Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Yleistä keskustelua herpeistä ja harrastukseen liittyvistä asioista.

Moderaattorit sisu65 ja SariS
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi?

Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 28.12.2008 03:53 #263846

• monna83
  • monna83 hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
On ihan pakko aloittaa tälläinen aihe,jos saisi vaikka keskustelua aikaiseksi.

Itsellä ei ole vielä mitään herppiä,mutta 2009 vuoden aikana olisi tarkoitus hankkia eläinperheemme jatkoksi 1-2 Aavikkoiguaania kunhan tietoa tämän lajin hoidosta on tarpeeksi.

Mutta itse aiheeseen.Niin karulta kuin se kuulostaakin,niin liskot ovat tulossa meille olohuoneen koristeeksi,ei todellakaan sylittelylemmikeiksi.Sitä varten meillä on 4 koiraa ja 3 kissaa.Käsittääkse tuosta "koristeeksi ottamisesta" ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa koska matelijat eivät seuraa kaipaa ja stressaantuvat jos niitä sörkitään turhan takia.

Onko minulla oikeat periaatteet hankkia tälläinen eksoottinen lemmikki kun se tulossa "vain" koristeeksi?

Liskolle on tulossa minimikokoa reilusti isompi terra,valaistuksesta,lämmöistä,ruokinnasta jne. opiskellaan koko ajan,ettei mene sitten sormi suuhun kun örkki jo kotona ja tarvikkeisiin satsataan niin paljon kuin tarve vaatii.Haluan että eläin ei kärsi millään tavalla väärästä hoidosta ja tietoni puutteesta,haluan että sen olot ovat asianmukaiset ekasta päivästä lähtien.Ehdottoman tärkeää on,että eläin voi hyvin ja jos ei voi,niin se hoidetaan kuntoon.
Käsittelyllä sitä ei turhan takia häiritä,päivittäisten hoitorutiinien yhteydessä olen tietenkin valmis totuttamaan sitä minuun,annan haistella kättä,otan ehkä kädellekkin(eläimen ehdoilla),mutta vain sen takia että tarpeen vaatiessa lisko olisi sitten käsiteltävissä.(esim.lääkitseminen,punnitseminen,lekuriin vienti)

Ekan matelijan tullessa on tietenkin ehdottoman tärkeää,että selviän sen hoidosta aloittelijana.Tärkeää myös on,että elukka on kasvissyöjä,joten aavikkoigu tuntuu sopivalta vaihtoehdolta.Tärkeää on myös se,että perushoito ei vie päivässä kuin sen 10minuuttia ja lopun ajan eläin saa olla rauhassa pömpelissään ja sitä saa ihailla aina ohimennen.

Eli lyhyesti,haluamme helppohoitoisen elukan tuohon olohuoneeseen jonka asumus(ja itse asukki) toimii koristeena.

Oikein?
2.0 pantherophis guttatus amela motley/striped, butter. 0.1 pantherophis guttatus snow. 3.0 python regius normaali, pastel, mojave. 0.1 python regius albiino 1.0 dipsosaurus dorsalis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 28.12.2008 14:31 #263852

• Piivi
  • Piivi hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tottahan se on, ettei liskoa saa ottaa koiran tai kissan korvikkeeksi, sillä matelijat eroavat kuitenkin hoidoltaan ja vaatimuksiltaan niin paljon sylilemmikeistä. Sinun pitää kuitenkin varautua siihen, että matelijoiden päivittäiseen hoitoon kuluu enemmänkin kuin 10 min (itselläni saattaa venähtää yhtä liskoa hoitaessa puolikin tuntia kun juttelen sille ja poikasethan tarvitsevat useammin hoitoa kuin aikuiset), mutta huomaan, että olet kuitenkin tosissasi tämän liskon kanssa kun kerran hankit runsaasti tietoa hoitomenetelmistä.
Jos on mahdollista, niin kannattaahan lisko sen verran käsikesyttää, että se antaa ottaa/tulee kädelle kun tarvitsee, esim. vanhaa nahkaa jäänyt varpaisiin ja se pitää nyppiä pois.
Jos aikoo matelijan hankkia, pitää olla kiinnostunut lajista minkä hankkii. Jos haluaa matelijan vain olohuonetta koristamaan, kannattaa harkita akvaariokaloja. Liskot kun tuppaavat kökkiä paikoillaan suurimman osan päivästä, joten niissä ei ole niinkän katseltavaa kuin akvaariokaloissa.

