|
|
 |
 | | |
|
Aihe: Sademetsäterraario
|
|
Sademetsäterraario 6 kuukautta, 1 viikko sitten
|
|
|
Miten tehdä hieno sademetsäterraario?
Minulla on Exo Terran terraario, mitoiltaan 60x45x60. Yritin äsken aloittaa sen teon, mutta totesin ettei siitä tule mitään.
Siis laitoin sinne puun oksan, pari kasvia ja Exo Terran vesiputouksen, kunnes huomasin sen olevan aivan älyttömän ruma!
En käsitä miten te saatte tehtyä niin upeita terraarioita? Olen tehnyt 128-litrasen akvaarion ihan hienoksi, mutta se ei ole niin "sademetsämäinen". Tämän haluaisin näyttävän aidolta sademetsältä. Olen myös miettinyt laittavani pohjalle pelkkää vettä. Olisiko se parempi kuin pohjalla multaa ja kasveja?
Neuvoja ja kuvia kehiin!
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sademetsäterraario 6 kuukautta, 1 viikko sitten
|
|
|
Kauneus on katsojan silmässä. ;)
Mutta tuosta pohjamateriaalista sen verran, että sehän täysin riippuu terrariossa elävästä lajista.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eihän siellä pelkkää multaa ole, se oli vain esimerkki. :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hohhoi kirjoitti:
Olen myös miettinyt laittavani pohjalle pelkkää vettä.
Tämä lähinnä pisti silmään.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaa.. Eli sinne on tulossa viherlehtisammakko, joten voin halutessani laittaa pohjalle ohuen vesikerroksen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 23.01.10 21:14 CroSSLeSS.
12 x Achatina Fulica (5x '07, 6x '09 and 1x '10)
|
|
|
|
|
Saahan tuon "helpollakin":
photos.mlive.com/grandrapidspress/2009/0...e_a_terrarium_8.html
Tausta nyt on tärkeä ja pohjamateriaali. Itse pidän tuollaisesta luonnollisen näköisestä, pitäisi vaan harrastaa hiukan kasvioppia enemmän. Nytkin on jotain muovikasvin palaa, ne kyllä lähtee pois jossain välin. Täytyisi vaan jaksaa kyhätä luonnollisen näköistä ruukkua, kookospähkinästä tai kivestä tms.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bambu olis tosi helppo hoitoinen, simppeli ja hyvän näköinenkin. Siitä sais mukavan kiipeilytilan ja bambu viihtyy mullassa ruukussa, tai ihan vedessä. Ettei sitä ole pakko istuttaa, kunhan ankkuroisi paikoilleen jotekin. Ittekkin mietin, jos tumpelona saisin ees bambun pysymään hengissä terraariossa kasvitaidot ruosteessa. :)
|
|
|
|
12 x Achatina Fulica (5x '07, 6x '09 and 1x '10)
|
|
|
|
|
|
Olipa korea tuo youtube-terra mutta eläimistä en tiedä. Kaksi vesikilpparia taisteli uimatilasta kahden pohjassa nyhjöttävän kultakalan kanssa...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.blackjungle.com/gallery2/main.php?g2...d=2108&g2_page=6
tos on tosi hyvät ohjeet, miten saat duunattua hienon sademetsä terran, kannattaa tarkistaa.
ja kieltämättä toi valmis terra on kyl todella lumoava.
tollanen on itellä jossain vaiheessa eessä ,kuhan nyt saan vain suunnittelupuolen hoidettua jne.
E:
ja kaikkeahan ei o pakko saada heti, tota sisustustahan voi harrastaa sitä mukaa miten kukkaron nyörit antaa myöten, koska terran sisutus on väärä paikka tinkiä niin eläimen viihtyvyyden kuin omankin silmän kannalta ajateltuna. ennemmin jättää sit vaikka parit kännit vetämättä ni on jo säästänny pitkän pennin ja saa muutamat oksistot terraan lisää:D
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 24.01.10 21:20 masterhat.
|
|
|
Vs:Sademetsäterraario 6 kuukautta sitten
|
|
|
Kannattaa tosiaan kahlata läpi sekä noita ulkomaalaisia sivustoja (jos kielitaito riittää), mutta ihan Herppi.nettiä selailemalla löysin itse tosi hyviä vinkkejä kasvien yms suhteen, ja ainakin vielä terra on ihan toimiva :P
Jos et ole ihan varma millaisen terran haluaisit, niin käy läpi mielestäsi hienojen terrojen kuvia ja yksikertaisesti analysoi mikä siinä viehättää. Sitten eikun miettimään käytännön toteutusta.
