Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: tulilisko kädessä?

tulilisko kädessä? 31.03.2007 18:28 #199536

apua, sain vasta viikko sitten tuliliskon enkä tiennyt niistä paljoakaan. minun tuliliskoni onkin nyt sitten kävellyt miltei joka päivä mun käjellä, nyt vasta kuulin että sitä ei ees sais koskee käsin. olen tietenkin pessyt aina ennen sitä käteni yms.. Se voi ihan hyvin muutenkin. Onko se kiellettyä, pidättekö te itse niitä käsissänne ikinä?

Ainiin, ja kun minun tuliliskoni on samassa akvaariossa kalojeni kanssa, niin laitoin pinnalle pienen styroksilevyn. Se ei kyllä siinä ole käynyt, käy vain välillä pinnalla haukkaamassa happea, käykö teidän liskonne säännöllisesti kuivalla maalla :O?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:tulilisko kädessä? 31.03.2007 19:09 #199540

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Äh, matelijat eikä sammakkoeläimet (+ salamanterit) ei ole mitään sylilemmikkejä! Tollanen ns. turha käsittely stressaa vaan liskoa, ja stressi tietenkin voi aiheuttaa vaikka mitä, jopa kuoleman. Ja sun käsi/syli ei ole tarpeeksi kostea paikka liskolle. Ja sun ihosta voi irrota liskon herkälle iholle haitallisia mömmöjä,kuten hikeä.

Jos on aivan pakko käsitellä/siirtää liskoa niin tee se vaikka puhtalla muovipurkilla.

Ja mitä styroksiin tulee niin, en usko että se on kauheen hyvä juttu että se siellä vedessä kelluu...Miksi et vaikka laittaisi korkinpalasta mieluummin?

Silloin kun itsellä oli Tuliliskoja (useita vuosia) niin en koskaan niitä pidellyt sylissä, jos piti siirtää liskoa niin puhdas pakasterasia hoiti asian hyvin.

"apua, sain vasta viikko sitten tuliliskon enkä tiennyt niistä paljoakaan" --> Olisi syytä lukea hoito-ohjeita ennen kuin eläimen hankkii :)

Vs:tulilisko kädessä? 31.03.2007 19:21 #199542

juu siis, no siellä eläinkaupassa sanottiin että styroksi on hyvä. ja onhan mulla suodatinkin siinä sillei et siihe pääsee. itseasiassa kun kysyin siltä myyjältä, että saako sitä pitää käessä se sano että se ei oo varma, kai voi.. mutta että sillei, kiitos kuitenkin vastauksesta. taidan jättää käsittelyä vähemmälle ;)

Vs:tulilisko kädessä? 31.03.2007 19:25 #199543

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Psst, ei kannata aina uskoa kaikkea sitä mitä eläinkaupan tädit sanoo ;) Nimimerkillä, olen kuullut kaikenlaista ohjetta niiltä, jotka on ollut aivan päin per***tä... Lue ensikerralla hoito-ohjeita, ennenkuin örkin hankit :)

Tuliliskot kuuluvat lajiakvaterraarioon. 31.03.2007 20:40 #199550

Tuliliskoa ei saa laittaa samaan altaaseen minkään muun kuin oman lajinsa kanssa. Eli kalat pois samasta altaasta.

Siis en tajua miksi ihmeessä ihmiset hankkivat lemmikkejä joiden hoidosta eivät tiedä yhtikästä mitään.

Ensin hankitaan tietoa asioista ja sitten vasta hankitaan se lemmikki eiks jee..

Tuliliskot kuuluvat lajiakvaterraarioon. 31.03.2007 21:15 #199554

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Tuliliskoa ei saa laittaa samaan altaaseen minkään muun kuin oman lajinsa kanssa. Eli kalat pois samasta altaasta

Joo tämä unohtu mainita minulta :) Eli kalat ja Tuliliskot erikseen!

Vs:tulilisko kädessä? 01.04.2007 00:06 #199567

• samppi
  • samppi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Faktaa vielä peliin: http://www.sammakkolampi.net/jutut/yhdistaminen.html

Lue nuo sammakkolammen sivut läpi ja jos sitten tulee lisäkysymyksiä niin kysele ihmeessä.

