Tuolla Kehän sieltä sun täältä puolelta, oon eluikoita hommaillut. Kaikilla ei niin hyvät oltavat parhaimmat olot jyrsijäillä. Ensimmäisiäkään hoito-ohjeta en ole saanut MISTÄÄN elukasta, itse oppineena monen kuukauden lukemisella on tähän asti menty. Kaiken huipuksi. Viimesin ostokseni oli akaattikotilot joulukuussa. Kysyttiin vaan onko pitkä matka, onko terraariota heille, olenko täysi ikäinen, olenko valinnut mitään tiettyä yksilöjä jokta halua. Siinä kaikki. Itse olisin pälättänyt iäit ja ajat, millainen sisustus ja mitä olen valmis tekemään niiden tähde, myyjä vain halusi sitten nopeasti hoitaa myynti tilanteen, etten mahdollisesti sitten katuisikaan. Pyysin kalikkia tietenkin mukaan, hän vain osioitti "tuolla" on enkä sitten löytäny. Koti matkalla kävin vain sitten toisen kaupan käuttä ja tosin, seuraavan kerran ostan vain kalkin kaupasta ja elukat muualta. Raha tilanteen helpottaessa, tilaankin netistä kalkit vielä halvempaa.
Kotilot maksoivat 2,5e kappale, eli haloo jotn tolkkua! Ei koiraakaan eurolla osteta. Viereisessä terraariossa oli valkopolvi ja hintaa ainenkin 49-79e. Hieman hinnoittelut osittain surkeat. Kotilot voivat elää yhtäkauan kuin esim. koirat ja matelijat. Kotilot ovat varmaan yksi nopeiten lisääntyvistä ja kun jotkut eivät raaski niitä lopettaa/murskata munia. Niin sitten kotilo kanta huononee, nopeaa vauhtia, lisäännytetään sisaruksia ja annetaan eteenpäin. Eläinkauppa ottaa koska, ottamisesta ei makseta ja pois antamisesta maksetaan.
Itselläni kävi mielessä, joko kunnon ohjeistus kauppialle, vaikka sitten paljon perushoito ohjeita, ne olisi yhdessä nivaskassa ja sieltä voisi niitä tarpeen mukaan kopioda ja tarkistaa kuinka usein ja millä ruokittava. Toinen vaihtoehto olisi, sellainen että terraario ja muut vaativat lajit kaupasta pois. Esim harrastajat, sitten ilmoittelisivat kauppaan tietojaan, ja siellä kasvattajan luona kävisi elukkansa hakemassa tai valitsemassa, kysyisi neuvoja tai jos ei paikalle pääse niin sitten mietittäisiin paremmin mistä sen elukan voi hommata tai missä tavataan että elukka päätyy oikealle omistajalle. Eräs vaihtoehto kävi kanssa mielessä, että jokin luotettava harrastaja tai muu oikeasti asiansatunteva henkilö, kävisi vaikka kauppiaan valvonnan alaisena hoitamassa elukat niin usein kuin tarvii, kun usein jotkin lajit jätetään melkeen kokonaan hoitamatta.
Eläinkaupoissa pitäisi käydä tarkistaja, katsomassa eläinten olot antaa mahdollinen rangaistus, eikä vain voivotella ja sanoa "Vähän paremmin pitäis hoitaa." Ei tietänkään mitn etukäteen ilmoitettua aikaa. Kokemusta on ja juttua olen kuullut että siksi päiväksi vaan kun tarkastaja on tullut siivotaa, sen jälkeen kaikki palaa ennalleen. Sitten tietenkin huoltajan oltava läsna ja vähän henkkareita voisi kattella, mulla on ollut joskus vanhempi mukana elukkaa ostettaessa, mutta ihan hyvin olisin jokus ukon käppänän voinu napata kadulta ostotilanteeseen. Sama-asia pitkäaikaiseen eläimeen lupa riittää kun hoidetaan asia puhelimessa yleensä sen "vanhemman" kanssa. Kaverini nuorena monesti sopivat näitä tekaistuja perhesuhteita, kun ei vanhemmat suostuneet eläimeen. Eli vanhemmat eivät välttämättä osaa varautua, jos lapsi kyllästyy eläimeensä, eikä voi vastuuta kantavana hoitaa elukkaa, kun ei tiedä miten ja sitten sen yleensä vaan annetaan heti pois jollekkin tuntemattomalle.
Sauvasirkkoja kesällä ostettaessa huomasin heillä vesikipon, joka ei kuulu niille. Lamppu terran sisäpuolella katossa, ruokana ruusupuska, ilmeisesti ollut siellä USEAN kuukauden. Eräs henkilö täältä foorumilta oli menossa ostamaan loput sirkat kaupasta, mutta yksi oli tekemässä kuolemaa, yksi oli jo ostettu. Henkilö huomasi munia, mutta niitäkään en myyty. Eivät ne edes aina kuoruidu tai selviä ekaa pari elin viikkoaan pitemmälle, niin eläinkaupan näkökulmasta, munista olisi voinu kiskoa vaikka minkälaista hintaa. Onneksi en ole nähnyt sen enempää sirkkoja siellä enää. Toivottavasti ei tulekkaan. Itselläni on periaate, en vie mitään elävää eläin kauppaan, enkä tuo sieltä mitn elävää enää poiskaan.
Jos käyn tietyissä eläinkaupoissa käyn ottamassa vain ostettavani, enkä edes vilkaise eläimiä tuntuu vaan niin pahalta joskus. En itse edes kehtaisi ylpeänä sanoa missä olisin töissä tai jos omistaisin paikan. Täytyis olla aika pöpihenkilö jos ajattelee että kaikki eläimet tarvivat samanlaiset olot ja ruoat, sekä sen verran annetaan tilaa, että mahtuu hieman enemmän kuin kääntymään.