|
|
 |
 | | |
|
Aihe: Liitujauho
|
|
Liitujauho 3 vuotta, 3 kuukautta sitten
|
|
|
Sain tänään vihdoin ja viimein tilaamani liitujauhon! Kävin kolmessa apteekissa joista ilmoitettiin ettei sellaista enää tarvita mihinkään, ei siis kuulu enää valikoimaan. Marssein Asema-apteekkiin (kaikki kunnia heille!!!), jossa olin ennen töissä siivoojana ja lupasivat heti tilata sitä.
Mutta... Pienin myytävä määrä oli kilo, joten selvitin tietenkin päiväykset tosi tarkkaan, jolloin ilmeni että tuhdimmassa versiossa oli käyttöaikaa vuosi. Päädyin kevyempään versioon jota saan hyvällä omallatunnolla käyttää vuoteen 2012, eikä apteekkarin mukaan mene vanhaksi vielä pitkään aikaan sen jälkeenkään. Niihin kun on laitettava joku tarkka päiväys... Kehoitti tietenkin säilyttämään kuivassa ja huoneenlämmössä ym...
Meille muuttaa vapun tienoilla 2 uutta nelivarvasta (hip hei!!!), joten toki nyt käyttäjätkin lisääntyvät kahdella. Pakkaan tuosta superpurnukastani mukaan toisen konnan sijaisäidille kunnon satsin kun hänelläkin on ollut ongelmia tuon calciumcarbonaatin löytämisen kanssa. Hintaa tuolle kilolle tuli muuten 23e.
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 08.05.10 22:19 paputtaja.Syy: otsikko
|
|
|
Vs:liitujauho 3 vuotta, 3 kuukautta sitten
|
|
|
Agrimarketeista ja vastaavista saa hevosten ruokintakalkkia. Herpetomania lehden artikkelin mukaan sopisi käytettäväksi. Kilon pänikka hevosten ruokintakalkkia (sisältää myös magnesiumia) maksaa täällä Agrimarketissa noin 7,5 eceä. Ite aion seuraavaksi ostaa sitä kun liitujauho loppuu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Agrimarketeista ja vastaavista saa hevosten ruokintakalkkia. Herpetomania lehden artikkelin mukaan sopisi käytettäväksi.
Jaa, minkä artikkelin mukaaan sopii ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lukee hän edellisiä Herpetomanioita....:((((( :)))))
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tiiä sitten onko tää Rovaniemi niin syrjäinen seutu että heti ensi yrittämällä löyty apteekista liitujauhoa. :) Ja ostaa sai sen verran kun halusi, otinkohan mi jonku 300g ja tyyliin euron tuli kustantamaan, ei paha, oletan.
Vai että heposten kalkkia, hmm..? mullakin kiinnostas että missä näin oli ilmoitettu?
|
|
|
|
*UGH* Minä ei ymmärtää tämä foorumi. Minulla olla kaunis sisilisko. ;)
|
|
|
|
|
|
Tuon kalsiumkarbonaatin jota saa maatalousrehukaupoista käyttösuositus löytyy Herpetomania lehdestä 1- 2 /2006, sivulta 29.
Artikkelin on kirjoittanut Andy C. Highfield : "Oikeanlaisen luustonkehityksen edistäminen".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuossa Manian artikkelissa sanotaan "Kalkkikivijauhoa, joka lähentelee tehokkuudessa kalsiumkarbonaattia, on saatavilla hyvin halpaan hintaan suurissa erissä maatalousrehukauppiailta. "
Ja toi artikkeli on tosiaan kotoisin Isosta-Britanniasta. Tsekkasin muutaman rehukalkin netistä ja löysin seuraavat:
BIOMINERAALI, ainesosat:
Kalsiumkarbonaatti, dikalsiumfosfaatti, piimaa, magnesiumfosfaatti.
1 annosmitta = 30 g sisältää: 7.2 g kalsiumia, 1.9 g fosforia,
1.4 g magnesiumia, 1.9 g piitä, CA/P-suhde 3.8.
ECLIPSE REHUKALKKI
Ruokintakalkki, hienorakeista erittäin puhdasta kalsiumkarbonaattia.