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 28.12.2008 19:10 #263869

• Kirjo
  • Kirjo hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voihan sitä koristeeksi kutsua, mutta kannattaa jo etukäteen varautua siihen, että koristeen hoitamiseen voi mennä sekä aikaa, että vaivaa.
Monipuolisen ja vaihtelevan ruuan säännölliseen hankintaan ei välttämättä lähikauppa riitä, terra on siivottava säännöllisesti (käydä hiekka sihdin kanssa läpi, ja siihen ei 10 minuuttia riitä, saati kaikkien hiekkojen vaihtoon), kun vitamiinit tai lamput ovat loppu, niitä pitää lähteä ostamaan lyhyelläkin varoitusajalla ja joskus kauempaakin (riippuen asuinpaikasta), mahdollisesti eläinlääkärireissut kaukaakin (asiantuntevia eläinlääkäreitä ei ole paljon) jne. Liskoja on myös tarkkailtava ja seurattava, jotta oppii niiden normaalin käytöksen ja osaa erottaa, jos jotakin on pielessä.
Ja tosiaan, kaikkien kannalta on parempi, jos iguaaniin suhtautuu senverran lemmikkinä, että käsittely on molemmista ihan ok.

Tunsin joskus kaverin, joka hyvin materialistisena "hifistelijänä" halusi gekkoja, jotka ovat ja joiden terra on vain sikamakea olohuoneen koriste. Cilleille suunniteltiin n.2mx 2m terraa, ja lasiin porattaisiin pieniä reikiä ilma-aukoiksi, joiden päällä olisi liikutettava lasilevy, jotta ilmastointiaukkojen paikkaa voisi vaihtaa halutessaan, ja pääosa terrasta olisi kiillotettua rosterilevyä jne. Selitin tietty, että muutama reikä lasissa ei riitä, eikä niiden paikkaa tarvitse eikä pidä vaihdella, sillä ilmastoinnin toimimiseksi on olemassa tietyt paikat, joihin kannattaa se iso verkko virittää jne. Ja että millä se luulee ruokkivansa ja tarkkailevansa cillejä 2 metrisessä purkissa, kun ei voi olla ikinä varma, löytävätkö ne edes ruokansa...ja siivoavansa sen, kun oviaukko oli aika pieni tässä suunnitelmassa. Hän sitten luopui ideasta, kun selvisi, että pääosassa pitäisi kuitenkin olla ne elukat ja niiden hyvinvointi, ei se, että terrassa on liikuteltavat ilmastointiaukot..

Jotta pelkkä koriste-sana vähän tökkii, herppiharrastukseen kuuluu terrojen suunnittelu ja toteutus olennaisena osana, mutta kiinnostus juuri siihen eläinlajiin ja sen hoitoon olisi hyvä olla pääosassa, koristeisiin kuitenkin kyllästyy aika nopeasti.
Viimeksi muokattu: 28.12.2008 19:13 Kirjoitti: Kirjo.

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 28.12.2008 19:45 #263879

• Sophie
  • Sophie hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Matelijat eivät ole sylilemmikkejä, niitä ei tarvitse silitellä eikä kaikkia saakaan käsitellä. Mistä syystä ihmisillä on esim myrkyllisiä käärmeitä, sammakoita tai muita herppejä? Kuten aiemmin jo mainittiin, jos eläimestä on valmis ottamaan vastuun ja järjestämään sille kunnolliset olot (Kunhan on varma ettei kyllästy eläimeen ja sen hoitoon muutamaan kuukauden päästä) niin siitä vaan :)

