Tervetuloa, Vieras
Käyttäjänimi: Salasana: Muista minut
Keskustelua viljakäärmeiden terraarioista, oikeista olosuhteista sekä lämmitysratkaisuista.

Moderaattorit nanno ja Raisa Ojaniemi

AIHE: Viljakäärmeen terraarion koko

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 28.04.2010 15:38 #306546

Aaah! Johan valkeni tyhmällekin : D

Selvä pyy, tuohan on yksinkertaisuudessaan mainio idea! Ei sillä kauneudella niin väliä ole, pääasia että toimii!

Onkos tuolla käyttämällänne listalla jotain erikoista tuotemerkkiä ja -mallia? Muodostahan koko suunnitelma on riippuvainen.

Mistäs pleksiä saa? K-raudasta tai vastaavasta?
Avicularia sp. "Peru Purple" 0.0.1 [Ingeborg] - Brachypelma smithi 0.0.1 [Hildegard] - Chromatopelma cyaneopubescens 0.0.1 - Elaphe guttata/Panterophis guttatus 0.0.1 - Euathlus sp. "Red" 0.0.1 [Irmentrud] - Eublepharis macularius 0.0.1 [Shahzadeh] - Grammostola rosea 0.1.0 [Sieglinde] - Lasiodora striatipes 0.0.1
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 28.04.2010 17:03 #306555

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
no periaatteessa mikä vain mdf jalkalista missä menee alhaalla ura SIIS sillä sisäpuolella :D. Meillä taitaa olla joku pyökin värinen töissä jämäpätkistä kerätty malli :D
pleksin hain itse bauhaussista. sitäkin voi jostain esim lasiliikkeistä tai muista saada jämäpaloina halvemmalla. :D laitan tänään sen kuvan niin siitä saa sen kokonaishahmotuksen

Muoksista vaan ja tässä näitä kuvia..olin reipas..tuo avonainen sivu on vielä teipillä vaan kun en ole saanut lukkoja rakennettua...
0.1 Pantherophis guttatus,0.0.1 Python regius,0.0.1 Eumeces schneideri, 1.0 morelia spilota cheynei, 1.0.1 Morelia Viridis, 0.0.1 iguana iguana, 0.0.1 Pogona vitticeps
Viimeksi muokattu: 28.04.2010 17:15 Kirjoitti: wilmeee.

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 28.04.2010 18:24 #306571

• baste
  • baste hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Ite hankin pikkumadolle 31l SmartStore-lootan, se oli helppo rei'ittää, kansisysteemi oli hyvä eikä koko laatikko ollu ees kauheen pahan näköinen. Ja se soveltuu mainiosti jatkossa ruokintaboksiksi, mitä tehtävää se tälläkin hetkellä toteuttaa :) Tuossa laatikossa matonen oli mulla n. 60cm asti, joka oli kyllä jo täysi maksimimitta, oli selkeästi liian pieni.

Tällä hetkellä terraario on 75 x 40 x 60 (pit x lev x kork) ja matonen on n. 80cm, ja tuntuu jo ahtaalta. Tälläiseen terraarioon en aikuista laittaisi, jotta madolla on riittävästi tilaa liikuskella ja touhuta. Tänä kesänä ajattelin rakentaa aikuisasumuksen, jossa mato saa viettää loppuelämänsä. Kooksi olen ajatellut 120 x 50 x 60, pienempään en laittaisi eläintä jonka koko maailma on kuitenkin vain ja ainoastaan se terraario.

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 29.04.2010 04:02 #306677

Kiitokset Wilmeelle selkeistä kuvista! Saatan hyvinkin hyödyntää ideaasi, nyt kun viimein olen saanut terraarioharrastuksen poljettua käyntiin, olen monesti kuikuillut tuota vanhaa akvaariota ja miettinyt jonkinnäköistä ratkaisua kanneksi, niin että pääsee vanhaa lasilootaa käyttämään. Tuo pleksimallisi on kätevän näköinen : D

baste:

Juu, itsekin hommaisin isomman lootan, jos asunto antaisi myöten. Tuo 90 x 45 pohjainen terra on jo ihan maksimikokoa. Olin itse tosin laskenut, että tuo olisi ihan mukavan kokoinen : O Siis siinä mielessä, että muistaakseni minimiminimiminimikoko aikuiselle viljakäärmeelle oli joku 80 x 40 (mikä kyllä kuulostaa jo aika pieneltä). Ja onhan moni asuttanut käärmeitä näiden kokoisissa tai näiden väliltä olevissa terroissa. Jopa pienemmissäkin : /