Tervetuloa harrastuksen pariin :)
Sammakot <3

Vs:tulilisko kädessä? 01.04.2007 15:32 #199629

Helve*ti noiden saat*nan lemmikkieläinliikkeiden kanssa! Alkaa usko loppua meidän "valistustyöltä", ku ei yhden kämäsen pikkuvaltion pieniä piirejä saa millään edes siedettävälle mallille.

Aurinko paistaa ulkona ja silti on jotenkin vi*tuuntunu olo taas. Kai se on lähettävä taas maastoon hermoja lepuuttamaan...
The Ambassador of All the Amphibians in the World

"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"

Vs:tulilisko kädessä? 01.04.2007 19:06 #199661

• Tixi
  • Tixi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Aki, Aki älä yleistä! Itse olen lemmikkieläinliikkeessä töissä ja tuollainen silmätkiinni yleistäminen kaikkien myyjien ammattitaidottomuudesta alkaa kyrsimään! :)
1.1.B.constrictor,3.3. P.regius,1.1. M.spilota harrisoni, 0.0.1.M.bivittatus,1.0.Iguana iguana,2.2.P.vitticeps,1.1. R.auriculatus, 1.0. M.viridis

Vs:tulilisko kädessä? 01.04.2007 22:41 #199693

• Tepadj
  • Tepadj hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ei missään nimessä käteen, hien lisäksi myös kaikenlaiset rasvat ja suolot ihmisen ihossa tekevät salamantereille hallaa - ikäänkuin hapokasta ainetta hieroisi itseensä.
Alkoi hommat pyöriin hanskassa. Menin kauppaan ja ostin märkäpuvun, maskit ja räpylän.

Vs:tulilisko kädessä? 02.04.2007 03:25 #199741

Aki, Aki älä yleistä! Itse olen lemmikkieläinliikkeessä töissä ja tuollainen silmätkiinni yleistäminen kaikkien myyjien ammattitaidottomuudesta alkaa kyrsimään! :)

Ei tuo ollut miksikään "silmät kiinni yleistämiseksi" tarkoitettukaan. Ainahan joukossa on niitä, jotka osaavat homman, tuntevat vastuunsa ja ovat tehneet läksynsä, mutta niiden panos hukkuu aika lailla tuollaisten törttöilijöiden jalkoihin. Sillä ei oikeastaan ole väliä, jos teidän ja muutaman muun liikkeen asiat ovat kunnossa, konsultointi esimerkillistä ja porukka asiantuntevaa, jos iso joukko muita liikkeitä pitää koko toimialan mainetta pohjalukemissa ja asianomaisten asiantuntemuksen yleistä trendiä alavireisenä.

Pointtini oli, että näitä tällaisia kuulee AIVAN LIIAN USEIN. Oikeaoppisesti asioita hoitavien liikkeiden ääni ei kuulu, koska onnistuneista ja moitteettomista käytönnöistä ei juuri puhuta. Sen sijaan nämä keissit, joissa liike on puhunut puuta heinää, tulevat useammin julki, kun harrastaja on ennemmin tai myöhemmin näiden "ohjeiden" ja "neuvojen" sekä otuksensa kanssa vaikeuksissa.

Nimimerkki "Mineatyr69" tuossa jo kuulutti, ettei tajua, miksi ihmeessä ihmiset hankkivat lemmikkejä joiden hoidosta eivät tiedä yhtikäs mitään. Näitä tämänkaltaisia ihmettelyjä tulee muilta harrastajilta joka kerta, kun joku töpeksii enemmän tai vähemmän kunnolla ja syynä on tietämättömyys tai väärinkäsitys. Näitä tullaan myös kuulemaan jatkossakin, sillä näitä kysymyksiä ja "Mineatyr69" esittämän kaltaisia ongelmia aiheuttaa mm. juuri tämä monien, ellei jopa useimpien lemmikkieläinliikkeiden virheellinen, jopa haitallinen informointi ja neuvonta näihin eläimiin liittyen. Vastauksena siis nimimerkki "Mineatyr69":lle ja kaikille muillekin vastaavaa aprikoiville: Ihmiset hankkivat siksi eläimiä, joiden hoidosta he eivät tiedä yhtikäs mitään, koska he hyväuskoisesti luulevat jo tietävänsä niistä jotain. Se jotain on se, mitä heille on jo lemmikkieläinliikkeessä näistä eläimistä kerrottu. Valitettavan usein sama homma toistuu myös taitamattoman ja kritiikkiä vailla olevan Internet-surffailun tuloksena. Jos tietoa etsiville harrastajille on kerrottu täyttä hölynpölyä, niin siinähän se ongelma on kuin tarjottimella tyrkytettynä, jos tieto silti on täysin kyseenalaistamatta omaksuttu ilman kritiikin häivääkään kuin uskonto ikään...

