaanikärpäset ovat sapuskoja jotka ovat kokolailla sopivan kokoisia täysikasvuisinakin. Ja tietenkin jos löydät jostain ihan pieniä sirkkoja, kastematoja, jauhomatoja, mitä vain tarpeeksi pieniä pieniä ötököitä... niin niitäkin voi tarjota. Itse suosin banaanikärpäsiä, sillä niiden ravintoarvot ovat parhaat, ja ne voi päästää vapaaksi terraarioon, eivätkä ne heti huku kosteuteen/veteen, kuten jauhoissa elävät kuoriaiset tekevät.

On myös mahdollista opetella itse heiluttelemaan tikun nokassa tai alutoissa kuollutta ruokaa niin että salamanteri luulee sitä eläväksi ja hyökkää. Pienellä harjoittelulla sekä sinä että eläin yleensä totutte siihenkin. Mutta harjoittelua se saattaa vaatii, eikä aina suju automaattisesti. Siksi elävä ruoka on helpompaa ja varmempaa. Ja tietenkin jos poikasia tulee kymmeniä, on heiluttelu kovin aikaaviepä ruokintatapa...

Katso myös sivu http://matelijat.info/tulilisko/lisaantyminen/nuoruus.html ja sivulta http://sammakkolampi.net/jutut/tulilisko_kuivalla.html otsakkeen "Maalla tarvitaan liikkuvaa ruokaa" alta löytyvä kappale.
Viimeksi muokattu: 10.02.2010 21:14 Kirjoitti: Joonas.

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 10.02.2010 21:16 #296822

Kiitos vastauksesta, pitää siis metsästää näitä banaanikärpäsiä niinku meidän kissat konsanaan ja alkaa niitä sitten viljelemään :D tai sitten kysellä noista eläinkaupoista josko niillä olis jotai tuollasia matosia myynnissä..

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 10.02.2010 22:04 #296825

• Joonas
  • Joonas hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
  • Sammakkolampi.net
Falleth kirjoitti:
pitää siis metsästää näitä banaanikärpäsiä niinku meidän kissat konsanaan ja alkaa niitä sitten viljelemään :D tai sitten kysellä noista eläinkaupoista josko niillä olis jotai tuollasia matosia myynnissä..
Banaanikärpäsiä kasvatetaan ruokaeläimiksi siinä missä jauhiksia ja sirkkojakin. Niitä saa toisinaan myös hyvinvarustetuista eläinkaupoista.

Ja mikä extraa, niin ruokaeläimenä käytettävät kärpäset on jalostettu lentokyvyttömiksi: ne eivät siis lennä pakoon ihmistä, eivätkä salamanteria. Paljon helpompia ja näppärämpiä käsitellä. Suosittelen lämpimästi etsimään jostain kaupasta tai kanssaharrastajalta satsin lentokyvyttömiä kärpäsiä.

Lisätietoa banaanikärpästen kasvattamisesta löytyy vaikkapa sivulta http://sammakkolampi.net/ruoka/banaanikarpaset.html.

Tuliliskon pääravinto 27.02.2010 23:51 #298506

Oon harkinnu ostaa tässä keväällä pari tularia, joten.....

Okei, kun millään sivustolla ei selväästi lue niin kysyn täältä. KERTOKAA mulle pliis niinku tuliliskojen pääravinto, mitä ainakin täytyy antaa ja kuinka usein. Eläviä sirkkoja tai torakoita en ikimaailmassa haluaisi antaa, koska en pysty koskemaan sellaiseen ja en tykkäisi olla sellaista antamassa.

RIITTÄÄKÖ esim. joka toinen pv ku antais survareiden toukkia TAI verimatoja eli hyttysen toukkia SEKÄ joka toisella aterialla noiden toukkien SIJAAN kastemadon TAI pienen jauhomadon?

??
=D

Muistakaa ettette KOSKAAN ANNA JOKA ATERIALLA ULKOA KERÄÄMIÄNNE ÖTÖKÖITÄ RUOAKSI SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA LOISIA, JOTEN LISKOT JA MUUT SAIRASTUU JOS NE SAA LIIKAA LOISIA. PARI ÖTÖKKÄÄ KESÄLLÄ SINNE TAI TÄNNE EI HAITTAA, MUTTA EI MIEL. KUITENKAAN ULKO-ÖTÖKÖITÄ KUIN PARI MAX. =)
chinese fire-bellied newts <3

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 28.02.2010 17:38 #298568

Kannattaa syöttää elävää tavintoa kuten toukkia elävinä (jauhomatoa, hyttysentoukkia ja verimatoja).
Jos ei se toimi, kokeile pinseteillä.
Se saattaa myös hiukan harjoitella maallaelämistä ja tutustuuvielä paikkoihin.
Mutta jos se ei syö viikkoon, tarkista veden puhtaisuus ja lämpötila sekä myös tuliliskosi kunto.
Älä mielellään koske tuliliskoon paljain käsin, sillä se stressaa liikaa ja ihmisen iho on liian suolaista ja lämmintä.
Katso, onko se normaalin kokoinen.