En tosin itse ole päässyt aikuista viljakäärmettä kunnolla tarkkailemaan ja hypistelemään, joten ihan suositusten pohjalta laskeskelin ; )
Avicularia sp. "Peru Purple" 0.0.1 [Ingeborg] - Brachypelma smithi 0.0.1 [Hildegard] - Chromatopelma cyaneopubescens 0.0.1 - Elaphe guttata/Panterophis guttatus 0.0.1 - Euathlus sp. "Red" 0.0.1 [Irmentrud] - Eublepharis macularius 0.0.1 [Shahzadeh] - Grammostola rosea 0.1.0 [Sieglinde] - Lasiodora striatipes 0.0.1

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 29.04.2010 19:36 #306725

• baste
  • baste hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Juu, tottakai jokainen tekee resurssien puitteissa asumukset matosille :) Mutta jos tilanahtaus on syynä, tällöin kannattaa laittaa terraarioon reippaasti korkeutta; tuo 60cm ei ole edes lähelläkään liian korkeaa. Tein kallioseinän, jossa kielekkeitä, ja 90% ajastaan mato viettääkin kallioseinällä, sen kielekkeillä tai päällä. Pohjalla käy juomassa ja heittämässä silloin tällöin runtua + kaivelemassa pohjamatskua. Tästä opin, että jatkossa teen aina kallioseinän, kun näkyy olevan niin suosittu ja käytetty. Ja sillä saa terran pinta-alaa kummasti lisättyä.

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 29.04.2010 22:13 #306765

Kalliotausta tarkoittanee sellaista hienoa tasanteista, kivisen näköistä kallioseinämää, jollaisia on yleensä eläinkauppojen terraarioissa? Pitkään olen pohtinut, mistä kummasta niitä saa, niin hienoja ovat :D Terraario-osiosta löytynee varmaan reseptejä, joskin otan kyllä vinkkejä vastaan. ; D

Tuossa katselemassani Exoterrassa (Linkki) on korkeutta juurikin tuo 60 senttiä. Tämä ei tietenkään ole mitenkään kiveen hakattu, eli jos hyvällä hinnalla saisi korkeamman, ottaisin sen, kun kerran ainoa rajoittava tekijä on tuo pituus x syvyys.

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 30.04.2010 01:34 #306793

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
Tee itse jos haluat säästää ja haluat mieleisen!
0.1 Pantherophis guttatus,0.0.1 Python regius,0.0.1 Eumeces schneideri, 1.0 morelia spilota cheynei, 1.0.1 Morelia Viridis, 0.0.1 iguana iguana, 0.0.1 Pogona vitticeps

Vs:Viljakäärmeen kasvu ja sille sopiva terraario 04.05.2010 12:32 #307399

• baste
  • baste hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Tosiaan itse tekemällä saa kaikkein helpoiten, halviten ja saa juuri sellaisen kuin haluaa. Eikä se ole edes kovin vaikeaa, helpompaa mitä minä luulin. Tein tosiaan itse viime kesänä terraarion koivuvanerista, liukuovet lasista ja kiinteän kallioseinän styroksista. Tänä kesänä sama juttu edessä, teen saman uusiks mutta isompana ja pieniä muutoksia tehden, virheistä oppien :)

Vs:Viljakäärmeen terraario 18.05.2010 19:02 #309104

• weemano
  • weemano hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Täällä ilmoitti MIES haluavansa käärmeen. o.o Hurja ukko, ei yleensä lotkauta korvaansakaan millekään eläimelle. Viljikseen päädyttiin ja terraprojektia pitäisi aloitella kesän aikana.
Terran matskuna olis 190l akvaario, pituus n. 114-120cm, onko tarpeeksi suuri aikuisellekkin yksilölle?
Altaan pohja on halki, joten ajattelin vain sahailla siihen uuden sisäpohjan vanerista.
Takaseinään on styroksinen juurakkotausta jo mitoitettu, pitäisi enää silikoonata kiinni.
Altaan mittainen 1 putkinen loisteputkivalaisin löytyy kotoa, joten siihen hommaillaan uvb-putki.
Kuvittele tietäväsi, tiedä kuvittelevasi.

Viljakäärmen terra 19.05.2010 17:30 #309191

Niin että mahtuisko toinen viljakäärme tälläiseeen 100x50x40 terraario ku ois kiinostusta hankki kaveri sille urokselle;D

Yhdistin viestisi toiseen samaa aihetta käsittelevään ketjuun.
-Wilkku
Viimeksi muokattu: 25.05.2010 02:41 Kirjoitti: Wilkku.

