Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua viljakäärmeiden sairauksista, syömisongelmista sekä muista terveyteen liittyvistä asioista.

Moderaattorit nanno ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Viljakäärme sairas?

Vs: Kuolleen käärmeen virusinfektio 20.04.2010 16:11 #305286

Itselläni kuoli puolisentoista vuotta sitten pieni kuningaspytoni jolla kanssa todettiin tuo samainen virus (en siis tiedä mitään monista muodoista, sanottiin vain tuo nimi) ja silloin ainakin sanottiin ettei ole hirveän helposti tarttuva, eikä itselläni ainakaan ole ilmaantunut muilla käärmeillä mitään ongelmia.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Kuolleen käärmeen virusinfektio 21.04.2010 00:45 #305394

Tutkimustuloksissa ei lue mtn muuta kuin tuo, ei millään tapaa viiruksen alalajia :/

Vs:Viljakäärme kipeä --> Osaisko joku neuvoa? 24.04.2010 03:09 #305860

Ei hitto, taas oon täällä osastolla kyselemässä.
Eli, oon nyt ite viikon ollu pois kotosalta ja viljispoika on ollut poikaystävän huostassa. Tiistaina muistaakseni poikaystävä ruokki viljiksen, ja poikaystävä sanoi että meinas olla ongelmia nielemisen kanssa. Ostettiin vasta pojalle isompia hiiriä kuukausi sitten, mutta aiemmin ovat menneet alas ilman ongelmia. No tänää ku tulin sit kotiin ni poikaystävä valitti, että terraario haisee yms. Löyhkälle syytä etsittyäni löysin sitten terran nurkasta tiistaisen hiiren, jonka poika oli oksentanut.
Eli, mikä voi olla syynä oksentamiselle? Johtuisiko liian suuresta hiirestä vai mistä?
Kuitenkin viljis on muuten ollut eloisa, ja nytkin tuolla väliaikaismajoituksessaan riehuu minkä ehtii (eli ei ole sen vakavammin kipeä?)
1.0 Pantherophis guttatus

Vs:Viljakäärme kipeä --> Osaisko joku neuvoa? 24.04.2010 04:57 #305865

• nanno
  • nanno hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori/kasvattaja
Todennäköistä, että ruoka oli liian iso, mutta voi sille muitakin syitä olla. Joka tapauksessa yksi oksennuskerta ei vielä tarkoita mitään, eli ei kannata huolestua. Tärkeintä on oksentamisen jälkeen odotella ainakin viikko ennen uuden ruoan tarjoamista, jotta käärme ehtii "palautua" tuosta oksentamisesta. Jos käärme oksentaa toistamiseen, kannattaa odottaa jälleen viikko pari ja sitten tarjota selvästi pienempää ruokaa (esim. pinkki) ja pitää taas reipas väli ennen seuraavaa ruokintakertaa. Yleensä oksentamiset loppuu viimeistään tuohon.

Eli tässäkin tapauksessa pienempää ruokaa vaan, jotta käärmeen on helppo syödä, niin ei tule ylös samoin tein. Jos ostamanne hiiret on liian isoja, voitte esim. halkasta hiiren pituussuunnasta ja antaa ensin toisen puolen ja sitten toisen puolen jos käärmeelle maistuu. Tällöin käärme voi itse päättää jaksaako syödä koko hiiren eikä ruoka ole isona pallona yhdessä kohdassa ja sen sulattelu on helpompaa.
Viljakäärmefoorumi - Asiapitoinen foorumi harrastajille

Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:13 #308339

• tiuska
  • tiuska hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Voi, tietäisköhän joku, mitä mun käärmettä mahtais vaivata? Neiti on ollut pian 1,5 kuukautta syömättä, superaktiivinen, möyhii pohjamateriaalia ja yrittää tulla etulasista ja verkkokatosta ulos. Tänään huomasin, että päästä törröttää muutama nahkasuikale. Aivastelelee silloin tällöin. Onkohan kyseessä hengitystieinfektio, vai voiko aivastelut, nahan rikkoutuminen ja syömättömyys olla vaa seurausta kevättä rinnassa -riehumisesta?

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:24 #308341

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
Mikä pohjamateriaali siellä teillä on? ja minkä kokoisia reijät on katossa/minkä ikäinen kärmes on?
ja vinkuuko se hengitys?
0.1 Pantherophis guttatus,0.0.1 Python regius,0.0.1 Eumeces schneideri, 1.0 morelia spilota cheynei, 1.0.1 Morelia Viridis, 0.0.1 iguana iguana, 0.0.1 Pogona vitticeps

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:28 #308346

• tiuska
  • tiuska hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mulla on sitä mörttiröpöä tai vastaavaa, matelijoiden eläinkaupasta ostin. Vaihdoin tuohon pohjamateriaaliin alle vuosi sitten.. Hengitys ei vinku, kärmy on nyt 7v.