Vastaus saattaa olla myös aivan yksinkertainen: tuliliskolla ei ole nälkä tai se ei pidä ruoasta. Kokeile ruoan vaihtoa. Myös buffalomadot ovat kuulemma herkkua tulareille. =)
chinese fire-bellied newts <3

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 28.02.2010 21:51 #298613

• HotZib
  • HotZib hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Niin tai näin, aina väärin päin
Miulle on tullut tuo miun Mooses jo aika päiviä sitten, se kai stressasi muutosta niin paljon että muutti melkein samantien maalle asumaan, ja on siellä yhä.
Öisin se kävelee ja jopa vaikuttaa joskus yrittävän kaivaa!
Päivisin se on kasvillisuuden seassa piilossa.
Kun ruokin muita tulareitani, ruokin myös tämän maalle muuttaneen liskon, mutta sille olen syöttänyt aina elävää ravintoa maalle.
Joka toinen/joka kolmas päivä se syö muutaman pilkkitoukan ja hyvin maistuu ja on pulska ja hyvän näköinen :)
Toisinaan sille kelpaa myös pala kastematoa, tai jauhomato :)

Että ei tarvitse olla huolissaan jos lisko muuttaa malle!
Se on normaalia, mutta jos on kauana syömättä, se on jo vähä hankalampi juttu..

Kerttuli tularini oli kauan maalla eikä myöskään suostunut syömään mitään todella pitkään aikaan, sitten eräänä päivänä sain sen nappaamaan kiinni yhdestä kastematosesta, ja niitä upposikin heti useampi, ja parin päivän jälkeen se siirtyi takaisin veteen ja on siellä ollut siitä asti :)
Pseudemys concinna/Eastern River Cooter.

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 28.02.2010 22:10 #298624

En tiedä syökö nuo salaa tuolla sitten itekseen koska kumpikaan ei vielä ole kupsahtanut..mutta itse en niitä osaa syöttää eikä ne suostu syömään vaikka kuinka yrittäisin pinseteillä tunkea ruokaa naaman eteen ja siinä sitä vähän heilutella...ei auta ;<<< onko mitään mitä saa kaupasta ostettua jotain elävää ruokaa noille, banaanikärpäsiä oon tonne nyt laittanut mutta en usko että ne niitäkään kiinni saa..

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 28.02.2010 22:20 #298628

• HotZib
  • HotZib hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Hmm.. Itselläni kävi niin että aloin yrittää kaikkea mahdollista kun liskoni Kerttuli lakkasi maalle noustuaan syömästä ja sitten tökkäsin hammastikulla jo pehmenneeseen liskoille/konnille tarkoitettuun pellettiin ja pyörittelin sitä liskon edessä aikani, sitten se yhtäkkiä nappasi sen ja söi :)
Sen jälkeen alkoi melkein kaikki elävä ravinto mennä alas, että kannattaa kokeilla :P

Tulariravinto 02.03.2010 01:05 #298771

Haluaisin tulareita. En vaan tiedä niiden horrosjutuista mitään esim. että onko ne pakko laittaa horrokseen. Vanha 60x30x35 kala-akva on ja suodatin ;D

Vs:Tulariravinto 02.03.2010 01:06 #298772

Minkä ikäsii kaikki on täällä suunnilleen? Ootteko alle 16 vai yli? Mä oon 13 v ;)

Vs:Apua, miten saan juuri maalle nousseen tuliliskon syömään? 03.03.2010 00:24 #298884

• HotZib
  • HotZib hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Jos jaksat vähän lukea tuota ketjua, niin löytyy kyllä vastaus tuohon kysymykseesi aika pian, kun sen vasta joku muukin kysyi ;)
Mutta mutta.. siis ei ole pakko laittaa tulareita horrokseen, ja jos ne haluaa laittaa, on muistettava että vain hyvä kuntoiset tularit saa laittaa horrostamaan..

Ja onko lie mitään väliä iällä, mutta itse oon 24...
Sivu luotiin ajassa: 0.345 sekuntia

Yhteistyössä