Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut

AIHE: Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku]

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 16.02.2008 20:51 #233096

No mitä mä tiiän,niin ainakin toi tila on sopiva mun mielestä.Mulla itellä on
kaksi tuliliskoa 90l akvaariossa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 21.02.2008 15:45 #233723

• gesnu
  • gesnu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on 70 litraisessa akvaterraariossani pieni ongelma. Ilmeisesti eläinkaupan kasvien mukana akvaan tuli pieniä eliöitä. Kotiloita on vain pieni määrä mutta jotain pienempiä, puoli milliä halkaisijaltaan olevia pikkuisia eliöitä on paljon. Nämä kerääntyvät sitten intianvesitähdikin ja konnanputken lehdille ja akvaarion seinämiin(syömään?). Niitä on toki myös muualla vedessä ja ne liikkuvat aika nopeasti.

Mieleeni tuli että ne voisivat olla kotiloiden poikasia, en toki tiedä millaisia ne sitten ovat. Kuitenkin liikkuvat vedessäkin tosi nopeasti.

Mitä nämä ovat? Voivatko liskoni(2 Japanintuliliskoa, Cynops Pyrrhogaster) kärsiä niistä? Miten ne saa pois? En usko niiden olevan hyväksi kasveillenikaan.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 22.02.2008 20:01 #233927

• nati
  • nati hahmo
  • POISSA
  • Jäsen

Tulilisko ei pääse pintaan(?) 25.02.2008 01:05 #234305

• Lethal
  • Lethal hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Elikkä siis huomasin että yksi minun tulari kelluskelee ja uiskentelee pitkin pintaa ja välillä yrittää vimmatusti puskea päätä pinalle mutta vesi "venyy".. olen huomannut ennenkin että välillä on vaikeaa puhkaista veden pinta mutta nyt näyttää olevan erityisen vaikeaa.. vaihdoin juuri veden ihan normaalisti kuten ennenkin. Pitäisikö minun laittaa jotain pehmentäjää tuonne veteen tai sellaista?

-Siirsin keskustelun yleisiin kysymyksiin tuliliskoista, ei tarvitse uutta keskustelua aloittaa. Suzume

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 29.02.2008 00:14 #234634

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tämä taitaa olla vähän yleisempi kysymys, mutta kysympä tässä kun tuliliskoja kuitenkin olen hankkimassa.

Eli miten kauan ja mihin aikaan tuossa akvaariossa kannattaa pitää valoa päällä? Luin jossain, että 12 tunnin valoisa aika pitäisi olla, mutta miten siihen sitten vaikuttaa onko ulkonakin valoisaa? Akvaario ei ole ihan ikkunan lähellä, mutta kuitenkin ihan valoisassa paikassa.

Mieluummin tietysti pitäisin iltaisin valon päällä akvaariossa koska silloin olen itse kotona eniten, mutta häiriintyykö tuliliskot jos eivät pääse aikaisin nukkumaan?
Kotieläintarhani: tuliliskoja, sammakoita, kaloja, liskoja, hiiriä, hamstereita, kaneja, kissoja + yksi avovaimo

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 29.02.2008 03:17 #234648

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kysytään vielä lisää.. Voi olla taas vähän tyhmä kysymys, mutta onko mitään syytä miksi akvaariota ei voisi sijoittaa keittiöön esim tiskipöydän viereiselle tasolle? Siellä olisi vielä vähän viileämpääkin kuin olohuoneessa. Taso ei ole lähellä hellaa tai jääkaappia, joten ei tulisi niistä harmia. Ainoa mikä on lähellä on mikro, mutta tuskin se haittaa kun sitä tulee harvemmin käytettyä.

Tämä ongelma tuli kun testitäytin tuota ~60 litran akvaariota ekaa kertaa ja huomasin, ettei tuo (lastulevy)hylly minkä päälle ajattelin akvaarion laittaa olekaan niin tukeva kuin miltä se alunperin näytti.
Kotieläintarhani: tuliliskoja, sammakoita, kaloja, liskoja, hiiriä, hamstereita, kaneja, kissoja + yksi avovaimo

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 02.03.2008 20:42 #234948

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Eikö kukaan edes osaa vastata tuohon valojuttuun? Olisi luullut, että kaikilla olisi valo omassa akvaariossa ja osaisivat kertoa mihin aikaan sitä lamppua päällä pitävät..
Esim jos hankkii ajastimen niin miten se kannattaa asettaa ja onko eri asetukset kesällä ja talvella/hämärässä kohdassa huonetta tai lähellä ikkunaa?

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 02.03.2008 20:52 #234950

• Marikki
  • Marikki hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on ajastimella säädetty valot klo 08-20.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 03.03.2008 20:24 #235043

• annav
  • annav hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on tularit olleet vasta vähän aikaa, joten en tiedä toimiiko tämä ympäri vuoden: allas on ikkunan lähellä ja liskot pärjäilevät lähinnä luonnon valolla, illalla joskus laitan tavallisen pöytävalon päälle, jotta voin paremmin niitä katsella, eivät reagoi siihen oikein mitenkään. Aivan äskettäin ostin jonkun uv- valon tai mikä lie, eikä sekään tunnu vaikuttavan liskojen elämään juuri mitenkään. Väittäisin että ovat tyytyväisiä ikkunasta tulevaan valoon.

