Terraario ja (elävät) kasvit
 | | |
|
Aihe: Terraario ja (elävät) kasvit
|
|
Terraario ja (elävät) kasvit 7 vuotta, 9 kuukautta sitten
|
|
|
mitä kasveja voin laittaa partikseni terraa sellaisia mitä voi syödä eivätkä ne ole epäterveellisiä parta-agamalle?
|
|
|
|
Toivoo: Juha ja parta-agamansa Puff
|
|
|
Kasveja terraan? 8 vuotta, 4 kuukautta sitten
|
|
|
Eli mitä hyväksi todettuja kasveja on käytetty terraariossa.
Itse olen käyttänyt vain kultaköynnöstä mutta viikuna ja jukka palmukin käy. Mitä muuta?
|
|
Tuntematon
|
|
|
|
|
Vs:Kasveja terraan? 8 vuotta, 4 kuukautta sitten
|
|
|
Eikös jokapojan lempikasvi, anopinkielikin kelpaa, ainakin käsittääkseni meillä on yksi sellainen terraariossa. Hehe, olenpas hyvin perillä kukkasista : )
|
|
|
|
"Kaikki on kiinnostavaa, kunhan sitä katsoo riittävän kauan"
-Gustave Flaubert
|
|
|
|
|
|
Eikös noi muovi kasvit oo parhaimpii... ;)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kuten ylänurkan kuvasta näkyy, meidän Kaapolla kotina kunnon peikonlehti. Menin kyllä aivan päästä sekaisin kun yritin selvitellä onko tuo kenties myrkyllinen, mutta joissakin lähteissä tuo kuitenkin mainittiin käyttökelpoiseksi. Ei tosin soveltune juuri muille lajeille kuin kameleonteille, mutta niille siinä onkin loistavat paikat kiipeilyä varten.
Lisäys: Mutta huom! Peikonlehti on suurempina määrinä syötynä lievästi myrkyllinen, joten sitä ei kannata laittaa kasvisravintoa syöville matelijoille.
Muovikukat on toki monissa tapauksissa parhaat, mutta ne eivät nosta ilmankosteutta.
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 18.03.02 12:52 Markku.
Voishan sitä mököttääkin
|
|
|
|
|
erilaiset traakkipuut käy ainakin jo edellä mainittujen lisäksi !
Ei ole tämä kasvipuoli oikein kunnossa...
mutta tässä linkki mistä löytyy iso lista myrkyttömiä kasveja
www.lllreptile.com/plants.html
ja sitten kun haluaa tietää mitä ne kasvit on niin www.puutarha.net löytyy hyvä tuotehaku kohta mistä löytyy aika moni kasvi, ei kaikki.
Kuvien kera !
pientä vaivaa etsiminen vaatii mutta loppujen lopuksi löytyy varmaan aika monta hyvää kasvia ! Listan kasveista en mene henk.kohtaiseen takuun...omalla vastuulla :lol:
|
|
|
|
-Antero-
|
|
|
|
|
|
Yhdyn markkuun tuossa muovikasvien helppoudessa (helppo puhtaana pito), ja kaikille lajeille (esim. koon vuoksi) ei oikeen aidot kasvit toimikkaan. Ei taitais kultaköynös hirveesti tykätä meidän Boan (Boa constrictor) terrassa ku 11-12kg:nen jötkäle päättää lässähtää siihen päälle :lol: (Boan terrassa muovi kasvit ihan vaan näyttävyyden ja silmän ilon takia). Kulta köynöstä löytyy kyllä parista terrasta tällähetkellä ja se nostaa kyllä ilman kosteutta ihan mukavasti, toimii kans hyvin nuorilla käärmeillä ja pienillä lajeilla kiipeilemiseen. Meillä ennen nahanluontia usein tykätään myös lötköttää kukkaruukussa kostean mullan päällä.
