Eläinkauppojen "faktat" (1 katselee) (1) vieras
-
Nasse-setä
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
henttuu kirjoitti:
Pieni kysymys viisaammille: Miksi eläinkaupat ottavat esim karanneita rottia akvaariohaaveilla kiinni?
Yksi syy voi olla, että rotat eivät ole käsiteltävissä kunnolla. Ne purevat, lähtevät heti karkuun kun ihminen lähestyy tms. Valitettavan monessa eläinliikkeessä myytäviä eläimiä ei käsitellä "käsikuntoon" ja nämä sitten myydään perheen pienimille lemmikeiksi.
|
SPIDER PIG, SPIDER PIG, Does whatever a SPIDER PIG does. Can he swing, From a web. No he cant, He's a pig - LOOK OOOUUUTTT!!!! He is a SPIDER PIG!!
|
-
henttuu
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Joo, samaan tulokseen olen tullut pohtiessani. Luulisi kuitenkin karkoittavan asiakkaita, kun nämä "lemmikit" täytyy ottaa akvaariohaaveilla.
|
|
|
-
tsn81
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kävin tutustumassa *moderoitu* ja heti pisti silmään se, että tuliliskot oli pienessä liukuoviterrassa, jossa pari korkinpalaa, sammalta ja pohjalla vain pari senttiä vettä!
Kuulemma olleet aina heillä tuollaisessa terraariossa kun asiasta kyselin. En tiedä kauan ovat sitten olleet myyjien mukana, mutta ymmärsin niin, etteivät ole niitä ihan vasta nyt hankkineet.
Ja kyseessä ei siis ollut edes mitkään nuoret maa-vaiheessa olevat yksilöt. Seassa oli sekä täysikasvuisia, että nuorempia eläimiä. Ja vielä ihan liikaa eläimiä verrattuna terraarion kokoon.
Ja ymmärrän sen, että eläinkaupassa ei voi eläimille aina tarjota optimaalisia olosuhteita, mutta muissa eläinkaupoissa mitä olen nähnyt on tuliliskot sentään olleet normaalissa kala-akvaariossa. Samoin oli myös *moderoitu*.
|
Kotieläintarhani: tuliliskoja, sammakoita, kaloja, hiiriä, hamsteri, kaneja, kissa + yksi avovaimo
Viimeksi muokattu: 01.05.2010 07:41 Kirjoitti: Tr1n1ty.
|
-
3lisa
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Minä puolestaan olen huomannut *moderoitu*, erään ihmetystä aiheuttaneen asian.
Siellä myydään korallisormisammakko-paketteja. Joihin siis mukaan tulee sammakon lisäksi terra ja sen tekniikka ja vähän sisustustavaraa.
Outoa siinä on se, että pakettiin tulevan terran koko on vain 45x45x45. Kun korallisormisammakko tarvitsisi vähintään 60x45x60, ja korkeutta sen 60 juuri sen takia kun se on kiipeilevä sammakko.
Kysyin asiasta myyjältä. Ja kerroin että olen kasvattajien sivuilta lukenut vaadittavan terran koosta.
Myyjän mukaan ne sammakot eivät kuulemma kiipeile vaan viettävät aikansa maan pinnalla. Osin totta, mutta kyllähän ne myös kiipeilevät! Eivät tietenkään niiden kaupassa, koska se on niille mahdotonta matalien terrojen takia.
|
1.2 Hyla cinerea - Viherlehtisammakko
0.2 Cavia porcellus - Marsu
Viimeksi muokattu: 01.05.2010 07:42 Kirjoitti: Tr1n1ty.
|
-
ande78
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Nasse-setä kirjoitti:
henttuu kirjoitti:
Pieni kysymys viisaammille: Miksi eläinkaupat ottavat esim karanneita rottia akvaariohaaveilla kiinni?
Yksi syy voi olla, että rotat eivät ole käsiteltävissä kunnolla. Ne purevat, lähtevät heti karkuun kun ihminen lähestyy tms. Valitettavan monessa eläinliikkeessä myytäviä eläimiä ei käsitellä "käsikuntoon" ja nämä sitten myydään perheen pienimille lemmikeiksi.
Juuri tälläinen oli mun eka rottanaaras, kaunis kuin mikä mutta käsiteltävissä ainostaan metsurinhanskoilla.
No pakkaseenhan se meni..