Valitettavasti todellinen realiteetti vain on se, että useimmat aloittelevat harrastajat uskovat lemmikkieläinliikkeen henkilökuntaan näissä asioissa kuin muuttolinnut talventuloon ja näin sen KUULUISI ollakin. Tämähän se olisikin ideaalein tilanne ja helpottaisi meidän kaikkien informaation jakamistyötä, parantaisi eläinten oloja ja kohottaisi koko harrastuskenttää huomattavasti mukavampaan suuntaan nykyisestä tasostaan. Niihin PITÄISI voida luottaa näissä asioissa, mutta valitettavasti todellisuus on liian usein jotain aivan toista. Se on aivan sama, jos n. 350 Suomen lemmikkieläinliikkeestä joku 5-10% liikettä tietää todella mitä tekee ja sanoo. Homma ei vain toimi, jos se loput 90-95% ei tiedä. No okei... vain pieni osa edellisestä liikekannasta myy tai on millään tavalla tekemisissä herppien kanssa, mutta tajunnette pointin. Sama suhdeluku lienee näiden ongelmien lukumäärän ja hajonnan perusteella aika lähellä totuutta myös tässä pienessä asianomaisessa joukossa.

Ja niin kauan kuin homma ei kattavasti toimi, kehoitan KAIKKIA harrastajia suhtautumaan KAIKKIEN lemmikkieläinliikkeiden sanoihin, ohjeistuksiin ja neuvoihin suurella varovaisuudella ja varauksella. Minulle henkilökohtaisesti innokkaiden harrastajien ja herppimyönteisten ihmisten olemassaolo on tärkeämpää kuin niiden kanssa häsläävien lemmikkieläinliikkeiden. Herppitoiminta ja -harrastus voi hyvin ilman jälkimmäisiäkin, mutta ilman harrastajia koko touhusta ja sen ympärille synnytettävästä kollektiivisesta yhteisöstä ja kulttuurista ei tulisi juuri yhtään mitään.

"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"

Vs:tulilisko kädessä? 02.04.2007 04:13 #199742

Nimimerkki "marttatyyri"lle voisin vielä sanoa, että maalla vierailujen yleisyys ja säännöllisyys riippuu jonkin verran myös "tulilisko" -lajista. Tästä sekalaisesta joukosta Cynops ensicauda viettää kaikkein eniten aikaansa maa-puolella ja sellaiselle pitäisi tarjota tähän kunnollinen mahdollisuus.

Minusta sinun kannattaisi laittaa tähän säikeeseen nyt mahdollisimman paljon tietoa siitä, miten hoidat eläintäsi tällä hetkellä (tai miten sinua on ohjeistettu tästä esim. lemmikkieläinliikkeessä) ja lue vaikka samalla kaikki aikaisemmat ketjut herppi.netistä tuliliskoihin liittyen ja selaa vielä nuo Joonaksen ja Niinan sammakkolampi-sivustot. Näillä eväillä opit jo paljon. Sitten jos jotain kysyttävää jää, kannattaa tulla kysymään tarkentavia kysymyksiä uudelleen. Aika alusta ja tyhjältä pöydältä sun on joka tapauksessa aloitettava. Tuossa kun oli jo aika monta perusvirhettä harrastuksesi alkutaipaleella näihin otuksiin liittyen. Hyvä että kuitenkin heräsit kysymään neuvoa ja kyseenalaistamaan aiemmin kuulemaasi myös muista lähteistä kuten vaikkapa täältä.