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 28.12.2008 21:23 #263888

minä olen aina yrittänyt ja onnistunutkin pitämään herpit pelkästään harrastuksena. ei lemmikkeinä. nämähän ei varsinaisesti ole mitään ¨lemmikkejä¨... ainakaan minulle. ja jos oikean lajin hankkii niin kyllähän sitä näkee myös päivisin niin kyllähän siinä on sitä koristettakin :P ja jos ostaa/tekee terran joka on hyvän näköinen ja sisustaa sen oikein niin siinäkin on jo mielestäni koristetta :P
-J-

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 29.12.2008 11:43 #263929

Well Well... Minä olen tässä miettinyt muutaman päivän Juovaskinkkiä, 3kuukautta kääpiöpartista, 2vuotta kilpikonnaa.
Mitään ei ole tullut hankittua. Ja herppi olisi minulle ei sylilemmikki, vaikka tietenkin sen joskus voisi lattialle/jonnekkin päästää köpöttelemään. Ajattelin 120x50x60terraa juovikselle, jos hankin, muttakun tuo liskon otto tuntuu niin traagiselta, kun mielestäni sitä suurennellaan. Monet omistajat sanovat että parin käsittelyn jälkeen kaikesta tulee rutiinia, helppoa suoraan sanottuna. Ja tuosta eliniästä en ole saanut mitään puristettua esille, aika huono juttu, koska jos skinkki elää kamalan pitkään, ei sitä voi tällainen poika oikein ottaa. Ja käsittely on ok, kunhan lisko ei ''häiriinny'' siitä. Ja sitten minulla on toinenkin juttu: Jos liskon terrassa ei ole valot päällä yöllä, voiko joku muu valo olla päällä, vai häiriintyykö lisko siitä? Ja sitten tuo salmonella. Se on tietojeni mukaan vaikeaa saada, ellei syö liskon pökäleitä/suukottele liskoa. Eikö? Ja sitten hmm... Niin :o Kaverini sai parta-agaman toisella luokalla, NIIN NUORENA! Lähti heti rullaamaan hoidot ja synkkaamaan ihmisen ja liskon välillä, ja hyvin on mennyt, eikä ole ollut mitään traagista, niin miksi näin kamalasti varoitetaan siitä otosta? Suunnilleen noin... Että tahtoisi vastauksen.
Ja lisko ei oikein koristeesta käy, kun moni tykkää lökötellä paikallaan. Muttajuu, jos nyt suljen tekstintulon, että joku jaksaa lukeakkin tämän :S
-Witamiini

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 29.12.2008 12:28 #263931

kyllähän se vain niin on että ei sitä käsittelyä itse jaksa jännittää enää muutaman kerran jälkeen ja silloin liskokin on mahdollisesti rauhallisempi. tuota elinikä juttua en osaa sanoa mutta juurikin tämän seikan takia se on harrastus eikä lemmikki... itse ainakin olen lukenut kirjoja yövalolla vaikka terra on ollut pimeänä samassa huoneessa ja en kyllä mitään muutosta oo käyttäytymisessä huomannu... kyllähän se kuukin välillä valasee meitä öisinki. kun huolehtii käsien pesusta niin mielestäni tuo salmonella ei ole ongelma. niin ja tuo kaverisi juttu... hän oli sitten varmaan haaveillut/lukenut(tai no kuunnellut) lajista ja kiinnostunut siitä oikeasti.
-J-

Vs:Lisko/muu matelija 29.12.2008 20:38 #263966

• Marika
  • Marika hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Witamiini kirjoitti:
Well Well... Minä olen tässä miettinyt muutaman päivän Juovaskinkkiä,
(clip) Ja tuosta eliniästä en ole saanut mitään puristettua esille, aika huono juttu, koska jos skinkki elää kamalan pitkään, ei sitä voi tällainen poika oikein ottaa.