Ite myyn ylimääräsiä rottasia myös eläinkauppoihin, mutta poikaset lähtee pilalle hemmoteltuina ja niitä on käpälöity pinkistä lähtien.
Ja on tullut pelkkää kiitosta.Sekä eläinkaupoista että sieltä ostaneilta.Ja moni poikanen on mennyt lasten lemmikiksi, tosin vanhempien vastatessa elukan hoidosta..
Mua itseäni ainakin hirvittää jos isokokinen urosrotta ( noin 800g) pääsisi puremaan mun 3v poikaa, jälki vois olla paha, juurikin sen takia pidän ite vain hyväluonteiset emot, muut lähtee moikkaamaan pytikoita hiilaroinnin jälkeen.
Toivottavasti muutenkin ei-niin-ihmisystävälliset-eläimet saatas pois eläinkaupoista, ettei niitä myytäisi lasten lemmikkeiksi.
Pakkaseen sellaset sopii.
|
|
|
-
CroSSLeSS
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
There's never too many snails, just a few.
-
|
CroSSLeSS kirjoitti:
Hah haa, löysin tuon erään espoolaisen lemmikkiliikkeen sivut, siel on palaute lomake. Katotaan mitä sieltä vastataan. Siihen ei ole onneksi pakko laittaa kun sähköposti osoite. Laitan asiallisen palautteen, sinne kerran nyt on mahdollista. :)
Ei oo vastausta kuulunut, varmaan mennyt suoraan roskikseen koko palaute..
|
12 x Achatina Fulica (5x '07, 6x '09 and 1x '10)
|
-
tonikin
-
- PAIKALLA
-
Jäsen
-
-
|
Jep,jep.
Ei pitäisi aliarvioida tätä pitkälle edenneiden harrastajien kenttää joka hoitaa piiitkälle monien harvinaistempienkin lajien lisäännyttämisetkin kotomaassamme:)
|
|
|
-
Tr1n1ty
-
- POISSA
-
Ylläpitäjä
-
-
Geckomaniac
-
|
Ketjusta siivottu/moderoitu viestejä pois tämän vuoksi:
1. Kunnioita muita ihmisiä
* Yksityisten ihmisten sekä yksittäisten kauppiaiden/kauppojen/kasvattajien kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Asian vatvominen ja nimen mustamaalaaminen ei paranna oloja eläinkaupassa tai yksityisen kokoelmissa, ja pahimmassa tapauksessa kyseisen tahon maine kärsii täysin syyttä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, älä herjaa julkisesti. Ja tilanteen niin vaatiessa ota yhteys viranomaisiin.
Eli suomeksi = Myös negatiivisista asioista saa puhua, mutta eri tahojen ja eläinkauppojen nimet on sitten jätettävä mainitsematta julkisesti.
|
|
|
-
Renja
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Joo, kieltämättä aika monet eläinkaupat ovat nykyään ei-ihan-parasta-laatua, mutta kyllähän niitä unelmiakin löytyy, jossa sitä kokenutta porukkaakin on. Mutta yhden CityMarketin eläinkauppa oli kyllä aikasmoinen. Muilla eläimillä (varsinkin kaloilla) oli varsin hyvät oltavat, mutta vihervesiagamalla ei. Liskolla yksi, matala kiipeilypuu, terran mataluudesta puhumattakaan. Ja tämä vihervesiagama oli aikuinen, eikä mikään parikuukautinen rääpäle. Vesiastia (sanoisinko juomakippo) oli liian pieni kyseiselle lajille, vettäkin vain pari senttiä. Ja lisko oli luonut nahkansa, mutta hännänpäässä oli vielä ns. rengas vanhaa nahkaa..
|
|
|
-
Ghaspar
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
mulla ostatettiin jotain erikoislämpölamppuja jtn 100 euron eestä, siis niinkun lämpölampun lisäks. ja sitten siinä onneks oli joku kosketushäiriö ja ku sitä lamppua kävin myöhemmin samassa kaupassa näyttään ni sanottiin että joo, vikaa on ja että kuka tollo sen mulle myi, kun on täysin turha kapistus.
kyl siin vaihees oli vähä turhautunu olo, justiinsa oli myyjä kysyny, että kuin paljo oon perehtyny kyseisten eläinten hoitoon ja terraariovaatimuksiin. ja sitte sanoin että en paljookaan terraarion tarvikkeisiin, enemmän eläimeen. samantien tuli sitten tämä lamppujuttu siihen perään ;)
|
|
|
-
Tixi
-
- PAIKALLA
-
Jäsen
-
-
Tiia Koskinen,Riihimäki
-
|
Koska ko juttu sattui? Itse ainakin n 2-v sitten oli samanlainen tapaus ja minä olin se myyjä joka sanoi että noita ei tarvii :P
|
|
|
-
Wendla
-
- PAIKALLA
-
Jäsen
-
-
|
Erään ison ketjun liike myi helsingissä (pari kymppiä. markoissa) hiiriä. Lapsille.