-Mikko
|
|
|
|
-Mikko.
|
|
|
|
|
|
Rönsylilja on kestänyt kuulemma jopa sinikieliskinkillä. Eli luulisi olevan sitkeää tekoa. Sinikieli kun on sellainen maha viistää kasvin päältä, kaivellaan hieman ja kakataan päälle otus. Tai ainakin nuo minun ovat. :lol:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rönsylilja on kestänyt kuulemma jopa sinikieliskinkillä. Eli luulisi olevan sitkeää tekoa. Sinikieli kun on sellainen maha viistää kasvin päältä, kaivellaan hieman ja kakataan päälle otus. Tai ainakin nuo minun ova
Mun sinikielet taitaa sitten olla paljon fiksumpia... tai no niillä on kyllä kukat tukevissa purkeissa, eivätkä pääse kovin helposti jyräämään kukkasia. Tosin välillä aina joku yrittää kiivetä kukkaan tai muuten vaan tuumaa, että tuo pitää saada nyt nurin. Mulla on ollut sellainen kapealehtinen puuvartinen korkean mallinen viherkasvi, olisko nyt ollut sit se traakkipuu tai jotain sinne päin. Se menesty ihan hyvin. Nyt on yks toinen kasvi, joka myytiin mulle orkideana (ilman kukkia), mutta se ei näytä ihan perinteiseltä orkidealta. Saa nähä miten kukan ja skinkkien yhteiselo sujuu..
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Kasveja terraan? 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
|
|
|
meillä oli viljis kundikundisen kämpässä ensin vaan muovisia "kasviköynnöksiä", ihan vaan tuomassa viihtyvyyttä, sitten vaihdettiin isompi terra ja ei kosteutta saatu tarpeeksi. laitoin 2 kultaköynnöstä roikkumaan katosta ja nousi juuri sopivaksi kosteus, kasvi viihtyy todella hyvin (on kasvannu tosi paljon) eikä käärmylikään ole valitellu vaan viettää päiväunia ylensä kostean mullan päällä :D
siis KULTAKÖYNNÖS, varmasti löytyy joka kukkakaupasta!
toinen on sellainen kun rahapuu (aika paksut tum.vihr.vahamaiset lehdet paksun jäykän varren päässä) kuvat olen nähny sellasesta pidettävän terraariossa, itse en ole sitä sinne törkkiny...
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Terraario ja (elävät) kasvit 7 vuotta, 9 kuukautta sitten
|
|
|
Muovikasvit :wink:
|
|
|
|
-Mikko.
|
|
|
|
|
|
Rahapuu, potkurilehti, maustekasvit (yrtit ynm.)... Rairuoho, kissan ruoho, jne.. Kaikki mitkä ei ole myrkyllisiä! :wink:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Me laitettiin jokin aika sitten partiksemme terraan traakkipuu (Dracaena concinna marginata), joka ei ole liskolle myrkyllinen. Oman kokemuksen perusteella en kuitenkaan voi sanoa oikean kasvin lisäämistä terraan kovin fiksuksi vedoksi, koska meidän lisko ainakin on kaivellut mullat purkista ulos moneen kertaan, sekä siirrellyt kukkapurkkia eri paikkaan - en ymmärrä miten se tekee tämän, koska purkki on iso ja painava - onneksi se on kuitenkin sen mallinen, ettei sitä sentään kaadettua saa. Tekokasvit on siis paljon kätevämpiä.
Jos kuitenkin haluat laittaa terraan oikean kasvin, ainakin traakkipuu ja rahapuu on turvallisia valintoja. Koska partikset on kuitenkin kuivan alueen liskoja, ja elävät kasvit lisäävät terran kosteutta, ei kannata laittaa montaa kasvia parta-agaman terraan ja terrassa pitää olla todella hyvä ilmanvaihto, jos siellä pitää kasvia. (Ettei pääse sitä kosteutta kertymään liikaa.) Kaupasta ostettua kasvia kannattaa kasvattaa kotona joitakin viikkoja ennen terraarioon laittamista, jotta mahdollisesti käytetyt torjunta-aineet yms. ehtii poistua kasvista, koska lisko saattaa sitä maistella pikkuisen.
|
|
|
|
Sarita & parta-agama Epsilon -01 sekä nelivarvas Myy -02
|
|
|
|
|
|
Mä olen liskoille kukkapurkin laittanut hiekan alle. Vähän (siis vähän) hiekkaa mullan päälle, niin ei innosta kaivelu, mutta kasvia voi kuitenkin kastella kun tarvetta tulee (itse sörkin rahapuun juurelta vähän hiekkoja sivuun ennen kastelua, ettei kastunut hiekka ala elämään). Rahapuuta ei tarvitse niin kauheen usein edes kastella. Mutta kyllähän eläinkaupoista löytyy vaikka minkä näköisiä tekokasveja!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tunnistuksen helpottamiseksi löytyy kuvia ja muutakin info esim. yllämainituista kasveista osoitteista:
www.plantane.fi/Kasvit/
ja
www.student.oulu.fi/~ptusa/kukat.htm
|
|
|
|
|
|
|
 | | | Terraario ja (elävät) kasvit
|