Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: tulilisko kädessä?

Vs:tulilisko kädessä? 16.02.2008 20:59 #233097

Meille myös joskus neuvottiin eläinkaupassa, että tottakai saa pitää kädessä :O Kyllähän niitä sitten käsiteltiin, kun ne itse kädelle jopa kiipeilivät monesti (eikö niillä ole mitään itsesuojeluvaistoa?). Onneksi käsittelyt olivat vain todella lyhyitä, koska koko ajan huolehdittiin, että lisko ei pääse kuivumaan (käsi oli märkä ja liskon nahkaa kasteltiin koko ajan). En todellakaan olisi käteen osttanut, jos tämän olisin tiennyt :O Jotenkin järkyttää, kun eläinkaupassa ei tuota osattu kertoa.. Ei sitä nyt 12-vuotiaalla tule heti ensimmäisenä mieleen, että siitä voisi olla liskolle jotain haittaa :( Nyt surettaa edesmenneiden liskojen puolesta.. Onneksi niillä nyt on kuitenkin hyvä olla :)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:tulilisko kädessä? 01.12.2009 22:12 #290536

me saatiin tularit ja kalat joltain tutulta, eikä tiedetty niistä mitään rupesimme ihmettelemään kun yhden tularin silmät eivät olleet ihan OK ja sitten huomattiin että kalat nokkivat niitä. äkkiä piti etsiä jostain toinen akvaario tulareille nyt on sillä tularilla silmät niinku pitää ja muutenkin hyvin voivat kaikki.

Vs:tulilisko kädessä? 02.12.2009 00:11 #290554

• KaisaHoo
  • KaisaHoo hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Mua kummastuttaa, että jos haluaa lemmikin, jota voi paijata, niin miksi herran nimessä hankkia tulilisko? Itselleni ei tulis mieleenkään ottaa niitä käteen, muutenkin käsittelen vain pakosta. Tularinpoikasia piti kalastella purnukastaan pois monta kertaa viikossa siivouksen tieltä, ja se oli niin hermoja raastavaa, etten toivottavasti joudu tekemään sitä enää koskaan (joo, tuolla on taas munia...).

Ylipäätään sammakkoeläinten ja matelijoiden käsittely on mun mielestäni jotenkin kyseenalaista. Paitsi että ajattelen, että ne on jotenkin niin "alkukantaisia" eläimiä, ettei että ne voi parhaiten, kun ei mene sörkkimään, esim. salmonellavaara on ihan todellinen.

Olen itsekin allergikko, joten jollain tasolla ymmärrän sen hoivaamisen kaipuun, mutta silti...

Vs:tulilisko kädessä? 02.12.2009 22:23 #290634

• ltexxi
  • ltexxi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Sammakkoeläimet eivät ole sylieläimiä, ja se olisi hyvä tietää jo hankkiessa. Nisäkkäät sopivat paremmin sylittelyä kaipaavalle, mutta jos on allergiaa, voisi harkita esim. Viljakäärmettä, leopardigekkoa tai maakilpikonnaa, ne saattavat sietää käsittelyä paremmin, itseasiassa jotkin käärmeet sattavat jopa nauttia ihmiskehon lämmöstä, mutta varsinaisia sylieläimiä nekään eivät ole. Esim. leopardigekkoa kannattaa käsitellä vain 2krt viikossa, stressin välttämiseksi. Itse vertaan sammakkoeläimiä siinä mielessä kaloihin, että niiden paikka on terraariossa, eihän kalaakaan oteta käteen akvaariosta. Kuten aikaisemmin kerrottu, ihmisen ihon eritteet ovat myrkyllisiä sammakoille. Joskus tein sen virheen, että hoidin haavoittunutta rupikonnaa laittamalla haavaan betadinea! Se oli todella typerää ja ajattelematonta, toivottavasti kukaan ei toista tätä virhettä, silla konna varmaan kärsi, koska hengittää ihon kautta.. No meni vähän ohi aiheen, mutta periaate on sama; Sammakon iho on herkkä, eikä pidä ihmisen kosketuksesta. Lisäksi sammakkoeläin voi kuivua liika, tai pudota. Älä siis ota tuliliskoa käteen.
Sivu luotiin ajassa: 0.376 sekuntia

Yhteistyössä