Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua viljakäärmeiden hoidosta sekä ruokinnasta.

Moderaattorit nanno ja Raisa Ojaniemi
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine

Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 24.08.2010 20:36 #320582

Elikkä perjantaina ois viljisvaavi tulossa uuteen kotiin ja haluan olla tarkkana kaikesta,
koska kyseessä on eka käärme. Eli millä saa ja millä ei saa puhdistaa terraarion?

Kiitos jo etukäteen! :)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 01:55 #320628

Turvallisinta on välttää turhia pesuaineita, sillä käärmeet on herkkiä kemiallisille aineille, jotka pääsee helposti imeytymään sen ihon läpi. Kuuma vesi, tiskiharja, rätti ja talouspaperia. Niillä selvittää terraarion peruspuhdistukset. Desinfiointiin voi käyttää Virkon S desinfiointijauhetta, jota saa ainakin apteekeista ja jostain nettieläintarvikeliikkeestä... Itse olen poikaslaatikoista liotellut tiukkaan tarttuneita kakkoja veteen lantratulla käsitiskiaineella. Myös vesikupit voi "tiskata". Tärkeää on, että HUUHTELEE huolellisesti.

Jatkuvaan desinfiointiin ei ole tarvetta, varsinkin jos käärmeitä on vain yksi tai muutama, eikä uusia käärmeitä tuoda ulkomailta tai muuten jatkuvasti eikä kukaan ole sairas. Mikäli sairauksia tai loisia ilmenee, desinfiointi ja lääkintä kuuluu asiaan. Desinfioinnin voi tehdä desinfiointiaineella, mutta turvallisempi tapa on keittää kaikki mikä keitettävissä on (ja tietysti kattilalla, jota EI enää käytetä ihmisten ruoan valmistukseen).
http://www.freewebs.com/finserpent - FinSerpent - viljakäärmesivuni
Viimeksi muokattu: 25.08.2010 01:56 Kirjoitti: marinneli.

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 03:34 #320632

ruokasooda putsaa kaiken, ei oo elukoille eikä ihmisille vaaraksi sillä mä pesen terrat joskus saatan laittaa pesuveteen vähän sitruunaa.
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 10:45 #320634

• ZalzaZ
  • ZalzaZ hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Matelijat
Voiko ruokasoodalla vähän niinku desifioida vesikupin ? Kuinkas usein terra ja muut kamat pitää pestä ?
Viimeksi muokattu: 25.08.2010 10:48 Kirjoitti: ZalzaZ.

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 14:48 #320648

• tahti-
  • tahti- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse olen käyttänyt astianpesuainetta, valitsin LV:n joka olisi hajuton ja mahdollisimman hellävarainen. Jos se soveltuu allergikoille niin olisi ainakin muita pesuaineita hellävaraisempi myös käärmeille. Virkon-s:llä sitten desinfektiot jos asukas vaihtuu, jne.

Terran siivous kerran, kaksi vuodessa tai likaisuuden mukaan. Tai jos asukas vaihtuu. Piiloista voi pestä kakat pois kun semmoisia ilmestyy. Vesikuppi kerran viikossa, muutoin se lismoittuu.
6.15 Pantherophis guttatus

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 15:17 #320654

mä siivoon/ pesen niin usein ku näyttää siltä ja hajuaistikin kertoo koska ois tarpeen perusteellinen pesu, kakat poistan aina kun niitä näkyy.
esim meillä pojat sotkee todella paljon enemmän kun tytöt, poikien pohjamatskun vaihdan noin 2kk välein kun taas tytöillä sama matsku voi olla 6kk.
Miks kuppi pitäisi desinfioida? en oo ainakaan ite koskaan sitä tehny uusille käärmeille oon aina ostanu uudet tarvikkeet, perusteellinen pesu riittää (sairastapauksissa tietty eri käytäntö)
4.4 pantherophis guttatus 3.1 python regius 1.1 Felis catus 0.2 Canis lupus familiaris

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 25.08.2010 19:49 #320696

• Leiu
  • Leiu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Itse pidän viime syksyn poikasta vielä smartissa, ja pohjamateriaalina on talouspaperi, mikä on näppärä viahtaa uteen edellisen sotkeentuessa. Paperinvaihdon yhteydessä usein myös huuhtelen koko boksin lämpimällä vedellä, mikäli kakkaa on boksin pohjallakin. Vesikupin pesen tiskiharjalla ja lämpimällä vedellä, samoin piilot ym sisusteet, jos ovat likaantuneet.

Vs:Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 26.08.2010 16:19 #320800

• Wilkku
  • Wilkku hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Suruaika
Minä olen pessyt terroja ihan Tolulla, tehokas hajunpoistaja ja huuhtoutuu kyllä hyvin pois, kun jaksaa useamman kerran huuhtoa. :)
Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista?

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 07.03.2011 14:17 #348965

Meillä on n.9kk viljisvauva ja putsataan terraariota silloin kun kaveri on tehnyt tarpeensa. Jos koloon on osunut paskaa pestään se sebamedillä samoin vesikippo. Vesikippo limoittuu sen takia kun käärmeet käy usein vedessä pissaamassa.

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 07.03.2011 14:43 #348969

• rölli-
  • rölli- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä limoittuu myös liskojen vesikupit, kaikki tälläiset limoittuu, ei sen takia että ne tekee jätöksensä sinne, yleisesti ottaen aivan kaikki kupit missä on vettä limoittuu vaikka käärmeitä/liskoja/koiria tai kissoja olisi lähelläkään

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 20.10.2011 14:21 #385319

• Loora
  • Loora hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Mitä ootte käyttänyt esim terran lasien putsaamiseen. En meinaa nyt koko terran kiillotusta...vaan, jos laseissa syystä tai toisesta on joku ikävä jälki. Haluun, että terraarion lasit on puhtaat. Lika nyt voi olla sisä tai ulkopuolella

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 20.10.2011 16:23 #385332

• SariS
  • SariS hahmo
  • POISSA
  • Moderaattori
  • Lontti 2000-2007
Minä olen pyyhkäissyt talouspaperilla, joka on kostutettu vedellä, jossa pieni määrä etikkaa...
Reptifoto\\ www.reptifoto.nettisivu.org
Ookko nää Oulusta - pelekääkkö nää polliisia

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 20.10.2011 23:42 #385410

mä tilasin just tollasta biohajoavaa lasinpesu jutskua joka on tarkoitettu akvaariolasien pesuun.. on kyllä hyvää tavaraa... Ja tossa lukee että ei ole vahingollista eläimille.
Sitä ennen oon pessy lasit ihan finduksella tms. ulkopuolelta ja sisäpuolelta etikka vesi litkulla...

Vs: Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 29.12.2011 17:46 #393970

• autumn
  • autumn hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Toisesta ketjusta luin että desinfiointi käy myös kloriitilla, pitänee paikkansa? Onhan turvallista?

Tuo ruokasooda ei taida pahemmin desinfioida? :D Entä etikka?
1.0 Pantherophis guttatus, 0.1 Canis lupus familiaris
Viimeksi muokattu: 29.12.2011 17:47 Kirjoitti: autumn.

Viljis ystävllinen pesu/desinfiointiaine 01.01.2012 18:40 #394402

• jaded
  • jaded hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
En käyttäis klorittia, on sen luokan myrkky kuitenkin.
1.2 Pantherophis guttatus, 0.0.2 Achatina achatina, x.xx Mus musculus, 1.1 Canis lupus, 0.2 Felis catus
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.344 sekuntia

Yhteistyössä