Eli tuota ekaa ei missään tapauksessa kannata ostaa, koska siinä on mm. forsoria (joka on "kalkinsyöpää"). Mutta tuo ECLIPSE REHUKALKKI kuulostaa tosi hyvältä. Kysäise Henuli löytyisikö sitä Rovaniemeltä, jostain rehuliikkeestä. Taitaa olla kyllä niin isoissa pakkauksissa (6kg OVH 15e), että kannattaisi ostaa kimppaan usean harrastajan kanssa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hevosten ruokintakalkki on sopivassa kilon pänikässä kilppariharrastajalle eikä sisällä kuin kalsiumkarbonaattia ja magnesiumia.
Hevoselle tarkoitettu päiväannos on 30 grammaa että kilpparille kyllä riittää sirottelu ruoka-annoksen päälle.
|
|
|
|
|
|
|
Vs:liitujauho 3 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
Muuramen uusiin tiloihin muuttanut apteekki lupasi tilata tukusta kahden päivän toimitusajalla liitujauhoa ja mitata siitä kilon satsista 200 g:n annoksen. Tosi hyvä palvelu, eikä mitään ongelmia. Olivat vielä tosi kiinnostuneitakin kilpikonna-aiheesta.
Parhaimmillaan palvelua tarjosi kolme työntekijää :)
|
|
|
|
Nelivarpaat: Sonja ja Franklin
|
|
|
|
|
|
Minulla samanlaisia, positiivisia kokemuksia paikallisesta apteekista.
Hienoa kun asiakasta palvellaan hyvin pikkuasioissakin :) .
|
|
|
|
-geggo-
|
|
|
|
|
Tuosta Eclipse rehukalkista löytyi tällainen. Onkohan kokeilun arvoista apteekin liitujauhon asemesta? Jäi mietityttämään tuo seloste:
Kalsiumkarbonaattia 95.8 %, magnesiumkarbonaattia, dirautatrioksidia, alumiinioksidia, piioksidia.
1 annosmitta = 30 g sisältää: 12 g puhdasta kalkkia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hankin kanssa itse Kekkoselle (tokee gekko) viikonloppuna liitujauhoa. olin tilannut apteekista jo aikasemmin mutta nyt pääsin vasta hakee. mietin vain että tajuaako noi liskot alkaa sitä itestään syömään? terraariossa on sitä kupissa, mutta en ole vielä nähnyt Kekkosen sitä syövän, että se ei taida tajuta sen olevan sille.. eilen laitoin madon liitujauho kuppiin että josko kävis syömässä mutta en nähnyt tilannetta sitten. mato ainakin on kadonnut.
edelliset omistajat puhu jotain että ne pisti kalkkia aina suihkupulloon veden sekaan. aion sitten itsekin tehdä niin jos en nyt näe kekkosen syövän sitä..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niin, eiväthän nämä liskot tuota kalkkia nyt niin kovin paljoa kuluta.
Itse en ainakaan viitsisi sen pienen säästön takia elukoitani riskeerata antamalla jotakin epävarmaa kalkkia.
Stamp ; miten olet ajatellut suihkupullolla kalkkia tokeellesi antaa ?
Eikös tuo kalkin suihkuttelu tahraa vaan terran. Vai tarkoitatko että gekko sitä nuolisi vesipisaroiden mukana seiniltä?
Kaipa sitä yhdelle seinälle voisi suihkutellakin. Jos vaikka siitä sitten oppisi
sen nuolemaan.
|
|
|
|
-geggo-
|
|
|
Vs:liitujauho 3 vuotta, 1 kuukausi sitten
|
|
|
minä olen todistettavasti nähnyt omien gekkojeni viihtyvän aika ajoin kauankin kalkkikipolla jauhetta lipomassa.. ja ruokakupin pohjalta se menee hyvin alas matojen mukana.
|
|
|
|
1.1 paksuhäntägekkoa
|
|
|
Vs:liitujauho 3 vuotta, 1 kuukausi sitten
|
|
|
Rovaniemellä ainakaan ei ns. sivu apteekeilla ole liitujauhoa tarjolla, vaan tilaavat sitten pääapoteekista. Huomasin ma..
|
|
|
|
*UGH* Minä ei ymmärtää tämä foorumi. Minulla olla kaunis sisilisko. ;)
|
|
|
 | | |
|