Omakohtaisista akso kokemuksista voisin hieman kertoilla, mikäli kiinnostaa lueskella..
Hommasin itelleni kaksi albiinoaksoa (BTW ne on suloisen näköisiä, eikä mitenkään rumia.. todella ihania!) silloinen tankki oli 160 litranen.. ajattelin että se on juuri sopiva noille kahelle.. pohjalla mulla oli semmosta ilmeisesti jokisoraa (maksimissaan peukalonpään kokosia pyöreähköjä kiviä) jotka jo hetken päästä jouduin vaihtamaan isompiin aksojen kasvaessa, meinasin saada sydärin kun huomasin että Kupla oli ottanu semmosen kiven suuhunsa eikä suostunu sylkäsee sitä ulos! Pöhkö piti sitä kiveä pitkään suussaan ennenkuin suostu luovuttaa ja sylkäs sen pihalle.. Noh, jokisora vaihtu sit semmosiin isohkoihin pyöreisiin kiviin, jotka oli paaaljon niitten päätä isompii.. Noh.. siinäkohtaa kun öttiäiset alko olee noin abauttiarallaa 28 sentin pitusii, näytti tankki niihin verrattuna pieneltä, joten päätin lähteä kattelemaan uutta tankkia..
Sitten oltiinkin hetkenpäästä lähes 1000-2000 euroo köyhempii, kun matkaan lähti 500 litranen allas kaikkine hörtteineen, suodattimet, hiilidioksidilevittimet ja kaikki meni uusiks... samoin akvaarion jäähdytin, kun eihän ton pienen tankin jäähdytin tohon isoon riittäny.. uuden jäähdyttimen osat ja jutut tuli maksaa joku 300-400 euroo.. (en ees haluu tietää tarkalleen kuinka paljon mikäkin makso) Tohon isoon tankkiin laitoin hienosta hiekasta pohjan, kun tosiaan akvaarion putsaaminen niitten kivien kanssa oli todella *ittumaista.. että suosittelisin muillekkin suoraan sitä isoa tankkia muillekkin..

säästää pikkusen rahaa kun pidemmänpäälle ajattelee, kun ei tartte niitä vehkeitä ostaa ku suoraan siihe isompaan..
Niin ja semmosen jutun aattelin viel sanoa, että kannattaa laittaa vesi virtaamaan ihan veden pintaan, niin ettei pohjalle tuu virtausta, meinaan alussa meillä ton "spraybaarin" (en tiiä miten toi kirjotetaan oikein mut kuitenki) imukuppi toisesta päästä oli pettäny, jollon toi niinku vajos toisesta päästä pohjaanpäin, no Aksuhan se tietty veti herneet nenään ja meni mökkiin, ei suostunu tulee ulos sieltä eikä syöny viikkoon.. ja mulla meni pari päivää aikaa tajuta mistä oli kyse, ihmettelin vain miksi toinen mököttää.. sillon me laskettiin vielä akvaarion lämpötilaa jolloin aksot "paranee" nopeemmin.. Onneks se sit rupes taas syömään kun oli huomannu et tankin tila oli normalisoitunu ja kaikki oli taas ok.. Tästä opimme että pienetkin muutokset saa aksot turhaan stressaantumaan..
Ruoan suhteen noi meitin möllit ei mitään hirveen nirsoja oo, vaikkakin havaittavissa on että survarit on noitten lempparia.. kädestä nuo on oppinut syömään, eikä tosiaan hirveesti kiinnostu mistään mitä sinne tankkiin vaan "pudottaa".. Enkä näe tarpeelliseksi mitään "lautasta" ölleille, kun ne tulee aika hyvin vastaan sitä ruokaa, ettei ne sitä hiekkaa syö.. ja jos sitä joskus niitten suuhun menee, niin ne kyllä sylkee sen ennemmin ulos kuin nielee sitä.. ja olen kuullut ettei toi hieno hiekka niille pahaa tee, kun se mahtuu tulee niitten elimistöstä läpi mikäli ne sitä vahingossa syödessään nielee...
Meiän tankissa ei mitään kasveja voi laittaa aivan kiinni laseihin, olen jättänyt semmoset "kävelyväylät" lasien eteen, kun kyllästyin istuttamaan aina uudestaan ja uudestaan kasvit sinne pohjaan.. kaikki kasvit jotka oli niitten mielestä liian lähellä niitten "kävelyreittiä" ne kaivo juurineen pois tieltä.. tämän takia ei toi meitin tankki mitenkään maailman kaunein ole, mutta toimiva aksojen kannalta..
Nyt olen höpöötänyt niin paljon etten enää muista pitikö mun jostain tietystä kirjottaa, mut on tos nyt jotain omakohtasia kokemuksia..

toivottavasti tosta on jotain hyötyä..