Viljiksen terran koko 26.05.2010 23:09 #310013

• Piitu
  • Piitu hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on nyt noin 1,5 vuoden ikäinen viljis neito 120 x 50 x 80 kokoisessa terrassa. Minkäkokoinen terra tarvisi olla kahdella käärmeellä? Siis lähinnä ajattelen sitten ku ovat isompia.

Yhdistin viestin toiseen asiaa käsittelevään viestiketjuun. :)
-Wilkku
Viimeksi muokattu: 26.05.2010 23:31 Kirjoitti: Wilkku.

Vs:Viljakäärmeen terraario 26.05.2010 23:40 #310017

• wilmeee
  • wilmeee hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
  • Tavan
Minusta tuo on riittävän kokoinen kahdella. kunhan saat sopivat piilot lämpöiseen ja kylmään päähän. eli kummallekkin käärmeelle tulee olla omat piilot näin niiden halutessa

Terraa hankkimassa 09.09.2010 23:15 #322649

• Dille
  • Dille hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Omistan noin vuos ja 3kk vanhan viljiksen. Joulukuussaa olisi tarkoitus hommata kaverille upouusi terra nyt vain olen miettinyt, sen kokoa. Olen katsonut eräästä liikkeestä terraarioita, jotka valmistavat myös mittatilauksena. Suunitelmissa siis on ostaa pidempi aikainen asumus. Matelijat.infosta luin tuossa, että terran kooksi riittää noin 200 litraiset terrat ja voi olla isompi koska käärme käyttää tilan hyödyksi. Olen jopa miettinyt, että voisi hommata 500-600 litraisen terran. Onhan se iso, mutta onko jollain tietoa olisko siitä jotai haittaa mahdollisesti käärmeelle? Kummisikin on suhteellisen aktiivinen liikkumaan tässä vanhassa pienessä kopissaan =).

Kiitos kaikille vastaajiile =)

Vs: Terraa hankkimassa 10.09.2010 07:28 #322656

• Sini4
  • Sini4 hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Meillä on 2 viljaa samassa, reilu 500 litrasessa terrassa. Sillon kun olivat pienemmässä, liikkuivat tosi paljon ja olivat "seurallisia" mutta isoon siirron jälkeen ovat olleet enemmän piiloissaan ja paikallaan.. Tiedä sitten mistä johtuu..
Tilasin koko herppiporukalle Exo Terran Flexariumit, ne on ollu ainakin meille tosi hyvä vaihtoehto.
Yks tuttu tekee terroja kohtuu hinnalla, tekee myös mittatilauksena. Kato http://terraanimalis.nettisivu.org/

Vs: Terraa hankkimassa 10.09.2010 08:20 #322665

• tahti-
  • tahti- hahmo
  • POISSA
  • Jäsen
Dille: Älä nyt joulukuussa pistä pikkuista isoon terraan. Vaikka ajattelet, et poikaselle pitää saada kunnolla tilaa niin teet siinä karhun palveluksen. Iso terra ei ole niin tiivis kuin pienempi, joten poikanen voi päästä karkuun. Tuollainen poikanen voi hyvinkin päästä liukuovien välistä karkuun. Lisäksi poikanen katoaa isoon terraan, jolloin et pääse itse nauttimaan poikasen katselemisesta ja jos poikanen kokee turvattomuutta niin se voi lopettaa syömisen. Eli ei tarvii hötkyillä vielä joulukuussa poikasen siirrosta isoon terraan. Poikanen menee vielä faunassa n. vuoden ikäiseksi, jonka jälkeen itse olen siirtänyt n. 100litran terraan ennen kuin pääsevät lopullisiin terroihin. Ajatus siitä, että haluaa poikaselleen mahdollisimman nopeasti paljon tilaa ei olekaan aina se paras ajatus. Eli odottele nyt ihan rauhassa.

Sini4: Tässä on juuri kyse yllämainitusta. Käärmeillä on paljon tilaa ja kokevat kenties turvattomuutta ja siksi ovat piiloissaan. Kun tilaa on ollut aikaisemmin vähemmän ne ovat kokeneet olevansa turvassa ja liikkuneetkin enemmän. Onko isossa terrassa tarpeeksi piiloja ja kasvillisuutta?
6.15 Pantherophis guttatus
Sivu luotiin ajassa: 0.397 sekuntia

Yhteistyössä