"Onhan teillä äidin lupa?" -tyyliin.
Joskus kun en vielä tiennyt mitään matelijoista kyselin maitokäärmeestä..
Että onko siitä vaaraa meiän kääpiöhamstereille.
"Ei ole, ei ne syö mitään niin isoa!"
No ei mulla ittelläkään sillon järki juossut mutta mato jäi "onneks" kauppaan.
Ihan törkeitä hintoja eläimistä jotka on kuollut muutaman viikon päästä ja vieneet mukana entisetkin asukkaat......
|
|
|
-
CroSSLeSS
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
There's never too many snails, just a few.
-
|
Joskus nuorempana kuuli näit juttui, et kun jonkun henkilön mutsi suostunut antaa lupaan. Annettiin jonkun toisen vanhemman numero se leikki hetken toisen vanhempaa ja antoi luvan eläimen ostoon. Toivottavasti nykyään puhelinsoitto ei ole kelpuutettava tapa antaa lupa eläimeen.
Multakin kysyttiin oonko aikuinen, et voisin ostaa eläimen ku viimeksi ostin. Oikeaa ikää eivät kuitenkaan pyytäneet todistamaan esim henkkarista. Näytän tosiaan itse joltain 15-16vuotiaalta joidenkin mukaan vaikka oon 22vuotias..
|
12 x Achatina Fulica (5x '07, 6x '09 and 1x '10)
|
-
NoName
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
tropical kirjoitti:
No parhaassa kaverissa eläimet ainakin saavat olla rauhassa kun niitä ei pääse lähemmin hätyyttämään se on hyvä :) ja kalavalikoima kunnossa.
Mutta matelija kysymyksiin ei osattu vastata kovin hyvin, tosin sitä ei kierrelty ja kaarreltu vaan myyjä sanoi ettei hänellä näistä pahemmin tietoa ole. :)
Parhaassa kaverissa ei taida edes matelijoita olla myynnissä vai olenko väärässä? Ainakin muistelen että lintuja ja jyrsijöitä taisi enimmäkseen olla
Vastailen hieman myöhään, mutta...
Parhaassa kaverissa oli joskus pari käärmettä myynnissä, mutta niistä ilmeisesti luovuttiin kysynnän ja tilan puutteen vuoksi.
Ja joskus kun jotain käärmettä kyselin, niin myyjä katsoi kasvattaja listasta, oliko kyseisen lajin kasvattajaa tiedossa. Ilmeisesti paikalliset kasvattajat on antaneet tietonsa, jos kyselijöitä löytyy. Harmikseni kyseistä lajia ei sitä kautta löytynyt. :/
Tosin nyt vasta omistaja vaihtui, joten en vielä tiedä mitä muutoksia tämä tuo tullessaan.. :D Ainakin hämiksilleni tulee jättijauhiksia valikoimaan :D
|
B.Constrictor, A.Versicolor, A.Geniculata, B.Auratum, B.Verdezi, B.Schroederi, B.Klaasi, B.Vagans, C.Cyaneopubescens, H.Lividum, X.Immanis
|
-
AkuNuppuOnni
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Omituisten otusten kerho
-
|
Kävin tänään eräässä tamperelaisessa eläinkaupassa. Siellä oli kaksi pientä kreikankonnaa. Niistä isommalla oli huomattavaa pyramidikasvua ja pienemmällä takaosasta melkoisen litteä kilpi :(. Äkkiseltään katsoin terrassa olevia hoito-ohjeita/vaatimuksia, ja mielestäni siinä luki, että peruslämpö 26-28 C! Ehkä luin väärin, vai mistä tollaset lukemat oli revitty... Terrassa tietty vaan mattoa pohjalla, aika harvoin näkee konnilla kunnon maapohjaa eläinkaupoissa. Huoh.
|
5x Agrionemys horsfieldii, 1x Testudo hermanni boettgeri, 5x Achatina fulica, 9x Helix aspersa maxima, 7x Felis catus
|
|