Juovaskinkin (Mabuya vittata) osalta en osaa sanoa tarkkaa elinikää, mutta Mabuya-suvun yksilöiden voi noin yleisesti ottaen odottaa elävän ainakin 3-8-vuotiaiksi. Jos oma elämäntilanteesi muuttuu myöhemmin niin, ettet voikaan skinkkiä enää pitää, niin voithan aina myydä sen jollekin toiselle innokkaalle harrastajalle? :) Matelijoiden osalta kun tuo omistajan vaihdoskin on helpompi juttu, kuin vaikkapa kissoilla ja koirilla...

Marika

Vs:Lisko/muu matelija 30.12.2008 23:56 #264031

• ado
  • ado hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
minusta asenne minkään eläimen hankkimiseen (edes akvaarion johon tulee eläviä kaloja) "pelkkä koriste" on ihan väärä. elävä eläin se on eikä mikään koriste, oli kyseessä kissa, sauvasirkka tai akvaariokala. eri asia on hankkia eläin ja sisustaa hieno katseiden kestävä terraario olohuoneen komistukseksi. terraario voi olla pelkkä koriste, elävä eläin ei ikinä.

silti, jos pitää valita vaikkapa tilanteessa kummalle myisin liskon, sille joka haluaa sen pelkäksi koristeeksi hienoon isoon ja asialliseen terraarioon vai sille joka haluaa sen egon jatkeeksi ja esittelykappaleeksi kavereille ja esittää asiantuntevaa ison eläinlauman omistajaa mutta silti on ihan hukassa, niin kyllä minä ehkä ensimmäisen vaihtoehdon valitsisin... :/

Vs:Lisko/muu matelija 31.12.2008 17:41 #264074

• Marika
  • Marika hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
"Koriste" on tosiaan sanana vähän tyly, yleensä käytetään esim. "harraste-eläintä" kuvaamaan tätä akvaristiikan tyyppistä harrastamista: eläimet ovat lasikopeissa tarkkailtavana, eivät omistajiensa "lääpittävänä".
Luulen että tätä topicin aloittanutkin kirjoittaja on todellisuudessa tarkoittanut. :)

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 04.01.2009 15:48 #264332

• minnii
  • minnii hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ite käytän yleensä pikemminkin sanaa sisustuselementti, joka nyt voi olla ihan yhtä kauhu kun tää koristekin. Lähinnä vetoan sillä terraan ja sen sisustukseen. Mitään järkeä pilkkua viilata, sanoa saa vaikka miksi, kunhan muistaa että siellä on sisällä oikea elävä eläin, joka vaatii hoitoa. Jos sitä ei laiminlyö, niin kai se on sama jos sitä pitää sinänsä koristeena?

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 05.01.2009 19:45 #264423

• Lepard
  • Lepard hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tuosta "koristeesta" vielä sen verran että itse (oma mielipiteeni siis) en suhtaudu liskooni sanalla "koriste", Liskon kun hankin tiesin että EI ole sylilemmikki ja voi vaatia aikaa eikä ole aina aktiivinen. Akvaario sopisi enemmän "koristeeksi". siihen Witamiinin postiin vielä sen verran että Kyllä voi hyvin ottaa matelijan mutta jos on nuorempi niin pitää sulkea vaihtoehto Sylilemmikki pois ja PITÄÄ olla kärsivällinen sekä hyvä olisi myös lukea lajista minkä on ottamassa paljon. Muista myös että jos olet alaikäinen niin kotieläimen kun otat se on AINA Vanhemman vastuulla! jos nämä kriteerit löytyy niin voi ottaa sen matelijan ihan murheitta. ja totta myös että 10 min ei riitä liskon päivittäiseen hoitoon ainakaan meillä.
Respect The Reptiles

Vs:Lisko/muu matelija 05.01.2009 23:09 #264445

• Celea-
  • Celea- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
monna83 kirjoitti:
Niin karulta kuin se kuulostaakin,niin liskot ovat tulossa meille olohuoneen koristeeksi,ei todellakaan sylittelylemmikeiksi.Sitä varten meillä on 4 koiraa ja 3 kissaa.Käsittääkse tuosta "koristeeksi ottamisesta" ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa koska matelijat eivät seuraa kaipaa ja stressaantuvat jos niitä sörkitään turhan takia.
Itse käsitin aloittajan viestistä, että koriste tarkoittaa tässä tapauksessa ettei eläintä käsitellä turhaan. Ja kun viestin luin, minulle tuli ihan sellainen olo että tässä halutaan ottaa kaikki eläimestä selville ja hoitaa sitä niin hyvin kun vain mahdollista. Mielestäni on kunnioitettavaa jos herpin ottaa sillä perusteella että sen tarpeet täytetään paremmin kuin hyvin, eikä stressata eläintä liikaa. Jos tosiaan koriste tässä nyt tarkoitti sitä.

