Terraario ja (elävät) kasvit (1 katselee) (1) vieras
-
mukle
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kysytään nyt tässä samassa ketjussa. Saako "juorua" laittaa käärmeterraan? Kultaköynnöksen olen piilopaikaksi ja kiipeilypuuksi laittanut, mutta pian tulee suurempi terra ja siihen pitää uusia piiloja keksiä.
En ole varma siis kyseisen kasvin oikeasta nimestä, mutta tämä on tuppaissa kasvava, kapea- ja pitkälehtinen, erittäin helposti elävä ja lisääntyvä kasvi. Kukkii kerran vuodessa pienin valkoisin kukin, jonka jälkeen kukkien tilalle pitkään varteen kasvaa uusia alkuja.
|
|
|
-
AkiSuzuki
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
En ole varma siis kyseisen kasvin oikeasta nimestä, mutta tämä on tuppaissa kasvava, kapea- ja pitkälehtinen, erittäin helposti elävä ja lisääntyvä kasvi. Kukkii kerran vuodessa pienin valkoisin kukin, jonka jälkeen kukkien tilalle pitkään varteen kasvaa uusia alkuja.
Tarkoittanet selvästi rönsyliljaa ( Chlorophytum comosum).
|
The Ambassador of All the Amphibians in the World
"Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it. - Albert Einstein"
|
-
tulitikkutytto
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Pakko viilata pilkkua sen verran, että tuo kasvi, josta käytettiin nimitystä "juoru" on eräänlainen köynnöskasvi.
Rönsyliljaa puolestaan kutsutaan kansanomaisemmin "syrjähypyksi". =D
|
- Somnus est imago mortis -
|
-
Eremita
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Juorut (Tradescantia sp.)
Juoru on helppo kasvatettava. Sen lehdet ovat kauniin kirjavia. Juorujen kukat ovat valkoisia tai vaaleanpunaisia. Kukat ovat melko vaatimattomia. Juoru on kaunis amppelissa. Juoru ei vaadi paljoa hoitoa ja se on todella nopeakasvuinen. Se pitää kuitenkin säännöllisestä kosteudesta. Vihreälehtiset juorut viihtyvät itä- ja pohjoisikkunalla, kun taas kirjavalehtiset viihtyvät eteläikkunalla.
|
|
|
-
PK
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Jäykkä
-
|
Pakko viilata pilkkua sen verran, että tuo kasvi, josta käytettiin nimitystä "juoru" on eräänlainen köynnöskasvi.
Ja jos vielä viilataan pilkkua enemmän niin juorut eivät ole köynnöskasveja. Köynnöskasvit nimittäin pyrkivät kiertymään jonkun tuen ympärille.
|
|
|
-
Eremita
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Aivan.. juoru taas kasvaa pääasiassa maata pitkin (ja kasvattaa maatapitkin luikertelevaan varteen uusia juuria), taikka alaspäin, jos sillä on se mahdollisuus (kuten esim. amppelissa) :)
|
|
|
-
mukle
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Rönsylilja kuulostaa kieltämättä tutulta. Mutta itse asiaan. Saako sen laittaa käärmeterraan?
|
|
|
-
Safari
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Hei,
onko teillä kokemusta, miten elävät kasvit kestävät terraariossa? Muovisiahan saa ostettua vaikka mistä, mutta aito olisi tietysti aina "aidompi". Mitkä olisivat kestäviä ja myrkyttömiä lajeja leopardigekon terraarioon? Tai onko tämä ollenkaan mahdollinen yhtälö, sillä terraariohan on aina suhteellisen varjoisassa osassa huonetta.
Toinen aloittelijakysymys olisi terraarion sijoittamisesta. Eli stressaantuuko lisko esim. olohuoneessa, jossa melutaso voi vaihdella ajoittain...musiikkia/elokuvia ja paljon ihmisiä...?! :)
-Kiitos-
|
|
|
-
Eublepharis
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Geckoholic
-
|
Omassa leopardigekko terraariossani on joku tuollainen mehikasvi, lajia en muista... se on pärjännyt suhteellisen hyvin, mitä nyt muutama osa pudonnut pois... itselläni on terraariossa loisteputkivalaisimena arcadian natural sunlight lamppu, mikä ehkä antaa jonkin verra tarvittavaa valoa myös tuolle kasville.
Mehikasvit ovat parjaimpia kuivaan terraarioon, mutta itselläni ongelmana on ollut se, että sirkat kaivautuvat kasvin turpeeseen, eikä lisko saa niitä millään sieltä. Olen peittänyt turpeen kivillä, mutta aina ne menee sinne jostain... Olenkin harkinnut tuon kasvin pois ottamista...