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:29 #308348

• tiuska
  • tiuska hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Niin ja asuu akvaariossa, jossa on verkkokatto, eli ilmanvaihto pitäis olla ok..?

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:38 #308354

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
ei kai siellä ole mitään mihin naamansa sais revittyä auki?
0.1 Pantherophis guttatus,0.0.1 Python regius,0.0.1 Eumeces schneideri, 1.0 morelia spilota cheynei, 1.0.1 Morelia Viridis, 0.0.1 iguana iguana, 0.0.1 Pogona vitticeps

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 00:53 #308359

• tiuska
  • tiuska hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
No ei pitäisi olla.. terraario on ollu lähes samalla varustuksella jo monta vuotta.

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 02:35 #308373

• ande78
  • ande78 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Kuullostaa täsmälleen samalta kuin likan Hermione-mato tässä pari kk sitten.
Oli puhdasta kevät riekkumista, eikä tahtia haitaannu ees äijä.
Ne tollot riekku yhdessä.
Seuraile nyt kuitenkin, jos alkaa laihtumaan yms.. sairauden merkkejä, kiikuta eläinlääkäriin.
Ennemmin kerran turhaan, kun kerran liian vähän.

Vs:Viljakäärme kipeä? 12.05.2010 22:32 #308450

• tiuska
  • tiuska hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Joo, minä seurailen tilannetta, toivottavasti kyse on vain "hormoneista" :D

Syömättömyys ja mahdollinen kurkkutulehdus 29.08.2010 13:04 #321150

• jero
  • jero hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Minulla on kaksi n.7-vuotiasta viljakäärmettä (naaraita), joille ruoka maistuu muninta-aikaa ja nahanluontia lukuunottamatta aina hyvin. Toinen käärmeistä söi viimeksi 12.7., eikä sen jälkeen ole suostunut syömään. Pötköttelee vain yhdessä nurkassa (vaikka eipä nuo normaalistikkaan ole näin syksyn tullen erityisen aktiivisia olleet).
Tunnustelin käärmeen varovasti läpi, mutta mitään poikkeavaa ei tuntunut. Suuhunkin katsoin, mutta sekin näytti aivan siistiltä. Kaula kuitenkin näyttää päällepäin turvonneelta, joten voisikohan kyseessä olla kurkkutulehdus?
Soittelen huomenna eläinlääkärille, josko he pystyisivät käärmettä tutkimaan... Tosin epäilen vahvasti tämän alueen eläinlääkärien käärmetuntemusta, joten mitä mieltä olette kannattaisiko minun siinä tapauksessa vain pyytään käärmeelle antibiootteja, vai? Rotille olen aikanaan saanut antibiootit, kun itse tiesin mitä tarvitsen ja minkä verran.

Vs:Syömättömyys ja mahdollinen kurkkutulehdus 29.08.2010 13:49 #321154

• jero
  • jero hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tutkiskelin tuossa vielä käärmettä ja yön aikana kaula on turvonnut huomattavasti. Eilen kaula oli sen verran turvoksissa, että sen juuri ja juuri huomasi. Nyt kaula on kuitenkin huomattavan turvoksissa ja käärme availee suutaan. Olisko jotain mitä käärmeelle voisi tehdä ensiavuksi? Terraarion peruslämpötilaa olen nostanut.

Vs:Syömättömyys ja mahdollinen kurkkutulehdus 30.08.2010 01:47 #321260

Johanna Rauliolle soitto heti niin saat mahdollisimman pian apua käärmeellesi mitä pidempään pitkittää sitä pahemmaksi se menee

Ell. Johanna Raulio (vastaanotto)
Vantaanrinne 14, 01730, Piispankylä,
Vantaa p.(09) 8745653

Klaukkalan eläinlääkäriasema
Kiikkaistenkuja 19
01800 Klaukkala
(09) 879 4254

Ja siirrä käärme samantien karanteeniin toiseen huoneeseen ettei se sairastuta toistakin käärmettä jossei jo niin ole tapahtunut.

Kosteutta myös voi yrittää nostaa jollain tavalla se auttaa hengittämistä.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris
Sivu luotiin ajassa: 0.362 sekuntia

Yhteistyössä