Haluaisin myös huomauttaa että ei ainakaan itselläni akvaario ole sen enemmän koriste kuin nuo kaksi terraariotakaan, tai niiden sisältö siis. Vaikka eihän minulla mitään sellaisia eläimiä olekaan joita tarvitsisi tippaakaan käsittelyyn totuttaa, ja toisessa ei eläimiä ollenkaan.
1.0 Pantherophis guttatus, 0.0.1 Lamprophis fuliginosus, 1.0 Corallus hortulanus, 1.0 Antaresia maculosa, 0.0.1 Tiliqua scincoides chimaerea, 0.1 Steatoda grossa

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 06.01.2009 20:05 #264516

• Lethe
  • Lethe hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No jaa...onhan se bonusta että elukat on kivan näköisiä ja terra sopii olkkarin sisustukseen, mutta hymy alkaa hyytyä kun terrat EI sovi mihkään ja silti niitä tulee lisää, samoin toinen toistaan karmeamman näköisiä elukoita jotka on alkaneet vastustamattomalla tavalla kiehtoa...eli vähän varovaisuutta näiden herppien kanssa, ehdottaa nimimerkki Otetaan Vaan Yksi(tällä hetkellä 24 eläintä)

En osaisi pitää elukoita koristeina, on niiden kanssa voitava ainakin jutella ja täytyyhän niitä hoitaessa käpälöidä, ainakin niitä jotka ei ole myrkyllisiä ja tulee käteen, käsivarelle, niskaan etc.
Siis rukoilijat ja käärme ja lisko - hämppyihin en koske enkä luteisiin!

Vs:Lisko/muu matelija "vain" koristeeksi? 11.01.2009 04:54 #264886

• monna83
  • monna83 hahmo
  • PAIKALLA
  • Jäsen
Kiva kun on saanut keskustelua aikaseksi tästä aiheesta.

Tosiaan,tulevista mahdollisista liskoista ja niiden vaatimuksista otetaan etukäteen selvää niin,että perustiedon pitäisi olla kunnossa liskojen ollessa kotona.
Liskoja emme ole hankkimassa kuin huonekalua,että "ostetaampa nyt tuo sohvakalusto,kun näyttää niin hyvältä".Ei todellakaan.Vaan olemme hankkimassa niitä perheenjäseniksi,mutta luonnollisestikkin ne eivät tule olemaan arkiaskareissa samalla lailla mukana kuin koirat ja kissat.Kuten jo kerroin,olen kiinnostunut käsittelemään niitä sen verran,että tottuvat että ne voi ottaa terrasta pois hoitotoimenpiteitä tai lääkärireissua varten.Mutta ihan huvin vuoksi meillä ei ole tarvetta niitä sylitellä.Toki,jos lisko/t ruokinnan ja terran siivouksen yhteydessä ovat kiinnostuneita kädestä ja kiipeämään sitä pitkin,niin tottakai tarjoan niille mahdollisuuden tutustua terran ulkopuoliseen maailmaankin.Mutta ei niitä siltikään tulla juoksuttamaan lattialla sen pölyisyyden ja vetoisuuden takia.Ihan vain ja ainoastaan ajatellen liskojen terveyttä.
2.0 pantherophis guttatus amela motley/striped, butter. 0.1 pantherophis guttatus snow. 3.0 python regius normaali, pastel, mojave. 0.1 python regius albiino 1.0 dipsosaurus dorsalis.
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.384 sekuntia

Yhteistyössä