Melusta sen verran, että minun käsitykseni mukaan leopardigekolla on ihmistä herkempi kuuloaista, joten jos musiikkia soitetaan niin lujalla, että joutuu esim. huutamaan vieressä istuvalle kaverille se on jo haitallista liskon kuulolle.
Itselläni oli leopardigekko olohuoneessa pari vuotta, mutta mielestäni television nopeasti vaihtuvat kohtaukset ja värit pelottivat liskoa joten nyt se on makuuhuoneessa.
|
|
|
-
Milkshake
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Itselläni on terraariossa kultaköynnös, joka rehottaa ihan mahdottomana, mutta on kyllä kivan näköinen, kun kiipeää noita juurakoita pitkin ja antaa vähän vihreää koko terraan. UV-valo tuntuu tekevän tosi hyvää myös kasville, jonka olen lisännyt pistokkaista ja laittanut terraan.
Yksi ongelma aitojen kasvien sijoittamisessa terraan on se, ettei lisko kaivele siellä ruukussa ja visko kaikkia turpeita mullin mallin... :) Itselläni ruukku on aia korkea ja aluksi laitoin ruukkuun turpeen päälle vähän hiekkaa- ei ole kyllä liskoa kiinnostanut yhtään.
Hyvin on siis toiminut, varsinkin kun muistan aina kastellakin sitä ;)
Mulla on toinen terraario olohuoneessa, eikä lisko ole moksiskaan. Tulee vaan kerjäämään ruokaa jos liikuskelen siinä vieressä. Nuorempi eläjä on sitten makuuhuoneessa toistaiseksi, mutta kunhan se tuosta vähän vielä kasvaa, koitan josko menisivät samaan terraan. Aika sen näyttää, jos ei onnaa, saa nuorempi elellä makkarissa sitten.
Tuossa olohuoneen terraariossa on aika paljon piiloja, joten lisko pääsee ihan helposti pois näkyvistä ja rauhalliseen sopukkaan, mutta kyllä se tuossa viihtyy tarkkailemassa elämää.
|
|
|
-
Nutria
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
mun terraariossa ainakin on rahapuu, raakkipuu ja anopin hammas. Ja ne on säilyny sielä tosi hyvin.. Kastelen niitä suunnilleen kaks kertaa viikossa. En kyllä tiiä et kuinka usein niitä tarttee oikeesti kastella mut kyllä ne on ihan hyvin siellä kasvanu... :D Traakkipuu ei kai oo kauheen hyvä mataliin terraarioihin koska sehän kasvaa aika korkeeks... [en oo kyl ihan varma] Eikä minkään noista mun mielestä ainakaan oo myrkyllinen, mulla ne kasvit on kans leopardigekon terrassa...
Tossa terraario asiassa en osaa auttaa... mun oma gekko on yläkerrassa [asutaan siis omakotitalossa] eikä siellä käy melkein koskaan kukaan... joten gekko saa olla ihan omassa rauhassaan.. :D en kyl sit tiiä et onks se sille hyväks vai ei... :\
|
Älä yritä. Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
|
-
Safari
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Kiitos vastauksista ja vielä sellanen lisäys, että onko teillä aina kasvit ruukuissa tai saako ne myös sinne alusmateriaalin alle...mietin lähinnä kasvien kastelua käytännössä. Mitenköhän se onnistuisi?
|
|
|
-
Eublepharis
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
Geckoholic
-
|
Mulla on se kasvi siinä ruskeassa suojaruukussa, mutta olen sen peittänyt hiekalla ihan reunoihin asti.
|
|
|
-
Milkshake
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Itse löysin taas silmää miellyttävän isohkon ruukun ja lykkäsin sen terraan. Sen verran kaivoin sitä hiekkaan ettei lisko kaivele sen alle-kuten kaikki muutkin sisustuksessa käytettävät painavammat materiaalit.
|
|
|
-
Migu
-
- POISSA
-
Jäsen
-
-
|
Saniaisia voi varmaan laittaa vihervesiagaman (lihansyöjä) terraan? Lämpötilaa ~22 astetta alhaalla. Kunhan varmistelen :)
Onko noissa kasveissa yleensä jotain juttuja mitä pitää ottaa huomioon kun terrarioon laittaa. Monet puhuvat että ei saa heti laittaa suoraan jos niissä on jotain myrkkyjä tms tms?
|
|
|
|