|
|
|
|
0.2. Eublepharis macularius Olga ja Elvia
0.0.2. Lygodactylus mombasicus Kurttu ja Kermit
|
|
|
Vs:Sademetsäterraario 6 kuukautta sitten
|
|
|
hoi! Onko suomesta saatavilla tollasia mangneetti "tasoja" tollasia kiven näkösiä.. oli just hienoja(noissa 3-osaisissa exoterra sademetsä videoissa) Tietääkö kukaan?
|
|
|
|
|
|
|
Vs:Sademetsäterraario 5 kuukautta, 2 viikkoa sitten
|
|
|
^Mindi^ kirjoitti:
hoi! Onko suomesta saatavilla tollasia mangneetti "tasoja" tollasia kiven näkösiä.. oli just hienoja(noissa 3-osaisissa exoterra sademetsä videoissa) Tietääkö kukaan?
Faunattaressa oli jotain tasoja joissa tuli magneetti toiselle puolelle.
En tiedä onko samoja mitä tarkoitit :)
|
|
|
|
0.0.2 Grammostola rosea
0.0.2 chinemys reevesii
|
|
|
|
|
nyt sain viimein aloitettua tuollasen tekemisen. tuossa vaiheessa ollaan menossa www.blackjungle.com/gallery2/main.php?g2_itemId=2125
eli mangrovejuurakon palasia joku 6 kpl, 10 kipaletta pieniä muoviruukkuja (joista puuttuu pohja melkein kokonaan salaojituksen toiminnan varmistamiseksi)ja uretaanit pursoitettu.
Ite en vetänyt vesiputouksen letkuja valmiiksi uretaanin sisään, koska tuo rakentelemani viidakkoterra on niin pieni (75Lx55Sx40K), että vesiletkut voi vetää sujuvasti terran kulmaakin pitkin.
Tilasin myös kookosturvetta, joten nyt vain odotellaan että päästään pinnoittamaan tausta.
harmi että kamera on edelleenkin hukassa, mielusti laittaisin kuvia rakenteluvaiheesta.
Ja jos joku tietää mistä (eläviä)trooppisia sammalia kannattaisi metsästää, niin ilomielin tietoa kiertoon
Edit:
Tanssitaidoton kirjoitti:
Kannattaa tosiaan kahlata läpi sekä noita ulkomaalaisia sivustoja (jos kielitaito riittää), mutta ihan Herppi.nettiä selailemalla löysin itse tosi hyviä vinkkejä kasvien yms suhteen, ja ainakin vielä terra on ihan toimiva :P
voisitko jotain hyväksi havaitsemia kasveja suositella, tietysti minimaalisen pienessä koossa pitäisi saada, koska taustaan upottamani kukkaruukut ovat kertakäyttömukiakin pienempiä
|
|
|
|
Viimeksi muokattu: 11.02.10 23:05 masterhat.
|
|
|
|
|
|
Voitko tarkemmin selittää noiden kasvipurkkien salaojituksen.
Itse eilen juuri korjasin oman vivariumini pois. Sain just osetettua sinne pienen exoterran vesipumpun jolla tein todellahienon "vesiputouksen". Vesilammikkona käytin pientä karkki rasiaa, tuon rasian reunat sain kätevästi piiloon sammaleella. Vaikka jokseenkin sammal oli kuollut. Ehdin kasvattaa tuota vivariumia reilut 4 kk jonka aikana kasvit levisivät ja kasvoivat. Mutta nyt olisi aikeena tehdä sitten kaikki uudelleen ja paremmilla eväillä. Elikkäs terraariolla on kokoa 90x45x45 (pituus,leveys,korkeus) Korkeutta on oikeastaan noin 6cm enemmän itse tehdyn kannen ansiosta. Ensin pitäisi vääntää uusi kallio tausta. Tarvikkeet ja materiaalitkin jo löytyneen. Mutta juuri tuo äsken kysymäni sala ojitus mietityttää.
Itsekkin haluaisin tietää noiden elävien trooppisten sammalten saatavuutta. Itse tuossa reilu kuukausi sitten ostin kolmea erilaista kuivattua trooppista sammalta mutta enpä yhtäkään saanut eloon.
|
|
|
|
Thousands leg`s of mayhem
|
|
|
 | | |
|