Tiskialtaan vieressä oleva liskoallas on varmaan hyvä ajatus myös altaan siivoamisen kannalta, jos ei liskon kakka tiskialtaassa haittaa...

ps. meillä ei myöskään ole altaassa suodatinta ja ihan hyvin homma toimii. Tiedoksi vain, kun eläinkaupassa varmasti mielellään myyvät kaikki mahdolliset kalliit laitteet mukaan.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 03.03.2008 22:50 #235067

• Joonas
  • Joonas hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Sammakkolampi.net
Tiskialtaan vieressä oleva liskoallas on varmaan hyvä ajatus myös altaan siivoamisen kannalta, jos ei liskon kakka tiskialtaassa haittaa...
Salmonella- ja muiden vaarojen takia tiskiallas on ainakin syytä putsata/desinfioida ennen keittiökäyttöä.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 14.03.2008 02:47 #236533

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Siellä ne kaksi tuliliskoa sitten uiskentelee.. Kaksi ekaa päivää kului ihan vedessä ja kasveissa kiipeillen ja syöden hyvin.

Mutta nyt kolmantena päivänä toinen niistä löysi pinnalla kelluvan korkin ja onkin viettänyt melkein puolet päivästä puoliksi sen päällä kelluen. Ja nytkin näyttää viettävän yönsä korkin päällä. Toinen on veden alla kasvin lehden päällä.

Ei kai tuosta korkilla oleskelusta mitään haittaakaan ole..? Voisin kyllä vaihtaa sieltä veden huomenna kun tuntuu, että pinnalle muodostuu jonkinlainen öljyisen näköinen kerros, olisikohan suodatin liian pienellä? Onko sellaisesta haittaa?

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 14.03.2008 18:11 #236562

• puspu
  • puspu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voisin kyllä vaihtaa sieltä veden huomenna kun tuntuu, että pinnalle muodostuu jonkinlainen öljyisen näköinen kerros, olisikohan suodatin liian pienellä? Onko sellaisesta haittaa?

Öljyinen kerros muodostuu silloin, kun pintavesi on seisovaa. Asian pitäisi parantua, kun siirrät suodattimen rikkomaan vedenpintaa. :)

Tularialtaan totaalisiivous? 17.05.2008 03:02 #242315

Nyt vaikuttaa siltä, että toi allas pitäis siivota juurta jaksain. Lapolla ei saa pohjasorasta p*skoja pois kuin etualalta, ja jaavansammal tukahduttaa vallisneriaa kovaa vauhtia. Lisäksi levää on, tosin se pahin leväryntäys on ohitse. Ja kaikenlaista kuollutta kasvinosaa jne, vallisneriat ei näytä enää erityisen hyvävointisilta ollenkaan.

Mutta siis kysymykseen. Ajateltiin ottaa liskoset pois altaasta ja putsata tankki. Liskot pärjännee pikkupurkissa sen ajan. Kannattaako vanhaa vettä ottaa talteen? Suodattimen ajattelin ainakin jättää putsaamatta, riittääkö se? Pitääkö altaan antaa tekeytyä ison putsauksen jälkeen ennen kuin tularit palaa kotiin? Ja "ahdistuuko" ne, jos altaan järjestys on erilainen kuin aikaisemmin?

Vinkatkaa vielä joku kasvi. Tuolla on siis vallisneriaa, jaavansammalta ja pikkulimaskaa pinnalla. Intianvesitähdikkiä kokeiltu, kuoli, samoin rasvalehti. Voisin suosiolla luopua noista vähemmän rehottavista vallisnerioista ja ottaa tilalle pari jotain muuta, kun vielä tietäis, mitä.

Vs:Kysymyksiä tuliliskoista [Cynops-suku] 19.05.2008 22:15 #242615

• tsn81
  • tsn81 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitäköhän sellainen turkoosi levän näköinen voisi olla? Jotain erikoista levää? Pitäisikö huolestua?
Olen noukkinut kaikki turkoosit levät pois siivouksen yhteydessä.. Mutta pitäisikö tehdä jotain muutakin?
Sellaista punertavaa/ruskeaa levää altaassa on jonkin verran, mutta tumman turkoosia en ole ennen nähnyt.

tularien akvan koko 25.05.2008 19:21 #242999

• tiiti
  • tiiti hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
hei! niinku tuossa on jo jossain muissa ketjuissa ollut juttua niin mulla on tällä hetkellä 2 tuliliskoa sairaana. niiden sairastaessa lauma on päässyt laajenemaan ja kolmas tulari on nyt omassa akvassaan tartuntavaaran vuoksi. luulen kyllä että sairaus olisi tarttunut jos aikoisi tarttua koska se oli vähän aikaa sairaiden kanssa yhdessä. nyt kuitenki nämä 2 potilasta ovat alkaneet pikkuhiljaa toipua joten isomman akvan hankinta tuli vastaan. eli kysymys kuuluu: minkä kokoinen on 3 tularia vetävä akva?
Sivu luotiin ajassa: 0.363 sekuntia

Yhteistyössä