Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: jäähdytin aksolle.

jäähdytin aksolle. 08.08.2006 00:19 #173245

Niin, aksoa harkitaan, mutta ainoa ongelma on tämä jäähdytin. En haluaisi ostaa kovin kallista jäähdytintä ja olen kuullut, että on ihan edullisiakin vaihtoehtoja, esim. rakentaa itse, mutta ei ole oikein osunut vastaan mitään teko-ohjeita.
Ja tiedättekö mitään näistä? Linkki

Ovatko vain pari astetta viilentäviä tavallisiin akvaarioihin vai viilentävätkö tarpeeksi aksoille?

* Pitkä linkki muokattu lyhyemmäksi. -Asta A.- *
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Heij 06.03.2008 19:57 #235359

Itselläni on aksoja enkä pidä akvaariossa mitään viilennintä siellä tarkkailen vain ettei lamppu lämmitä liikaa vettä. kesällä voi olla tarvetta viilentimeen, mutta luultavasti joku halpamalli rriittää itse ainakin ostan varmaan jonkun halvan joka laskee vähän lämpötilaa, mutta itse en koe tätä välttämättömänä hyvin ovat eläneet ja terveitä ovat.

Re: Heij 09.03.2008 12:59 #235694

• Vega
  • Vega hahmo
  • POISSA
  • Banned
enkä pidä akvaariossa mitään viilennintä ... itse en koe tätä välttämättömänä hyvin ovat eläneet ja terveitä ovat.

Tässä on taas tapaus sarjassa "Miten määritellään hyvin"?

Käytännössä aksolotin tai ylipäätään pyrstösammakon pitäminen liian lämpimässä vedessä on erittäin tavallinen ongelma, koska eläimen käytös ei välttämättä millään tavalla viestitä lämpötilan olevan liian korkea. Eläin ei näkyvästi kärsi tai sairastu, mutta sen elimistö joutuu jatkuvasti kovemmalle rasitukselle alttiiksi. Jos lajin keskimääräinen elinikä oikeissa olosuhteissa on esimerkiksi 15 vuotta ja liian lämpimässä pidettynä se elää keskimäärin 10 vuotta, onko lopputulos sittenkään "hyvä" vaikka mitään näkyviä ongelmia ei ole havaittu?

Viilentimen rakentamisesta oli täällä juttua muistaakseni viime kesänä. Periaate jääkaapista/ pakastimesta rakennetussa ulkopuolisessa viilentimessä on sama kuin varsinaisessa viilentimessä, mutta koko, teho ja ulkonäkö ovat toinen juttu. Sähkönkulutus saattaa myös olla merkittävästi suurempi.

Tuulentimalliset viilentimet ovat epäilemättä parempia kuin ei mitään, mutta tehokkuus on samaa luokkaa kuin jos akvaariota yritettäisiin lämmittää hiustenkuivaajalla. Eli onko niissä lähtökohtaisesti mitään järkeä, vettä voi viilentää tehokkaammin vaikka lisäämällä sinne päivittäin jääpaloja ja eristämällä akvaarion pohjan ja sivu-/takaseinät styroksilevyllä.

Elektronisia lämmittimiä saa nykyisellä vaihtokurssilla n. 250-290 euron hintaan eli vaikka ne ovatkin kallein terraarioeläimille tarkoitettu varuste, on hinta kuitenkin suhteellisen siedettävä verrattuna esimerkiksi uuteen jääkaappiin.

Vs:jäähdytin aksolle. 20.08.2009 21:27 #282044

• Barone
  • Barone hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tavallisissa akvaarion vedenlämmittimissä on yleensä lämmönsäätö mahdollisuus 18-31 celsius astetta. Kannattaa siis katsoa myös niitä.
0.6. Eublepharis macularius, 0.0.1. Rhacodactylus ciliatus, 1.0. Python regius, 1.1. Cavia porcellus, 0.1. Oryctolagus cuniculus, 0.3. Rattus, 1.1. Homo sapiens + 12.10. Equus caballus (töissä)

Vs:jäähdytin aksolle. 21.08.2009 00:22 #282067

• Celea-
  • Celea- hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Barone kirjoitti:
Tavallisissa akvaarion vedenlämmittimissä on yleensä lämmönsäätö mahdollisuus 18-31 celsius astetta. Kannattaa siis katsoa myös niitä.
Täytyy kyllä huomauttaa että lämmittimet nimensä mukaan lämmittävät vettä, eivät viilennä. Eli vaikka tälläinen säätömahdollisuus on, jos normaalissa (vaikka 25 astetta) huoneenlämpötilassa lämmittimen säätää siihen 18 asteeseen, se ei viilennä vettä. Anteeksi tunkeminen, toivottavasti ei ole liian offtopic.
1.0 Pantherophis guttatus, 0.0.1 Lamprophis fuliginosus, 1.0 Corallus hortulanus, 1.0 Antaresia maculosa, 0.0.1 Tiliqua scincoides chimaerea, 0.1 Steatoda grossa

Vs:jäähdytin aksolle. 21.08.2009 00:55 #282071

• Barone
  • Barone hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Celea et tunkeutunut ja ei ollut OT. Tässä olikin tarkoitus etsiä vaihtoehtoja sille kalliille oikealla jäähdyttimelle.

Itse olen lämmitintä käyttänyt vain tropiikissa asuville akvaariokaloille jotka tarvitsee vakaan veden lämmön. Eli minulla ei ole kokemusta veden kylmäämisestä.
0.6. Eublepharis macularius, 0.0.1. Rhacodactylus ciliatus, 1.0. Python regius, 1.1. Cavia porcellus, 0.1. Oryctolagus cuniculus, 0.3. Rattus, 1.1. Homo sapiens + 12.10. Equus caballus (töissä)

Vs:jäähdytin aksolle. 21.08.2009 09:56 #282096

• weemano
  • weemano hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
www.akvaarioon.fi on mm. myynnissä tuulettimia. :)
Meillä riitti mainiosti ihan vain pintavedenkierron lisäys ja tuulettimen asennus kesän kuumilla kuukausilla.
Kuvittele tietäväsi, tiedä kuvittelevasi.
Sivu luotiin ajassa: 0.323 sekuntia

Yhteistyössä