Emme tiedä vielä mitään edes siitä, miten tällä hetkellä ruokit niitä. Näitä perusjuttuja on syytä kysellä, sillä kertomasi perusteella lemmikkieläinliikkeesi asiakaspalvelija on ollut poikkeuksellisen pihalla eläimistä, jotka nyt kuitenkin kuuluvat Suomen myydyimpiin ja vanhimpiin lemmikkieläinkulttuurin sammakkoeläinedustajiin kautta aikain. On varsin harvinaista, ettei Cynops-suvun lajeja myyvä lemmikkieläinalan "asiantuntija" ole vielä 2000-luvullakaan (puhumattakaan vuodesta 2007) "oikein varma" edes siitä, saako tuliliskoa kävelyttää säännöllisesti kädessä vai ei (mulla alkaa taas tulla hedari näistä jutuista...). Jos jossain päin Suomea saa vielä näin urpoja ja epävarmoja vastauksia ja ohjeita, mua pelottaa kuulla ne kaikki loput "ohjeistukset" ja "neuvot", mitä olet saanut...

Eli millä ruokit tuliliskoasi? Se, että olet hankkinut ja laittanut sen ikäänkuin akvaariokalojesi "jatkoksi", antaa ymmärtää, että ruokit myös tuliliskoasi akvaariokalojen hiutaleravinnolla, joka kyllä riuduttaa otuksesi ennemmin tai myöhemmin. Hienoa, jos olet akvaariokalojasikin aina ruokkinut edes osittain esim. pakastetuilla selkärangattomilla kuten Chironomidae-surviaisilla tai vastaavilla, jolloin sinulla on niitä tarjolla ja olet silloin todennäköisesti myös jo tarjonnut näitä pyrstösammakollesi. Mutta jos et ole, nyt pikaisesti ostamaan niitäkin tai mitä hyvänsä vastaavia ravintomössöjä pakastimen täytteeksi.

Styrox-levyt ja vastaavat ovat varsin huonoja ratkaisuja maa-osan toteuttamiseksi, vaikka kyseessä olisikin materiaaleja, joista ei liukenisi veteen mitään haitallista. Näin siksi, että useimmissa tapauksissa harrastajat tuppaavat käyttämään vain pieniä, n. pelikortin kokoisia paloja, joiden päälle kapuaminen on tuliliskolta aikamoisen taiteilun ja väännön takana. Etenkin kun styrox ja monet muut vastaavat materiaalit kelluvat pinnalla lähes 100 prosenttisesti, eli käytännössä veden pintakalvon päällä. Paljon parempi vaihtoehto on vaikkapa kupera ja riittävän iso korkkitammen kuoren kappale, jota myös nimimerkki "JenzQ" jo täällä ehdottelikin, sillä se on ensinnäkin luonnollisempi vaihtoehto ja toisaalta se kuperuutensa vuoksi uppoaa hieman vedenpinnan alle, jolloin tuliliskolle tarjoutuu kuiville kiipeämistä helpottava "ramppi" tai luiska automaattisesti. Korkkitammen kuorta saa akvaario- ja lemmikkieläinliikkeistä. Lisää vaihtoehtoja maa-alueen järjestämiseen löydät mm. Joonaksen ja Niinan sammakkolampi-sivuilta.

Suosittelen myös pikaisesti eristämään tuliliskon kalojen keskuudesta, joko siirtämällä tulilisko omaan asumukseensa tai siirtämällä kalat toiseen akvaarioon. Tai vaihtoehtoisesti luovut kaloista, jos sydän on alkanut sykkiä nykypäivänä enemmän sammakkoeläinten suuntaan kalaharrastuksen kustannuksella.

