missyl kirjoitti:
Mutta ei ihan pientä isoon terraan, fauna käy hyvin ja viljiksen kasvun mukaan kasvattaa myös kämpän kokoa. Pikku vilja-vauva voi stressata ja pelätä isossa kämpässä mikä johtaa sit syömisongelmiin ym.
... unohtamatta sitä, että isossa terraariossa on monesti myös hyvät pakomahdollisuudet. On liukuovien väliä tai irtonaista kantta, isoa ilmanvaihtoreikää jne jne. Pikku viljakäärmeet ovat ERITTÄIN hyviä karkaajia, eikä sitä voi koskaan liikaa korostaa.
Pienet kannattaa siis myös sen karkailutaipumuksen vuoksi aina asuttaa aluksi smartti- tai faunaboksiin, ja vasta aikaisintaan puolen vuoden ikäinen (mieluiten vasta vuoden ikäinen, riippuen tietysti kasvuvauhdista) lasiterraarioon, eikä tällöinkään terraarion tule vielä olla niin suuri, että käärme sinne hukkuu. Onneksi noita smarttilaatikoita on kaikenkokosia, niin sellaisen voi tarvittaessa ostaa vielä "väliasunnoksikin".
Mutta noihin kysymyksiin:
1. 60x40x45 = 108 litraa. Itse asuttaisin käärmeen tuon kokoiseen terraan kun sillä on painoa
vähintään 100g, eli noin 1-1,5 vuoden ikäisen.
2. Sata litraisessa terrassa käärme voi hyvin asustella pari kolmekin vuotta, sillä tilaa on. Käärmeen kasvettua yli metriseksi alkaa pohjapinta-ala olla tiukilla ja viimeistään silloin kannattaa terraario laittaa vaihtoon.
3. Terraarion voi myös itse tehdä ja monesti se itse asiassa tulee halvemmaksi kuin teetetty plus siitä saa ihan oman näköisensä. Filmi/vesivaneri on erittäin hyvää materiaalia tähän, ja se on myös kestävämpää (esim. muutoissa) kuin lasi. Täältä kannattaa tsekkailla esimerkkejä:
http://www.herppi.net/keskustelu/565-rakennusprojektit
Lopulliseksi asunnoksi kaavailemasi mittasuhteet ovat pohjapinta-alaltaan ok, mutta korkeutta ei tarvitse noin paljoa olla. Kannattaa myös miettiä leveyttä niin, että onko käärmettä hankala "metsästää" takanurkasta 70cm päästä, vai riittäisikö vähempikin levyys. Esim. 120x50x50cm (pxlxk) eli 300 litrainen olisi oikein loistavan kokoinen ja sinne mahtuu tarvittaessa toinenkin viljakäärme kaveriksi.