Tällä erää viimeinen vinkkini tai enemmänkin "asennemuutosta" peräänkuuluttava ohjeistukseni on, että sammakkoeläinten hoidossa ja kasvatuksessa näihin eläimiin on syytä suhtautua vähän samoin kuin akvaariokaloihinkin. Niiden asema ja luonne lemmikkieläinkulttuurissa on itse asiassa hyvin lähellä toisiaan ja niitä tulisi ajatella mentaliteetilla, että ne viettävät elämäänsä siellä lasin takana omaa elämäänsä vietellen ja minä sen toisella puolella niitä mahdollisimman vähän häiriten, mutta kiinnostuneena niiden elämää tarkkaillen. Aivan kuten akvaariokalojenkin kanssa. Seura- ja sylilemmikit ovat sitten aivan erikseen ja ne ovat jotain aivan muita otuksia kuin sammakkoeläimiä tai matelijoita. Omaksukaapa nyt kaikki aloittelevat harrastajat tämä asia vaikka uudenvuoden myöhäisenä lupauksena ja antakaa minulle varhainen joululahja... :)

Vs:tulilisko kädessä? 02.04.2007 04:49 #199744

• Tr1n1ty
  •  hahmo
Mene Aki jo nukkumaan ;)

Vs:tulilisko kädessä? 02.04.2007 18:50 #199800

joo, siis ruokin kaloja ihan hiutaleruualla ja pohjatableteilla ( ilmeisesti liskokin syö pohjatablettia) ja sitten mulla on myös tuliliskolle hyttysentoukkia. Ongelmana vain on se, että kun tulilisko on vielä uusi, se ei syö mitään.. ainakaan nähtävästi. Onko se sitten aluksi niin arka, ettei syö? vai mikähän mättää?

Minulla ei periaattessa ole mahdollisuutta erottaa kaloja ja tuliliskoja, tai ei ole varaa ostaa toista terraariota :S, onkohan muita ratkaisuita? (ikävää että myyjä sanoi päin naamaa, että voi laittaa kalojen kanssa, en tietenkään olisi ostanut koko tuliliskoa, jos olisin tiennyt ettei kalojen kanssa saa laittaa samaan akvaarioon)!

Sen korkin voisin ostaa, jos niitä jämsän lemmikkiliikkeestä löytyy, mutta ei se mun lisko kyllä ainakaan pinnalla ikinä käy, tai siis kun suodattimen päällekin pääsee..? sen styroxin taidan heittää roskiin :)

Hmm.. tulevaisuudessa luulen hankkivani pieniä sammakoita, jotain lajiketta, joista kyllä tiedän huomattavasti enemmän.. niin voiko niitä laittaa tuliliskon kansa? tai kalojen? :O ja syövätkö sampsatkin niitä hyttysen toukkia. ( jos mahdollista olisi, ottaisin sammakot jo nuijapäinä.. mitähän ne mahtavat syödä :O?) mutta.. se sammakko asia sitten erikseen...

anteeksi nämä kaikki erheeni ja ajattelemattomuuteni. kiitos paljon neuvoista. (kun muussa kaupungissa kävin, kaukana jämsästä, etsin kivaa kalaa siskolleni, löysin kaksi kultakalaa.. en ostanut niitä heti vaan tarkoitus oli ottaa ne vasta illalla mukaan kun lähtisin ajelemaan kotiin päin.. kun menin kauppaan, joku muu oli jo ostanut ne, joten huomasin kaupassa olevan söpösiä liskoja.. ihastuin niihin totaalisesti, joten ajattelin kysäistä että sopeutuisiko se minun akvaariooni.. näin sitten myyjän puheista oletin :S ....)

Vs:tulilisko kädessä? 02.04.2007 19:39 #199812

• Tepadj
  • Tepadj hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Onko se sitten aluksi niin arka, ettei syö?
Tämä on muutto/matkastressiä, voi kestää useampikin viikko, ennenkuin alkaa syömään.
Minulla ei periaattessa ole mahdollisuutta erottaa kaloja ja tuliliskoja, tai ei ole varaa ostaa toista terraariota :S, onkohan muita ratkaisuita?
Väliaikaiseksi asunnoksi sopii mikä tahansa isohko ämpäri, siinä voi pitää elikkoa sen verran aikaa kun uuden akvaarion löytää.
Hmm.. tulevaisuudessa luulen hankkivani pieniä sammakoita, jotain lajiketta, joista kyllä tiedän huomattavasti enemmän.. niin voiko niitä laittaa tuliliskon kansa? tai kalojen?
Edelleen, älä yhdistä.
Alkoi hommat pyöriin hanskassa. Menin kauppaan ja ostin märkäpuvun, maskit ja räpylän.
Sivu luotiin ajassa: 0.336 sekuntia

Yhteistyössä